Gå til innhold

Apple skal gjøre det bedre å bruke mobilen på kvelden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det ikke slås ned på er at Apple ikke en et monopol på noen som helst måte. Dessuten har de god historikk på å faktisk betale for seg når de bruker ting andre har funnet på og patentert.

 

Enig i at dette er i overkant direkte kopiering, de burde rett og slett ha kjøpt f.lux. Men da hadde de jo fått bråk for det også.

 

Det jeg iallfall er glad for er at ikke denne typen systeminngripende APIer er tilgjengelig på plattformen.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke slås ned på er at Apple ikke en et monopol på noen som helst måte. Dessuten har de god historikk på å faktisk betale for seg når de bruker ting andre har funnet på og patentert.

 

Enig i at dette er i overkant direkte kopiering, de burde rett og slett ha kjøpt f.lux. Men da hadde de jo fått bråk for det også.

 

Det jeg iallfall er glad for er at ikke denne typen systeminngripende APIer er tilgjengelig på plattformen.

 

De har ikke monopol i at det finnen masse andre telefoner de har heller ikke en overveldende del av markedet.

Det og kopiere funksjoner er vanlig, windows har masse funksjoner som før krevde ekstra programmer,defragmentering og brannmur er to.

Det hinderer deg ikke å bruke andre programmer for disse funksjonene.

 

Problemet er mer at de blokerer apper i IoS som konkurerer med deres egene produkter. Kan også blokere apper av temmelig surealistiske grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Først kastet de ut F.lux, nå kommer Apple med egen «kveldsmodus»

 

Det er akkurat dette jeg hater med Apple, ikke kvaliteten på produktene eller manglende funksjonalitet (i dette tilfellet vil jo samme funksjonalitet tilbys). Problemet er hvordan de misbruker sin markedsposisjon til å bølle ut andre etter eget forgodtbefinnende, på en særdeles urettferdig måte. Trist å se at myndigheter ikke slår ned på slik åpenbart konkurransehindring, i hvert fall ikke før det har gått alt for lang tid.

Apple er Amerikansk. På samme måte som Nvidia, Intel, Qualcomm, Wall Mart osv. USA gjør generelt nesten ingenting med selskaper for å hindre bølling og monopol. Selv om et selskap driver med ulovlig praksis. Vanskelig for mange andre land å gjøre noe med det også, men amerikanske selskaper kan bli dømt i EU og Kina f.eks. Og det blir de også. Apple sin Care etterllerannet plan ble jo dømt i Italia som ikke lovlig. De tok betalt for noe som var lovpålagt. Hadde Apple vært europeisk hadde nok dette blitt stoppet.

 

 

Ellers kan de komme med så mye kveldsmodus som de vil. De det egentlig trenger er skjermer som går ned til 2 cd/m^2. Slik som Samsungs AMOLED skjermer. Da kan du tom bruke mobilen på kinoen uten at folk legger merke til en skjerm som lyser opp. AMOLED sitt lysspekter og fargetemperatur er også mye bedre for øynene enn LCD skjermer. Er det på lik linje med glødepærer f.eks? Nei, men det er fordi de har et stort fravær av blått. Ikke fordi AMOLED er blått. LCD derimot, er klart mer blått enn de andre.

 

På AMOLED kan du jo faktisk skru av blått. Sånn, absolutt ingenting blått. Hva skjer hvis du skrur av alt blått på LCD? Da er det ikke noe lys på skjermen lengre.. Der er du avhengig av fargefiltrene og filtrere ut blått. For det er det du gjør i LCD. Du filtrerer ut. I OLED så lager du primærfargene. For å si det sånn. Skal du ha noe som er litt mer spesielt. Som f.eks at du ikke vil ha så mye blått lys om natten, så er ikke iPhone telefonen for deg. Med en gang du vil ha noe spesielt eller ekstra så går du til valgets plattform, Android. Der finner du en skjerm som er ekstra lite blå i utgangspunktet (AMOLED). Og så installerer du en app (som det finnes flere av) og får et resultat som er det best mulige.

 

Ellers angående den endringen med private notater.... Samsung har en privatmodus... Så Apple har en del mer å kopiere på den fronten. Apper som Kakao Talk har privat kryptering og passord for samtaler. Hvor er det i FB? Bra FB har så mye penger da, så kanskje engang så får de gjort appen sin bra. Muligens...

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Først kastet de ut F.lux, nå kommer Apple med egen «kveldsmodus»

 

Det er akkurat dette jeg hater med Apple, ikke kvaliteten på produktene eller manglende funksjonalitet (i dette tilfellet vil jo samme funksjonalitet tilbys). Problemet er hvordan de misbruker sin markedsposisjon til å bølle ut andre etter eget forgodtbefinnende, på en særdeles urettferdig måte. Trist å se at myndigheter ikke slår ned på slik åpenbart konkurransehindring, i hvert fall ikke før det har gått alt for lang tid.

Apple er Amerikansk. På samme måte som Nvidia, Intel, Qualcomm, Wall Mart osv. USA gjør generelt nesten ingenting med selskaper for å hindre bølling og monopol. Selv om et selskap driver med ulovlig praksis. Vanskelig for mange andre land å gjøre noe med det også, men amerikanske selskaper kan bli dømt i EU og Kina f.eks. Og det blir de også. Apple sin Care etterllerannet plan ble jo dømt i Italia som ikke lovlig. De tok betalt for noe som var lovpålagt. Hadde Apple vært europeisk hadde nok dette blitt stoppet.

 

 

Ellers kan de komme med så mye kveldsmodus som de vil. De det egentlig trenger er skjermer som går ned til 2 cd/m^2. Slik som Samsungs AMOLED skjermer. Da kan du tom bruke mobilen på kinoen uten at folk legger merke til en skjerm som lyser opp. AMOLED sitt lysspekter og fargetemperatur er også mye bedre for øynene enn LCD skjermer. Er det på lik linje med glødepærer f.eks? Nei, men det er fordi de har et stort fravær av blått. Ikke fordi AMOLED er blått. LCD derimot, er klart mer blått enn de andre.

Skal ikke dikutere teknologi med deg, for der er jeg grønn.

 

Det hjelper lite at feks superskjermene til Samsung kan gjøre både ditt og datt, så lenge den ikke regulerer det automatisk slik feks det visstnok skal gjøres i iOS, nettopp på en kino nylig så irriterte det meg noe jævlig at ei dame tydeligvis hadde fått en ny Galaxy Edge +, og samtidig brydde seg null om filmen (Spectre)... Hun satt å tastet under hele filmen, og tlf lyste noe inn i granskauen hele tiden og sjenerte skikkelig.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke slås ned på er at Apple ikke en et monopol på noen som helst måte. Dessuten har de god historikk på å faktisk betale for seg når de bruker ting andre har funnet på og patentert.

 

Enig i at dette er i overkant direkte kopiering, de burde rett og slett ha kjøpt f.lux. Men da hadde de jo fått bråk for det også.

 

Det jeg iallfall er glad for er at ikke denne typen systeminngripende APIer er tilgjengelig på plattformen.

 

Apple har monopol på å tilby applikasjoner til iOS... Dette må gå via deres egne butikk hvor de nå sparker ut en applikasjon, for å integrere funksjonaliteten i iOS mange måneder senere...

Lenke til kommentar

 

Grunnen til at det ikke slås ned på er at Apple ikke en et monopol på noen som helst måte. Dessuten har de god historikk på å faktisk betale for seg når de bruker ting andre har funnet på og patentert.

 

Enig i at dette er i overkant direkte kopiering, de burde rett og slett ha kjøpt f.lux. Men da hadde de jo fått bråk for det også.

 

Det jeg iallfall er glad for er at ikke denne typen systeminngripende APIer er tilgjengelig på plattformen.

Apple har monopol på å tilby applikasjoner til iOS... Dette må gå via deres egne butikk hvor de nå sparker ut en applikasjon, for å integrere funksjonaliteten i iOS mange måneder senere...

 

 

 

F.lux har aldri vært tilgjengelig via App Store... Så her bummer du felt.

Lenke til kommentar

Android har da hatt apper til dette lenge, spørsmålet er hvorfor en såpass åpenbar funksjon ikke er innbakt i ethvert system. Mitt beste forslag er at skjermene begynner å slite med bildekvaliteten på lav lysstyrke, og at man ikke ønsker å avsløre svakheten.

 

Er inbakt i både Samsung nettbrett og telefoner.

Lenke til kommentar

Skal ikke dikutere teknologi med deg, for der er jeg grønn.

Det hjelper lite at feks superskjermene til Samsung kan gjøre både ditt og datt, så lenge den ikke regulerer det automatisk slik feks det visstnok skal gjøres i iOS, nettopp på en kino nylig så irriterte det meg noe jævlig at ei dame tydeligvis hadde fått en ny Galaxy Edge +, og samtidig brydde seg null om filmen (Spectre)... Hun satt å tastet under hele filmen, og tlf lyste noe inn i granskauen hele tiden og sjenerte skikkelig.

 

Det er en ting å lage lyskontroll, det er noe annet om brukeren har den på eller ikke. Samsung hindrer ikke folk i å deaktivere automatisk lysstyrke. For å nå 2 cd/m^2, må du deaktivere automatisk og sette den til null. For å få veldig høy lysstyrke må du være ute i lys som faktisk er veldig sterkt. Grunnen er jo at det ikke er poeng med dette utenom. Deres auto lysstyrke begynner også lavt og justerer opp. Altså vil den ikke lyse veldig mye fordi du var ute og kom inn etterpå, så jeg ser ingen problemer med den?

Lenke til kommentar

 

 

Grunnen til at det ikke slås ned på er at Apple ikke en et monopol på noen som helst måte. Dessuten har de god historikk på å faktisk betale for seg når de bruker ting andre har funnet på og patentert.

 

Enig i at dette er i overkant direkte kopiering, de burde rett og slett ha kjøpt f.lux. Men da hadde de jo fått bråk for det også.

 

Det jeg iallfall er glad for er at ikke denne typen systeminngripende APIer er tilgjengelig på plattformen.

Apple har monopol på å tilby applikasjoner til iOS... Dette må gå via deres egne butikk hvor de nå sparker ut en applikasjon, for å integrere funksjonaliteten i iOS mange måneder senere...

 

 

 

F.lux har aldri vært tilgjengelig via App Store... Så her bummer du felt.

 

 

Ja jøss, endret seg mye hele denne saken når f.lux i utgangspunktet ble kompilert til egen mobil av brukeren selv, istedenfor å gå via App Store...

 

Apple har fremdeles Monopol på installasjon av applikasjoner, og de stenger ute en applikasjon for så å integrere funksjonaliteten i iOS mange måneder senere...

Eneste er at de i dette tilfelle ikke lar f.lux distribuere kildekoden slik at brukerne kan kompilere og installere via Xcode.

Lenke til kommentar

 

Android har da hatt apper til dette lenge, spørsmålet er hvorfor en såpass åpenbar funksjon ikke er innbakt i ethvert system. Mitt beste forslag er at skjermene begynner å slite med bildekvaliteten på lav lysstyrke, og at man ikke ønsker å avsløre svakheten.

Er inbakt i både Samsung nettbrett og telefoner.

 

 

 

Jasså? Kan ikke finne innstillingene på verken Galaxy S6 / S6 Edge / S6 Edge+ eller Galaxy Tab S2? Kan være at det er skjult et eller annet sted?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...