Gå til innhold

Tsjekkisk piratparti satte opp sine egne piratnettsider i protest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok jeg har gitt min siste stemme til Piratpartiet. I Norge har de standpunkt som jeg deler på mange viktige saker, men samtidig er det eneste de egentlig fokuserer på konflikten med innholdslobbyen, og da gjennom å provosere, ikke sette søkelys på.

Anarkister får riktig nok endret lover, men de får de endret i sin disfavør. Målet må ikke være å provosere, men å skape debatt om og i ytterste konsekvens stoppe lovendringer som MP3-loven, SOPA-loven, PIPA-loven, FRA-loven, HADOPI-loven, Prop. 69 L (2014-2015) og andre rettighetsinnstramninger eller maktoverføringer som ellers glir gjennom ganske ubemerket.

Når lovendringer kriminaliserer tidligere lovlige nedlastinger, når lovendringer tar redaktøransvaret fra NRK og overfører til et regjeringsstyrt department, når lovendringer åpner opp for at et eksternt organ, potensielt styrt av representanter for innholdsorganisasjoner skal overta makt fra justisdepartmentet, når vi gjennom "harmonisering med EU" øker åndsverkperioden med enda mange nye år uten at det står et ord om det i media, når mange små lovendringer hvert år gjøres, da burde noen være til stede der det skjer og skape en debatt om hvorvidt endringene er riktige eller ikke.

Det er en rolle jeg gjerne skulle sett Piratpartiet i. Én stemme på Stortinget som møtte krav om innstramninger med å peke på hvilke prinsipper som er i ferd med å falle.

I stedet er oppleves de som en gjeng med anarkister som er nøye på å finne nøyaktig hvor langt de kan gå i sine provokasjoner, så lobbyistene godter seg mens politikerne automatisk tar motsatt standpunkt.
 
Jeg har gitt opp. Vi kommer til å miste Datatilsynet, NRK vil ikke lenger få lov å være regjeringskritisk, det vil komme regulativ mot privat bruk av VPN og VPS i utlandet, det vil bli ulovlig å se på innhold dersom distributøren ikke har rettighetene i orden (som i Japan: forbudt å se på Youtube-videoer som f.eks. inneholder musikk eller videoer fra spill) og det vil bli regulering av anonym diskusjon.

Og alt dette uten at en eneste idealist tar på seg en dress og deltar i debatt på Stortinget og i massemedia. De er for opptatte med å sette opp tjenester for å teste nøyaktig hvor langt man kan gå uten å ha brutt åndsverkloven.

Seriøst. Jeg har gitt opp.

Endret av tommyb
  • Liker 9
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...