Gå til innhold

ANMELDELSE: XCOM 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var en god anmeldelse, ser at både på steam og metacritic så blir spillet tatt mye bedre imot av kritikerne enn av spillerne.
Mange klager spesielt på det med at mange oppdrag er tidsbegrensen, og at det da fører til at du ikke kan være taktisk i det som i utgangspunktet er et taktisk spill. Men må haste deg fram og satse på flaks..
Nå har ikke jeg spilt det, så uttaler meg ikke på egne vegne.

 

Noe annet mange trekker opp er at det er veldig dårlig optimalisert, og yter svært dårlig må systemer som trekker andre spill greit.

 

 

 

Game starts moderately difficult for first few hours, but then ramps up considerably. So whats the problem? Game isn't hard because enemies are smart or tactical in approach. They simply have way better stats than your soldiers and they outnumber you 4:1. The most basic trooper will hit you from 20 tiles away behind hard cover on elevated position with no problem whatsoever. 8 out of 10 times. Sectoids will wreak havoc in your ranks since their psionic hit chance is 100% and since you will be wounded in almost every mission your willpower will be nonexistent. Alien rangers can run up to you from beyond your field of vision and hit you with a sword. 
And forget about hiding behind the wall, they will shoot straight trough it. While I first thought this is cool idea since even weapons of today can shoot trough walls with no problem, later i realized that they don't have any penalties for shooting where they cannot see you. Also, they can shoot trough solid rock or cliffs like it is a wall. 
Endret av krist2
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se har folk to problemer:

1. De har ikke skjønt at det er et problem med antialising. Bytt til FXAA.
2. De synes spillet er for vanskelig.

Altså - det er utfordrende. Selv på easy. Jeg synes det er litt kult ikke bare å cruise' gjennom spillet. Det skal gjøre vondt når en erfaren soldat faller.

Jeg gir det 9/10. Det har en del bugs og skulle ønske noen ting hadde blitt tatt enda lengre - f.eks historiefortelling og classes. Jeg tror mods kommer til å gjøre dette spillet til et mesterverk.

Lenke til kommentar

Mange klager spesielt på det med at mange oppdrag er tidsbegrensen, og at det da fører til at du ikke kan være taktisk i det som i utgangspunktet er et taktisk spill. Men må haste deg fram og satse på flaks..

 

 

Tidsbegrensning synes jeg var forfriskende. Mest fordi at jeg er en spiller som tar veeeldig lang tid og få sjanser. Tidsbegrensningene tvang meg til å endre og prøve nye taktikker.

 

Min kjære Major William Walker, en langhåret hacker ifra Australia, ble tatt av fienden når han ble etterlatt på en mission når jeg feilberegnet og han misset EVAC med 1 hex.

 

Seks under senere ble han reddet i en VIP rescue og hadde masse ny intel til meg :D

 

ELSKER dette spillet. Nesten like mye som XCOM UFO Enemy Unknown ifra 1993. Skulle bare ønske det hadde ENDA mer frihet og enda fler soldater å styre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

2. De synes spillet er for vanskelig.

 

 

En overforenkling, kritikken virker til å være at det er vanskelig på en mindre engasjerende måte.

 

 

Hele problemet med det første spillet var jo nettopp at du kunne ta uendelige antall turns. Det var derfor de la tild MELD. Men det gjorde ikke nok. Jeg skal innrømme at jeg var en av dem. Og det gjorde pacing tregt og svekket gameplay.

 

Jeg fikk ræva mi sparka syv ganger til søndag før jeg fant ut av hvordan man spilte. Virker som om folk mener spill skal være interaktive filmer snarere enn utfordringer som må løses. Det som er digg og som gir en skikkelig tilfredsstillende følelse er jo når man endelig klarer å løse en floke! Her er det et nesten uendelig antall taktiske floker å løse - akkurat som i virkeligheten. Her må du prioritere. Det blir aldri perfekt. Det er gode lærepenger for livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal enhver kritikk mot elementer som er vanskelig og irriterende i spill avfeies med at folk bare vil ha lette spill? Det fremmer ikke noen nyansert debatt. Det går fint an å mene at et spill skal være vanskelig, men ikke like deler av måten vanskelighetene er løst på.

 

Det eksisterer ingen nyansert debatt fordi det ikke eksisterer noen nyansert eller intelligent kritikk. Nesten alt går på at de ikke har forstått hvordan en PC fungerer eller at det rett og slett er for vanskelig.

 

Og sånn er det som regel med user reviews. En veldig stor andel av gamere er fullstendig talentløse miskreanter som er vant til helikopterforeldre som holder dem i hånda og at når ting blir vanskelige så kommer noen andre og fikser det for dem.

 


De som sliter kan vente seg en nært forestående patch for performance, og kan modde spillet akkurat som de vil. Finnes visstnok allerede en mod som forandrer timere blir jeg fortalt ;)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Er det så veldig vanskelig da? Tror litt av hoved"problemet" er at mange som bare er vant til AAA-spill bestemødre kan runde i blinde plutselig skal prøve seg på et turbasert strategispill på PC. Jeg spilte bare en time av eneren, og startet rett opp på Commander-vanskelighetsgrad på toeren (riktignok ikke Ironman, det får bli neste gang), og bortsett fra litt hikking på første oppdraget siden jeg så godt som aldri har spilt nu-XCOM har det gått veldig greit sålangt. (Spilt 11 timer) Er vel knapt nok inne på topp 10 (om det) over vanskelige spill jeg har spilt siste året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se har folk to problemer:

 

1. De har ikke skjønt at det er et problem med antialising. Bytt til FXAA.

2. De synes spillet er for vanskelig.

 

Altså - det er utfordrende. Selv på easy. Jeg synes det er litt kult ikke bare å cruise' gjennom spillet. Det skal gjøre vondt når en erfaren soldat faller.

 

Jeg gir det 9/10. Det har en del bugs og skulle ønske noen ting hadde blitt tatt enda lengre - f.eks historiefortelling og classes. Jeg tror mods kommer til å gjøre dette spillet til et mesterverk.

 

Jeg har bare brukt FXAA og jeg har 20-60fps Så det hjelper ikke " å bytte til FXAA"

Lenke til kommentar

Min erfaring med tidligere Xcom spill har jo gitt meg den magefølelsen av at ting kan gå galt og da vil du miste noen, det er derfor bedre å ha strategien klar for å faktisk greie en utfordring selv om man lider tap og heller komme sterkere fram i neste runde.

 

Det krever også at man får tak i nok soldater og er flink til å variere bruken av disse , det kan fort gjøre at oppdragene blir noe vanskeligere i starten , men akk så mye mer man får ut av det senere i spillet.

 

Man kan jo spørre seg om det å legge til tidsbegrensinger på noen oppdrag er så bra , men forhåpentligvis kan det bli patchet i fremtiden sånn at de som ikke er så veldig glad i den type oppdrag kan få begrenset det noe mens de som ikke har noe imot slike utfordringer kan fortsette å spille spillet som før.

Lenke til kommentar

Man kan jo spørre seg om det å legge til tidsbegrensinger på noen oppdrag er så bra , men forhåpentligvis kan det bli patchet i fremtiden sånn at de som ikke er så veldig glad i den type oppdrag kan få begrenset det noe mens de som ikke har noe imot slike utfordringer kan fortsette å spille spillet som før.

 

Det er hvertfall èn mod på Workshop som adder 4 turns til hver tidsbaserte mission f.eks. Fjerner man dem helt så mister de vel litt mål og mening. Tidspresset er ment å fremtvinge aggressiv spillstil. Veldig mange, i likhet med meg, har for vane å lene seg tilbake på overwatch ;)

 

Noe av moroa med XCOM2 er at man er aggressor :)

Endret av misanthrope
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter og ha lest Metacritic bruker anmeldelsene så ser jeg lett at PC markedet er virkelig det vanskeligste å tilfredsstille.

 

Uansett jeg har ikke fått hendene mine på spillet enda, men de forandringene som er satt i plass fra Enemy Unknown virker til å være noe jeg er interessert i. Skal bli spennende når jeg endelig får spilt det. Flott Skrevet anmeldelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man kan jo spørre seg om det å legge til tidsbegrensinger på noen oppdrag er så bra , men forhåpentligvis kan det bli patchet i fremtiden sånn at de som ikke er så veldig glad i den type oppdrag kan få begrenset det noe mens de som ikke har noe imot slike utfordringer kan fortsette å spille spillet som før.

 

Det er hvertfall èn mod på Workshop som adder 4 turns til hver tidsbaserte mission f.eks. Fjerner man dem helt så mister de vel litt mål og mening. Tidspresset er ment å fremtvinge aggressiv spillstil. Veldig mange, i likhet med meg, har for vane å lene seg tilbake på overwatch ;)

 

Noe av moroa med XCOM2 er at man er aggressor :)

 

 

Bra du avklarte dette :)

Må bare få tid til å spille ferdig de andre spillene jeg har inne for tiden , så blir det tid til Xcom2

Lenke til kommentar

Var en god anmeldelse, ser at både på steam og metacritic så blir spillet tatt mye bedre imot av kritikerne enn av spillerne.

Mange klager spesielt på det med at mange oppdrag er tidsbegrensen, og at det da fører til at du ikke kan være taktisk i det som i utgangspunktet er et taktisk spill. Men må haste deg fram og satse på flaks..

 

Det er fordi de suger på XCOM 2 ;) Gjør man strategiske fremrykk istedenfor strategiske tilbaketrekninger som i XCOM 1 så går det fint. Folk liker å klage og spesiellt før de faktisk forstår hvordan spillene fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter og ha lest Metacritic bruker anmeldelsene så ser jeg lett at PC markedet er virkelig det vanskeligste å tilfredsstille.

 

Uansett jeg har ikke fått hendene mine på spillet enda, men de forandringene som er satt i plass fra Enemy Unknown virker til å være noe jeg er interessert i. Skal bli spennende når jeg endelig får spilt det. Flott Skrevet anmeldelse.

 

Det er nok tilfellet, PC-markedet er mer godt vant, flere gode titler å velge imellom.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Var en god anmeldelse, ser at både på steam og metacritic så blir spillet tatt mye bedre imot av kritikerne enn av spillerne.

Mange klager spesielt på det med at mange oppdrag er tidsbegrensen, og at det da fører til at du ikke kan være taktisk i det som i utgangspunktet er et taktisk spill. Men må haste deg fram og satse på flaks..

 

Det er fordi de suger på XCOM 2 ;) Gjør man strategiske fremrykk istedenfor strategiske tilbaketrekninger som i XCOM 1 så går det fint. Folk liker å klage og spesiellt før de faktisk forstår hvordan spillene fungerer.

 

 

 

Sånn er det på nesten alle user ratings nå. Det er noe som heter at "You can't please all of the people all of the time." For meg virker det som om det eneste user rating gir en nogenlunde pekepinn på er % sjans for om man liker spillet. Ikke hvor godt spillet faktisk er. Det faktum at det ikke finnes en blandet eller negativ seriøs anmeldelse av XCOM2 synes jeg igrunn sier litt.

 

Tør påstå at hvis man likte det første så liker man det andre, og er det for vanskelig kan man fikse det i .ini filene selv (rå tekst) eller laste ned mods. Long War f.eks klarte jo å modde det første spillet ganske heftig til tross for at det ikke hadde noe støtte. Gleder meg til å se hva slags mods som kommer denne gangen. Og digg å bare trykke èn knapp på workshop så er det i spillet :p

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Sorry men og si at spillet er dårlig fordi det er vanskelig blir helt feil.

 

Det er et Rogue spill som Dark souls, FTL hvor Iron man mode er egentlig den vanlige måten spillet skal spilles.

 

Har du problemer start på nytt, det er liksom hele greia med strategi, at du skal bli bedre for hver gang.

 

Og ikke si at det blir mindre strategi fordi du må komme deg til målet fortere, det blir jo faktisk mer strategi da xDDD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...