Gå til innhold

RYKTE: Nvidias nye grafikkort kommer etter sommeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de brikkene det snakkes om her så er det volum av HBM2 minne som er begrensningen (også en begrensning for AMD). I begynnelsen vil nok compute (Tesla) og semi-pro (Titan) vært prioritert for disse brikkene.

 

Tviler på noen GeForce-versjon av "big-Pascal" før tidligst slutten av året. Det samme gjelder også AMD. Tviler på noen Fiji-oppfølger før tidligst mot slutten av året.

 

Pascal kommer også til å bruke GDDR5 og GDDR5X minne.

De første produktene med AMD sin Polaris arkitektur kommer til å bruke GDDR5 minne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For de brikkene det snakkes om her så er det volum av HBM2 minne som er begrensningen (også en begrensning for AMD). I begynnelsen vil nok compute (Tesla) og semi-pro (Titan) vært prioritert for disse brikkene.

 

Tviler på noen GeForce-versjon av "big-Pascal" før tidligst slutten av året. Det samme gjelder også AMD. Tviler på noen Fiji-oppfølger før tidligst mot slutten av året.

 

Pascal kommer også til å bruke GDDR5 og GDDR5X minne.

De første produktene med AMD sin Polaris arkitektur kommer til å bruke GDDR5 minne.

 

Helt sikker på det? Jeg betviler ikke at tilgang på HBM minne, og spesielt i konfigurasjoner som gir nok VRAM (altså mer enn 4 GB f.eks) er begrenset. Samsung skal jo ikke begynne med de største konfigurasjonene før sommeren av HBM 2 f.eks. Så helt klart, produkter som er avhengig av HBM 2 vil ikke kunne komme før det er nok supply av HBM 2.

 

Artikkelen sier derimot at AMD kommer ut med GPUer før Nvidia. Da nesten garantert GDDR5 og GDDR5X baserte GPUer. AMD får sin HBM 2 av SK Hynix, mens Nvidia får fra Samsung og SK Hynix. Basert på HBM teorien vil det altså heller si Nvidia kommer før AMD, da Samsung virker å ha kommet lengst med HBM 2. Virker som at mens SK Hynix holdt på med gen 1 av HBM så skippet Samsung hele affæren og satset på å bli først og selge mest av HBM 2.

 

Så grunnlaget for at AMD kommer før Nvidia med kort, som artikkelen her skriver, må jo være pga selve GPU chipen. Altså Samsung vil begynne å produsere GPUer før TSCM produserer GPUer for Nvidia. Om det stemmer eller ikke er en ting, men det er hvertfall det eneste jeg kan se at dette ryktet, hvis det er sant, kan bety. Så selv om AMD er først til low-mid end så kan det godt være Nvidia slår AMD til high-end.

 

Når det er sagt, sås anbefaler jeg tek å tenke litt på kildekritikk. Dere har vært veldig flinke med å liste opp originalkilde i begynnelsen av artikkelen, og skrevet at dette er en koreansk nyhetsskilde. Da tror jeg der bør ta med at AMD sine GPUer lages hos Samsung, som også er koreansk. Nvidia sine blir derimot laget hos TSCM, som ut av navnet er åpenbart Taiwanske. Dette er jo utrolig kjent info, som dere garantert vet. Da er det jo mulig å tenke seg at en koreansk nyhetskilde essensielt vil rapportere noe som er ekstra positivt om sine egen selskaper kontra konkurransen. Da er det lett for at det blir litt overdriving med i bildet! HBM er jo irrelevant sånn sett. Både SK Hynix og Samsung er jo koreanske. Mulig reporteren liker det ene mer enn det andre selskapet selvfølgelig (selskap som LG, Samsung, Hyundai, SK Group, Daewoo har en annen rolle i samfunnet enn vi er vandt til her, eller noe annet sted på planeten egentlig).

Lenke til kommentar

 

For de brikkene det snakkes om her så er det volum av HBM2 minne som er begrensningen (også en begrensning for AMD). I begynnelsen vil nok compute (Tesla) og semi-pro (Titan) vært prioritert for disse brikkene.

 

Tviler på noen GeForce-versjon av "big-Pascal" før tidligst slutten av året. Det samme gjelder også AMD. Tviler på noen Fiji-oppfølger før tidligst mot slutten av året.

 

Pascal kommer også til å bruke GDDR5 og GDDR5X minne.

De første produktene med AMD sin Polaris arkitektur kommer til å bruke GDDR5 minne.

 

1 Helt sikker på det? Jeg betviler ikke at tilgang på HBM minne, og spesielt i konfigurasjoner som gir nok VRAM (altså mer enn 4 GB f.eks) er begrenset. Samsung skal jo ikke begynne med de største konfigurasjonene før sommeren av HBM 2 f.eks. Så helt klart, produkter som er avhengig av HBM 2 vil ikke kunne komme før det er nok supply av HBM 2.

 

2 Artikkelen sier derimot at AMD kommer ut med GPUer før Nvidia. Da nesten garantert GDDR5 og GDDR5X baserte GPUer. AMD får sin HBM 2 av SK Hynix, mens Nvidia får fra Samsung og SK Hynix. Basert på HBM teorien vil det altså heller si Nvidia kommer før AMD, da Samsung virker å ha kommet lengst med HBM 2. Virker som at mens SK Hynix holdt på med gen 1 av HBM så skippet Samsung hele affæren og satset på å bli først og selge mest av HBM 2.

 

3 Så grunnlaget for at AMD kommer før Nvidia med kort, som artikkelen her skriver, må jo være pga selve GPU chipen. Altså Samsung vil begynne å produsere GPUer før TSCM produserer GPUer for Nvidia. Om det stemmer eller ikke er en ting, men det er hvertfall det eneste jeg kan se at dette ryktet, hvis det er sant, kan bety. Så selv om AMD er først til low-mid end så kan det godt være Nvidia slår AMD til high-end.

 

Når det er sagt, sås anbefaler jeg tek å tenke litt på kildekritikk. Dere har vært veldig flinke med å liste opp originalkilde i begynnelsen av artikkelen, og skrevet at dette er en koreansk nyhetsskilde. Da tror jeg der bør ta med at AMD sine GPUer lages hos Samsung, som også er koreansk. Nvidia sine blir derimot laget hos TSCM, som ut av navnet er åpenbart Taiwanske. Dette er jo utrolig kjent info, som dere garantert vet. Da er det jo mulig å tenke seg at en koreansk nyhetskilde essensielt vil rapportere noe som er ekstra positivt om sine egen selskaper kontra konkurransen. Da er det lett for at det blir litt overdriving med i bildet! HBM er jo irrelevant sånn sett. Både SK Hynix og Samsung er jo koreanske. Mulig reporteren liker det ene mer enn det andre selskapet selvfølgelig (selskap som LG, Samsung, Hyundai, SK Group, Daewoo har en annen rolle i samfunnet enn vi er vandt til her, eller noe annet sted på planeten egentlig).

 

 

1 Trolig har Amd noen fordeler siden de har sponset utviklingen av minnet tidlig og de har fordelen med at de har fått testet dette ut med Fury X kortene 1 år før Nvidia kom på banen. Det betyr faktisk at neste HBM2 implementering vil være enklere for selskapet , de får større mengde minne (8Gb) og har trolig gjort de arkitekturale endringene som skal til for å utnytte dette langt mer, basert på erfaringene fra Fury.

 

I utgangspunktet har nok Amd reservert en del av det kommende HBM2 minnet som en del av avtalen når utviklingen av minnet startet, Amd fikk jo så og si eneretten på HBM og det er kanskje ikke rart om de også blir prioritert foran konkurrentene i starten i alle fall.

Så ser vi jo også at det er en del interesse fra Samsung sin side å holde skuta gående hos Amd siden de konkurrer mot Nvidia som kan være en konkurrent til Samsung , så kanskje ikke helt utenkelig at de grønne gutta i denne situasjonen kan få mindre tilgang , men ja , det blir litt spekulering fra min side på det punktet.

 

2 Her roter du litt , Samsung står ikke bak teknologien til HBM2 ,men har fabrikkene til å starte produksjonen av minnet og har vel fått lisenser til det eller bidrar til forskningen på bedre minne. HBM2 prototyper var allerede tilgjengelige i Mars 2015 hos SK Hynix. Som du sikkert forstår er produksjonskapasiteten til Samsung stor og vi vil derfor trolig kunne se mid til high end produkter med HBM2 minne. I og med man har stort sett fordeler med HBM2 så vil trolig ta de i bruk så tidlig som mulig og ikke kun til High end produktene sine , siden Amd også stort sett har lavere markedsandeler vil de trolig kunne dekke forespørrselen på skjermkort i starten og avhengig av etterspørsel kan det være at de må øke eller komme med flere alternativer ( DDR5 varianter ).

Nvidia vil trolig ikke komme med HBM2 minne med det første, utifra det jeg har hørt er de nok avventende (av flere grunner selvsagt) så det vil kun være de aller dyreste produktene som vil få det i første etappe og ikke til den gjennomsnittelige forbrukeren ( igjen min antagelse så det er klart).

 

3 : Kanskje delvis , men ikke bare pga Gpu chippen men også at de ligger foran i utviklingen av denne arkitekturen i forhold til Nvidia ( Amd hadde vel en runde med Apu'er først og så tilbake på Gpu'er og Cpuer ) og vesentlig bedre erfaring med bruken av HBM1 og nå snart HBM2 minne. Så nei, lite trolig at Nvidia kommer med en Gpu med HBM2 støtte før Amd, trolig vil vi se derimot Mid til High end produkter fra Nvidia produsert i svært begrensede antall for å kontre Amd sin lansering av mid end produkter med HBM2 / DDR5 støtte.

 

Resten av innlegget ditt blir vel litt gjetting antar jeg og skal ikke være helt uenig med deg i at det kan ligge mer i kortene , men kanskje ikke akkurat på den måten du ser det for deg, eksempelvis har jo Nvidia dritte litt på laget hos noen produsenter og dette kan jo gjøre at velviljen til å ha de som "prioritert" kunde er noe lavere. Money er money selvsagt , men man får også i forhold til hvordan man oppfører seg.

Lenke til kommentar

Digitimes mener videre å vite at Nvidia vil starte masseproduksjon av brikkene som kan bli en del av «GTX 1000-serien» før utgangen av første halvår.

Hvis produksjonen skulle startet ved utgangen av andre kvartal så hadde produktene ikke blitt klare før nærmere jul. Både Nvidias og AMDs brikker er allerede i produksjon.
Lenke til kommentar

Helt sikker på det? Jeg betviler ikke at tilgang på HBM minne, og spesielt i konfigurasjoner som gir nok VRAM (altså mer enn 4 GB f.eks) er begrenset. Samsung skal jo ikke begynne med de største konfigurasjonene før sommeren av HBM 2 f.eks. Så helt klart, produkter som er avhengig av HBM 2 vil ikke kunne komme før det er nok supply av HBM 2.

Kanskje litt dårlig formulering av meg, men det jeg mener er at det vil ta tid før man kan slippe et volumprodukt med HBM-minne, selv om også Samsung skal produsere dette. For Nvidia sin del vil det lønne seg å produsere samt levere dette i Tesla og Titan/Quadro segmentet før man begynner med GeForce produkter. HBM2 + Interposer er dyrt sammenlignet med tradisjonelle kort og GDDR5/GDDR5X og det er ikke gitt at et typisk "GP104-kort" trenger den ekstra båndbredden HBM vil tilby.

 

 

Artikkelen sier derimot at AMD kommer ut med GPUer før Nvidia. Da nesten garantert GDDR5 og GDDR5X baserte GPUer.

Gjør den? Kilden til Tek.no sier vel bare at Nvidia kommer til å lansere Pascal kort med HBM2 i andre halvdel av 2016.

Personlig setter jeg en femtilapp på at Nvidia lanserer Pascal-baserte produkter før AMD kommer med Polaris.

 

 

Når det er sagt, sås anbefaler jeg tek å tenke litt på kildekritikk.

Helt enig.

 

 

1 Trolig har Amd noen fordeler siden de har sponset utviklingen av minnet tidlig og de har fordelen med at de har fått testet dette ut med Fury X kortene 1 år før Nvidia kom på banen. Det betyr faktisk at neste HBM2 implementering vil være enklere for selskapet , de får større mengde minne (8Gb) og har trolig gjort de arkitekturale endringene som skal til for å utnytte dette langt mer, basert på erfaringene fra Fury.

Nå er ikke Pascal første implementasjon av HBM hos Nvidia. Det ble aldri lansert produkter med HBM1 minne, da Nvidia mente at 4GB var en showstopper for compute/pro markedet, og for gaming var GDDR5 mer økonomisk. Men ja, det finnes eksperimentelle kort i "kjellern" hos Nvidia som både implementerer HBM og NVLink som begge to er essensielle deler i Nvidia/IBM sin HPC satsing fremover.

 

 

2 Her roter du litt , Samsung står ikke bak teknologien til HBM2 ,men har fabrikkene til å starte produksjonen av minnet og har vel fått lisenser til det eller bidrar til forskningen på bedre minne.

Stemmer, HBM1 og HBM2 er en JEDEC standard.

 

 

Nvidia vil trolig ikke komme med HBM2 minne med det første, utifra det jeg har hørt er de nok avventende (av flere grunner selvsagt) så det vil kun være de aller dyreste produktene som vil få det i første etappe og ikke til den gjennomsnittelige forbrukeren ( igjen min antagelse så det er klart).

At Nvidia ikke kommer med HBM2 i konsument-markedet mener du?

HBM2 kommer i compute-produkter som leveres i andre halvdel av 2016. Den første store installasjonen blir i en HPC-maskin til National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) som skal være operativ i oktober 2016.

 

 

Så nei, lite trolig at Nvidia kommer med en Gpu med HBM2 støtte før Amd, trolig vil vi se derimot Mid til High end produkter fra Nvidia produsert i svært begrensede antall for å kontre Amd sin lansering av mid end produkter med HBM2 / DDR5 støtte.

Hvis man ikke begrenser seg kun til konsumentmarkedet så er jeg ganske sikker på at Nvidia kommer før AMD med HBM2.

Det samme gjelder også store volumer av mid- og high-end produkter.

Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehm, jeg skal vedde på at AMD aldri sponset utvikling av noe som helst. Hva sponset de det med? Sine 80 millioner dollar underskudd per kvartal? For å være seriøs så er det jo SK Hynix som har utviklet dette. Verdens andt største RAM produsent trenger neppe hverken hjelp eller penger fra AMD for å lage RAM. Dette har de peiling på selv. AMD samarbeidet på den måten at de implementerte HBM fra SK Hynix. Selve minnet derimot er det SK Hynix som står for.

 

Selvfølgelig er HBM en standard, men det er jo ikke som om det finnes en stor non-profit organisasjon som bare gir ut minneteknologi til enhver som har lyst på. Micron er jo f.eks ansvarlig for GDDR5X standarden. Du kan jo selvfølgelig ikke ta patent på noe av dette, men jeg tviler på at Micron lanserer en bok hos Gyldendal som kommer i din nærmeste Ark bokhandel om hvordan du skal produsere GDDR5X minne. Så det jeg sier er at Samsung aldri brydde seg om å finne ut hvordan de skulle lage HBM 1 minne og produsere det. De begynte bare rett på HBM 2. Hvorfor tror jeg det? Fordi Samsung er før SK Hynix med det.

 

Dette "forspranget" du snakker om er ikke reelt. AMD har ikke et forsprang. SK Hynix har ikke et forsprang. Det eneste de gjorde var å essensielt vise en demo. Samsung/Nvidia så aldri grunn eller økonomi for HBM. Det betyr ikke at de ikke jobbet med det. De lanserte ingen kommersielle produkter med det. Nvidia kan sikker ha like mange folk til å jobbe med HBM som AMD har til å jobbe i hele GPU avdelingen.

 

Du sier AMD har allerede samarbeid osv. de vil sikkert gi til AMD først osv. Samsung vil hjelpe AMD mest mulig siden de er kunde. Utifra nåværende informasjon er det ekstremt lite sannsynlig. Samsung har ikke AMD som kunde for HBM, bare Nvidia. AMD fortsetter samarbeidet sitt med SK Hynix, sikkert fordi de samarbeider og kan levere nok. Nvidia derimot vil nok kreve laaaangt mer HBM enn AMD. Ikke bare kommersielt, men som HKS sier til bedriftsmarkedet vil nok det aller meste gå. Så de vil ha fra begge. De trenger bare mye. Og hvem er det som er nærmest å ha HBM klar til å ha i produkter? Samsung er. Betyr ikke noe hva AMD og SK Hynix gjorde i fjor. Spesielt ikke siden Nvidia kan betale mer for HBM siden de selges i Tesla kort. Samsung er først og fremst opptatt av å selge, og de vil sjeldent drive å blokkere noe som dette. Altså utsette HBM til Nvidia for at AMD skal ha forsprang. Spesielt siden AMD ikke kjøper HBM av dem. SK Hynix har ellers veldig stor kapasitet også:

imageproxy-100390531-orig.png

Selv om Samsung er store så er SK Hynix en sammenslåing av LG sin semiconductor buisness og Hyundai sin. Begge blant de 5 store i Korea. Men kjøpt opp av SK group for ikke lenge siden. De er langt ifra på størrelse med Samsung totalt, men RAM er et område de er nærme. SK Hynix er omtrent på samme størrelse som Micron og Qualcomm. Disse selskapene er 3, 4 og 5 plass i verden. Intel er en klar nr. 1 og Samsung en klar nr. 2. SK Hynix er f.eks nesten dobbelt så stor den japanske "giganten" Toshiba. Selskapet har og vært i sterk vekst etter å ha blitt overtatt av SK group.

https://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor_sales_leaders_by_year

 

 

Jeg tror Nvidia helt klart kommer før AMD med HBM 2 kort. Både i consumer og til bedrifter. Likevel så må jeg sie meg uenig både med @Malvado og @HKS når det kommer til GDDR5 kort. Det snakkes mye om arkitektur og hvem av AMD og Nvidia som er først ferdige. Jeg tror ikke det har noe å si hvem som er først ferdige. Jeg tror kampen skjer et annet sted. Jeg tror det er Samsung mot TSCM som er den reelle kampen. Den som først klarer å få gode yields og volumproduksjon raskest er den som kommer med kort først. Hvis du ser på andre produkter som blir lagd, så er en ting klart. Kapasitetene i fabrikkene er makset ut. Det å lage nok produkter er det store problemet. Jeg er sikker på at Snapdragon 820 hadde vært i butikkene i mobiler allerede hvis de ikke var problemer med supply. TSCM hadde åpenbart ikke nok. De produserer HiSilicon sin 950, men 820 gikk til Samsung, som allerede lager langt mer enn TSCM på 14 nm. Nå er det ikke samme maskiner som lager en R9 490 som en Exynos 8890 akkurat, men jeg tror det er et passe bra signal på at dette og er et problem for high power. Lite vits i å lansere kort som ikke er tilgjengelig i butikk. TSCM har klart vært et skritt eller  to bak Samsung når det kommer til kapasitet. Men selvsagt, med GPU kan det være annerledes. Så jeg er sånn sett ikke uenig i at Nvidia er først klare med ny arkitektur. Jeg bare lurer på om TSCM klar.... Det vil i så fall være første gang i FinFET at de slår Samsung til noe. Som er mulig selvfølgelig. De var nærme med LPP. Sånn sett har de produkter i hyllene med LPP før Samsung :p Samsung har bare alt på lager.

 

Jeg er ellers sikker på at konkurransetilsynet hadde likt dette diagrammet utrolig mye!:

marketview_20131111E.gif

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 Ehm, jeg skal vedde på at AMD aldri sponset utvikling av noe som helst. Hva sponset de det med? Sine 80 millioner dollar underskudd per kvartal? For å være seriøs så er det jo SK Hynix som har utviklet dette. Verdens andt største RAM produsent trenger neppe hverken hjelp eller penger fra AMD for å lage RAM. Dette har de peiling på selv. AMD samarbeidet på den måten at de implementerte HBM fra SK Hynix. Selve minnet derimot er det SK Hynix som står for.

 

 

 

Selvfølgelig er HBM en standard, men det er jo ikke som om det finnes en stor non-profit organisasjon som bare gir ut minneteknologi til enhver som har lyst på. Micron er jo f.eks ansvarlig for GDDR5X standarden. Du kan jo selvfølgelig ikke ta patent på noe av dette, men jeg tviler på at Micron lanserer en bok hos Gyldendal som kommer i din nærmeste Ark bokhandel om hvordan du skal produsere GDDR5X minne. Så det jeg sier er at Samsung aldri brydde seg om å finne ut hvordan de skulle lage HBM 1 minne og produsere det. De begynte bare rett på HBM 2. Hvorfor tror jeg det? Fordi Samsung er før SK Hynix med det.

 

Dette "forspranget" du snakker om er ikke reelt. AMD har ikke et forsprang. SK Hynix har ikke et forsprang. Det eneste de gjorde var å essensielt vise en demo. Samsung/Nvidia så aldri grunn eller økonomi for HBM. Det betyr ikke at de ikke jobbet med det. De lanserte ingen kommersielle produkter med det. Nvidia kan sikker ha like mange folk til å jobbe med HBM som AMD har til å jobbe i hele GPU avdelingen.

 

Du sier AMD har allerede samarbeid osv. de vil sikkert gi til AMD først osv. Samsung vil hjelpe AMD mest mulig siden de er kunde. Utifra nåværende informasjon er det ekstremt lite sannsynlig. Samsung har ikke AMD som kunde for HBM, bare Nvidia. AMD fortsetter samarbeidet sitt med SK Hynix, sikkert fordi de samarbeider og kan levere nok. Nvidia derimot vil nok kreve laaaangt mer HBM enn AMD. Ikke bare kommersielt, men som HKS sier til bedriftsmarkedet vil nok det aller meste gå. Så de vil ha fra begge. De trenger bare mye. Og hvem er det som er nærmest å ha HBM klar til å ha i produkter? Samsung er. Betyr ikke noe hva AMD og SK Hynix gjorde i fjor. Spesielt ikke siden Nvidia kan betale mer for HBM siden de selges i Tesla kort. Samsung er først og fremst opptatt av å selge, og de vil sjeldent drive å blokkere noe som dette. Altså utsette HBM til Nvidia for at AMD skal ha forsprang. Spesielt siden AMD ikke kjøper HBM av dem. SK Hynix har ellers veldig stor kapasitet også:

imageproxy-100390531-orig.png

Selv om Samsung er store så er SK Hynix en sammenslåing av LG sin semiconductor buisness og Hyundai sin. Begge blant de 5 store i Korea. Men kjøpt opp av SK group for ikke lenge siden. De er langt ifra på størrelse med Samsung totalt, men RAM er et område de er nærme. SK Hynix er omtrent på samme størrelse som Micron og Qualcomm. Disse selskapene er 3, 4 og 5 plass i verden. Intel er en klar nr. 1 og Samsung en klar nr. 2. SK Hynix er f.eks nesten dobbelt så stor den japanske "giganten" Toshiba. Selskapet har og vært i sterk vekst etter å ha blitt overtatt av SK group.

https://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor_sales_leaders_by_year

 

 

Jeg tror Nvidia helt klart kommer før AMD med HBM 2 kort. Både i consumer og til bedrifter. Likevel så må jeg sie meg uenig både med @Malvado og @HKS når det kommer til GDDR5 kort. Det snakkes mye om arkitektur og hvem av AMD og Nvidia som er først ferdige. Jeg tror ikke det har noe å si hvem som er først ferdige. Jeg tror kampen skjer et annet sted. Jeg tror det er Samsung mot TSCM som er den reelle kampen. Den som først klarer å få gode yields og volumproduksjon raskest er den som kommer med kort først. Hvis du ser på andre produkter som blir lagd, så er en ting klart. Kapasitetene i fabrikkene er makset ut. Det å lage nok produkter er det store problemet. Jeg er sikker på at Snapdragon 820 hadde vært i butikkene i mobiler allerede hvis de ikke var problemer med supply. TSCM hadde åpenbart ikke nok. De produserer HiSilicon sin 950, men 820 gikk til Samsung, som allerede lager langt mer enn TSCM på 14 nm. Nå er det ikke samme maskiner som lager en R9 490 som en Exynos 8890 akkurat, men jeg tror det er et passe bra signal på at dette og er et problem for high power. Lite vits i å lansere kort som ikke er tilgjengelig i butikk. TSCM har klart vært et skritt eller  to bak Samsung når det kommer til kapasitet. Men selvsagt, med GPU kan det være annerledes. Så jeg er sånn sett ikke uenig i at Nvidia er først klare med ny arkitektur. Jeg bare lurer på om TSCM klar.... Det vil i så fall være første gang i FinFET at de slår Samsung til noe. Som er mulig selvfølgelig. De var nærme med LPP. Sånn sett har de produkter i hyllene med LPP før Samsung :p Samsung har bare alt på lager.

 

Jeg er ellers sikker på at konkurransetilsynet hadde likt dette diagrammet utrolig mye!:

marketview_20131111E.gif

 

 

 

1 Det finnes mange måter å sponse utviking på, nå vet jeg ikke nøyaktig i detaljer hvordan dette har foregått , men i praksis kan man sitere Wikipedia på dette området :

"The development of High Bandwidth Memory began at AMD in 2008 to solve the problem of ever increasing power usage and form factor of computer memory. Amongst other things AMD developed procedures to solve the die stacking problems with a team led by Senior AMD Fellow Bryan Black. Partners from the memory industry (SK Hynix), interposer industry (UMC) and packaging industry (Amkor Technology and ASE) were obtained to help AMD realize their vision of HBM.[10] High volume manufacturing began at a Hynix facility in Icheon, Korea in 2015.

 
HBM has been adopted as industry standard JESD235 by JEDEC as of October 2013 following a proposal by AMD and SK Hynix in 2010.[4] The first chip utilizing HBM is AMD Fiji which was released on June 24, 2015 powering the AMD Radeon R9 Fury X.[11]"
 
Sånn sett må jeg bare si at resten av innlegget ditt derfor ikke henger på greip.
Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det er jo naturlig at den som leder det er en person fra AMD. Og dette bekrefter det jeg sier. SK Hynix har lagd selve minnet. UMC har lagd Interposer og Amkor og ASE har altså være med på den siste delen. AMD har altså ledet disse slik at de har jobbet sammen og laget dette. Det betyr jo ikke at AMD har gjort noe som helst for å lage selve minnet.

 

Og du har og med at det ble en standard etter at SK Hynix og AMD sendte det inn. Altså har jeg da rett i at JEDEC ikke er en veldig organisasjon som bare utvikler teknologi for andre.

 

Jeg ser fortsatt ikke hvordan det gir AMD en fordel. Spesielt ikke siden Samsung ligger foran SK Hynix  planene om HBM 2. AMD kan umulig ha vært veldig hjelpsomme om de blir slått av Samsung alene.

 

Ellers var innlegget mitt langt. Ser ikke hvordan hele innlegget mitt er avhengig av en del av innlegget. Hvordan mener du resten avhenger av det jeg sa om HBM? Hva har supply av GPUer å gjøre med HBM minne f.eks? Jeg er litt forvirret her...

 

Og ellers, det du skriver i innlegget ditt her nå strider ikke mot noe av det jeg har sagt. Så på den måten så kan du ikke avfeie det andre jeg skriver heller, fordi du har egentlig ikke vist at jeg skrev noe feil. Sitatene du kommer med her er jo bare en bekreftelse på det jeg skriver om HBM egentlig.

 

 

AMD kan være tidlig ute så mye de vil, og være frempå når det kommer til HBM, men helt ærlig så tror jeg ikke det hjelper i det hele tatt. Jeg tror nok Nvidia kommer til å tjene langt mer på HBM enn AMD gjør. For ikke å snakke om SK Hynix/Samsung (Korea). Generasjon 1 var for begrenset, og Nvidia har mye mer potensiale til å bruke generasjon 2 og selge mye mer HBM kort enn AMD gjør. Når de i tillegg kan komme til å få det før AMD. Da er det gjerne verdt å stille spørsmål ved hvorfor AMD satset på gen 1 HBM. Jeg ser ikke helt det økonomiske grunnlaget. Sørget for problemer med å lage nok Fury kort og..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo naturlig at den som leder det er en person fra AMD. Og dette bekrefter det jeg sier. SK Hynix har lagd selve minnet. UMC har lagd Interposer og Amkor og ASE har altså være med på den siste delen. AMD har altså ledet disse slik at de har jobbet sammen og laget dette. Det betyr jo ikke at AMD har gjort noe som helst for å lage selve minnet.

 

Og du har og med at det ble en standard etter at SK Hynix og AMD sendte det inn. Altså har jeg da rett i at JEDEC ikke er en veldig organisasjon som bare utvikler teknologi for andre.

 

Jeg ser fortsatt ikke hvordan det gir AMD en fordel. Spesielt ikke siden Samsung ligger foran SK Hynix  planene om HBM 2. AMD kan umulig ha vært veldig hjelpsomme om de blir slått av Samsung alene.

 

Ellers var innlegget mitt langt. Ser ikke hvordan hele innlegget mitt er avhengig av en del av innlegget. Hvordan mener du resten avhenger av det jeg sa om HBM? Hva har supply av GPUer å gjøre med HBM minne f.eks? Jeg er litt forvirret her...

 

Og ellers, det du skriver i innlegget ditt her nå strider ikke mot noe av det jeg har sagt. Så på den måten så kan du ikke avfeie det andre jeg skriver heller, fordi du har egentlig ikke vist at jeg skrev noe feil. Sitatene du kommer med her er jo bare en bekreftelse på det jeg skriver om HBM egentlig.

 

 

AMD kan være tidlig ute så mye de vil, og være frempå når det kommer til HBM, men helt ærlig så tror jeg ikke det hjelper i det hele tatt. Jeg tror nok Nvidia kommer til å tjene langt mer på HBM enn AMD gjør. For ikke å snakke om SK Hynix/Samsung (Korea). Generasjon 1 var for begrenset, og Nvidia har mye mer potensiale til å bruke generasjon 2 og selge mye mer HBM kort enn AMD gjør. Når de i tillegg kan komme til å få det før AMD. Da er det gjerne verdt å stille spørsmål ved hvorfor AMD satset på gen 1 HBM. Jeg ser ikke helt det økonomiske grunnlaget. Sørget for problemer med å lage nok Fury kort og..

 

^ Insider i bransjen her :)

Du kan jo legge inn "kunnskapen" din om dette i wikipedia artikkelen og se hva som skjer :)

Lenke til kommentar

Det er jo naturlig at den som leder det er en person fra AMD. Og dette bekrefter det jeg sier. SK Hynix har lagd selve minnet. UMC har lagd Interposer og Amkor og ASE har altså være med på den siste delen. AMD har altså ledet disse slik at de har jobbet sammen og laget dette. Det betyr jo ikke at AMD har gjort noe som helst for å lage selve minnet.

 

Og du har og med at det ble en standard etter at SK Hynix og AMD sendte det inn. Altså har jeg da rett i at JEDEC ikke er en veldig organisasjon som bare utvikler teknologi for andre.

 

Jeg ser fortsatt ikke hvordan det gir AMD en fordel. Spesielt ikke siden Samsung ligger foran SK Hynix  planene om HBM 2. AMD kan umulig ha vært veldig hjelpsomme om de blir slått av Samsung alene.

 

Ellers var innlegget mitt langt. Ser ikke hvordan hele innlegget mitt er avhengig av en del av innlegget. Hvordan mener du resten avhenger av det jeg sa om HBM? Hva har supply av GPUer å gjøre med HBM minne f.eks? Jeg er litt forvirret her...

 

Og ellers, det du skriver i innlegget ditt her nå strider ikke mot noe av det jeg har sagt. Så på den måten så kan du ikke avfeie det andre jeg skriver heller, fordi du har egentlig ikke vist at jeg skrev noe feil. Sitatene du kommer med her er jo bare en bekreftelse på det jeg skriver om HBM egentlig.

 

 

AMD kan være tidlig ute så mye de vil, og være frempå når det kommer til HBM, men helt ærlig så tror jeg ikke det hjelper i det hele tatt. Jeg tror nok Nvidia kommer til å tjene langt mer på HBM enn AMD gjør. For ikke å snakke om SK Hynix/Samsung (Korea). Generasjon 1 var for begrenset, og Nvidia har mye mer potensiale til å bruke generasjon 2 og selge mye mer HBM kort enn AMD gjør. Når de i tillegg kan komme til å få det før AMD. Da er det gjerne verdt å stille spørsmål ved hvorfor AMD satset på gen 1 HBM. Jeg ser ikke helt det økonomiske grunnlaget. Sørget for problemer med å lage nok Fury kort og..

 

Vi får vente og se, så får vi se om du har rett.

Uansett det er antagelser fra din side og spekuleringer , jeg er ikke enig i det du kommer med der og når det gjelder teknologien vil jeg anta at Amd har fordelene ved å ha planlagt og derfor fått dekket de behovene de har for HBM minne i forhold til kommende gpu'er / Apu'er.

 

Er vel ikke verre enn at vi er uenige :)

Lenke til kommentar

Lurer på Displayport 1.3 (8k støtte på 120 hz) DX12 full støtte ikke bare delevis støtte.

 

Dette burde vel skje når nvidia 1000 serien kommer eller AMD sin r9 400 serie kommer?

 

For virker ut siden DX12 allerede kom i windows 10 sommeren.

Så har

  Direct3D 12.1

Vært nevnt? Litt rart? Da muligens det ikke støttes i windows 10 allerede.

 

Les mere om det:

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Radeon_Rx_400_Series

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_1000_series

 

Usikker på om DX12.1 blir blir støtter HD 7970 og nyere eller GTX 760 og nyere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lurer på Displayport 1.3 (8k støtte på 120 hz) DX12 full støtte ikke bare delevis støtte.

DisplayPort 1.3 kan man nok regne med at kommer på alle neste-generasjons kort fra Nvidia og AMD 

 

 

For virker ut siden DX12 allerede kom i windows 10 sommeren.

Så har

  Direct3D 12.1

Vært nevnt? Litt rart? Da muligens det ikke støttes i windows 10 allerede.

 

Les mere om det:

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Radeon_Rx_400_Series

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_1000_series

 

Usikker på om DX12.1 blir blir støtter HD 7970 og nyere eller GTX 760 og nyere.

For det første så ville jeg tatt alt som står på Wikipedia om de nye kortene med en stor klype salt.

 

Når det gjelder DirectX 12 så er det støttet i Windows 10 ja. så vidt jeg vet så finnes det ikke noen 12.1 versjon enda. Tipper at folk blander det med "feature level". I DirectX bruker man feature level for å definere hvilken funksjonalitet som må være støttet.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct3D#Direct3D_12_levels

 

AMD GCN 1.0 støtter 11_1

AMD GCN 1.1 og nyere støtter 12_0

Nvidia Fermi støtter 11

Nvidia Kepler støtter 11_1

Nvidia Maxwell Gen1 (GM1xx) støtter 12_0

Nvidia Maxwell Gen2 (GM2xx) støtter 12_1

Intel Haswell og Broadwell støtter 11_1

Intel Skylake støtter 12_0

Lenke til kommentar

^ Insider i bransjen her :)

Du kan jo legge inn "kunnskapen" din om dette i wikipedia artikkelen og se hva som skjer :)

 

Det er jo ikke noe poeng i å legge noe ut på wikipedia som du ikke har kilder for. Dette er jo info som dessuten er av en klassifisering som ikke kommer på wikipedia. Måtte i så fall vært wikileaks. Med å bruke Wikipedia til dette vil du aldri få svaret.

 

Og selv om det jeg sier ikke nødvendigvis er riktig. For for å være ærlig så tror jeg ikke det er noen som vet hvem som faktisk har kommet lengst med HBM 2 av AMD og Nvidia, og hvem som vil komme først. Det var jo derfor jeg skriver at Samsung har kommet lengst i de [offisielle, publiserte] planene. Men ting går ikke alltid ikke etter planen, og dette er forholdsvis langt inn i tid.

 

Det hjelper og lite at du sier du er insider og sier jeg burde prøve å skrive dette på wikipedia. Du påpeker jo ikke noe du mener er feil av det jeg skriver. Med mindre du mener at alt jeg skriver er feil, og i så fall har du jo egentlig ikke noe grunnlag for å skrive det heller forsåvidt. Jeg sjekket alle selskapene som er listet her. Hvis noen av dem har kontor i Norge, så er det et hemmelig kontor i så fall. Så jeg har faktisk ingen mulighet til å vite hvilken bransje du er insider i, hvor mye du faktisk vet, eller om du er en insider i "bransjen" engang. Jeg har ikke noe imot å ta feil, og du trenger ikke å bevise noe, det holder om du kommer med logisk argumentasjon som sannsynliggjør noe. Det å skrive "Jeg er insider, det du skriver er feil" derimot, det klarer jeg nok ikke å hente noe ut av. Det kommer ikke til å få meg til å endre mening akkurat. Du kan jo selvfølgelig bo i et annet land, du kan selvfølgelig være en insider som vet noe om dette, som du gjerne ikke kan si. Jeg håper likevel du forstår at det blir litt vanskelig å forholde med til setningen din, og jeg kan ikke egentlig klare å få noe ut av den.

 

 

Vi får vente og se, så får vi se om du har rett.

Uansett det er antagelser fra din side og spekuleringer , jeg er ikke enig i det du kommer med der og når det gjelder teknologien vil jeg anta at Amd har fordelene ved å ha planlagt og derfor fått dekket de behovene de har for HBM minne i forhold til kommende gpu'er / Apu'er.

 

Er vel ikke verre enn at vi er uenige :)

 

Joda, det er veldig greit at vi er uenige :)

 

Jeg mener noe om HBM, du mener noe annet, og ingen av oss vet noe om det egentlig. Det eneste vi har å gå på er små biter av informasjon. Det jeg reagerte på var det du skrev om at resten av innlegget mitt derfor ikke hang på greip. Altså det som ikke er relatert til HBM og. Greit vi er uenige om HBM, men ser ikke at det gjør at resten av innlegget mitt ikke teller?

 

 

Ellers så må jeg bare si til slutt. Si at AMD har vært med og gjort en del i utviklingen av HBM. De har altså utviklet minne, noe de aldri har gjort før. Og Nvidia har ikke, så AMD har en fordel. De kommer med HBM litt før Nvidia. Ok, greit, men hva med økonomien? AMD kan være så fantastiske de vil og gjøre gode beslutninger utifra et teknisk perspektiv. Utifra et teknisk perspektiv er dette smart, men hvem kommer til å tjene mest penger på HBM baserte kort uansett? Nvidia gjør. De har da ikke brukt noe penger på å utvikle HBM i forkant osv, men kan uansett nyte godene av HBM minne. Det å utnytte økt båndbredde er muligens noe AMD kan gjøre bedre, men igjen, hvis Nvidia har brukt tiden sin på å ellers ha en langt bedre arkitektur betyr det lite. Ytelsen for sluttbruker vil da være i favør av Nvida uansett. Jeg er og usikker på hvor lenge et eventuelt forsprang vil vare i konkurranse med Nvidia sin overveldende lommebok og antallet ansatte. Det er veldig kjedelig at det er sånn, men det er ikke til å stikke under en stol at semiconductor buisnessen er ekstremt pengeintensiv. Enten så lever du og er stor, eller så går du under. Nesten uansett hva du gjør og hvor bra du gjør det, uten mye penger er det vanskelig å konkurrere uansett. Gloal Foundries er eksempelvis veldig store med nesten 5 milliarder dollar i omsetning. De er likevel sjanseløse når det kommer til high end produksjonsteknikk alene. De er ikke store nok til å klare det alene. Derfor IBM, GloFou og Samsung samarbeider, og GloFou bruker akkurat samme teknikk som Samsung gjør. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...