Gå til innhold

Skal Dragon Age: Orgins-forfatteren jobbe med Baldur's Gate?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper virkelig Siege of Dragonspear blir en suksess. Det lille de har vist så langt ser OK ut. Det nye materialet i oppussingene av BG1 og BG2 viste at Beamdog ikke var i nærheten av kompetente nok til å lage eget innhold på den tiden, men nå har de tross alt hentet inn en del dyktige folk, blant annet Chris Avellone.

Lenke til kommentar

Digger Beamdog, håper de virkelig legger til Heart of the Fury mode til BG1 & BG2, men viktigere så trenger virkelig NPC og magi bruken til AI'en å bli forbedret. Den er alt for lett å exploite ettersom magikerne følger samme regla av høy lvl til lav lvl bruk av magi istedenfor situasjon bestemt magi bruk. For eksempel hvis en av spillernes character har lav hit Points så burde magikeren fokusere på damage spells mot den npc'en istedenfor å kaste Dimension door eller true sight, hvis en summoner Creatures så bruker ikke magikeren kaste disentegrate og finger of Death på skeletons/kobolds når de kunne lett bli tatt ut av en Fireball osv.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Dette gjør meg veldig spent. Du har Brent Knowles, mannen som var Creative Director og Lead Designer på Baldurs Gate II og Dragon Age Origins, mine favoritt spill igjennom tidene. Og nå i tillegg David Gaider som bygde Dragon Age fra bunnen av og opp, som også jobbet på Baldurs Gate II. Beamdog har muligheten til å virkelig gjøre store ting nå. Baldurs Gate III må da være målet, spesielt med så mange tidligere Bioware ansatte på teamet.'

 

Må legge til at jeg var ikke så begeistret over Enhanced Editions til Baldurs Gate. Syntes det la til ikke var helt spillet verdig forhold til manus, og de introduserte mange rare bugs. BGII EE er ganske teknisk ødelagt. Spiller heller originalen. De trenger noen med Gaider sin erfaring for å få mest mulig ut av forfatter teamet. 

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Dette gjør meg veldig spent. Du har Brent Knowles, mannen som var Creative Director og Lead Designer på Baldurs Gate II og Dragon Age Origins, mine favoritt spill igjennom tidene. Og nå i tillegg David Gaider som bygde Dragon Age fra bunnen av og opp, som også jobbet på Baldurs Gate II. Beamdog har muligheten til å virkelig gjøre store ting nå. Baldurs Gate III må da være målet, spesielt med så mange tidligere Bioware ansatte på teamet.'

[klipp]

Når du sier det sånn ble jeg det også.

 

Men hva tenker herrene (evt. damene) i tråden... Blir et evt Baldurs Gate 3, isometrisk partybased som BG1 og 2?

Jeg vet ikke hva enhanced utgavene solgte. Men blir de salgstallene nok for BG3? Ser man for seg et kickstarter budsjett her?

 

Moro å høre igjen den morsomme aksenten til Minsc i den Dragonspear traileren (selvom det vel var annen skuespiller). Håper de greier å bevare sjarmen ifra BG spillene videre til en evt. 3'er. Ikke akkurat mange som har den sjarmen om dagen.

Lenke til kommentar

Men hva tenker herrene (evt. damene) i tråden... Blir et evt Baldurs Gate 3, isometrisk partybased som BG1 og 2?

Jeg vet ikke hva enhanced utgavene solgte. Men blir de salgstallene nok for BG3? Ser man for seg et kickstarter budsjett her?

 

Jeg mener å huske at Beamdog har sagt tidligere at Siege of Dragonspear blir deres siste Infinity Engine-spill, og at de deretter vil lage spill i en 3D-motor, hva nå enn det innebærer. Om de skal lage tilnærmet isometriske rollespill med en ny hjemmesnekret motor, håper jeg i hvert fall de klarer å optimalisere den bedre enn Obsidian har klart med sin - Pillars of Eternity har noen grusomt lange lastetider som bare har blitt marginalt forbedret gjennom patching.

 

Når det gjelder Baldur's Gate 3 skjønner jeg ikke helt poenget med å lage det, annet enn å utnytte det kjente merkenavnet med en helt ny historie. Det blir vanskelig å fortsette historien med samme karakter etter handlingen i BG2 og Throne of Bhaal. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder Baldur's Gate 3 skjønner jeg ikke helt poenget med å lage det, annet enn å utnytte det kjente merkenavnet med en helt ny historie. Det blir vanskelig å fortsette historien med samme karakter etter handlingen i BG2 og Throne of Bhaal. 

Ja og forsette med samme person blir egentlig meningsløst. Throne of Bhaal har en skikkelig slutt, noe som lukker kapittelet helt. Men hadde satt pris på å få noen av disse Bioware folka tilbake til denne type RPG, det de faktisk bygde navnet sitt på. Uansett så er Brent Knowles veldig klar på at taktisk kampsystem er noe av det viktigste for han, var en av grunnene til at han forlot EA Bioware når han så hva Dragon Age II skulle bli. 

Lenke til kommentar

Ja og forsette med samme person blir egentlig meningsløst. Throne of Bhaal har en skikkelig slutt, noe som lukker kapittelet helt. Men hadde satt pris på å få noen av disse Bioware folka tilbake til denne type RPG, det de faktisk bygde navnet sitt på. Uansett så er Brent Knowles veldig klar på at taktisk kampsystem er noe av det viktigste for han, var en av grunnene til at han forlot EA Bioware når han så hva Dragon Age II skulle bli. 

 

 

 

Ja. Det beste av alt hadde vært et nytt spill satt til Forgotten Realms, og gjerne til Sword Coast. Men det er umulig å si hva de har fått lov til å lage. Det å få lage D&D-spill har visst blitt rimelig kompliserte greier etter hvert, med mange som sitter på hver sine rettigheter. Det jeg er mest skeptisk til er uansett 3D-greiene de prater om. Det er helt essensielt med en spillmotor som ikke er irriterende når man skal spille gjennom en historie som varer i 20+ timer, og det har vist seg å være vanskelig å få til noe nytt som fungerer bedre enn IE. Verken Larian eller Obsidian har klart det særlig godt de siste par årene, selv om spillene deres uansett var gode.

 

 

 

...Ser på dette med merkenavnet ditt, men jeg ville satt veldig pris på om det kom noen mer moderne Dungeons & Dragons cRPGer med noe i nærheten av den samme historien/stemningen som i  BG.

 

Helt enig.

Lenke til kommentar

WOTC har en regel om at all nye rollespill må bruke det nyeste d&d systemet. Dvs at et BG3 vil bruke 5ed reglene, og som følge av det vil historien i BG3 måtte finne sted 350 år etter BG2. Pga forandringene i magi systemet og hvordan det har påvirket Forgotten Realms. De har en tidslinje å følge.

Lenke til kommentar

WOTC har en regel om at all nye rollespill må bruke det nyeste d&d systemet. Dvs at et BG3 vil bruke 5ed reglene, og som følge av det vil historien i BG3 måtte finne sted 350 år etter BG2. Pga forandringene i magi systemet og hvordan det har påvirket Forgotten Realms. De har en tidslinje å følge.

 

Leste litt på WikiPedia om dette og kom over følgende linje

 

 

The d20 System is presented under the Open Game License, which makes it an open source system for which authors can write new games and game supplements without the need to develop a unique rules system and, more importantly, without the need for direct approval from Wizards of the Coast. This makes it easier to market D&D-compatible content under a broadly recognizable commercial license

 

Det som da slår meg er at i teorien burde jo noen kunne lage D&D 3rd edition spill, men så leste jeg litt videre om dette og det sto noe om at Product Identity var copyrightet. Jeg har selv spilt mest 2nd edition. Det at vi fikk tak i 3rd edition sammenfalt med at en del av de jeg spilte meg flyttet bort og "fikk seg et liv". Men, det lille jeg har spilt av 3rd edition gjør at jeg liker det langt bedre enn 2nd edition. Jeg tenkte jo da at en eventuell spillprodusent kunne kjøpe noen d&d-lisenser de kunne legge inn i et 3rd edition spill, da mer spesifikt noen lisenser fra bøker som ble publisert rundt 3rd edition. Men det er vel kanskje slik at Wizards nekter de å gjøre det. Jeg klarer bare ikke helt å forstå det, da jeg jo ser på disse bøkene som er skrevet rundt andre editions på sett og vis er en del av D&D-historien, og om man da lager et spill til den perioden av D&D-tidslinjen burde det jo vært kosher om en brukte de samme regelsettene. Jeg venter fremdeles på muligheten til å få spilt en Oozemaster...

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at Beamdog har sagt tidligere at Siege of Dragonspear blir deres siste Infinity Engine-spill, og at de deretter vil lage spill i en 3D-motor, hva nå enn det innebærer. Om de skal lage tilnærmet isometriske rollespill med en ny hjemmesnekret motor[klipp]

Ja , for det ikke skal bli et spill ala Pillars.. så må må de gjøre noe. infinity engine blir for begrenset etter dagen standard.

Lenke til kommentar

 

WOTC har en regel om at all nye rollespill må bruke det nyeste d&d systemet. Dvs at et BG3 vil bruke 5ed reglene, og som følge av det vil historien i BG3 måtte finne sted 350 år etter BG2. Pga forandringene i magi systemet og hvordan det har påvirket Forgotten Realms. De har en tidslinje å følge.

 

Leste litt på WikiPedia om dette og kom over følgende linje

 

 

The d20 System is presented under the Open Game License, which makes it an open source system for which authors can write new games and game supplements without the need to develop a unique rules system and, more importantly, without the need for direct approval from Wizards of the Coast. This makes it easier to market D&D-compatible content under a broadly recognizable commercial license

 

Det som da slår meg er at i teorien burde jo noen kunne lage D&D 3rd edition spill, men så leste jeg litt videre om dette og det sto noe om at Product Identity var copyrightet. Jeg har selv spilt mest 2nd edition. Det at vi fikk tak i 3rd edition sammenfalt med at en del av de jeg spilte meg flyttet bort og "fikk seg et liv". Men, det lille jeg har spilt av 3rd edition gjør at jeg liker det langt bedre enn 2nd edition. Jeg tenkte jo da at en eventuell spillprodusent kunne kjøpe noen d&d-lisenser de kunne legge inn i et 3rd edition spill, da mer spesifikt noen lisenser fra bøker som ble publisert rundt 3rd edition. Men det er vel kanskje slik at Wizards nekter de å gjøre det. Jeg klarer bare ikke helt å forstå det, da jeg jo ser på disse bøkene som er skrevet rundt andre editions på sett og vis er en del av D&D-historien, og om man da lager et spill til den perioden av D&D-tidslinjen burde det jo vært kosher om en brukte de samme regelsettene. Jeg venter fremdeles på muligheten til å få spilt en Oozemaster...

D20 systemet er open source. Riktg. Men settingene er copyrighted som bare juling Forgotten Realms osv. WOTC, som eies av Hasbro (ikke et kynisk selskap i det hele tatt) er rimelig nazi på at de nyeste reglene skal brukes. Men det er rett det du sier. Det burde være en smal sak. Desverre er det langt ifra slik.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel slik at det ikke tenkes så veldig alternativt. Slik det burde vært og sånn det faktisk er viser seg å være to forskjellige ting.

 

Jeg skulle bare ønske jeg forsto logikken til Hasbro. Her kan man knyte spill opp mot en tidligere salgssuksess, bruke noe som mange kjenner til allerede for å skape et best mulig spill.Ja, så er det ikke helt den nyeste varianten, men folk på min alder er gjerne litt mer pengesterke og er vel også tilbøyelig til å bruke mer penger på ting de har større kjennskap til. Og jeg vet i alle fall at i min ungdom eller da jeg spilte rollespill mest så var det 2nd edition og 3rd edition som var på gang. Nostalgi selger, se bare på kickstarter-suksessene de siste årene. Settingen er allerde utviklet slik at man kan strømlinjeforme og lage noe på bakgrunn av en masse bøker. I det hele tatt, jeg ser ikke hvorfor de er så fast bestemt på at det nyeste systemet er det som MÅ brukes.

 

Er det fordi at de vil at flere skal akseptere det nye systemet, kanskje?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...