Gå til innhold

AMDs nye standardkjøler er ti ganger så stillegående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært greit med en test, hvordan den måles mot cooler master 212 evo og

Noctua NH-L12 og

Noctua Noctua NH-L9i (NH-L9I).

 

Så hvis den ikke kan konkurere mot disse (Kjøling\pris og watt). Så spørs vel man uansett må gå for de over.

 

Går vel ut i fra 4 pins PWM fan er standard. Litt usikker på om de ligner på intel NUC kjølere?

Eller like stillegående for i5 5200u eller nyere.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde vært greit med en test, hvordan den måles mot cooler master 212 evo og

Noctua NH-L12 og

Noctua Noctua NH-L9i (NH-L9I).

 

Så hvis den ikke kan konkurere mot disse (Kjøling\pris og watt). Så spørs vel man uansett må gå for de over.

 

Går vel ut i fra 4 pins PWM fan er standard. Litt usikker på om de ligner på intel NUC kjølere?

Eller like stillegående for i5 5200u eller nyere.

 

 

Det er ingen grunn til å tro at den kan konkurrere med store "spesialkjølere" som det, hvorfor skulle man tro noe slikt?

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det som irriter meg mest på slike kjølere uten det er fra intel\AMD at det ikke er mulighet for å utvide de, f.eks ved å legge på flere lag kobber\alminium.

 

Skal man ha kraftigere kjøler må man bytte hele greia.

 

Så for min del kunne amd droppet kjølere med cpuen.

 

Men det er fordel for de som kjøper PC fra HP\Acer og dell da kjølerne blir noe mere stillegående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 ganger så stille...? Dere mener ikke at den bare støyer 1/10 av det den gamle gjorde altså...?

Jo, hw mener å tro det.

Men et trykk som er 10 ganger høyere betyr ikke at vi mennesker oppfatter det som 10 ganger høyere,, nærmere 2x.

 

Edit: Den Wraith kjøleren på bildet så ut som en mini kjøler med en hissig liten vifte på seg. 

Et litt bedre? bilde:sVfY6l0.jpg

Endret av blinc
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg NH-D15 blir for svak når man overklokker disse kraftig , kun det aller beste av vannkjøling greier å kvitte seg med varmen som kommer svært fort. Selvsagt , jeg har faktisk overklokket en FX8350 opp mot 4.7 Ghz og stress testet litt , men da på en ganske så lav Vcore da så det ikke ut som peak Wattage gikk over 180Watt , men selv da ble den varm med NH-D15 som er kjøleren jeg bruker til daglig.

Husker ikke i farta hvor varm den ble , men trolig opp mot 80C , såpass at pcen slo seg av selv.

Lenke til kommentar

Da forsvinner poenget med egen AMD kjøler i min mening.

Grunnen man går for coolermaster\Noctua er for ennå stillegående system, og overklokking.

ikke vits å spare plass i et ATX kabinett.

 

 

 

Da forsvinner poenget med å produsere en stock kjøler, som gjør jobben tilfredstillende på org. hastigheter? Og eliminerer behovet for å bytte kjøler uansett.

 

Si meg, driver du bare å troller rundt på forumet? Ingenting av det du spammer rundt på forumet her, henger på greip! 

Endret av Rusher
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trodde +3db gav en dobling i lydtrykk mens +6db gav en opplevd dobling av lydstyrke.

 

Er det altså en dobling for hver +1db?

Bare hw som driver med sensasjonsoverskrifter. 

 

Teoretisk; dobler man power fra forsterker øker det med 3dB. Noen vil subjektivt kanskje synes eks. 7dB er en dobling i lydstyrke for dem, men 10dB er vanlig å regne.

 

10dB opp er ca 10 gangern på lydtrykk lydeffekt.

Endret av blinc
Lenke til kommentar

 

Trodde +3db gav en dobling i lydtrykk mens +6db gav en opplevd dobling av lydstyrke.

 

Er det altså en dobling for hver +1db?

Bare hw som driver med sensasjonsoverskrifter. 

 

Teoretisk; dobler man power fra forsterker øker det med 3dB. Noen vil subjektivt kanskje synes eks. 7dB er en dobling i lydstyrke for dem, men 10dB er vanlig å regne.

 

10dB opp er ca 10 gangern på lydtrykk.

 

 

Det er ikke en sensasjonsoverskrift. 10 dB nedgang er en tiendepart så mye lydeffekt.

 

Lydtrykk tidobles per 20 dB ikke per 10 dB.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er fordel for de som kjøper PC fra HP\Acer og dell da kjølerne blir noe mere stillegående.

 

Nei, fordi selskapene som bygger PCer og selger, kjøper og CPUer i bulk. De kommer uten CPU vifte og er for OEM bygging. Det er mulig å få tak i Intel CPUer for OEM tror jeg, men med mindre du er stor bedrift og har avtale er det ikke verdt det vanligvis. Så kjøper de inn kjøler fra et annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg synes "AMD's nye standardkjøler er ti ganger så stillegående" er både en dårlig og sensasjonspreget overskrift.

De kunne skrevet "bråker halvparten så mye". Enklere å forstå.

 

Enkelt å forstå, men langt mer upresist, selv om det er en tommelfingerregel er det langt ifra sånn at 10 dB alltid oppfattes som en halvering eller dobling. Lydeffekt er målbart og konkret, subjektiv oppfattelse i mindre grad.

 

AtW

Lenke til kommentar

Rekordhøy ytelse for hvem? Det er lett å slå seg selv, men å slå deg selv så får du ingen pris akkurat. Det at AMD kommer med bedre kjøleløsning tyder vel ikke på veldig effektive CPUer akkurat?

 

Hvis de skal prøve å slå Intel så må de nok opp en god del i klokkefrekvenser. Og da går strømforbruket i taket og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...