Gå til innhold

SNIKTITT: Vi har sett nærmere på Sonys helt nye mobilserie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere nevner at lille Sony har en designavdeling i Sverige.

 

Der skriver derimot ingenting om at så godt som alt av SoC er fra MediaTek, HiSilicon og Samsung Electronics LSI kommer med Mali GPUer. Som er designet i Norge og implementert av disse selskapene. Galaxy S7 kommer jo med den største implementasjonen av Mali sin nye T860. som forøvrig er i den billigste modellen her, den er i Mate 8 også. Så om vi skal være stolte av å være del av mobilutvikling er det helt klart dette vi burde være stolte av.

 

Ser ellers at Sony og har MicroUSB i vanntette mobiler. Problem med både USB type-C og vanntett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TKongen: Vi har skrevet om Mali flere ganger tidligere, og må variere litt hva vi legger vekt på. For Sonys del er jo Ericsson-arven en viktig del av posisjonen i Norden.

 

En venn av meg var faktisk blant de første som jobbet i Falanx, en god stund før ARM-oppkjøpet. Vi vet godt om den norske arven der også. Våre kolleger i TU har også skrevet mye om Mali, Falanx og ARM-oppkjøpet :)

 

Jeg kjenner ikke til om USB type C gir problemer med vanntetting, men det kan jeg forsøke å ta rede på.

Lenke til kommentar

Muligens en noe i overkant konsekvent påstand.

Grunnlaget er nok at andre Xperia modeller kommer med bakside i glass. Glass knuser jo lettere som bakside enn metal gjør.

 

TKongen: Vi har skrevet om Mali flere ganger tidligere, og må variere litt hva vi legger vekt på. For Sonys del er jo Ericsson-arven en viktig del av posisjonen i Norden.

 

En venn av meg var faktisk blant de første som jobbet i Falanx, en god stund før ARM-oppkjøpet. Vi vet godt om den norske arven der også. Våre kolleger i TU har også skrevet mye om Mali, Falanx og ARM-oppkjøpet :)

 

Jeg kjenner ikke til om USB type C gir problemer med vanntetting, men det kan jeg forsøke å ta rede på.

Jeg ser den ja, veldig bra at dere varierer :) Bare jeg som ikke har kontrollen åpenbart :p

 

Hvis noen har noe å fortelle deg angående om USB type-C er mulig, eller tilgjengelig nå som vanntett hadde jo det vært veldig interessant å få vite. Er jo diskusjon på det i Galaxy S7 tråden, hvorfor bruker de ikke USB Type-C? Og her kommer Sony med mobiler, også de uten Type-C. Fellestrekket er at de begge er vanntette, og ingen andre med Type-C er vanntette.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er allerede videresendt Sony. Jeg kan sjekke om Samsung har noe å si i samme slengen. Det er jo faktisk en svært interessant greie, dersom det er der skoen trykker :)

 

(edit)

Ellers har jeg ikke rukket å følge så godt med i S7-tråden, men skal forsøke å komme sterkt tilbake ved første anledning. Det er mye som skal rekkes her nede. De første 72 timene ble det til sammen åtte timer søvn, så når man har 70 uleste kommentarer å bla gjennom må man bare sette skylapper på så godt det går.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår det godt. Selv jeg som har sovet vanlig mengde og bare hatt litt mer enn vanlig å gjøre hadde rundt 3 sider med uleste kommentarer som jeg gikk over senere.

 

Det at du og andre journalister ved tek leser kommentarene i det hele tatt og svarer på spørsmål er jo utrolig bra, og sjeldent blant nettaviser. Så jeg tror nok de fleste forstår at nå som dere sikkert skriver mer artikler enn dere får plass til på forsiden i forbindelse med messe ikke også rekker å aktivt følge med i alle diskusjonstrådene til disse artiklene. For min del haster det ikke, jeg er vant til å vente lenge på informasjon som ikke er så tilgjengelig. Eksempelvis kjører jo Anandtech ganske mange benchmarks og lignende, men de kommer også med tester gjerne en måned etter telefonen er annonsert, mens her kommer de ut dagen den er lansert. Så om jeg må vente litt ekstra på å muligens få svar angående vanntette plugger og lignende gjør det meg ingenting, for min del så kan du absolutt sove en stund før du svarer på det :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde egentlig ikke gå mer enn 1 mnd fra en modell vises til den finnes i butikkene. Dette blir altfor lang ventetid.

 

Helt enig! Bare se på Samsung. Det var mulig å forhåndsbestille GS7 på lanseringsdagen. Med levering ila. 2-3 uker. Og jeg har også fått mange eposter med GS7 tilbud.

 

Å vise fram noe flere måneder før man kan kjøpe produktet, gjør bare at det mister nyhetens interesse og nesten er glemt når det kan kjøpes. Man går også glipp av flere måneder med rykter og spekulasjoner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dere nevner at lille Sony har en designavdeling i Sverige.

"Lille" Sony ;-)

 

I denne sammenhengen er Sony svært liten ja. Antallet mobiler de selger er svært lavt. Forsvinnende lite.

Ja, når det kommer til terminalsalget til Sony så er de små ift enkelte andre aktører.

Men i denne sammenhengen siktet jeg mer til Sony som varemerke, da spesielt gjennom deres virke som årelang teknologisk pionér og innovatør. Primært med henblikk på at Tek trakk fram designavdelingen i Lund, og det var i forhold til dette du kom med din påpekning.

Ser helt klart at jeg kunne vært mer konkret i mitt opprinnelige svar, men i mitt hode er ikke Sony noen liten lettvekter av en aktør. Verken når man ser på andre markeder(eks. PS), eller når man tenker på at Sony alltid har vært der fremme når det gjelder innovasjon på flere fronter ?

Lenke til kommentar

Hvor er pc/data artiklene?

Siden består jo av over 90 prosent relatert til mobiler.

 

Dere bør seriøst skifte navn til mobil.no e.l.

 

Takk.

Denne uken er det Mobile World Congress:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=mwc%202016

Derfor kommer det ekstremt mye teknologinyheter knyttet til mobil denne uken, noe tek ikke er alene om. Så dette er en unntaksuke.

 

Ja, når det kommer til terminalsalget til Sony så er de små ift enkelte andre aktører.

Men i denne sammenhengen siktet jeg mer til Sony som varemerke, da spesielt gjennom deres virke som årelang teknologisk pionér og innovatør. Primært med henblikk på at Tek trakk fram designavdelingen i Lund, og det var i forhold til dette du kom med din påpekning.

Ser helt klart at jeg kunne vært mer konkret i mitt opprinnelige svar, men i mitt hode er ikke Sony noen liten lettvekter av en aktør. Verken når man ser på andre markeder(eks. PS), eller når man tenker på at Sony alltid har vært der fremme når det gjelder innovasjon på flere fronter

 

Sony har tradisjonelt vært store, og de før i tiden var de absolutt pionerer, men det begynner å bli en stund siden nå. Sony, i likhet med de andre japanske teknologiselskapene har falt kraftig av. Veldig kraftig av. Markedsandelene de har nå er betraktelig mindre. Veldig mange selskaper har gått sammen for å overleve, uten at det har ført til større markedsandeler. Mange er og kjøpt opp av utenlandske aktører. Nyeste nå er jo Sharp som sannsynligvis blir kjøpt av et Taiwansk selskap. Hvor er Sony fremst i teknologisk utvikling og en pioner nå? Det er ikke veldig mange områder. Eksempelvis er jo Samsung Ekectronics alene over dobbelt så stort som hele Sony. Det basert på markedsandeler de stort sett har tatt fra japanske selskaper. Selv om de japanske selskapene ikke har gått ned så mye i rene tall så har verden kommet langt fremover på 20 år. Det har ikke Sony gjort.

 

Hvis Playstation er eksempelet på at Sony gjør det bra, da vet en at det går dårlig. Det kreves ingenting teknologisk noe som helst for å lage konsoll som det. Konsoll handler bare om å lage et system for å få folk til å betale ekstra mye. Hvis en ser på hva som er ledende spillmaskin og spillsystem så kan hvem som helst som har 5000 kr lage noe bedre enn Sony sin PS4. I løpet av en dag. Det generer mye penger, men det viser ikke akkurat veldig mye kunnskap fra Sony sin side.

 

Merkevaret er for all del sterk fortsatt, men ikke i nærheten av hva det var før i tiden. De har jo og avdelinger, som f.eks kamera, hvor de lager de beste produktene (mulig Samsung slår dem der og nå, spørs hvordan Galaxy S7 blir på bilder). Så de har jo fortsatt en god merkevare, men det finnes mange selskaper som er over. Hovedsaklig fra USA, Sør-Korea og Taiwan. Du kan se det på japansk økonomi generelt og. De har nærmest stagnert i over 20 år nå. Stagnering høres muligens ikke så ille ut, men husk at verdens økonomi stiger med 3-4% årlig. I forhold til andre land går du da nedover om du har 1% vekst årlig. Både stat og selskaper som Sony prøver desperat å snu trenden, hittil uten å lykkes i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så en high-end Compact-versjon er nå mao ute?

 

Må sikre meg en Z5-Compact før den forsvinner. Z3c er den beste telefonen jeg noen gang har hatt.

Hvem har sagt at den er ute?

 

Z5 er bedre på noen punkter, men også dårligere på noen punkter over Z3C. Jeg ville ikke hatt et stort behov for å oppgradere til Z5C om jeg var deg.

 

Jeg regner med det kommer en ny Z-serie, men vet ikke. Tror ikke Sony har sagt noe om det, men ville være teit å ikke bruke merkevarenavnet sitt for absolutt ingen grunn. De vil nok bare ha litt lengre tid på å lansere neste. Skulle de lansert nå hadde det vært 4 generasjoner Z telefoner på under 2 år. Det er MYE.

Lenke til kommentar

Så de og kom med en C-serie nå. Så jeg vet ikke helt hva som er planen til Sony nå, og hva alle disse nye seriene er for. Samtidig vet jeg at de ikke har sagt at det ikke kommer noen Z-serie. Samtidig har de vel ikke sagt at det kommer en nye Z-serie heller. Så jeg vet helt ærlig ikke, men jeg synes hvertfall det virker ulogisk å fjerne Z-serien. Det er jo det Sony er kjent for innen mobiler. Og slik som i Norge selger jo compact modellene bedre enn Sonys vanlige modeller. Merkelig om de ikke kommer med ny generasjon av disse ,men jeg vet jo selvsagt ikke. Du kan jo ha rett i at de kutter den ut.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...