Gå til innhold

PODKAST: Er slåssespillene for vanskelig å lære seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lære seg slåssespill er enkelt nok. Et par timer med øving (+/- 20) mot computeren på økende vanskelighetsgrad og jeg klarer å gi de fleste på middelsnivå (online) en god kamp :)

 

Slik var det hvertfall sist jeg spillte, men det var et par år siden så jeg kan ikke si noe om hvordan spillene nå til dags er, men jeg regner med at knappetrykkingen er i ca samme i forhold til timings og komboer. Det som var kjipt var at ingen av vennene mine gadd å spille mot meg :(

 

Prøver ikke å skryte egentlig, jeg er så absolutt ikke i middelklasse mot folk som spiller skikkelig kompetitivt.

 

Husker MK2 dagene, var vel 10-12 år(?) og lærte meg 3 triks med Raiden. Ble beskyldt for å jukse og fikk ikke lov å spille av de andre gutta :lol: Hadde en kompis som var sykt flink i Tekken TAG, ingen som ville spille mot ham heller.

Lenke til kommentar

Ingen sier at Dark Souls er for vanskelig å lære seg. Jeg vil si nei, det handler kun om vilje. Hvorfor kan ikke "git gud" mantraet gjelde for fightespill også?

 

Det kan det jo selvfølgelig. (selv om jeg personlig kanskje er litt lei av at "all" kritikk av vanskelighetsgrad møtes med "du er ikke god nok").  Men fra mitt ståsted, så spiller jeg for å ha det moro, og spesielt fightingspill spiller jeg stort sett med venner, har ikke så stor interesse av et spill man må trene lenge for å få stor glede av i en slik kontekst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det å sette seg inn i og bli skikkelig god i slåsspill krever at en også setter seg inn i frame data for hver enkelt karakter, altså mye theorycraft. Dette kan være ting som recovery frames on block, og når en har frame advantage (altså fortsatt er garantert et raskere slag enn motstanderen) og eventuelle karakterer dette er aktuelt for (kan være frame advantage mot "trege" karakterer, men ikke mot raske, osv).

 

I tillegg kommer footsies, altså "avstand", hvor også i enkelte fightere avstanden til block har påvirkning på frame advantage osv.

 

Når det er sagt, for å bli "god", holder det å kunne alt dette om kun en karakter, altså den du spiller mest. Når 70% spiller enten Ryu eller Ken kan det også være smart å vite litt om de to i Street Fighter sitt tilfellet. Men som sagt fokuser på din "main" først.

 

Så vil jeg videre si ting avhenger av hva du er flink på. Har du muscle memory og reaksjoner som en 16-åring, så er spill som King of Fighters, Marvel vs Capcom eller Virtual Fighter tingen for deg (siden du vil ha fordel på vanskelig utføringer).

 

Er du "smart" og liker å sette opp camp i hodet på motstanderen er spill som Dead or Alive, Tekken eller Smash Bros gode alternativer, hvor de de også avhenger mye av omgivelser og å "sette folk opp".

 

Street Fighter er en mellomting mellom de to ovennevnte og er mest sannsynlig blant de enkleste 2D fighterne utføringsmessig, men har også stor kompleksitet i frame data, footsies, mm. hvor det å lese motstanderne er veldig viktig med i-frames (immunity/immortal), altså movesets som gir potensiale for counterattacks forbi motstanderens angrep.

 

Vil du ha "casual slugfest" er Mortal Kombat og Injustice perfekte spill siden vegen til perfeksjon er veldig kort og det kreves lite finmekanisme (dette er også grunnen til at det så ofte er helt forskjellige vinnere av disse tournamentene fordi det ofte faller ned på å være litt heldig til tider). Det er dermed også ofte lette spill å hoppe inn i hvis en har vært borte en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...