Gå til innhold

TILBAKEBLIKK: Overflødighetshorn av skaperglede og kreative ideer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Red Alert 2 var det siste brukbare C&C-spillet, men var likevel ikke like solid som Red Alert og Tiberian Dawn. Rundt andre halvdel av 90-tallet var gullalderen for RTS-spill med solide titler som Tiberian Dawn, Warcraft II, Red Alert, Starcraft, Tiberian Sun, Age of Empires II og så Red Alert 2 i 2000. Av disse fire seriene var det bare Starcraft som klarte å videreføre de solide seriene fra "RTS-gullalderen".

 

Selv om samtlige av overnevnte spill hadde en historie og de fleste små videosnutter mellom oppdragene så var det ikke historiene som gjorde spillenes suksess. Folk kjøpte C&C og Warcaft fordi det var moro i nettverk, og C&C gjorde det geniale sjakktrekket at spillets to CDer kunne brukes til at to kompiser kunne spille mot hverandre med ett spilleksemplar*. Strengt tatt kunne de kuttet ut hele historiedelen og fokusert alle ressurser på å lage et solid og balansert strategispill. Noe av det som ødela Red Alert 2 var nettopp fokuset på en dårlig historie og konsekvensene det fikk på spillets enheter.

 

*) Red Alert hadde også en "hemmelig" deaktivering av kopisperren hvor alt som skulle til var å lage en snarvei til ra95.exe med parameteren -nocd og legge inn de nødvendige mix-filene. Så der kunne alle spille sammen :p

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var vel bare Zero Hour som danket ut dette spillet for min del (Generals alene var egentlig kjedelig), som var det siste Westwood gav ut før EA-effekten traff dem.

 

Red Alert går vel ned i historien som det beste "old school" strategispillet hvor en måtte utvide basen via en hovedbase/tilleggsbygninger til den. Husker godt Yuri og Einstein, to meget godt utførte karakterer. Var også modig å skape en verden uten Hitler som langt mer konfliktfylt med tanke på hvor hot topic det var den gangen, som kanskje også gjorde krigscenarioet så fascinerende og "what if". Bare selve unitsene fra hver side fortalt også en historie hvor Flak Trooper ("This is our definition of community service"), Sub-Marine ("Let's bring them down to OUR level") og alle de andre karakterene har artige og "nasjonsidentitetsbyggende" sjarmtrekk, osv. osv.

 

Nei, generelt mye bra fra ut uavhengig studio.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette ble(blir?) jo gitt ut gratis på Origin.

 

Jeg kan ikke tenke meg hvor mange timer jeg har på det, og jeg vil gjerne ha fler, men veldig få av min vennekrets som spiller det og i det hele tatt vet hva det er.

 

Mimrer tilbake til de gode LAN'a i kjellern hvor folk spilte RA2, CS, Serious Sam, Heroes of Might and Magic III, Age of Empires 2 sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg spilte aldri Red alert eller command and conquer. Bortsett fra generals.

Jeg prøvde litt det første red alert og fant det ikke gøy.

Men red alert 2 angrer jeg på at jeg aldri spilte. Nå er jeg for gammal til RTS.

Hva i huleste mener du med "for gammal til RTS" ?

Syns RTS nå er masete og slitsomt.

Lenke til kommentar

Er så gammal at Red Altert 1 var siste stopp for meg i C&C. Elska musikken da jeg peisa inn hos fienden med x antall infanterister og tanks og maltrakterte harvester og hele anlegget, saborterte og herja villmann. Får merkelig nok ikke til samme strategi i Civ 5 uten at alle andre sivilisasjoner blir forbanna på meg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Andre enn meg som måtte lese artikkelen med denne i bakgrunnen?

 

 

Musikken i spelet er suveren!

 

Syns RTS nå er masete og slitsomt.

 

Kva RTS-spel synest du er betre sånn sett?

Jeg kan spille spill som er real time, men da saktere, feks ultimate general gettysburg eller scourge of war.

 

Men alle klassiske "bygge baser og rushe fienden" RTS er slitsomt.

Lenke til kommentar

Herlig, spiller selv RA2 med venner en gang i mnd eller så - men det bør advares om at det med win8 og ikke minst 10 har blitt vanskeligere og vanskeligere å få til fungerende nettverksversjoner - man må til med litt av hvert av triks og modding for å komme forbi ikkestøttede kopisperrer og IPX-protokoller.

Noen burde lage en "ultimate fix" som fungerer på alle spillversjoner og OS og selge den for 20kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...