Gå til innhold

Samsung skal lansere to råtass-skjermer for spillere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Du må ha en helt ny ledning

Kabel mener dere vel?

 

Er ikke DP-kablene bare et passivt ledd? I så fall, hvordan kan skjermkort eller skjerm vite om den er sertifisert for v1.3 eller tidligere versjoner?

Kabel og ledning er synonymer på norsk, så blir egentlig det samme. Men nei, man trenger i prinsippet ikke ny kabel, ettersom standarden er uendret for både kontakter og kabel. Problemet er at kabler av lavere kvalitet vil muligens føre til problemer. http://www.anandtech.com/show/8533/vesa-releases-displayport-13-standard-50-more-bandwidth-new-features Sånn sett vil jeg tippe at noen produsenter vil starte å markedsføre enkelte kabler som DP1.3, mens det det egentlig betyr er at de har testet dem og sjekket at de virker, ikke at de ellers har gjort noen endringer på kabelen for å tilfredsstille nye krav.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kabel og ledning er ikke synonymer, men mange vet ikke om forskjellen og bruker de om hverandre.

 

En kabel har flere ledere, mens en ledning bare har en leder. DP-kabler er kabler, ikke ledninger.

 

Artig :-)

 

Da har jeg altså misbrukt ordet strømledning i alle år. Heretter må jeg altså si strømkabel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt ny ledning? Det er jo samme displayportkabel uansett om den er 8 år eller 8 dager gammel. Det som kanskje kreves er et nytt skjermkort, da det er der teknologien sitter.

 

Det er forskjell på kablene også. Jeg fikk nylig ny skjerm og hadde problemer med å få mer enn 80Hz på høyeste oppløsning, men så snart jeg byttet kabel til den som fulgte med skjermen så gikk den fint på 144Hz med en gang.

Lenke til kommentar

Veldig flau overskrift for et teknologinettsted. Hva driver dere med? Var det ikke noe i fjor også der dere mikset stikkontakt og støpsel for så å komme med en unnskyldning som var mer tragisk enn selve fadesen? Kanskje på tide dere bytter ut staben med fagfolk?

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kabel og ledning er ikke synonymer, men mange vet ikke om forskjellen og bruker de om hverandre.

 

En kabel har flere ledere, mens en ledning bare har en leder. DP-kabler er kabler, ikke ledninger.

Selv om jeg ser hva du er ute etter, tror jeg det er en regel som nok har en del unntak. Vi snakker f.eks. ikke om koaksledning, men strømledning og ledningsnett er helt normalt å bruke. Hodetelefonledning/-kabel, mikrofonledning/-kabel osv. For ikke å snakke om fiberoptisk kabel. Uansett er det poengløst flisespikk - det er mer problemer med at artikkelen hevder at du trenger en helt ny type DP-kabel, enn om de bruker ordet "ledning" eller "kabel" for å beskrive den. Alle skjønner hva de mener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...