Gå til innhold

AMD lanserer nye grafikkbrikker i april


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel en vanlig lagertømming av gode eksemplar før en ny generasjon kommer ut.

Stemmer.

Laptop OEM'er krever også hyppigere oppdateringer. Det er nok ikke realistisk med neste generasjon fra noen av fabrikantene før til sommeren.

 

AMD er heller ikke ferdig med 28nm lanseringer. Fury X2 er enda ikke lansert...

Lenke til kommentar

 

Dette er vel en vanlig lagertømming av gode eksemplar før en ny generasjon kommer ut.

Er det i 2017 vi får se laptop med pascal og polalris?

 

Nei, planen er da etter sommeren en gang.

 

Det er forøvrig ingenting nytt at produsentene gradvis kommer med bedre sorteringer av samme brikker. Yields blir gradvis bedre samtidig som PC-produsentene ønsker "nye" serier hvert år, så nå kan vi nok regne med at hver generasjon snart blir "relansert" tre ganger. Det er naturlig at det blir sånn når det tar lenger og lenger tid mellom hver generasjon.

Lenke til kommentar

Er det lov å håpe R7 M460 klarer å utfordre nvidia 970M\960M på pris\ytelse?

 

http://www.futuremark.com/hardware/gpu/AMD+Radeon+R7+M260/review

Ut i fra denne ser det ikke lyst ut.

 Vel, greia med mobile er jo at pris/ytelse bare er en del. Du må og tenke på strømforbruk. Hvis AMD sitt kort bruker mye mer strøm er det jo håpløst. Hvis du setter kortet i en 980m basert maskin, men yter som 960m eller 970m.... Det som er hovedgrunnen til at AMD ikke er i laptop. Nvidia selger ikke akkurat GPUene billig, de vet produsentene har lite valg for high end gaming laptoper.

 

Jeg tror vi må vente på Polaris før vi ser noe konkurranse i GPU markedet for laptoper. Spørs likevel om de klarer å gjøre noe med NVIDIA. Merkevaren deres blant gaming GPUer er ekstremt sterk, da de har tilnærmet monopol. Skal du ha gaming laptop er jo første spørsmål: 960M, 970M eller 980M? AMD? ikke eksisterende omtrent. Håper virkelig vi får litt konkurranse, fordi bærbare med 970M ligger svært høyt opp i pris. Intel og Nvidia tar det de vil.

Lenke til kommentar

 

Er det lov å håpe R7 M460 klarer å utfordre nvidia 970M\960M på pris\ytelse?

 

http://www.futuremark.com/hardware/gpu/AMD+Radeon+R7+M260/review

Ut i fra denne ser det ikke lyst ut.

 Vel, greia med mobile er jo at pris/ytelse bare er en del. Du må og tenke på strømforbruk. Hvis AMD sitt kort bruker mye mer strøm er det jo håpløst. Hvis du setter kortet i en 980m basert maskin, men yter som 960m eller 970m.... Det som er hovedgrunnen til at AMD ikke er i laptop. Nvidia selger ikke akkurat GPUene billig, de vet produsentene har lite valg for high end gaming laptoper.

 

Jeg tror vi må vente på Polaris før vi ser noe konkurranse i GPU markedet for laptoper. Spørs likevel om de klarer å gjøre noe med NVIDIA. Merkevaren deres blant gaming GPUer er ekstremt sterk, da de har tilnærmet monopol. Skal du ha gaming laptop er jo første spørsmål: 960M, 970M eller 980M? AMD? ikke eksisterende omtrent. Håper virkelig vi får litt konkurranse, fordi bærbare med 970M ligger svært høyt opp i pris. Intel og Nvidia tar det de vil.

Tja... nå er det vel slik at de fleste som kjøper laptop jevnt over har mindre kunnskap rundt slike ting enn de av oss som fortsatt tviholder på stasjonære (mener for all del ikke alle, men jeg ser iallefal for meg at foholdet er noe mer i den retningen på laptop). Av den grunn ser jeg det mer sannsynlig at de kjøper det selgeren i butikken anbefaler, og om da Lenovo eller andre produsenter pusher nok for det (noe de gjør om de kan spare penger) så er det ikke usansynlig at AMD kan selge en del.

 

Når det gjeder ytelse per watt så er for øvrig AMD heldigvis blitt betraktelig bedre enn de var (bare se på Fury Nano), og jeg tror ting slik som HBM vil være svært viktig for laptop mrkedet med tanke på at det trekker betraktelig mindre strøm. Så det er ikke usansynlig at de kan pushe for en strippet Fury/Pascal for laptop high-end markedet for å få mest ytelse per watt.

 

Uansett så har AMD mye å ta igjenn på ytelse per watt, og jeg håper virkelig de kan ta Nvidia på sengen med Polaris (trengs for konkuranse sin del). Hvis de gjør det så kansje vi endelig kan se toppkort under 5000kr igjenn.

Lenke til kommentar

Når det gjeder ytelse per watt så er for øvrig AMD heldigvis blitt betraktelig bedre enn de var (bare se på Fury Nano), og jeg tror ting slik som HBM vil være svært viktig for laptop mrkedet med tanke på at det trekker betraktelig mindre strøm. Så det er ikke usansynlig at de kan pushe for en strippet Fury/Pascal for laptop high-end markedet for å få mest ytelse per watt.

Har de virkelig det? Grunnen til at R9 Nano har bedre ytelse per watt er at det er håndplukkede brikker som er underklokket. GPUer for bærbare er allerede dette, så det potensialet er allerede hentet ut. AMD må fremdeles ta igjen ytelsegapet mellom Kepler og Pascal før de er konkurransedyktige.

 

Uansett så har AMD mye å ta igjenn på ytelse per watt, og jeg håper virkelig de kan ta Nvidia på sengen med Polaris (trengs for konkuranse sin del). Hvis de gjør det så kansje vi endelig kan se toppkort under 5000kr igjenn.

Om toppkort kommer under 5.000 kr er nok avhengig av kronekursen mer enn noe annet.

 

Det er primært øvre mid-range AMD bør satse på, for det er der de kan tjene penger. High-end kan de bare drømme om.

Lenke til kommentar

Tja... nå er det vel slik at de fleste som kjøper laptop jevnt over har mindre kunnskap rundt slike ting enn de av oss som fortsatt tviholder på stasjonære (mener for all del ikke alle, men jeg ser iallefal for meg at foholdet er noe mer i den retningen på laptop). Av den grunn ser jeg det mer sannsynlig at de kjøper det selgeren i butikken anbefaler, og om da Lenovo eller andre produsenter pusher nok for det (noe de gjør om de kan spare penger) så er det ikke usansynlig at AMD kan selge en del.

Når det gjeder ytelse per watt så er for øvrig AMD heldigvis blitt betraktelig bedre enn de var (bare se på Fury Nano), og jeg tror ting slik som HBM vil være svært viktig for laptop mrkedet med tanke på at det trekker betraktelig mindre strøm. Så det er ikke usansynlig at de kan pushe for en strippet Fury/Pascal for laptop high-end markedet for å få mest ytelse per watt.

 

Uansett så har AMD mye å ta igjenn på ytelse per watt, og jeg håper virkelig de kan ta Nvidia på sengen med Polaris (trengs for konkuranse sin del). Hvis de gjør det så kansje vi endelig kan se toppkort under 5000kr igjenn.

 

Jeg kan være enig i påstanden din om teknisk kunnskap. Problemet er at det favoriserer Intel/Nvidia VELDIG mye. Intel og Nvidia er milevis foran AMD når det kommer til reklame og brand-bygging. Har du f.eks sett Intel Extreme masters? Veldig mange som spiller kjenner til IEM. I Brasil er League of Legends utrolig populært og de har store seertall for sin egen liga der. Som alltid har reklame fra Nvidia.

 

Lenovo gjør det de tjener penger på. Kan de tjene mer penger per modell av å pushe AMD? Mye mulig. Problemet er at folk vil se den Asusen med Nvidia og Lenovoen med AMD og velge Asusen, fordi den har Nvidia. Da selger Lenovo lite, så da selger de og bare Nvidia. Når folk ikke vet så mye om produktene spesifikt så vil Intel og Nvidia vinne og bli valget i de fleste tilfeller. AMD samarbeider alltid med produsenter, men jeg har enda til gode å se noen virkelig pushe AMD. Selve uttrykket Ultrabook er jo et Intel trademark. Det er det vi kaller den type PCer. AMD baserte PCer kan ikke kalles ultrabooks.

 

I tillegg til det effikkan skriver. Folk kjøper ikke masse high end gaming laptoper. Du må ut med 18.000 kr for en GTX 980M maskin. De fleste kjøper enten 960M eller 970M. Mistenker at 960M er favoritten da 970M er ganske dyrt det og. Du må fortsatt ut med 10.000kr pluss for 960M. Så en 960M koster omtrent samme som en stasjonær med 970, som er mest populære skjermkortet til desktop.

 

Det er det som er idiotisk med Fury kortene. De er gode, men i et segment med nesten ingen kjøpere. De fleste der er folk som skal ha det beste. De har kjøpt 980 og 980 Ti kort for lenge siden.

Lenke til kommentar

I tillegg til det efikkan skriver. Folk kjøper ikke masse high end gaming laptoper. Du må ut med 18.000 kr for en GTX 980M maskin. De fleste kjøper enten 960M eller 970M. Mistenker at 960M er favoritten da 970M er ganske dyrt det og. Du må fortsatt ut med 10.000kr pluss for 960M. Så en 960M koster omtrent samme som en stasjonær med 970, som er mest populære skjermkortet til desktop.

Om så flere hadde ønsket en så glodhet laptop eller slike underklokkede håndplukkede GPUer i desktop så hadde hverken AMD eller Nvidia klart å levere nok av de. Det er langt færre GM204 som blir GTX 965M/970M/980M∕"980"* enn GTX 970 og 980 for desktop. *GTX "980" for laptop som skulle være en "desktop-GPU" har Nvidia problemer med å få produsert nok av. Og om prisen og tilgangen hadde vært bedre så hadde fremdeles energiforbruket vært et problem. En GPU på 250W er et mindre problem i en stasjonær enn en 80W-GPU er i en bærbar PC.

 

Som du nevner så koster gjerne maskiner med GTX 960M rundt prisen av en stasjonær med GTX 970, som gir over dobbel GPU-ytelse sammen med betraktelig bedre CPU-ytelse for samme pris. For vanlige spillere mener jeg det er tullete å betale 18-20 k for en bærbar PC, når du for samme pris kan få en grei bærbar til ~8k pluss en stasjonær som yter mye bedre. Et annet bra alternativ for spillere er en mini-ITX-maskin. Alt over 50-60W på en GPU i en bærbar PC er bare upraktisk, og hvis maskinen skal forbli bærbar så bør folk styre unna "monstermaskinene". Med så upraktisk som disse beistene er så forstår ikke jeg hvorfor folk går for en slepbar, som har "alle" de verste sidene av en laptop kombinert med ulempene til en stasjonær.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...