Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung slipper hele tre nye serier med HDR-TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke Samsung er en større pådriver for OLED på TV-er? Er vel nesten bare LG som ser ut til å pushe det, også har vel også Panasonic kastet seg litt på bølgen de også?

 

Handler utelukkende om teknologi. Samsung har jo i dag over 99% av OLED markedet, og LG har nesten hele den siste prosenten. Alt resten er jo nisje produkter. Det er jo egentlig bare Samsung og LG som har teknologi til å selge OLED produkter. De har begge holdt på svært lenge med teknologien, og kommet svært langt. Ingen andre er i nærheten av å kunne utfordre dem heller.

 

Tradisjonelt har jo de japanske selskapene stått sterkt. Sharp, Sony, Panasonic, Japan Display osv. Men de har jo falt jevnt i langt mer enn 10 år nå. Og de de har falt til er jo koreanske Samsung og LG. De har jo nå 55% LCD og 99.9% OLED og de har eliminert plasma. Plasma var jo et klart vendepunktet.

 

Samsung og LG er jo ikke i en situasjon der de kommer til å gå ned, mens alle japanske selskaper fortsetter å gå ned. Sony skilte jo ut TV avdelingen sin. Sharp blir sannsynligvis kjøpt opp av et taiwansk selskap nå. Selskapene som vokser mye er de kinesiske, men de er ikke på et punkt der de kan true hverken Samsung eller LG på teknologi.

 

LG har jo alltid vært over og bedre enn Samsung på mindre skjermstørrelser som mobiler og PC skjermer. Ser en vekk fra Samsung sine AMOLED skjermer er jo LG sine LCD skjermer helt klart best. Det er bare å se på en test av iPhone sine skjermer f.eks. De viser godt hvor gode skjermer LG kan lage. Samtidig har Samsung alltid hatt ledelsen når det kommer til TVer.

 

Hvis du ikke er kjent med det allerede så er ikke akkurat stilen til koreanske chabeol å fokusere på et område de er gode på. Noe som er vanlig her. Du fokuserer på kjerneområdet, og setter det andre vekk (outsourcing altså). Så med OLED så ville nok både LG og Samsung fylle ut portfolioen sin og dominere alle områder. Så når Samsung utviklet OLED så gjorde de det med fokus på mindre skjermstørrelser. Motsatt så begynte LG fokuset på store skjermer.

 

LG og Samsung sine OLED teknologier fungerer dermed annerledes. Samsung sin er mer "tradisjonell" OLED. LG derimot har gjort endringer i sin teknologi. Jeg tror nok det har negativ konsekvens for bildekvalitet, men det viktige er at LG sin teknologi er langt billigere og lettere å produsere i store størrelser. Samtidig som det er positivt for levetiden til panelet. De har nok problemer med kvalitet/lysstyrke/strømforbruk ved mindre enheter og mobile enheter. Med PC skjerm er det mye statisk, så der blir innbrenning et problem. På den andre side satser Samsung på høy kvalitet, lavt strømbruk, høy lysstyrke osv. De lager utrolig gode skjermer. Problemet er at når de skalerer opp til større størrelse, så blir kostnadene svært høye. Dermed kan de ikke lag en TV som kan konkurrere med LG sine TVer. Samsung jobber garantert med OLED TVer. De kommer jo garantert til å miste store andeler i high end til LG om de ikke har. Det finnes grenser for hvor lenge de kan pushe 4K, buede TVer, HDR osv. De vet det, men de pusher likevel dette for å få mer tid, mer tid til å komme med noe. Samtidig sliter LG på mobil-fronten. AMOLED starter for alvor å bli mainstream og kommer i flere og flere enheter. Hvis LG f.eks mister kontrakten for skjermer fra Apple i 2018 og den går til Samsung.... Det vil definitivt være et stort tap for selskapet.

 

Og du kan bare glemme Panasonic. De satser ikke på OLED i det hele tatt. De kjøper bare paneler. De tar bare rollen som 3. part reseller. Panasonic kommer ikke til å komme med noe spennende. De kan lage versjoner av LG sin TV som er forbedret på noen områder helt klart, men den grunnleggende teknologien vil det alltid være LG som står for. Når de nå går for LG sine paneler så betyr det: "Vi har ikke sjanse, vi har ikke teknologien eller muligheten, dette er det eneste vi kan gjøre for å fortsatt overleve". Hverken LG eller Samsung har noen planer om å gi opp, og ingen grunn. De kommer altså ikke til å kjøpe hverandres paneler heller. Samsung bruker eksempelvis utelukkende PLS skjermer og ikke LG sine IPS skjermer. Samsung er jo de eneste som bruker PLS skjermene. Det er uaktuelt å kjøpe fra LG. Samme er tilfellet for LG. De prøver alt de kan å lage mest fantastiske skjermene de kan. F.eks komme tidlig med en 1440p, men de kan ikke slå eller matche Samsung. Så selv om de prøver å satse mye på skjerm blir de overskygget uansett. De kjøper likevel ikke fra Samsung. Det til tross for at LG sine skjermer i sine egne telefoner ofte endre opp dårligere enn iPhone f.eks. LG sine 5X er et eksempel på en veldig god LG skjerm og. Med G3 spesielt og litt også G4 tok de fokus på ting som 1440p så langt at det skadet ytelse til skjermen ellers. De slo Samsung til 1440p, men mens Samsung sine 1440p skjermer endte opp med å være bedre på alle måter, gikk LG på mange måter bakover for å få til 1440p. Kun et par måneder før Samsung..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er de ikke ferdig med det tullet med buede tv'er enda?

Jeg tror ikke buede TVer vil forsvinne, med tanke på at de fortsatt har dem. Det betyr at folk kjøper dem, og liker dem. De lager jo ikke buede Tver i flere generasjoner fordi de er overbevist om at folk kommer nok til å like det engang. De gjør det jo bare hvis folk liker det. Og det viktigste er jo at folk liker det i butikken.

 

Dessuten med alt VR fokuset og slikt i det siste, så ser jeg ikke hvorfor det er så gale? Verden er jo tross alt ikke flat. Det fant vi ut for lenge siden. Den er rund. Så hvorfor skal verden vises på noe som er flatt, og ikke rundt? Det finnes absolutt mange tilfeller der det er bedre med buet.

 

Dessuten så kommer jo 8-serien i flatt format, så du kan jo bare kjøpe de om du ikke liker dem buet. Så ser ikke problemet med at de også tilbyr buede? 

Lenke til kommentar

 

Er de ikke ferdig med det tullet med buede tv'er enda?

Jeg tror ikke buede TVer vil forsvinne, med tanke på at de fortsatt har dem. Det betyr at folk kjøper dem, og liker dem. De lager jo ikke buede Tver i flere generasjoner fordi de er overbevist om at folk kommer nok til å like det engang. De gjør det jo bare hvis folk liker det. Og det viktigste er jo at folk liker det i butikken.

 

Dessuten med alt VR fokuset og slikt i det siste, så ser jeg ikke hvorfor det er så gale? Verden er jo tross alt ikke flat. Det fant vi ut for lenge siden. Den er rund. Så hvorfor skal verden vises på noe som er flatt, og ikke rundt? Det finnes absolutt mange tilfeller der det er bedre med buet.

 

Dessuten så kommer jo 8-serien i flatt format, så du kan jo bare kjøpe de om du ikke liker dem buet. Så ser ikke problemet med at de også tilbyr buede? 

Jeg har en buet kino sofa, så da blir det dumt med buet tv. Men jeg har ikke noen planer om å bytte ut min Samsung UE65F8005 uansett. Veldig fornøyd med den, aldri hatt noe problemer, den er like rask som når den var ny, og bildet er upåklagelig. Fremdeles for dårlig 4k utvalg til at jeg gidder.

Lenke til kommentar

 

Er de ikke ferdig med det tullet med buede tv'er enda?

Jeg tror ikke buede TVer vil forsvinne, med tanke på at de fortsatt har dem. Det betyr at folk kjøper dem, og liker dem. De lager jo ikke buede Tver i flere generasjoner fordi de er overbevist om at folk kommer nok til å like det engang. De gjør det jo bare hvis folk liker det. Og det viktigste er jo at folk liker det i butikken.

 

Dessuten med alt VR fokuset og slikt i det siste, så ser jeg ikke hvorfor det er så gale? Verden er jo tross alt ikke flat. Det fant vi ut for lenge siden. Den er rund. Så hvorfor skal verden vises på noe som er flatt, og ikke rundt? Det finnes absolutt mange tilfeller der det er bedre med buet.

 

Dessuten så kommer jo 8-serien i flatt format, så du kan jo bare kjøpe de om du ikke liker dem buet. Så ser ikke problemet med at de også tilbyr buede? 

Du kan jo spørre en vanlig TV bruker om hvorfor de har kjøpt en buet TV. Jeg har enda ikke fått noe godt svar. Kun en gimmik for å få folk til å kjøpe ny TV.

Lenke til kommentar

 

Er de ikke ferdig med det tullet med buede tv'er enda?

Jeg tror ikke buede TVer vil forsvinne, med tanke på at de fortsatt har dem. Det betyr at folk kjøper dem, og liker dem. De lager jo ikke buede Tver i flere generasjoner fordi de er overbevist om at folk kommer nok til å like det engang. De gjør det jo bare hvis folk liker det. Og det viktigste er jo at folk liker det i butikken.

 

Dessuten med alt VR fokuset og slikt i det siste, så ser jeg ikke hvorfor det er så gale? Verden er jo tross alt ikke flat. Det fant vi ut for lenge siden. Den er rund. Så hvorfor skal verden vises på noe som er flatt, og ikke rundt? Det finnes absolutt mange tilfeller der det er bedre med buet.

 

Dessuten så kommer jo 8-serien i flatt format, så du kan jo bare kjøpe de om du ikke liker dem buet. Så ser ikke problemet med at de også tilbyr buede? 

 

 

Jeg tror buede TVer hadde forsvunnet ganske raskt dersom toppmodellene hadde vært tilgjengelige som flate tver. Ser kun fordel av å ha en buet TV om man også har en buet vegg, kanskje også om man alltid ser på TVen alene. Enda verre enn buede TVer, er det at lydplankene i toppsjiktet også gjerne er buede nå..

Lenke til kommentar

 

 

Er de ikke ferdig med det tullet med buede tv'er enda?

Jeg tror ikke buede TVer vil forsvinne, med tanke på at de fortsatt har dem. Det betyr at folk kjøper dem, og liker dem. De lager jo ikke buede Tver i flere generasjoner fordi de er overbevist om at folk kommer nok til å like det engang. De gjør det jo bare hvis folk liker det. Og det viktigste er jo at folk liker det i butikken.

 

Dessuten med alt VR fokuset og slikt i det siste, så ser jeg ikke hvorfor det er så gale? Verden er jo tross alt ikke flat. Det fant vi ut for lenge siden. Den er rund. Så hvorfor skal verden vises på noe som er flatt, og ikke rundt? Det finnes absolutt mange tilfeller der det er bedre med buet.

 

Dessuten så kommer jo 8-serien i flatt format, så du kan jo bare kjøpe de om du ikke liker dem buet. Så ser ikke problemet med at de også tilbyr buede? 

 

 

Jeg tror buede TVer hadde forsvunnet ganske raskt dersom toppmodellene hadde vært tilgjengelige som flate tver. Ser kun fordel av å ha en buet TV om man også har en buet vegg, kanskje også om man alltid ser på TVen alene. Enda verre enn buede TVer, er det at lydplankene i toppsjiktet også gjerne er buede nå..

Ingen som tenker på at mange kanskje liker designet på de buede TVer?

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet er ikke Samsung eneste TV produsenten i verden. Det finnes jo absolutt alternativer som er flate. Så hvis folk hatet buede TVer så mye, hvorfor kjøper de ikke noe annet? Buede TVer når du ser på dem med rett vinkel har absolutt noe for seg. Feil vinkel blir det verre enn flat.

 

Linus i Linus tech tips har jo en LG Ultrawide som sin eneste monitor. Han tester store mengder skjermer hvert år. Den buede skjermen fra LG er altså favoritten. Når du setter opp flermonitor-setup så setter du nr 2 og 3 skrått. Du setter dem jo ikke flatt! Fordelene med buede TVer er åpenbare. Samme med ulempene. Det å si at det er tull? Folk som synes det generelt sett er tull kan umulig se det fra et generelt objektivt perspektiv, fordi det er ikke bare tull.

 

Og hvis Samsung er gode på en ting kontra de andre konkurrentene i TV markedet så er det at de vet hva som selger. Samsung kan utkonkurrere konkurrenter med bedre bilde og pris. Som f.eks plasma. Samsung sine LCD TVer kunne ikke konkurrere på hverken pris eller bilde. Det er fult mulig at Samsung tar feil, men om en skal argumentere for at dette er et dårlig valg så bør en ha litt mer enn:

"Dette er bare tull, folk kjøper det bare fordi det er i toppmodeller". Dere sier og med det at Samsung er det eneste reelle alternativet for toppmodeller innen TV, bare til info. Interessant at det går an å være så negativ for så å si at de er klart best. Samsung sine TVer er altså så bra at selv om de er buede, som dere ikke liker, så er de det eneste alternativet å kjøpe likevel. Visste ikke folk hadde så ekstremt høy tanker om Samsung sine TVer :p

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet er ikke Samsung eneste TV produsenten i verden. Det finnes jo absolutt alternativer som er flate. Så hvis folk hatet buede TVer så mye, hvorfor kjøper de ikke noe annet? Buede TVer når du ser på dem med rett vinkel har absolutt noe for seg. Feil vinkel blir det verre enn flat.

 

Linus i Linus tech tips har jo en LG Ultrawide som sin eneste monitor. Han tester store mengder skjermer hvert år. Den buede skjermen fra LG er altså favoritten. Når du setter opp flermonitor-setup så setter du nr 2 og 3 skrått. Du setter dem jo ikke flatt! Fordelene med buede TVer er åpenbare. Samme med ulempene. Det å si at det er tull? Folk som synes det generelt sett er tull kan umulig se det fra et generelt objektivt perspektiv, fordi det er ikke bare tull.

 

Og hvis Samsung er gode på en ting kontra de andre konkurrentene i TV markedet så er det at de vet hva som selger. Samsung kan utkonkurrere konkurrenter med bedre bilde og pris. Som f.eks plasma. Samsung sine LCD TVer kunne ikke konkurrere på hverken pris eller bilde. Det er fult mulig at Samsung tar feil, men om en skal argumentere for at dette er et dårlig valg så bør en ha litt mer enn:

"Dette er bare tull, folk kjøper det bare fordi det er i toppmodeller". Dere sier og med det at Samsung er det eneste reelle alternativet for toppmodeller innen TV, bare til info. Interessant at det går an å være så negativ for så å si at de er klart best. Samsung sine TVer er altså så bra at selv om de er buede, som dere ikke liker, så er de det eneste alternativet å kjøpe likevel. Visste ikke folk hadde så ekstremt høy tanker om Samsung sine TVer :p

 

 

Det å sammenligne en monitor og en TV blir jo noe misvisende. For det første så er en monitor noe som i utgangspunktet skal bli brukt av en enkelt person, og sitteavstanden er ofte veldig kort. En TV derimot er det jo ganske umulig å dimensjonere riktig med tanke på bue i og med at antallet personer som skal se på, sitteavstand, sofa/stolløsning og alt mulig rart vil spille inn i en eller annen grad og det aller meste taler imot buet TV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er de ikke ferdig med det tullet med buede tv'er enda?

Jeg tror ikke buede TVer vil forsvinne, med tanke på at de fortsatt har dem. Det betyr at folk kjøper dem, og liker dem. De lager jo ikke buede Tver i flere generasjoner fordi de er overbevist om at folk kommer nok til å like det engang. De gjør det jo bare hvis folk liker det. Og det viktigste er jo at folk liker det i butikken.

 

Dessuten med alt VR fokuset og slikt i det siste, så ser jeg ikke hvorfor det er så gale? Verden er jo tross alt ikke flat. Det fant vi ut for lenge siden. Den er rund. Så hvorfor skal verden vises på noe som er flatt, og ikke rundt? Det finnes absolutt mange tilfeller der det er bedre med buet.

 

Dessuten så kommer jo 8-serien i flatt format, så du kan jo bare kjøpe de om du ikke liker dem buet. Så ser ikke problemet med at de også tilbyr buede? 

Jeg var på ISE2016 denne uken, og så hva samsung har i tankene for tiden som kommer. Buede skjermer på kontoret i stede for 2 flate.. i like. Hvordan den buede skjermen gjør det samme, hell yeah. Jeg testet bf med 3 buede, og det er noe av det bedre jeg har sett. Så vi vil se mer buede i kontor/spill settinger fremover tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...