Gå til innhold

Slik endres våre spillvaner med alderen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At lysten til å konkurrere faller med alderen, henger nok sammen med synkende reaksjonsevne. I tilnærmet enhver sjanger (racing, fps, rts osv) handler det mye om å tenke, trykke og reagere raskt. Se bare på hvordan fingrene til Snute beveger seg. Manglende reflekser er nok også grunnen til at roligere sjangere som strategi (jeg tipper mot AI eller turbasert mot spillere) er å foretrekke med alderen.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

At lysten til å konkurrere faller med alderen, henger nok sammen med synkende reaksjonsevne. I tilnærmet enhver sjanger (racing, fps, rts osv) handler det mye om å tenke, trykke og reagere raskt. Se bare på hvordan fingrene til Snute beveger seg. Manglende reflekser er nok også grunnen til at roligere sjangere som strategi (jeg tipper mot AI eller turbasert mot spillere) er å foretrekke med alderen.

 

Det tviler jeg på, er vanligvis ikke så opptatt av "brukeren bak", men kan jeg gå lov til å spørre hvor gammel du er? (akkurat hvor gammel er kanskje ikke så viktig, men er du gammel nok til å begynne å få denne effekten).

 

Å konkurrere krever ressurser, innsats og trening, når man blir eldre så spiller man som reakreasjon, og har ofte ikke tid til å legge så mye konsistent arbeid i det. I tillegg øker pengemengden, så man har "uendelig" mange spill å velge imellom, da er det mer fristende å spille litt "enklere", der man ikke må trene lenge/prøve mange ganger for å få ordentlig utbytte. Jeg tror dette er hovedgrunnen. 99.99% er ikke på Snute-nivå uansett alder, så at man ikke kan hevde seg i verdenseliten er lite relevant sånn jeg ser det.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

At lysten til å konkurrere faller med alderen, henger nok sammen med synkende reaksjonsevne. I tilnærmet enhver sjanger (racing, fps, rts osv) handler det mye om å tenke, trykke og reagere raskt. Se bare på hvordan fingrene til Snute beveger seg. Manglende reflekser er nok også grunnen til at roligere sjangere som strategi (jeg tipper mot AI eller turbasert mot spillere) er å foretrekke med alderen.

 

Tviler også på at dette er årsaken. Jeg var langt mer opptatt av å konkurrere i yngre dager, til tross for at jeg aldri var i nærheten av å kunne konkurrere med de beste i spillene jeg spilte da. Til tross for dette så brukte jeg timevis på å 'trene', tilpasse kontroller og sette opp config-filer i f.eks Quake 2 og lignende for å bli så god som jeg kunne. Likefullt ble jeg owned av folk som gjorde det helt umulige (for meg) uten at det gjorde så mye med konkurranseinstinktet.

 

Nå er jeg lite opptatt av konkurranse når jeg spiller - konkurrasnsespillet jeg stort sett driver med i dag består av å irriterer livet av tilfeldige lagkamerater som tror de har fått en god spiller på laget når jeg dukker opp med min 'expert'-rating i Rocket League, men de skjønner snart at det sier mer om hvor mye tid jeg har brukt på spillet enn om hvor god jeg er (eller gidder å bli) ;)

 

Det gjelder forøvrig singleplayer også der en ikke konkurrerer med andre enn seg selv - der jeg tidligere spilte alt av FPS og de fleste andre spill på den høyeste tilgjengelige vanskelighetsgraden, sikter jeg meg nå inn på en mer moderat en. Og jeg tør påstå at reaksjonsevnene mine er mer enn gode nok til å takle singleplayer i de fleste fpser også i dag. Det er mer fordi jeg ikke lenger helt ser poenget med det. En faktor her er nok også at det finnes så mange flere spill jeg ønsker å spille i dag at jeg ikke ønsker å bruke den ekstratiden det tar å komme seg gjennom et spill på vanskeligste grad når selve spilleopplevelsen blir like god på en lavere grad. 

 

Fokus er rett og slett skiftet bort fra gleden ved å få til noe vanskelig til det å glede seg over spillopplevelsen. Med årene er det også blitt mer spill som knapt har noen vanskelighetsgrad når man først har lært dem - type Minecraft og Euro Truck Simulator 2. Ingen konkurranse eller særlig vanskelighetsgrad, men den nærmest meditative avslapningen det gir å spille dem gir meg langt mer enn det gjorde å naile en konkurrent i hodet med en railgun fra andre siden av kartet (ikke at det skjedde ofte i yngre dager heller... ;) )

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter jeg ble gift har jeg måtte gi opp konkurranse drevet spill som SC2 (platinum 1v1) og Dota 2 hvor jeg var mediocre at best men føler ikke at reaksjons evnen har blitt så mye dårligere med årene hvis jeg legger inn like mye fokus som tidligere. Men det som har forandret seg er at jeg nå ikke har mulighet til å dedikere flere timer på et spill hver dag, og for folk som får barn kan jeg ikke forestille meg noe annet enn at det er nærmest umulig.

 

Men jeg er ikke mindre interessert i konkurranse selv om jeg har blitt eldre og prioriteringer har forandret seg, men nå spiller jeg andre konkurranse drevet spill som er mer tilpasset voksen hverdag. For eksempel spill som en kan logge av når som helst og som ikke krever memorisering av uttalige builds.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

At lysten til å konkurrere faller med alderen, henger nok sammen med synkende reaksjonsevne. I tilnærmet enhver sjanger (racing, fps, rts osv) handler det mye om å tenke, trykke og reagere raskt. Se bare på hvordan fingrene til Snute beveger seg. Manglende reflekser er nok også grunnen til at roligere sjangere som strategi (jeg tipper mot AI eller turbasert mot spillere) er å foretrekke med alderen.

 

Kommer du langt nok opp i årene, så kan nok dette spille inn. Uansett, så er det nok heller tilgjengelig tid som er den viktigste faktoren, når du har familie og unger, er det ikkje like lett å finne tid til å spille, og får du tid så prioriterer du kansje noko annet istedenfor (trening, jakt, lese bøker osv.).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...