Gå til innhold

Apple innrømmer å ha lagt inn Error 53 med vilje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den store feilen her er vell at Apple ikkje har opplyst om denne sikkerheitsfunksjonen.

 

Det at ein ikkje kan låse opp ein låst iphone ved å "bytte lås" er vell i utgangspunktet ein god sikkerheitsfunksjon som forhindrer at stjålne telefonar kan brukast igjen etter ein liten modifikasjon.

 

Men forbrukaren burde ha blitt opplyst om at prisen for eit slikt ekstra personvern er at du mister muligheita til å reparere telefonen hos uatoriserte reperatørar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selve ideen med å låse ned alt når man finner ut at noen har tuklet med sikkerhetsmaskinvaren er knallgod, men de burde nok ha gjort det på en litt mer elegant måte og heller bare disablet touch-id om det ble detektert brudd i sikkerheten eller iallfall advart skikkelig om dette.

 

Problemet her er jo en kombinasjon av to policier: Hadde det ikke vært for at Apple nekter å fikse telefoner som har vært endret av tredjepart hadde dette ikke vært noe problem, da kunne man gått til dem og fått re-pairet touchid-knapp og hovedkort om man røyk på Error 53.

 

Det er sånt som dette man får når man lager skikkelig sikre enheter.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er faktisk det styggeste jeg har hørt en mobilprodusent har gjort noen gang. De ødelegger altså mobilen til folk med vilje.

Det kommer an på hvordan man tolker det.

 

De gjør det pga sikkerheten slik at ikke andre luringer skal ta fingeravtrykket ditt og bruke dette til feks falske betalinger ol.

Gudene vite hva en 'falsk' fingersensor kan gjøre på en slik tlf :)

 

Strengt tatt de som bruker uoriginale deler som ødlegger telefonene sine med vilje. :)

Lenke til kommentar

Er ikke så enkelt dette her - når store deler av sikkerhetssystemet byttes ut er ikke enheten lenger en trygg telefon, så det kan argumenteres godt for at det er riktig å disable den. Men det må selvsagt informeres godt om.

 

Hvorfor disable? Hvorfor ikke la folk velge selv om de skal bruke enheten?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi dette er en mulig angrepsvektor for angripere og fordi Apple tar sikkerhet veldig alvorlig.

 

Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg ser argumentene for å disable. En løsning kunne vært å la folk bytte inn telefoner som har error 53 mot en lavere pris enn normale innbytter.

 

Det er kun ved bytte av sensoren det går galt, og ved bruk av autoriserte verksteder er det null problem. Kilde: Har en telefon med denne feilen hjemme.

 

At infoen er for dårlig er det ingen tvil om, men fremgangsmåten kan være den minste av flere onder.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi dette er en mulig angrepsvektor for angripere og fordi Apple tar sikkerhet veldig alvorlig.

 

Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg ser argumentene for å disable. En løsning kunne vært å la folk bytte inn telefoner som har error 53 mot en lavere pris enn normale innbytter.

 

Det er kun ved bytte av sensoren det går galt, og ved bruk av autoriserte verksteder er det null problem. Kilde: Har en telefon med denne feilen hjemme.

 

At infoen er for dårlig er det ingen tvil om, men fremgangsmåten kan være den minste av flere onder.

 

Dette er fortsatt idiotisk. Det er for dumt at du som forbruker kan rammes av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan godt tenkes Apple tar sikkerhet på alvor, men gud bedre hvor elendige de er på implementeringen av det. Tragedien som er AppleID to-faktor-autentisering er en sterk indikator på det, og nå dette?

 

Den riktige måten å gjøre noe slikt som dette på ville vært å komme med en feilmelding som sa noe slikt som "det har blitt oppdaget at touch-ID systemet har blitt tuklet med. Vennligst kontakt et autorisert Apple-verksted". Og da måtte jo selvsagt autoriserte Apple-verksteder ha mulighet til å pare sensoren igjen, eller på en eller annen måte kunne etterlate kunden med en fungerende enhet. En kryptisk "Error 53" og en endeløs reboot-syklus er enten utilgivelig amatørmessig eller utilgivelig vrangvillig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min søster opplevde nettopp denne feilen og konsekvensene av den.

Skjermen knuste, og hun leverte den til et tredjeparts verksted. De byttet ut skjerm og hjem knapp (uten å være oppmerksom på Error 53). Telefonen fungerte fint, men hjem knappen kunne ikke lenger lese fingeravtrykket, så man måtte bruke pin. Hun leverte da telefonen til Apple store. De forsøkte gjenopprette telefonen, noe som aktiverte Error 53. De leverte da en død telefon tilbake og skulle ha 300 kr for jobben.

 

Historien endte heldigvis godt da hun fikk ny telefon fra tredjeparts verkstedet, og fikk hentet data fra iCloud. Men alle er nok ikke like heldige.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...