Gå til innhold

Apple fikser Error 53 og ber kundene om unnskyldning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som et greit kompromiss dette her. Tipper Apple helst ville beholdt sjekken, men når ting ble som det ble er neppe risken stor ved å fjerne den så lenge sensoren er disablet og kun funker som knapp frem til en eventuell ny knapp monteres.

 

Det virker også som om den forklaringen mange sikkerhetseksperter kom med om delt nøkkel (og som jeg baserte meg på) ikke var helt rett - den delte nøkkelen brukes tydeligvis kun ifm fingeravtrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beskytte hva? Jeg mener det er helt rett å bricke en telefon der sikkerheten er kompromittert.

 

Men 'brickingen' skjedde bare når/hvis man oppdaterte iOS, dvs. potensielt lenge etter at "sikkerheten" angivelig skal ha blitt "kompromittert". Det er i så fall snakk om en klønete implementering av en 'security feature'.

 

(Det er det vel uansett om det var ment å skulle være med - dvs. Apple's første forklaring - eller om det ikke var ment å skulle være med - dvs. Apple's andre forklaring.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja mange mente i harde ordelag at dette var på sin plass og opplagt og at de som mente annerledes var mindre begavet. Nå unnskylder altså apple praksisen, og hevder det var en feil. Dette vil sannsynligvis bare gjøre de førstnevnte enda sikrere i sin sak på at å bricke disse telefonene var helt på sin plass. Samtidig som Apple fortsatt er ufeilbarlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Beskytte hva? Jeg mener det er helt rett å bricke en telefon der sikkerheten er kompromittert.

 

Men 'brickingen' skjedde bare når/hvis man oppdaterte iOS, dvs. potensielt lenge etter at "sikkerheten" angivelig skal ha blitt "kompromittert". Det er i så fall snakk om en klønete implementering av en 'security feature'.

 

(Det er det vel uansett om det var ment å skulle være med - dvs. Apple's første forklaring - eller om det ikke var ment å skulle være med - dvs. Apple's andre forklaring.)

 

Tja, kanskje. Det kommer an på om det å bytte denne delen hadde direkte påvirkning på sikkerheten også før man oppdaterte. Se på hva FBI ønsker seg nå - det er nettopp å bryte seg inn ved å flashe inn en ny firmware - det scenariet Apple forsøksvis beskyttet mot her. Det er egentlig to helt forskjellige scenarier.

 

Håndteringen var uansett dårlig, og detekteringen burde skjedd med en gang eller i det minste før man oppdaterte, om ikke av sikkerhetshensyn så av brukervennlighetshensyn.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge forklaringen til Apple - dvs den siste forklaringen - så var denne 'brickingen' en feil i koden og ikke ett forsøk på å beskytte kundene sine (slik det ble hevdet i starten).

Så nå er plutselig alt de sier troverdig? ;)

 

Jeg er helt sikker på at dette ikke var en "feil" i betydningen "skulle ikke vært i koden". Men det var nok en feil i betydningen "man burde ikke bestemt seg for å kjøre denne testen akkurat der, og det fant man først ut da det ble bråk".

 

Jeg er fortsatt helt for å deaktivere alle enheter som har fått sikkerheten knekt. Men da må sikkerheten være reelt knekt (her var man tydeligvis litt trigger happy) og man må selvsagt si fra.

Merk at Apple fortsatt lar TouchID være deaktivert. Det er bra.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beskytte hva? Jeg mener det er helt rett å bricke en telefon der sikkerheten er kompromittert. Jeg mener også Apple burde informert om dette på en mye bedre måte.

 

Hvorfor det? Den logiske løsningen, og det Apple faktisk endte opp med å gjøre er jo nettopp å deaktivere fingeravtrykkleseren. At en mobil skal brickes bare fordi fingeravtrykkleseren ikke er orginal er en helt idiotisk løsning, noe apple langt på vei bekrefter med løsningen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja mange mente i harde ordelag at dette var på sin plass og opplagt og at de som mente annerledes var mindre begavet.

 

Dette fikk jeg ikke med meg? Mitt inntrykk var egentlig motsatt; at de ekstreme utsagnene var fra de som ikke syntes Apple burde gjøre noe om man selv velger å skifte til uautorisert fingeravtrykksensor.
Lenke til kommentar

Men 'brickingen' skjedde bare når/hvis man oppdaterte iOS, dvs. potensielt lenge etter at "sikkerheten" angivelig skal ha blitt "kompromittert". Det er i så fall snakk om en klønete implementering av en 'security feature'.

Litt upresist forklart av deg så jeg er usikker på om du misforstod? Sikkerhetsfunksjonen ble implementert i en ny oppdatering. Det vil si at alle telefoner som ikke hadde nyeste oppdatering slapp unna. Men om du oppdaterer telefonen i dag, skifter skjerm og fingeravtrykkesensor om ett år, da vil sikkerhetsfunksjonen inntreffe umiddelbart så klart.

 

I følge forklaringen til Apple - dvs den siste forklaringen - så var denne 'brickingen' en feil i koden og ikke ett forsøk på å beskytte kundene sine (slik det ble hevdet i starten).

Vel, hvis jeg skal tenke logisk så tror jeg nok dette var en funksjon de vurderte å implentere under utviklingen av oppdateringen. Deretter har vi egentlig en av to. Enten lanserte de oppdateringen og glemte å fjerne brickingen, eller så var det meningen hele tiden men så angrer de nå. Uansett hvilken av de det er så er det vel tydelig at kommunikasjonen har vært over streken.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

Ja mange mente i harde ordelag at dette var på sin plass og opplagt og at de som mente annerledes var mindre begavet.

Dette fikk jeg ikke med meg? Mitt inntrykk var egentlig motsatt; at de ekstreme utsagnene var fra de som ikke syntes Apple burde gjøre noe om man selv velger å skifte til uautorisert fingeravtrykksensor.

 

Det var (og er fortsatt) nok av fanboys som mener at mobiltelefoner med "uautorisert" skjerm/sensorbytte bør selvdestruere. Naturlig nok var det også mange som syns det var å gå alt for langt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var (og er fortsatt) nok av fanboys som mener at mobiltelefoner med "uautorisert" skjerm/sensorbytte bør selvdestruere. Naturlig nok var det også mange som syns det var å gå alt for langt.

Så klart, men hvem var det her inne som mente at mobilene burde selvdestrueres? Det var det jeg lurte på.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...