Gå til innhold

Intels neste prosessorplattform kommer allerede neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ligger noen få Broadwell-EP egineer samples på eBay, så de finnes men lanseringen ser visst ut til å vente på seg.
Skulle visstnok komme i Q4 2015, men ser ut til at det blir Q1..så de er rett rundt hjørnet tror jeg..
 

 

Tenker mest på for servere da..

Endret av mozaix
Lenke til kommentar

Med Cannonlake i 2017 så må jo Skylake-E komme kjapt etter Broadwell-E. Tviler, tipper på 2018 for forbrukeren :(

Siste dokumentasjon fra Intel jeg så var:

Broadwell-E (14nm) - Server / Workstation (Eksisterende LGA2011 v3 og X99 chipset) - mai/juni 2016.

Skylake-E (14nm) - Server / Workstation (ny sokkel og chipset) - Første halvdel av 2017.

 

Kaby Lake (14nm) - Desktop og laptop - Sommeren 2016

Cannonlake (10nm) - Desktop og laptop - Sommeren 2017

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med Cannonlake i 2017 så må jo Skylake-E komme kjapt etter Broadwell-E. Tviler, tipper på 2018 for forbrukeren :(

Siste dokumentasjon fra Intel jeg så var:

Broadwell-E (14nm) - Server / Workstation (Eksisterende LGA2011 v3 og X99 chipset) - mai/juni 2016.

Skylake-E (14nm) - Server / Workstation (ny sokkel og chipset) - Første halvdel av 2017.

 

Kaby Lake (14nm) - Desktop og laptop - Sommeren 2016

Cannonlake (10nm) - Desktop og laptop - Sommeren 2017

 

Håper den er gjeldene enda da, og at det gjelder X-chipsettet også :)

 

Lenke til kommentar

 

En jobbannonse? som bevis på at intel kommer med 10nm? 

lol

Kanskje lurt å ta seg bryet å lese... ;)

Det var en jobbannonse som gjorde at enkelte trodde at Intel var forsinket med 10nm.

Intel har nå tilbakevist dette.

 

 

Lese en hel artikkel? 

Du må være ny her... 

 

;)

Lenke til kommentar

 

Med Cannonlake i 2017 så må jo Skylake-E komme kjapt etter Broadwell-E. Tviler, tipper på 2018 for forbrukeren :(

Siste dokumentasjon fra Intel jeg så var:

Broadwell-E (14nm) - Server / Workstation (Eksisterende LGA2011 v3 og X99 chipset) - mai/juni 2016.

Skylake-E (14nm) - Server / Workstation (ny sokkel og chipset) - Første halvdel av 2017.

 

Kaby Lake (14nm) - Desktop og laptop - Sommeren 2016

Cannonlake (10nm) - Desktop og laptop - Sommeren 2017

 

 

 

Entusiastplattformen ligger deprimerende langt bak konsumerplattformen  :cry:

Lenke til kommentar

 

Siste dokumentasjon fra Intel jeg så var:

Broadwell-E (14nm) - Server / Workstation (Eksisterende LGA2011 v3 og X99 chipset) - mai/juni 2016.

Skylake-E (14nm) - Server / Workstation (ny sokkel og chipset) - Første halvdel av 2017.

 

Kaby Lake (14nm) - Desktop og laptop - Sommeren 2016

Cannonlake (10nm) - Desktop og laptop - Sommeren 2017

Entusiastplattformen ligger deprimerende langt bak konsumerplattformen  :cry:

 

"Entusiastplattformen" er bare en gratispassasjer her.

Det er servere og arbeidsstasjoner som er markedet. Det er her de store pengene ligger... Sammenlignet med Xeon-produktene er Entusiastplattformen kun et lite tall bak komma... ;)

 

OEM og andre produsenter her har mye større krav til testing og stabilitet, det er også krav om forutsigbarhet på hvor lenge plattformene skal leve, etc. Med Skylake-E/EP kommer også dette segmentet til å få annen funksjonalitet i kjernen enn hva vanlig desktop/laptop har, det krever ekstra testing.

Lenke til kommentar

"Entusiastplattformen" er bare en gratispassasjer her.

Det er servere og arbeidsstasjoner som er markedet. Det er her de store pengene ligger... Sammenlignet med Xeon-produktene er Entusiastplattformen kun et lite tall bak komma... ;)

 

OEM og andre produsenter her har mye større krav til testing og stabilitet, det er også krav om forutsigbarhet på hvor lenge plattformene skal leve, etc. Med Skylake-E/EP kommer også dette segmentet til å få annen funksjonalitet i kjernen enn hva vanlig desktop/laptop har, det krever ekstra testing.

 

 

 

Hvorfor skal man vente på Skylake-E, som forklaring igjen? Hva er fordelene? Hva koster de rimeligste av disse proff-CPU'ene? Burde en bare hive seg på Kaby Lake "desktop", og så siden vente på fremtidige generasjoner heller - med å utsette å optimalisere for selvbyggeriet sitt? Kanskje det svarer seg investeringsmessig? Måtte vel uansett endt opp med å kjøpe nytt hovedkort også siden, og heller gått for et budsjett/mellom hovedkort nå.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man vente på Skylake-E, som forklaring igjen? Hva er fordelene? Hva koster de rimeligste av disse proff-CPU'ene? Burde en bare hive seg på Kaby Lake "desktop", og så siden vente på fremtidige generasjoner heller - med å utsette å optimalisere for selvbyggeriet sitt? Kanskje det svarer seg investeringsmessig? Måtte vel uansett endt opp med å kjøpe nytt hovedkort også siden, og heller gått for et budsjett/mellom hovedkort nå.

Det enkle svaret her er "trenger du mange cores/tråder så er det verdt å vente på Broadwell-E eller Skylake-E". Tror nok at vi må vente på "Cannonlake" før vi ser flere en fire kjerner på desktop/laptop fra Intel. "Kaby Lake" vil i større grad optimere minnehierarkiet, og jeg tror vi får flere SKU med level 4 cache (slik vi så med Broadwell).

 

"Kaby Lake" blir siste generasjon dektop CPU på Intel 14nm. Intel har også fått tweaket arkitekturen og prosessen litt mer. Jeg vil nok tippe at disse brikkene får bedre overklokkingskarakteristikk enn dagens "Skylake" (Vi så noe av det samme med Haswell Refresh for halvannet år siden).

Lenke til kommentar

 

Med Cannonlake i 2017 så må jo Skylake-E komme kjapt etter Broadwell-E. Tviler, tipper på 2018 for forbrukeren :(

Siste dokumentasjon fra Intel jeg så var:

Broadwell-E (14nm) - Server / Workstation (Eksisterende LGA2011 v3 og X99 chipset) - mai/juni 2016.

Skylake-E (14nm) - Server / Workstation (ny sokkel og chipset) - Første halvdel av 2017.

 

Kaby Lake (14nm) - Desktop og laptop - Sommeren 2016

Cannonlake (10nm) - Desktop og laptop - Sommeren 2017

Link? Trodde Skylake-E ville komme H2 2016.
Lenke til kommentar

Link? Trodde Skylake-E ville komme H2 2016.

Dessverre,

Det er informasjon jeg har fått fra Intel under fjorårets Developer Forum (IDF).

 

Bør vel lett finne informasjon på nettet om det nå. "Intel Purely" heter plattformen som Skylake-E/EP vil bli en del av. Veikartene jeg har sier H1 2017.

Lenke til kommentar

Det enkle svaret her er "trenger du mange cores/tråder så er det verdt å vente på Broadwell-E eller Skylake-E". Tror nok at vi må vente på "Cannonlake" før vi ser flere en fire kjerner på desktop/laptop fra Intel. "Kaby Lake" vil i større grad optimere minnehierarkiet, og jeg tror vi får flere SKU med level 4 cache (slik vi så med Broadwell).

"Kaby Lake" blir siste generasjon dektop CPU på Intel 14nm. Intel har også fått tweaket arkitekturen og prosessen litt mer. Jeg vil nok tippe at disse brikkene får bedre overklokkingskarakteristikk enn dagens "Skylake" (Vi så noe av det samme med Haswell Refresh for halvannet år siden).

 

 

 

Eneste grunnen jeg gidder evt. å vente på Kaby Lake, er at det har en litt nyere arkitektur enn Haswell. Dvs. det skal være noe som man kunne forventet kom med Haswell, som først kommer i Kaby tror jeg da. Er nokså grønn på dette her.

 

Ellers så høres L4 cache ut som en uting. Vil jo ha færrest mulig hardware-buffere, og helst så lavt L-tall som mulig, og så stort de har råd til å bre disse ut på wafer'ne. 1. prioritet blir så stor L1 cache man kan få til lavest mulig penge, 2. pri. størst mulig L2 cache. Helst unngå andre cacher, ihvertfall ingen L4 cache please? L3 er vel blitt vanlig. Så kommer jo RAM som neste ekstremt trege buffer i sammenlikning. Så SSD og så kanskje snurredisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...