Gå til innhold

Også Norge kan få aldersgrense på Facebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært bedre om EU påla Facebook å ha spesiellt beskyttende tiltak overfor barn, men la dem opprette konto for det om.

 

Det går jo an å pålegge Facebook at de ikke får lov å tjene penger i det hele tatt på disse unge individene, så får heller Facebook smøre seg med tålmodighet til de når riktig alder hvor de kan "voldtas" med alle deres midler.

 

Ellers kan "mindreårige" kanskje få tilrettelagt på forhånd en begrensende bruksmodus som gjør at "stalker'e" ikke kan få følge dem. Barn bør rett og slett ikke være synlige for andre enn venner de har invitert. Og det bør vel også ligge forhåndsblokkering på barns konto for at vennner av venner ikke kan få se kontoene heller.

 

Nå er jeg ikke Facebook-bruker selv, så jeg kjenner ikke Facebook godt nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Som jeg sa om denne saken her om dagen da det dreide seg om Svergie...

Det er opp til foreldrene til barnet/barnene å besteme hva de skal få lov til eller ikke.

 

Og det er en smal sak som foreldre å opprette f.eks. en FaceBook-konto for barnet/barnene deres.

På den måten forhindrer man som det nevnes i artikkelen "å jukse med alderen".

 

Riktig nok så er ikke akkurat TAGGED et sted for dem under 18...

Men selv der har dem laget det på en slik måte at har man først opprettet en profil(fyllt ut personlig informasjon som f.eks. Alder/Fødsels-År/Dato)...,så kan man ikke forandre på dette i etterkant.

I så måte så må man slette profilen sin for så å opprette en ny.

 

Hadde f.eks. FaceBook hatt det slik så kan ikke barn gå inn å forandre på Alder/Fødsels-År/Dato etter at foreldrene har opprettet profilen for dem.

 

Og det uavhengig om det legitimeres eller ikke.

 

Greit nok at overvåkning kan ses på som både positivt og negativt.

Men personlig så ser jeg ikke noe særlig grunn til panikk over at Ove 13år og/eller Ida 15år har fått seg FaceBook-konto?

 

Jeg mener...

Det er ikke akkurat en statshemmelighet at Ove 13år er forelsket i Tone 14år..., og/eller at Ida 15år har fått seg navle-piercing.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Jeg antar dette i praksis blir vanskelig å komme rundt? Det som skjer da er jo at barn og unge gjerne ender opp på en shady nettside, som visse kriminelle fort lærer seg at barn ferdes.

 

Altså, hvorfor ikke lage barnekontoer, der voksent innhold skjermes for barn, og hvor man setter inn spesielle tiltak for å beskytte dem? Og lage små videoer som lærer dem nettvett.

 

Det verste som kan skje er at de finner alternative steder å ferdes på nett, og det er jo enda verre. Og det gjør de om de ikke klarer å komme seg inn på Facebook. Barn kan bruke veldig mye energi på å komme seg rundt sperrer og regler som ikke passer dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det blir vanskelig å innføre aldersgrenser som blir overholdt på nett generelt, så sant ikke Facebook og andre benytter seg av en solid indentitets sjekk av for eksempel personnummer eller lignende. Men det største ansvaret hviler vel på foreldrene når det kommer til nettopp deres mindreårige og nettbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...