Gå til innhold

Nå skal du få enda bedre spillgrafikk på PC og mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Versjon 1.0 av Vulkan er basert på AMDs proprietære Mantle-løsning

Nei, det er ikke sant. Mantle har bare vært én av mange inspirasjonskilder. Vulkan er bygget opp rundt SPIR-V som er noe helt nytt, og har lite til felles med Mantle "under panseret".

 

For en tid tilbake ropte alle fanboys at Nvidia ville slite med Vulkan og AMD ville ha et stort fortrinn fordi Vulkan var Mantle i forkledning, og hadde det vært tilfelle så skulle AMD hatt en stor fordel. Men nå ser vi at det absolutt ikke er tilfellet, og Nvidia var faktisk først ute med sertifisert driverstøtte. Dette burde sette en strek for den tåpelige påstanden én gang for alle!

 

-----

 

Merkverdig nok så nevner ikke dere den største nyheten med Vulkan; SPIR-V. Dette inkluderer verktøy som kompilerer høynivåspråk som GLSL, OpenCL osv. til en felles binærrepresentasjon, og som (for første gang) vil la tredjeparter lage sine egne kompilatorer. Med andre ord kan utviklere forbedre shading-språket og kompilere det til SPIR-V og det vil kjøre på all kompatibel maskinvare.

 

Utover dette så er det hovedsaklig async shaders og command lists som er nyheter, mens lavere API-overhead er det som får mye fokus. Interessant nok så er API-overhead stort sett et problem for spillmotorer med høy abstraksjon og lite effektiv rendering, så til dårligere koden er til større blir forbedringen. Men høyt abstraherte spillmotorer har uansett en mye større CPU-overhead i selve spillmotoren, og det vil ikke Vulkan gjøre noe med. I det store og det hele så er det fint lite nytt som forbedrer programmerbarheten til GPUer utover dette, så jeg håper at fokuset rettes frem mot "Vulkan 2.0" så raskt som mulig og at denne idiotiske "draw call"-manien gir seg raskt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Må man ha en driver for Direct3D og en for Vulkan nå da, eller blir begge driverne fra skjermkortprodusentene pakket inn i en?

Nei, Vulkan-driverpakken har også andre komponenter.

 

For Nvidia sin del er beta-driveren til Vulkan som er sluppet en eldre driver. Den er kun ment for testing, utvikling og verifikasjon.

 

Vulkan vil etterhvert bli integrert inn i "cuting-edge" drivere på lik linje med DirectX, OpenGL, CUDA, OpenCL, etc.

 

Edit:

AnandTech har gjort en liten analyse av ytelsen på beta-driveren på en beta-applikasjon, det gir iallefall et innblikk i hvordan det står til. Det er enda en god stund til Vulkan API og drivere er klare for "mainstream":

 

http://www.anandtech.com/show/10047/quick-look-vulkan-performance-on-the-talos-principle

Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Versjon 1.0 av Vulkan er basert på AMDs proprietære Mantle-løsning

Nei, det er ikke sant. Mantle har bare vært én av mange inspirasjonskilder. Vulkan er bygget opp rundt SPIR-V som er noe helt nytt, og har lite til felles med Mantle "under panseret".

 

For en tid tilbake ropte alle fanboys at Nvidia ville slite med Vulkan og AMD ville ha et stort fortrinn fordi Vulkan var Mantle i forkledning, og hadde det vært tilfelle så skulle AMD hatt en stor fordel. Men nå ser vi at det absolutt ikke er tilfellet, og Nvidia var faktisk først ute med sertifisert driverstøtte. Dette burde sette en strek for den tåpelige påstanden én gang for alle!

 

-----

 

Merkverdig nok så nevner ikke dere den største nyheten med Vulkan; SPIR-V. Dette inkluderer verktøy som kompilerer høynivåspråk som GLSL, OpenCL osv. til en felles binærrepresentasjon, og som (for første gang) vil la tredjeparter lage sine egne kompilatorer. Med andre ord kan utviklere forbedre shading-språket og kompilere det til SPIR-V og det vil kjøre på all kompatibel maskinvare.

 

Utover dette så er det hovedsaklig async shaders og command lists som er nyheter, mens lavere API-overhead er det som får mye fokus. Interessant nok så er API-overhead stort sett et problem for spillmotorer med høy abstraksjon og lite effektiv rendering, så til dårligere koden er til større blir forbedringen. Men høyt abstraherte spillmotorer har uansett en mye større CPU-overhead i selve spillmotoren, og det vil ikke Vulkan gjøre noe med. I det store og det hele så er det fint lite nytt som forbedrer programmerbarheten til GPUer utover dette, så jeg håper at fokuset rettes frem mot "Vulkan 2.0" så raskt som mulig og at denne idiotiske "draw call"-manien gir seg raskt.

Sluttresultatet er at Vulkan har sine røtter godt plantet i Mantle! http://www.anandtech.com/show/10035/vulkan-10-released

Uten Mantle, så hadde ikke Vulkan eksidert i dag!

Lenke til kommentar

Der må jeg si meg enig med Koven , man kan ikke nekte for at Mantle har bidratt til utviklingen av Vulkan.

Selvsagt finnes de som blånekter på dette , men det blir litt dumt når dette faktisk er noe positivt for samtlige aktører som velger å bli med på dette.

Så vidt jeg vet er det ingen som blånekter?

 

Regner med at alle her er helt enig i at Mantle er brukt som en input i Vulkan.

 

Men, det var flere som påstod at Vulkan bortimot var en blåkopi av Mantle. Det stemmer ikke store deler av rammeverket rundt (blant annet SPIR-V) er helt nytt, og det er gjort flere endringer (og funksjonalitet er lagt til). For AMD sin del har man måtte skrive drivere, etc. fra bortimot scratch. Det reflekteres også i ytelsen.

 

Det bør heller ikke være noe tvil om at Vulkan har kommet mye raskere til markedet ved at AMD bidro med Mantle API'et som et input.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På tide at enkelte her på dette forumet respekterer AMD som en stor pågangsdriver! Det er ikke bare intel, og Nvidia som bringer oss de store nyhetene! AMD er og forblir den store stygge ulven på dette forumet! Hvorfor fornekter dere det AMD gjør for oss i det lange løp?

Lenke til kommentar

Det er enkelte personer her som trenger å pusse brillene og se hva som faktisk sies. Det er ingen som har påstått at AMD ikke har bidratt til Vulkan, jeg har bare påpekt at Vulkan ikke er en finpusset Mantle. AMD har i likhet med alle de andre måttet bygge opp driverne fra grunnen.

 

Motsier du ikke deg selv i fra eldre innlegg?

Lenke til kommentar

 

Det er enkelte personer her som trenger å pusse brillene og se hva som faktisk sies. Det er ingen som har påstått at AMD ikke har bidratt til Vulkan, jeg har bare påpekt at Vulkan ikke er en finpusset Mantle. AMD har i likhet med alle de andre måttet bygge opp driverne fra grunnen.

Motsier du ikke deg selv i fra eldre innlegg?

 

Nei, han gjør ikke det.

 

Her er hva efikkan skriver:

Nei, det er ikke sant. Mantle har bare vært én av mange inspirasjonskilder. Vulkan er bygget opp rundt SPIR-V som er noe helt nytt, og har lite til felles med Mantle "under panseret".

 

For en tid tilbake ropte alle fanboys at Nvidia ville slite med Vulkan og AMD ville ha et stort fortrinn fordi Vulkan var Mantle i forkledning, og hadde det vært tilfelle så skulle AMD hatt en stor fordel. Men nå ser vi at det absolutt ikke er tilfellet, og Nvidia var faktisk først ute med sertifisert driverstøtte. Dette burde sette en strek for den tåpelige påstanden én gang for alle!

Da håper jeg vi kan sette en strek, og er enig om dette:

- AMD har bidratt til Vulkan (på lik linje som at de også bidrar aktivt til DirectX, OpenGL og andre APIer)

- Mantle ble brukt som input til å utforme grafikk API-delen av Vulkan

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Der må jeg si meg enig med Koven , man kan ikke nekte for at Mantle har bidratt til utviklingen av Vulkan.

Selvsagt finnes de som blånekter på dette , men det blir litt dumt når dette faktisk er noe positivt for samtlige aktører som velger å bli med på dette.

Så vidt jeg vet er det ingen som blånekter?

 

 

 

Ikke i denne tråden , men tar man en kjapp titt tilbake på R9 3xx tråden ser man fort enkelte brukere som påstår at Mantle kun er en PR jippo for Amd.

Nå plutselig som Mantle er en del av Vulkan er sangen annerledes og Amd har nå "bidratt"... Faktisk så kom La Menthe med et ganske grundig innlegg i samme tråden som tok tak i en del av påstandene , videre så har jo ting som mangelen på Linux støtte vist seg å være falsk siden dette nå er implementert i Vulkan.

 

Hvor mye Mantle har å si for Vulkan eller DX12 kan jeg ikke selv si , 1%? 5? 50%? , men det er vel ikke noen tvil om at det har bidratt og at denne gangen får alle sammen en bit av kaka noe jeg selv er glad for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå plutselig som Mantle er en del av Vulkan er sangen annerledes og Amd har nå "bidratt"... videre så har jo ting som mangelen på Linux støtte vist seg å være falsk siden dette nå er implementert i Vulkan.

Hva har Linux støtte med dette å gjøre?

 

Eneste grunnen til at Mantle aldri fikk en Linux-driver var at AMD ikke tok seg bryet. De regnet ikke med at Mantle kom til å ha særlig levetid eller bruksområde ut over noen Windows-spill. Linux har heller historisk aldri hatt høy prioritet hos AMD sin GPU-avdeling.

 

PS! AMD har enda ikke kommet med Vulkan-driver for Linux. Her er det kun drivere fra Intel og Nvidia enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg bet meg merke i noe som jeg ikke hadde ventet nå til dags...

 

"Vulkan supports hardware with a wide range of hardware capabilities - Mobile OpenGL ES 3.1 up to desktop OpenGL 4.5 and beyond"

 

Det var for såvidt ikke så merkelig..., men når jeg så XP ble jeg lettere paff...

Riktig nok i forbindelse med ES 3.1 og 4.1-GPUer.

Lenke til kommentar

Det er flere som sliter med å forstå/akseptere hvordan komitéarbeid med standarder fungerer. Direct3D-standarder starter med en skisse med GPU-funksjonalitet, så går produsentene hver til sitt og forsøker å implementere funksjonaliteten i GPU-design. Så lager produsentene forslag til API-implementasjoner, som de faktisk tester ut før den endelige spesifikasjonen er klar.

 

Det som i dag er Direct3D 12 og Vulkan startet som et Direct3D-initativ og "AZDO" for mange år siden. Direct3D 12 ble skissert i 2010-2011, og GPU-designene var i godt gang i 2011. At AMD har laget en testimplementasjon (Mantle) er ikke noe nytt, det er helt vanlig at AMD og Nvidia lager testimplementasjoner gjennom utvidelser eller frittstående API. Til sammenligning med Mantle har Nvidia hatt Cg i en årrekke. Det som er nytt er at AMD har forsøkt å markedsføre Mantle som sin egen oppfinnelse og urettmessig tatt æren for Direct3D 12 og Vulkan. AMD visste at Mantle aldri kom til å ta av, og valget ble motivert av at Direct3D 12 ble utsatt mens AMD hadde maskinvaren klar. Og det i seg selv er helt greit, men det handler likevel kun om PR. Det er helt klart at AMD har gjort nyttige erfaringer som har påvirket Direct3D 12s endelige spesifikasjon og det skal de ha for, men all betydelig innovasjon i Mantle kommer fra Direct3D 12 og AZDO. Alt som Vulkan har arvet fra Mantle kommer fra Direct3D 12, så Mantle har ikke bidratt til å finne opp dette men bidratt til å finpusse det.

 

Vulkan er resultatet av betydelige bidrag fra Intel, Nvidia, AMD, ARM, LunarG, Valve og flere. Flere av initiativene har pågått i flere år, AZDO har pågått lenge, og til og med deler av koden til Vulkan dateres tilbake til første halvdel av 2014.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er enkelte personer her som trenger å pusse brillene og se hva som faktisk sies. Det er ingen som har påstått at AMD ikke har bidratt til Vulkan, jeg har bare påpekt at Vulkan ikke er en finpusset Mantle. AMD har i likhet med alle de andre måttet bygge opp driverne fra grunnen.

Motsier du ikke deg selv i fra eldre innlegg?

 

Nei, han gjør ikke det.

 

Her er hva efikkan skriver:

Nei, det er ikke sant. Mantle har bare vært én av mange inspirasjonskilder. Vulkan er bygget opp rundt SPIR-V som er noe helt nytt, og har lite til felles med Mantle "under panseret".

 

For en tid tilbake ropte alle fanboys at Nvidia ville slite med Vulkan og AMD ville ha et stort fortrinn fordi Vulkan var Mantle i forkledning, og hadde det vært tilfelle så skulle AMD hatt en stor fordel. Men nå ser vi at det absolutt ikke er tilfellet, og Nvidia var faktisk først ute med sertifisert driverstøtte. Dette burde sette en strek for den tåpelige påstanden én gang for alle!

Da håper jeg vi kan sette en strek, og er enig om dette:

- AMD har bidratt til Vulkan (på lik linje som at de også bidrar aktivt til DirectX, OpenGL og andre APIer)

- Mantle ble brukt som input til å utforme grafikk API-delen av Vulkan

 

Jeg snakker om hva han skrev i 2015! Forsåvidt du også... Husker dere ikke at jeg ble en Høggstabb da jeg påsto at mantle var en del av vulkan? Kan også slenge på La Menthe, Malvado, og noen andre her som måtte forsvare det dere kommer med nå....

Endret av Koven
Lenke til kommentar

 

 

 

 

All logikk tilsier at vi bør kvitte oss med DX12 og satse fullt og helt på Vulkan.

Bare idiotisk at man skal låse seg til DX12 bare fordi det finnes til WIN10.

 

 

 

 

Da blir ikke situasjonen noe særlig bedre ved det faktum at fra og med "Kaby Lake" så tvinges alle som fortsatt vil bruke Windows over på Win10...

 

NB!...: Kun driverstøtte for Win10 eller nyere...!!!

 

Så takker HWen for seg..., for å si det på den måten.

Da må man enten kjøpe "Skylake"-system/HW..., eller bite i det sure epple å ta i bruk Win10.

Alternativt kan man gå for Linux, eller kjøpe MAC.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...