Gå til innhold

TEST: Huawei Mate 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Så en test fra High On Android som mente at denne har en veldig bra optisk bildestabilisator, men at video og bilder ikke ble like bra som f.eks en Samsung Galaxy Note 5. Og Mate 8 hadde da ikke støtte for 4K video. Er dette kommet i ettertid eller mangler dette fortsatt?

Lenke til kommentar

Fint med toppmodeller som ikke koster en bruktbil i disse finaskrise tider.

Huawei er vel noe av det mest interessante som skjer på Android markedet syns jeg. Håper flere og flere kommer til og får en fot innom det norske markedet med årene.

 

Aberet er jo at så mange av disse modellene er så grusomt store.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Angående lyden - en telefon med mer påkostet lyddel og for eksempel DAC fra Burr-Brown eller Wolfson vil nok låte noen hakk kvassere enn Mate 8. Vi har ikke fokusert veldig på det, men tok det med som et område den også gjør det godt nok og litt til på. Sammen med skjermen og ytelsen gir det en meget god opplevelse under bruk, men om du ser etter den aller beste lydopplevelsen er det andre modeller på markedet som kan være kvassere.

 

Simen1: Sensorstørrelse er 1/2.8", men akkurat hva den fysiske brennvidden er vet jeg ikke om Huawei har oppgitt. Det er ikke tall jeg finner på stående fot, iallfall.

Lenke til kommentar
Kamera: 16 MP, optisk stabilisert, autofokus, f/2.0, frontkamera 8 MP, f/2.4, skjønnhetsmodus(!)

Simen1: Sensorstørrelse er 1/2.8", men akkurat hva den fysiske brennvidden er vet jeg ikke om Huawei har oppgitt. Det er ikke tall jeg finner på stående fot, iallfall.

1/2,8" betyr i så fall en crop-faktor på rundt 6,7. Hvis Mate 8 har et vanlig moderat vidvinkelobjektiv (35mm-ekvivalent på tradisjonelle filmruller a 135-typen) så er den fysiske brennvidden f rundt 5,2mm. Det er et estimat på den fysiske avstanden fra midt i fremste linseglass til sensorflaten. Siden blenderåpningen (også kalt lysåpningen) er f/2,0 så er lysåpningen til objektivet ca 2,6 mm i diameter.

 

Jeg prøver å spore opp litt mer info. Edit: Anandtech har mer:

 

Rear Camera w/ OIS

16MP ( 4608 × 3456 )

Sony IMX298 1/2.8" w/ 1.12µm pixels

F/2.0 aperture, 27mm eq. Front Facing Camera

8MP ( 3264 × 2448 ) 

Sony IMX179 1/3.2" w/ 1.4µm pixels

F/2.4 aperture, 26mm eq.

I så fall er den fysiske brennvidden ca 4,0 mm og blenderåpningen ca 2,0 mm i diameter.

 

Sony IMX er ganske bra sensorer i sin størrelseklasse (Sony Exmor RS-serien), men med så små piksler som 1,12 mikron kan vi selvsagt ikke forvente underverker. Forvent litt dårligere bilder enn de fra Sony Z3-Z5 serien, Samsung S4-S6, Apple sin 6S og lignende. Dvs. grumsete grønnfarger, syntetisk simulert hjørneskarphet og enten utbrent hvitfarge i skyer eller detaljløs/grumsete bakke og skyggepartier (ganske begrenset spenn mellom lyst og mørkt)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer veldig på denne modellen og om den kommer i flere varianter? Har snakket med Huawei kundeservice og de sier denne modellen kun vil komme i sølv og grå. Når det gjelder spesifikasjoner så er det modellen med bare 32gb versjonen med 3gb ram som blir tilgjengelig. Er det noen som har fått annen informasjon?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

LG 6X Nexus. Ren Android er herlig.

 

Noen synes det ja. Jeg personlig setter ofte pris på de endringene som er blitt gjort av produsenten. Samsung f.eks har meget bra kamera app i forhold til det som kommer på en Nexustelefon.

 

Sony derimot burde ha latt være å ødelegge sin kameraapp. Den synes jeg er helt håpløs.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Valget om ren Android rom burde vært ett krav ved førstegangsoppstarten på samtlige telefoner. Hadde inhvertfall ikke vært ett minus :) Men Huawei sin løsning er faktisk noe av det beste jeg har tatt i av Android produsent skall, det var med P8 når jeg hadde den en kort tid.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...