Gå til innhold

– Om to år kan piratkopiering av spill være forbi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det virkelig dyrt med 500kr når man tenker på prisutviklingen de siste 20 årene. Jeg husker vi betalte rundt 500 Kr for nintendospill for 20 år siden også :)

 

I dag sitter gjerne 200 personer og jobber i 3 år for å utvikle et spill.

 

http://www.dinside.no/927277/slik-var-prisene-i-aar-2000

 

"Nintendo.no fra år 2000 viser oss blant annet veiledende priser på Nintendo 64-spill. Variasjonene er store, fra 798 kroner for Pokemon Stadium til 698 kroner for Super Mario 64 og helt ned til 298 kroner for billigspill som Beetle Adventure Racing. Dette tilsvarer henholdsvis 1.020, 890 og 380 kroner i dag. "

Endret av 100%
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Vanskelig kopisperre vil bare bli sett på som utfordring av folk som liker å drive med dette.

 

Det som derimot vil ende piratkopiering er vesentlig bedre rettigheter for oss forbrukere. Intet annet. Ikke alle har mulighet, eller lyst for den saks skyld, å kjøpe et spill full av feil og mangler eller et spill som er særs misvisende i forhold til hva det ble reklamert for å være.

Endret av Hansien
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg er også enig generieltsett spill er dyrt, pleier ofte å betale når spillene går på salg.

Privatkopier lite, må si jeg støtter spillprodusentene mye da jeg har 1120 spill eller noe slik bare på steam.

Så har jeg noen på Orgin\uplay.

 

Ulempen med sikkerhet\kryptering er støtten mot f.eks linux?

Er alle linux brukere pirater? Særlig Steam OS?

 

Tror det er umulig å sikre seg 100% mot piratkopiering med mindre man steamer fra et nettside med login.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har ikke lest artikkelen men lyst å dele noe som plager meg ved prising på spill man laster ned. Dette gjelder spesielt konsoller. Synes det er helt på trynet hvordan f.eks. Sony og MS priser spill når man laster ned spillet. De oppererer som oftes ihvertfall på nye spill med samme pris som en hardkopi. Det gir jo ingen jævla meningen. En hardkopi må produseres, pakkes, sendes, selges i butikken. Det er så sykt mange ledd som skal ha en del av kake og jeg kan skjønne en pris på 599. Når spillet bare blir lastet ned fra en server kan jeg ikke skjønne at det skal koste akkurat det samme? Kjøper du hardkopi kan du i tillegg selge denne senere og få igjen noe av det du ga. Det går ikke med online spill.

 

Personlig spiller jeg mest PC fortiden og har sluttet helt med piratkopiert spill etter Steam/Origin. Kjøper sjelden spill på release. Det er så sinnsykt mange spill fortiden så det finnes alltid et spill som kom for et halvt år tilbake som jeg kan få billig og spille imens.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er bare til det gode. Når man kjøper ett produkt setter man også mer pris på det. I dag er det kanskje ikke så vanlig med demoer som det var før. Men i stede er vi fri flyt av gratis Internett sider med artikler og anmeldelser. For ikke å glemme youtube med alle sine brukeranmeldelser og lets play videoer. Så vi har gode muligheter til å danne oss ett godt bilde av ett spill før vi kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest artikkelen men lyst å dele noe som plager meg ved prising på spill man laster ned. Dette gjelder spesielt konsoller. Synes det er helt på trynet hvordan f.eks. Sony og MS priser spill når man laster ned spillet. De oppererer som oftes ihvertfall på nye spill med samme pris som en hardkopi. Det gir jo ingen jævla meningen. En hardkopi må produseres, pakkes, sendes, selges i butikken. Det er så sykt mange ledd som skal ha en del av kake og jeg kan skjønne en pris på 599. Når spillet bare blir lastet ned fra en server kan jeg ikke skjønne at det skal koste akkurat det samme? Kjøper du hardkopi kan du i tillegg selge denne senere og få igjen noe av det du ga. Det går ikke med online spill.

Et problem jeg syns er verre, er treg nedlasting hastighet på konsoller sammenlignet med PC.

Kan i bestefall få 300-400 mbit på steam om man er heldig, men på konsoll skal man være heldig om man får 50-100 mbit.

 

Kostnaddene er vel størt på server, selv om det ikke trenger å koste mye å leie 1 gigabit\s server.

Helller ikke 10 gigabit\s som må vel til for 100 personer skal få brukbar nedlasting hastighet.

 

Har man kjøpt Xbox 360 spill, får man ikke gratis hvis man byttet til xbox one.

Samme er vel for PS3 hvis man bytter til PS4.

 

Men plater man man sette inn, vertfall prøvd det på xbox one, PS4 er jeg litt mere usikker men regnet med det er slik.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Har ikke lest artikkelen men lyst å dele noe som plager meg ved prising på spill man laster ned. Dette gjelder spesielt konsoller. Synes det er helt på trynet hvordan f.eks. Sony og MS priser spill når man laster ned spillet. De oppererer som oftes ihvertfall på nye spill med samme pris som en hardkopi. Det gir jo ingen jævla meningen. En hardkopi må produseres, pakkes, sendes, selges i butikken. Det er så sykt mange ledd som skal ha en del av kake og jeg kan skjønne en pris på 599. Når spillet bare blir lastet ned fra en server kan jeg ikke skjønne at det skal koste akkurat det samme? Kjøper du hardkopi kan du i tillegg selge denne senere og få igjen noe av det du ga. Det går ikke med online spill.

Et problem jeg syns er verre, er treg nedlasting hastighet på konsoller sammenlignet med PC.

Kan i bestefall få 300-400 mbit på steam om man er heldig, men på konsoll skal man være heldig om man får 50-100 mbit.

 

Kostnaddene er vel størt på server, selv om det ikke trenger å koste mye å leie 1 gigabit\s server.

Helller ikke 10 gigabit\s som må vel til for 100 personer skal få brukbar nedlasting hastighet.

 

Har man kjøpt Xbox 360 spill, får man ikke gratis hvis man byttet til xbox one.

Samme er vel for PS3 hvis man bytter til PS4.

 

Men plater man man sette inn, vertfall prøvd det på xbox one, PS4 er jeg litt mere usikker men regnet med det er slik.

 

Ja det koster nok noe å ha servere, men jeg tror personlig at de bare er late og tror vi forbrukere er dumme. Så da har de bare tatt det for god fisk å sette samme pris som er i butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan være de som ikke vil vente på salg betaler hva det skal være, så sant spillet er bra.

 

Vet en del spill som er ekstremt priser, desverre er det få DX12 spill.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_video_games_to_develop

 

Hvis man ser er må de selge mange spill for de skal gå i pluss, særlig Star Wars: The Old Republic virker å være det dyreste, men GTA5\Destiny er også veldig dyrt spill.

Lenke til kommentar

Well....ser ikke helt poenget lenger. Det er masse kjempepopulære spill som er "gratis". Jeg tror kanskje spillutviklere som skal ha fullpris vil få en enda hardere kamp om å holde spillene sine relevante hvis piratkopieringen stopper opp helt. Jeg tror det er en god del folk som har piratkopiert et spill, og at dette fikk samme effekt som en demo, og at disse folkene enten kjøpte spillet senere, eller kastet seg over oppfølgerne.

We shall see! Kanskje det kommer abonnementmuligheter i Steam etterhvert, tilsvarende som i Netflix for film?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis ingen betaler for spill så vil det jo aldri bli utviklet skikkelig bra påkostede spill.

Synes derimot at 599,- for nye spill er i smertegrensen for hva jeg vil betale.

 

Det er bare det at folk betaler i lassevis for spill, og mer enn noensinne, det er ikke et problem for bransjen, synd om piratkopiering ikke er mulig, dette er den eneste måten å kjøre eldre spill i mange tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har ikke lest artikkelen men lyst å dele noe som plager meg ved prising på spill man laster ned. Dette gjelder spesielt konsoller. Synes det er helt på trynet hvordan f.eks. Sony og MS priser spill når man laster ned spillet. De oppererer som oftes ihvertfall på nye spill med samme pris som en hardkopi. Det gir jo ingen jævla meningen. En hardkopi må produseres, pakkes, sendes, selges i butikken. Det er så sykt mange ledd som skal ha en del av kake og jeg kan skjønne en pris på 599. Når spillet bare blir lastet ned fra en server kan jeg ikke skjønne at det skal koste akkurat det samme? Kjøper du hardkopi kan du i tillegg selge denne senere og få igjen noe av det du ga. Det går ikke med online spill.

 

Personlig spiller jeg mest PC fortiden og har sluttet helt med piratkopiert spill etter Steam/Origin. Kjøper sjelden spill på release. Det er så sinnsykt mange spill fortiden så det finnes alltid et spill som kom for et halvt år tilbake som jeg kan få billig og spille imens.

 

Det er en grunn til at konsollene er så billige iforhold til komponentene brukt. Det er nok en del av regnestykket at de trenger ekstra margin på online salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike kopisikringer hemmer ikke bare piratkopiering, men også uskyldig modding som forbedrer opplevelsen til brukeren. Etter hvert mister vi kanskje muligheten til å fikse bugs når utviklere slutter å gi ut oppdateringer, fordi man ikke lenger kan modifisere programkoden i like stor grad. En annen ting er når spill og andre programmer man har kjøpt (på Steam eller andre steder) faktisk tydelig fungerer mye bedre med en crack. Kommer selv på f.eks. online-sjekking av lisens som vanligvis går tregt eller ikke funker, kopisikringer som forårsaker kræsj, og får spill til å starte tregere.. En crack kan gjøre susen, og lar en gjøre ting på en mer naturlig og fornuftig måte uten irriterende begrensninger. Kan bli dårlig med jukseprogrammer også til spill (for enkeltspillere) for de som ønsker seg litt mer moro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skal det være sagt at jeg piratkopierer veldig sjeldent, og dersom jeg gjør det er det kun fordi tilbyderen ikke kan tilby ett bra produkt.

 

Da mener jeg simple ting som burde være på plass i alle nye spill, slik som støtte for SLI, 144Hz, 21:9-monitorer, DirectX12 eller Vulkan. Det er jo også andre ting også, som hvis jeg synes historien er direkte dårlig eller ikke som lovet. Ta Witcher 3 for eksempel, de lovte vill grafikk på PC i lang tid men når utgivelsen kom var nesten ingen av effektene de lovte der. Witcher 3 er nå ett spill jeg nekter å betale for av den grunn, men jeg føler samtidig at det er ett spill jeg bør ha spilt. Da tyr jeg til piratkopiering.

 

Å se på streams hjelper lite, for du får ikke noe inntrykk om spillene støtter mange forskjellige oppsett.

 

Samme gjelder filmer også, forsovet. Netflix har ikke på nærheten bra nok bitrate/kvalitet på hverken bilde eller lyd (Lyden er verst). Da må jeg ty til enten piratkopiering eller leie av Blu-Ray, sistnevnte er ikke lett per i dag.

 

Angrer skikkelig på at jeg betalte for Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Selv om gameplayet var veldig bra, så ble jeg lovt en Metal Gear Solid-historie. MGS5 er ikke noe i nærheten av det en MGS-historie skal være.

Endret av Didgy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har ikke lest artikkelen men lyst å dele noe som plager meg ved prising på spill man laster ned. Dette gjelder spesielt konsoller. Synes det er helt på trynet hvordan f.eks. Sony og MS priser spill når man laster ned spillet. De oppererer som oftes ihvertfall på nye spill med samme pris som en hardkopi. Det gir jo ingen jævla meningen. En hardkopi må produseres, pakkes, sendes, selges i butikken. Det er så sykt mange ledd som skal ha en del av kake og jeg kan skjønne en pris på 599. Når spillet bare blir lastet ned fra en server kan jeg ikke skjønne at det skal koste akkurat det samme? Kjøper du hardkopi kan du i tillegg selge denne senere og få igjen noe av det du ga. Det går ikke med online spill.

Et problem jeg syns er verre, er treg nedlasting hastighet på konsoller sammenlignet med PC.

Kan i bestefall få 300-400 mbit på steam om man er heldig, men på konsoll skal man være heldig om man får 50-100 mbit.

 

Kostnaddene er vel størt på server, selv om det ikke trenger å koste mye å leie 1 gigabit\s server.

Helller ikke 10 gigabit\s som må vel til for 100 personer skal få brukbar nedlasting hastighet.

 

Har man kjøpt Xbox 360 spill, får man ikke gratis hvis man byttet til xbox one.

Samme er vel for PS3 hvis man bytter til PS4.

 

Men plater man man sette inn, vertfall prøvd det på xbox one, PS4 er jeg litt mere usikker men regnet med det er slik.

Kva slags internett linje er det du har? Er ikkje mange som har over 100mbit linje i dag. Maksar som regel mi 100mbit linje når eg lasta ned spel frå Steam. Om eg må vente 10-15 minutt på eit spel så klarar eg fint det. Dei fleste må nok vente i over timen før dei kan spele eit nytt spel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...