Gå til innhold

Her bruker politiet en ørn til å uskadeliggjøre en drone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes artikkelen er lite balansert mhp. dyrevelferdet.

 

Første som slår innover meg er hvilken skade fuglen kan få fra propellene. Nå var video på nederlandsk, og jeg hørte ordet nett bli brukt, men det var også et av de få ordene jeg klarte å forstå.

 

Skal ørnen ha et dinglende nett hengende ned fra føttene. Hva skjer når nettet hekter seg opp i noe på landingsplassen, nok et basketak for ørnen i møte på bakken?

 

Hva med å utruste ørnen med beskyttelse for nebb, hode og hals/nakke, samt kanskje også brystet og utsatt muskulatur, sener og ledd på beina og vingene?

 

Det som ble vist på video grenser til dyremishandling.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes artikkelen er lite balansert mhp. dyrevelferdet.

 

Første som slår innover meg er hvilken skade fuglen kan få fra propellene. Nå var video på nederlandsk, og jeg hørte ordet nett bli brukt, men det var også et av de få ordene jeg klarte å forstå.

 

Skal ørnen ha et dinglende nett hengende ned fra føttene. Hva skjer når nettet hekter seg opp i noe på landingsplassen, nok et basketak for ørnen i møte på bakken?

 

Hva med å utruste ørnen med beskyttelse for nebb, hode og hals/nakke, samt kanskje også brystet og utsatt muskulatur, sener og ledd på beina og vingene?

 

Det som ble vist på video grenser til dyremishandling.

Det spørs om ørner i det heletatt klarer å lette med rusting/ringbrynje.

Lenke til kommentar

Er jo spennende at de har greid å lære en ørn å gjøre det der. Den må ha vært heldig og ikke kommet borti propellene særlig mye, for ellers ville den vel ha vært vettskremt for slike droner til nå?

 

Om den ikke klarer å lette med beskyttelse så bør de vel stoppe med dyreplageriet?

 

Eller få utviklet rustning i lette materialer. Nå har jo fuglen litt rustning i fjærdrakten sin, men er det nok for å motstå slag som gir ømhet og kanskje skader og evt. kutt? Hodet er jo spesiellt utsatt, i og med at slike rovfugler har lyst å plante nebbet i byttedyret. Kan hende ørnen er så smart at den innser at det er en død kjøttløs gjenstand. Og at det er dens mesters godbiter den samarbeider for.

Endret av G
Lenke til kommentar

Sitat "Selskapet påstår de er aller først i verden med å spesialisere seg på opplæring av rovfugler, noe som høyst sannsynlig stemmer,..."

Oi, makan til løgn har jeg ikke sett på lenge fra et selskap. Det er flere andre selskap som har spesialisert seg på opplæring av rovfugler (falk/ørn) til diverse tjenester/arbeid i bakken og lufta. Dem er kanskje først på trening mot droner, men ikke noe mer.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vettskremt ja,men ørnen vil nok ha maten den får i belønning.Regner forsåvidt med at dette er en ørn født I fangenskap men må si meg enig at dette grenser til dyremishandling.Når det gjelder net,så tror jeg han snakker om at en annen drone utstyrt med net kan skyte ned/fange andre droner,fikk se en snutt I regi DJI.

Lenke til kommentar

Synes artikkelen er lite balansert mhp. dyrevelferdet.

 

Første som slår innover meg er hvilken skade fuglen kan få fra propellene. Nå var video på nederlandsk, og jeg hørte ordet nett bli brukt, men det var også et av de få ordene jeg klarte å forstå.

 

Skal ørnen ha et dinglende nett hengende ned fra føttene. Hva skjer når nettet hekter seg opp i noe på landingsplassen, nok et basketak for ørnen i møte på bakken?

 

Hva med å utruste ørnen med beskyttelse for nebb, hode og hals/nakke, samt kanskje også brystet og utsatt muskulatur, sener og ledd på beina og vingene?

 

Det som ble vist på video grenser til dyremishandling.

 

Hva får deg til å tro at ørnen skal bære med seg et nett? Fri fantasi? Hvis du mener det han snakker om på ca. 2:00, så er det alternative måter å fange droner på, bl.a. med nett.

 

Ørnen klarer i videoen helt fint å unngå propellene, men det nevnes også at de sjekker muligheter for å beskytte ørnens bein utover (den betydelige) beskyttelsen de har fra naturens side.

 

Det er jo helt topp at du bekymrer deg om dyrevelferden, men du er faktisk ikke den eneste, og det er heller ikke besluttet at "ørne-metoden" skal brukes i vanlig tjeneste.

Lenke til kommentar

Jeg forstår nesten ikke et kvekk nederlandsk, så du får ha meg litt unnskyldt. Også nevnte jeg det jo også, med språkbarrieren i forrige innlegg. Synes ikke det kun er beina som behøver beskyttelse, men det har jeg også utbrodert i forrige innlegg.

Lenke til kommentar

Er jo spennende at de har greid å lære en ørn å gjøre det der. Den må ha vært heldig og ikke kommet borti propellene særlig mye, for ellers ville den vel ha vært vettskremt for slike droner til nå?

 

Om den ikke klarer å lette med beskyttelse så bør de vel stoppe med dyreplageriet?

 

Eller få utviklet rustning i lette materialer. Nå har jo fuglen litt rustning i fjærdrakten sin, men er det nok for å motstå slag som gir ømhet og kanskje skader og evt. kutt? Hodet er jo spesiellt utsatt, i og med at slike rovfugler har lyst å plante nebbet i byttedyret. Kan hende ørnen er så smart at den innser at det er en død kjøttløs gjenstand. Og at det er dens mesters godbiter den samarbeider for.

Fra artikkelen:

"Ørnen skal ha såpass tykk hud rundt beinene at de ikke blir skadet av rotorbladene på dronen. "

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...