Gå til innhold

FEATURE: Slik gikk det da jeg dro på mutantjakt i Tsjernobyl i 1989 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naturligvis er mye av det som har vært sagt rundt Tsjernobyl-ulykken vært overdrevet og oppdiktet av mediehysteriet. Det er helt vanlig at media overdriver ekstra når der er mangel på informasjon, og gir oppmerksomhet til ganske ville rykter.

Likevel reagerer jeg på et par ting i denne artikkelen:

I Tsjernobyl spiste jeg villsvin som var målt til å ha 70 000 Bq/kilo. Jeg lever i dag…

Samt anekdoter om et par dyr. Saken er at alle slike anekdoter er verdiløse og ganske enkelt farlige. Skal du vise om noe er har en innvirkning eller ikke så må du sammenligne et utvalg med et utvalg fra en annen tilsvarende befolkning/bestand/osv. Mutasjoner skjer overalt i naturen, men her handler det om å påvise signifikante økninger i mutasjoner, kreft, osv. Selv om langt flere har tatt skade av frykten så betyr ikke det at folk ikke har fått alvorlige skader av denne ulykken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig interessant lesing, ja. Det plager meg at så mange har så stor frykt for stråling som de har.

 

Interessant det som står på siden:

"[...] satte myndighetene ganske enkelt på en null, slik at tiltaksgrensen ble 6000 Bq/kilo. I Tsjernobyl spiste jeg villsvin som var målt til å ha 70 000 Bq/kilo. Jeg lever i dag… "

 

Det sier litt om hvor lite vi egentlig vet om hvor farlig radioaktivitet egentlig er. Dagens grenseverdier skaper nok mer frykt enn hva det hjelper. Modellen som brukes i dag sier at med så mye radioaktivitet, får du så mye mutasjon. Mens med dobbelt så mye radioaktivitet, får du dobbelt så mye mutasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naturligvis er mye av det som har vært sagt rundt Tsjernobyl-ulykken vært overdrevet og oppdiktet av mediehysteriet. Det er helt vanlig at media overdriver ekstra når der er mangel på informasjon, og gir oppmerksomhet til ganske ville rykter.

 

Likevel reagerer jeg på et par ting i denne artikkelen:

I Tsjernobyl spiste jeg villsvin som var målt til å ha 70 000 Bq/kilo. Jeg lever i dag…

Samt anekdoter om et par dyr. Saken er at alle slike anekdoter er verdiløse og ganske enkelt farlige. Skal du vise om noe er har en innvirkning eller ikke så må du sammenligne et utvalg med et utvalg fra en annen tilsvarende befolkning/bestand/osv. Mutasjoner skjer overalt i naturen, men her handler det om å påvise signifikante økninger i mutasjoner, kreft, osv. Selv om langt flere har tatt skade av frykten så betyr ikke det at folk ikke har fått alvorlige skader av denne ulykken.

Alt dette kommer det opplysninger om i neste artikkel, effikan En uke, omtrent ;-)

Lenke til kommentar

Det var da veldig til bagatellisering av ulykken, anbefaler å lese dere opp på denne rapporten "Chernobyl Consequences of the Catastrophe for People and the Environment" Alexey V. YABLOKOV Vassily B. NESTERENKO Alexey V. NESTERENKO, eller å se litt på sidene til f.eks organisasjonen Chernobyl Children International (CCI) opprettet av  Adi Roche i 1991.

Endret av Robland
Lenke til kommentar

Det var da veldig til bagatellisering av ulykken, anbefaler å lese dere opp på denne rapporten "Chernobyl Consequences of the Catastrophe for People and the Environment" Alexey V. YABLOKOV Vassily B. NESTERENKO Alexey V. NESTERENKO, eller å se litt på sidene til f.eks organisasjonen 

Chernobyl Children International (CCI) opprettet av  Adi Roche i 1991.

Link?

Lenke til kommentar

Lenke CCI:  http://www.chernobyl-international.com/about-chernobyl/facts-and-figures

 

Legg merke til at "Death Valley" er på størrelse med Nordland fylke.

 

Avtalen mellom WHO og IAEA som er organisasjonen for fremme av "fredelig" bruk av atomkraft(Atomindustriens egen organisasjon, og som bl.a Statens Strålevern støtter seg til); Hentet fra Chernobyl Consequences of the Catastrophe for People and the Environment:

 

"15.7. Organizations Associated with the Nuclear Industry Protect the Industry First—Not the Public 1. An important lesson from the Chernobyl experience is that experts and organizations tied to the nuclear industry have dismissed and ignored the consequences of the catastrophe. 2. Within only 8 or 9 years after the catastrophe a universal increase in cataracts was admitted by medical officials. The same occurred with thyroid cancer, leukemia, and organic central nervous system disorders. Foot-dragging in recognizing obvious problems and the resultant delays in preventing exposure and mitigating the effects lies at the door of nuclear power advocates more interested in preserving the status quo than in helping millions of innocent people who are suffering through no fault of their own. It need to change official agreement between WHO and IAEA (WHO, 1959) providing hiding from public of any information which can be unwanted of nuclear industry".

 

Lenke: http://www.strahlentelex.de/Yablokov_Chernobyl_book.pdf

 

Rapporten The Chernobyl Forum er en rapport for å beskytte atomindustrien slik jeg ser det. Bokken til havresekken..

Endret av Robland
Lenke til kommentar

Det var da veldig til bagatellisering av ulykken, anbefaler å lese dere opp på denne rapporten "Chernobyl Consequences of the Catastrophe for People and the Environment" Alexey V. YABLOKOV Vassily B. NESTERENKO Alexey V. NESTERENKO

 

Her er noen kommentarer om rapporten, Robland:

 

The book was not peer reviewed by the New York Academy of Sciences.[6][7] Five reviews were published in the academic press, with four of them considering the book severely flawed and contradictory, and one praising it while noting some shortcomings. The review by M. I. Balonov published by the New York Academy of Sciences concludes that the value of the report is negative, because it has very little scientific merit while being highly misleading to the lay reader. It also characterized the estimate of nearly a million deaths as more in the realm of science fiction than science.[8]

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det var da veldig til bagatellisering av ulykken, anbefaler å lese dere opp på denne rapporten "Chernobyl Consequences of the Catastrophe for People and the Environment" Alexey V. YABLOKOV Vassily B. NESTERENKO Alexey V. NESTERENKO, eller å se litt på sidene til f.eks organisasjonen Chernobyl Children International (CCI) opprettet av  Adi Roche i 1991.

 

Ulykken bør "bagatelliseres", i den forstand at folk tror mye flere folk døde enn man har klart å finne med forskning, det er antakelig snakk om noen hundre som effekt av stråling. En stor ulykke, store konsekvenser, men langt fra så store som folk tror.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...