Gå til innhold

Lager superavansert hjernebrikke som «kobler» mennesket til datamaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Det første som slo meg når jeg så overskriften og også etter å ha lest igjennom artikkelen er hvor skremmende lik denne brikken hørest ut sammenlignet med den i "Doctor Who(2005)" fra år 200 000, ombord på romstasjonen "Satellite 5".

"Type-1" var navnet på den brikken om jeg ikke husker helt feil.

Og med den brikken kunne man styre alle datamaskiner.

 

Interensant at denne DARPA-brikken potensielt har evnen til å utbedre både syn og hørsel, blandt andre ting.

Greit nok at det kan ta litt tid før vi får en fullverdig DARPA-brikke..., men tviler strekt på at vi må vente til år 200 000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 Det amerikanske forsvaret, eller nærmere bestemt forskningsavdelingen DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) skal utvikle en svært avansert databrikke som kan opereres inni hjernen og brukes til å kontrollere datasystemer.

Det er det de vil at du skal tro ;)

Alt som DARPA driver med kan lett forklares med den første bokstaven i abbriviaturen som står for "Defence" som i den amerikanske tolkningen av "forsvar" kan bety så godt som alt, inklusiv det som faller innenfor og utenfor rammene som er satt for forsvar, krig etc.

 

Når det er sagt så har denne "koblingen" mellom datamaskiner og den grå massen alltid vært fascinerende og sikker noe av det mest utfordrende man kan finne på, men hittil kommet med meget beskjedne resultater i forhold til forventningene og løftene.

Kan ha noe med det å gjøre at selv om vår kunnskap om hvordan hjernen fungerer har kommet ganske langt, så virker det som at vi bare har så vidt rørt på den toppen av isfjellet.

Lenke til kommentar

Det dem i praksis gjør er å koble sammen to datamaskiner, for hjernen vår er en biologisk CPU, en dekoder av informasjon. Denne teknologien kan brukes til så mangt, mye positivt helt sikkert, men den kan også brukes til å kontrollere og styre mennesker. En teknologi man ikke håper at psykopater ved makten får kontroll over...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det dem i praksis gjør er å koble sammen to datamaskiner, for hjernen vår er en biologisk CPU, en dekoder av informasjon. Denne teknologien kan brukes til så mangt, mye positivt helt sikkert, men den kan også brukes til å kontrollere og styre mennesker. En teknologi man ikke håper at psykopater ved makten får kontroll over...

Psykopater HAR allerede kontroll over verden :-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Det første som slo meg når jeg så overskriften og også etter å ha lest igjennom artikkelen er hvor skremmende lik denne brikken hørest ut sammenlignet med den i "Doctor Who(2005)" fra år 200 000, ombord på romstasjonen "Satellite 5".

 

Dette er svært vanlig i sci-fi.

Av de siste 10 sci-fi bøkene jeg har lest, var dette et element i 8 av dem.

Lenke til kommentar

 

Det dem i praksis gjør er å koble sammen to datamaskiner, for hjernen vår er en biologisk CPU, en dekoder av informasjon. Denne teknologien kan brukes til så mangt, mye positivt helt sikkert, men den kan også brukes til å kontrollere og styre mennesker. En teknologi man ikke håper at psykopater ved makten får kontroll over...

Psykopater HAR allerede kontroll over verden :-(

 

 

True, men med microchippa mennesker hadde oppgaven vært enklere for dem.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Det første som slo meg når jeg så overskriften og også etter å ha lest igjennom artikkelen er hvor skremmende lik denne brikken hørest ut sammenlignet med den i "Doctor Who(2005)" fra år 200 000, ombord på romstasjonen "Satellite 5".

 

 

 

 

 

Dette er svært vanlig i sci-fi.

Av de siste 10 sci-fi bøkene jeg har lest, var dette et element i 8 av dem.

 

 

 

Det er greit nok det..., men det som er fascinerende er at Science-Fiction faktisk blir til Science-Fact..., og det på langt kortere sikt enn en skulle tro.

 

Greit nok at noe har bommet fullstendig.

Flyvende biler er jo ikke akkurat alle mans eie i dag.

 

Men det overrasker ikke meg en plass on det skulle bli en realitet om ikke så alt for mangen år.

Lenke til kommentar

 

Fyttigrisen, er det andre enn meg som tenker litt i retning serien Continuum her nå?

Eller Intelligence :p

 

 

 

Er det noen sexy damer å se i den serien Intelligence da?

 

Regner med at når Hollywood har fyllet opp pengebingen sin på utvannet visning av heksefilmer, varulvfilmer og vampyrbaserte filmer og serier, så blir dette det neste de hiver seg på med full styrke, når de har nok råd til å kjøpe produksjon av CGI-effekter  :wee:

 

Noen liker vampyrer andre liker zombies. 

 

For all del det har vært laget mye allerede da med blanding av menneske og maskin, Star Trek, Judge Dredd .. and the list goes on.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...