Gå til innhold

RYKTE: Nvidia snart klare med heftigere «bærbargrafikk»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det første spørsmålet som dukka opp i hodet mitt når jeg leste artikkelen var dette:

Betyr dette at nVidia ikke er klar til å produsere 14nm brikker enda?

 

Eller at de har bedre ting å gjøre enn å krympe en eksisterende arkitektur...

Snakka ikke nødvendigvis om å krympe eksisterende - synes bare det er rart de "relanserer" i ren AMD-stil her.

Kjipt at pascal drøyer, men er AMD kjappe, kan det kanskje øke konkurransen i markedet :)

Lenke til kommentar

 

 

Det første spørsmålet som dukka opp i hodet mitt når jeg leste artikkelen var dette:

Betyr dette at nVidia ikke er klar til å produsere 14nm brikker enda?

 

Eller at de har bedre ting å gjøre enn å krympe en eksisterende arkitektur...

Snakka ikke nødvendigvis om å krympe eksisterende - synes bare det er rart de "relanserer" i ren AMD-stil her.

Kjipt at pascal drøyer, men er AMD kjappe, kan det kanskje øke konkurransen i markedet :)

 

 

Er ikke eksklusivt AMD å relansere/rebrande eldre generasjoner som "nytt". 

Lenke til kommentar

 

Det første spørsmålet som dukka opp i hodet mitt når jeg leste artikkelen var dette:

Betyr dette at nVidia ikke er klar til å produsere 14nm brikker enda?

 

Eller at de har bedre ting å gjøre enn å krympe en eksisterende arkitektur...

 

De fleste er vel enige om at Maxwell er stort sett en gamer-fokusert variant av hva Pascal var på papiret produsert på 28nm.

Jeg tviler ikke på at Nvidia har noen forbedringer for ytelse og strømforbruk med Pascal også, men jeg tror de brukte mange av triksene planlagt for Pascal med Maxwell.

Lenke til kommentar

Dette må være for å tyne marked enda litt til.

For mitt vedkommende blir det ikke mer av Maxwell og/eller 28 nm teknologi. Det blir å vente på Pascal og 14/16 nm, som er annonsert.

Nå er det vel konkurransen med AMD som trolig bestemmer nå Pascal-slippet kommer.

Det vil sikkert koste, men det vil også smake - mye bedre!

Lenke til kommentar

Nå er det vel konkurransen med AMD som trolig bestemmer nå Pascal-slippet kommer.

Det vil sikkert koste, men det vil også smake - mye bedre!

Det er tull!

Lanseringsplanene for Pascal er satt for lenge siden, det eneste parameteret som er variabelt her er yield og dermed pris per fungerende brikke på TSMC sin 16nm FinFET+ prosess.

 

Slike ting som dette bestilles flere måneder i forveien, og det tar også flere måneder fra et en brikke blir produsert til den er på en GPU du kan kjøpe.

Lenke til kommentar

Men er det slutt på den tiden (Laptop gir dårligere ytelse en stasjonær?)

 

Så hvis vi sammenlignet:

GTX 970 (Stock versjon) vs Nvidia GTX 970MX

GTX 980 (Stock versjonen) vs Nvidia GTX 980MX

 

Stock versjonen mener jeg ikke fabrikkoverklokket.

 

Så skal det være umulig å merke forskjellig i spilling, med mindre laptop produsentene har satt tempratur\sperre i bios?

Med tanke på batteridrift\skjermkort bruk.

 

Nå er jeg usikker på slike laptop skjermkort kan overklokkes.

Dette vil i så fall være bra for gammere, men syns særlig delen for skjermkort med lav strømbruk er nvidia dårlig.

 

Ser frem til GTX 1040M og 1060M om de vil ha strømbruk på 40 watt maks og 60 watt maks.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men er det slutt på den tiden (Laptop gir dårligere ytelse en stasjonær?)

 

Så hvis vi sammenlignet:

GTX 970 (Stock versjon) vs Nvidia GTX 970MX

GTX 980 (Stock versjonen) vs Nvidia GTX 980MX

 

Stock versjonen mener jeg ikke fabrikkoverklokket.

 

Så skal det være umulig å merke forskjellig i spilling, med mindre laptop produsentene har satt tempratur\sperre i bios?

Med tanke på batteridrift\skjermkort bruk.

 

Nå er jeg usikker på slike laptop skjermkort kan overklokkes.

Dette vil i så fall være bra for gammere, men syns særlig delen for skjermkort med lav strømbruk er nvidia dårlig.

 

Ser frem til GTX 1040M og 1060M om de vil ha strømbruk på 40 watt maks og 60 watt maks.

 

Overklokking på bærbare avhenger av kjølingen til maskinen. Til eksempel har jeg en Asus G750jx med 770m skjermkort. På stock hastighet (797mhz uten gpuboost og 862 med gpuboost, på kjernen og rundt 4000mhz på minnet) så holder temperaturen seg på rundt 50-60 grader på maks i spilling. Har selv brukt Asus GpuTweak til å bare skru kjernen opp til 920mhz uten gpu boost og 4800hz på minnet. Med gpuboost overklokker kjernen til ca 980 i spill. og temperaturen stabiliserer seg til ca 70-75 grader i spill. I en del spill får jeg opptill 10 extra fps av den lille overklokkingen :-) og temperaturen er rolig og viftene er også rolige :-)

Lenke til kommentar

Ja men vet generieltsett så pleier kjølere å være tilstrekkelig særlig på Asus maskiner, hadde først P8400 cpu men oppgraderte til T9600 så kjølingen er mere en tilstrekkelig på Asus V1V. Synd den er så gammel men finner ikke laptop som er erstattning bortset fra dyre multicom maskiner, og de får ikke like godt rykte.

Lenke til kommentar

Men er det slutt på den tiden (Laptop gir dårligere ytelse en stasjonær?)

 

Så hvis vi sammenlignet:

GTX 970 (Stock versjon) vs Nvidia GTX 970MX

GTX 980 (Stock versjonen) vs Nvidia GTX 980MX

 

Stock versjonen mener jeg ikke fabrikkoverklokket.

 

Så skal det være umulig å merke forskjellig i spilling, med mindre laptop produsentene har satt tempratur\sperre i bios?

Med tanke på batteridrift\skjermkort bruk.

 

Nå er jeg usikker på slike laptop skjermkort kan overklokkes.

Dette vil i så fall være bra for gammere, men syns særlig delen for skjermkort med lav strømbruk er nvidia dårlig.

Her er en liten oversikt hvor jeg har satt inn relevante desktop-GPUer:

post-63307-0-19986900-1453398317_thumb.png

Som du ser er GTX 980MX fremdeles litt svakere enn GTX 970. GTX 980Ti er ~60% raskere. Så det er fremdeles ikke slutt på det store ytelsegapet mellom laptop og desktop, og det kommer til å vedvare i minst 5 år til. I tillegg har laptoper svakere CPUer.

 

Skjermkort i laptoper kan overklokkes, men smart er det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...