Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

 

Takk :)

 

Nå forsøkte jeg å fjerne Cache 2 (Kingston) fra poolen, og da jeg startet opp arrayet igjen stod Samsungen som unformatted. Forsøkte både med 1 og 2 slots på cache, men begge uten Kingston-disken. Hvordan får jeg kun ha Samsungen som cache?

Alternativ 1: https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=39774.0 

 

 

Alternativ 2:

 

Removing a Device from a Cache Pool

  • Stop the array if it is started (go to the Main tab, click the checkbox and button to stop the array).
  • Unassign the device you wish to remove from the slot it's assigned to in the cache pool.
  • Physically unplug the device from the system (detach SATA and power).
  • Start the array.
  • A balance operation will be automatically executed; when this operation completes, an entry will be printed to the log stating disk deleted missing
  • You can once again stop the array, physically reattach the previously removed device, and assign it for another purpose, such as to the array.

https://lime-technology.com/wiki/index.php/UnRAID_Manual_6#Removing_a_Device_from_a_Cache_Pool

 

 

Alternativ 3: Hvis ikke så kan du ta et screenshot av hvor harddiskene, og så ta en new config. NB: PASS PÅ AT DU SETTER PARITY PÅ RIKITG STED, hvis du ikke gjør det så vil du miste data. Så setter du bare opp harddiskene i riktig rekkefølge og kun med en cache. 

Hvis ingen av de fungerer så vet jeg ikke, da må du nok spørre på unraid forumet :)

 

Takker for svar!

 

 

Alt. 2 gjorde jobben etter litt venting

Endret av janfredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bruker du cache disken til? Jeg har ikke testet med snurredisk som cache, men tror du kan få hakket bedre ytelse på apper og vm'er om du går for en ssd.  Annet enn det ser jeg ikke vitsen. Med mindre du cacher data som skal til arrayet på disken og du ikke får gigabit hastighet med den disken du har nå og har lite ram. Da vil du nok bli mer fornøyd med en ssd.

Lenke til kommentar

Som sagt vil du sikkert merke litt bedre ytelse på apps og vm'er. Til den bruken du har nå pr i dag vil jeg også si at en 2 TB som cache er litt overkill sånn størrelsemessig. Den burde heller vært i arrayet, men det er min mening. Flytter du store mengder data ofte vil nok en slik "stor" cache disk gjøre nytten. Evt om du har tenkt å legge til flere disker for å lage en btrfs raid1 pool eller noe da kan nok også slike store disker gjøre seg fint vil jeg tro, hvis man har masse data å legge på de. Men pr i dag slik du har det nå ville jeg heller gått for en ssd. En på 500GB kansje, 100GB til hver vm,50 GB til apps (?) og resten til data som skal til arrayet.

Lenke til kommentar

@Bjonness406 Du har en faktafeil i første post, eller ikke en fakta feil direkte, men det mangler litt info vil jeg si. Du skriver at:

 

Ikke like god hastighet når du har turbo write av. Du kan skru på turbo write for å få god hastighet, men da spinner alle harddiskene samtidig (slik som ved vanlig raid). Du kan forvente i området 40-70Mbit uten turbo write på.

 

Det finnes en alternativ måte å få bedre hastigheter på..

Unraid cacher det du skriver til arrayet til ram først, derfor får man ofte litt høyere hastighet i starten av en overføring, før det dabber litt av. Man kan konfiguere slik at unraid cacher mer til ram og dermed få høyere hastighet over tid. Så har du mer en nok ram så er dette i mine øyne et bedre alternativ enn a skrive til en cache disk, da du får filene over på arrayet med en gang isteden for å vente på at moveren skal kicke inn.

 

Ved bruk av vm.dirty_background_ratio og vm.dirty_ratio kommandoene kan man velge hvor mye unraid skal cache til ram før den skriver til arrayet.

 

 

vm.dirty_background_ratio is the percentage of system memory that can be filled with “dirty” pages — memory pages that still need to be written to disk — before the pdflush/flush/kdmflush background processes kick in to write it to disk. My example is 10%, so if my virtual server has 32 GB of memory that’s 3.2 GB of data that can be sitting in RAM before something is done.

 

 

vm.dirty_ratio is the absolute maximum amount of system memory that can be filled with dirty pages before everything must get committed to disk. When the system gets to this point all new I/O blocks until dirty pages have been written to disk. This is often the source of long I/O pauses, but is a safeguard against too much data being cached unsafely in memory.

 

Man kan kjøre kommandoene via ssh for å teste eller legge de til i go filen slik at de kjører ved oppstart.

Jeg bruker følgende i min go fil:

# Make unRAID cache more to ram
sysctl vm.dirty_background_ratio=60
sysctl vm.dirty_ratio=80

(igrunn trengs vel egentlig bare vm.dirty_ratio= kommandoen)

 

Jeg bruker da ikke cache disk til å lagre data som skal til arrayet, men cacher heller til ram slik at det blir skrevet til arrayet med en gang. Du får da gigabit hastigheter på mindre til store overføringer avhengig av hvor mye du cacher til ram. Og du slipper å ha på turbo wtite og spinne opp alle diskene. Cache disken min blir utelukkende brukt bare til vm'er og apps.

 

Har du derimot veldig store overføringer er turbo write bedre hvis man har lite ram.

 

Tenkte det var greit å opplyse om for de som ikke vet. :)

 

https://lonesysadmin.net/2013/12/22/better-linux-disk-caching-performance-vm-dirty_ratio/

 

Edit: Glemte å si at hvis man velger å skrive en høy % til ram så bør serveren være tilkoblet en UPS, slik at hvis strømmen går under en overføring så rekker man å få skrevet ut til arrayet og at det ikke ligger masse data i ram og serveren plutselig er uten strøm...

Finnes en mye bedre måte å gjøre dette på nå, uten å legge til noe i go filen.

Søk etter "Tips and tweaks" via CA (Community Applications), så finner en plugin for dette :)

 

https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=49233.0

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Er pluginen ferdig allerde? :) Har fulgt med på tråden, men har ikke sjekket den i dag. Så bra, da får jeg en del ting ut av go filen min. :D

Er ikke laget egen support tråd for den enda, men den er jo lagt til i CA og fungerer såvidt jeg vet fint, hvis det er noen bugs så fikser nok dlandon det ganske raskt :)

 

https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=49163.msg472123#msg472123

 

 

Er pluginen ferdig allerde? :) Har fulgt med på tråden, men har ikke sjekket den i dag. Så bra, da får jeg en del ting ut av go filen min. :D

Er ikke laget egen support tråd for den enda, men den er jo lagt til i CA og fungerer såvidt jeg vet fint, hvis det er noen bugs så fikser nok dlandon det ganske raskt :)

 

https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=49163.msg472123#msg472123

 

https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=49233.0

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Noen som har sjekket ut den nyeste Unraid videoen til LTT?

Fikk ideen med å bruke 970kortet mitt til en dedikert streaming maskin når jeg så den, den dagen 970 skal byttes ut, men tipper jeg trenger en av de HDMI sakene, som ikke selges i Norge :(

Lenke til kommentar

Noen her som har prøvd seg på GPU passthrough?
Tenker da på integrert GPU i en i5 CPU..
Ser på unRAID sida, at det skal være mulig, men at det er temmelig eksperimentelt fremdeles..

Selv så skjønte jeg ikke stort av det.

 

Byttet fra i3 til i5 CPU idag, kun for å få VT-D/IOMMU støtte.. noe jeg fikk, men uten et dedikert skjermkort, så kommer jeg ikke så langt som jeg hadde håpet :p



Noen her som har erfaring med re-install av unraid??
Sliter med virtuelle maskiner, og har lyst til å prøve en re-install.. samt slette alle mapper som unraid har opprettet på diskene.. men fremdeles beholde alle data som jeg har lagt der selv.. er dette mulig??



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

Noen som har sjekket ut den nyeste Unraid videoen til LTT?

Fikk ideen med å bruke 970kortet mitt til en dedikert streaming maskin når jeg så den, den dagen 970 skal byttes ut, men tipper jeg trenger en av de HDMI sakene, som ikke selges i Norge :(

Denne?

 

Kjøpt den på ebay?

 

 

Jeg finner den ikke på ebay, men fant ut at jeg kan bestille fra Danmark, selv om det blir litt kostbart :)

 

@J@9: jeg prøvde på det ved ett uhell, dvs jeg brukte det reset scriptet. Det nullstilte alt av innstillinger, men slettet ikke data på diskene, men for sikkerhetsskyld, ha en backup :)

Lenke til kommentar

Ok, ikke lagt merke til noe reset script jeg :p men ikke sett så mye i innstillingsmenyen heller :p

Så endte opp med å ta kopi av nødvendige data, formatere minnepennen og bygge den opp på nytt.

Fungerte utmerket :)

Men fremdeles problemer med VM's.. men tror feilen er en av diskene mine.. den kom opp med 2 errors igår.. og da kjørte jeg igang en scan på array, og endte opp med i underkant av 730 millioner feil på den disken.. samt 20 feil på disk 2.. disk 3 og 4 var ok, og det er heldigvis på dem mesteparten av data ligger.

Men.. alt av shares er borte fra unraid, så noe har skjedd :( Ser at data ligger på diskene, men det er ikke delt lengre.

 

Noen forslag på feilsøking her?

 

Merker nå at det er veldig dumt at jeg ikke tok med råd til en pairty disk :(

 

post-21188-0-46752700-1464799844_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ok, ikke lagt merke til noe reset script jeg :p men ikke sett så mye i innstillingsmenyen heller :p

Så endte opp med å ta kopi av nødvendige data, formatere minnepennen og bygge den opp på nytt.

Fungerte utmerket :)

Men fremdeles problemer med VM's.. men tror feilen er en av diskene mine.. den kom opp med 2 errors igår.. og da kjørte jeg igang en scan på array, og endte opp med i underkant av 730 millioner feil på den disken.. samt 20 feil på disk 2.. disk 3 og 4 var ok, og det er heldigvis på dem mesteparten av data ligger.

Men.. alt av shares er borte fra unraid, så noe har skjedd :( Ser at data ligger på diskene, men det er ikke delt lengre.

 

Noen forslag på feilsøking her?

 

Merker nå at det er veldig dumt at jeg ikke tok med råd til en pairty disk :(

 

attachicon.gifunRAID.JPG

Hvis du skal ha noe hjelp må du poste diagnostics, tools > diagnostics.

Kan ta en titt, men kan godt hende du må på unraid forumet for å få hjelp til det ;)

 

Ville kanskje ha kjørt noen SMART tester på harddiskene.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Stoppet array, og da forsvant disk 1..
Etter litt roting i kabinettet så har jeg byttet s-ata kabel, og sjekket power til disken (den var noe bøyd oppover), og nå er array oppe igjen med alle 4 diskene :)
Disk 1 hadde falt av array, men fikk lagt den til igjen og alt var på plass ser det ut som.

Men uansett takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Stoppet array, og da forsvant disk 1..

Etter litt roting i kabinettet så har jeg byttet s-ata kabel, og sjekket power til disken (den var noe bøyd oppover), og nå er array oppe igjen med alle 4 diskene :)

Disk 1 hadde falt av array, men fikk lagt den til igjen og alt var på plass ser det ut som.

Men uansett takk for hjelp :)

Godt du fikk ordnet det.

 

Når det er slike tall, så er det vanligvis en dårlig kabel som er grunnen, etter at noen har vært i kabinettet :p

Lenke til kommentar

Noen her som har peiling på GPU passthroug?

Har satt inn et eldre skjermkort i serveren min nå, men og jeg får valgt i VM settings, men jeg får ikke bilde.

Skjermkortet er et Nvidia 9800GTX (hvis jeg ikke husker feil), og ja, jeg har satt i strøm til det :p

Intern GPU er satt som første pri, og denne gir fremdeles bilde fra unRAID.

 

*edit*

Fikk det til nå.. men ikke på riktig måte :p

Aktiverte "Enable PCIe ACS Override" og satte pciex kortet som første pri i bios, og fikk boot via det.

Prøvde så å starte VM, men trodde ikke det skjedde noe.. men plutselig så jeg Windows 10 bakgrunnen på TV, og alt fungerte når Windows 10 fikk lastet ned nødvendige drivere :)

Fikk også til lyd via SPDIF fra hovedkort til GPU, og ut via HDMI adapter.. Ja, en tungvin løsning, men var det jeg hadde liggende :p
Får se om jeg kjøper et nytt skjermkort senere, med HDMI og lyd innebygget :)

 

Også er det samme problem som Linus hadde.. jeg må ta en reboot av hele systemet for å restarte VM.. Men.. det får nå gå for nå :p Hva skal man forvente av et 8 år (?) gammelt skjermkort?

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...