Gå til innhold

Nå kan du endelig bestille Oculus Rift-brillene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siste uttalelse om pris er at Riften blir dyrere enn DK2 ($350) men at det skal være i samme prisklasse.

Man kan derfor forvente at prisen legger seg på mellom $399 og $499.

Men det gjør meg ingenting. Oculus Rift CV1 består av 2stk OLED-skjermer, et tracking kamera, integrerte hodetelefoner, egen DAC, 2stk store spilltitler, 1stk Xbox One håndkontroller for PC, software som er enormt avansert under panserert, en solid bærekoffert til alt, premium kundeservice, eget Oculus Home UI (ligner på Steam) for å behandle alle spillene sine med mer.

Man får så mye teknologi utviklet av lidenskapelige mennesker som har kompetanse de fleste kan drømme om, innpakket i et pent design som byr på sømløse og fantastiske opplevelser, og for et slikt kit er ikke 4500kr mye i min mening :)

F5-tasten står klar for en omgang juling i morgen kl 17 :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålene er så:

- Kommer det en snarlig norsk-distribuert versjon med norsk garanti og reklamasjonsrett? Og til hvilken tid og pris?

- Kommer det en etterfølgende "avansert"- eller "HD"-versjon med bedre kvalitet og/eller høyere oppløsning? Og vil den i så fall være å foretrekke?

 

Det vil nok ikke bli norsk distribusjon før salget har roet seg, slik at Oculus slipper mellomledd i første omgang.

Tipper 6 måneder.

 

Og nei, det vil ikke snarlig komme en forbedret utgave.

 

Til nå har DK1 og DK2 vært i salg, og dette er development kits.

CV1 er Consumer Version 1, og denne kommer i salg i morgen.

 

De neste versjonene vil trolig komme med minimum 18 måneders mellomrom og vil være som utviklingen på en mobiltelefon.

Svak men betydelig. Med det mener jeg at man får fortsatt 3 år gamle mobiler som er kjempegode i bruk, men de nyeste er litt bedre og raskere.

 

Det er ingen grunn til å vente på en CV2 utgave da CV1 gir så enormt gode opplevelser at det ikke kan beskrives med ord.

Man er helt nødt til å oppleve det. Jeg har hatt DK2 i lang tid og selv med alle de manglene den hadde er det fortsatt noe som har lamslått alle som har prøvd den hos meg. Venner, familie og eldre har alle blitt helt overrasket og forbløffet over realismen, innlevelsen, 3D-perspektivet og følelsen av at man er i en annen verden. Ubeskrivelig. Jeg har demonstrert DK2-en min for omtrent 40-50 mennesker og ikke en eneste person har vært noe annet enn fullstendig forbløffet eller ekstremt imponert over det de har opplevd   :)

 

CV1 er som dag og natt i forhold til DK2 sier de som har fått en preview av den, så at CV1 blir enormt bra er det ingen tvil om :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har dei fått orden på sjøsjuka i den endelege versjonen?

 

Det er blitt langt bedre.

Nå skal det særdeles mye til for å merke det i forhold til tidligere, delvis pga lavere latency men mest pga oppgraderingen til 90hz-paneler. Det finnes også en rekke løsninger for å snu seg i feks et spill uten å bli dårlig. Noen ganger vil en 3hz strobeeffekt som man nesten ikke ser løse problemet helt, mens andre ganger bruker man et transparent grid som oppstår i det man snur seg for å hindre problemet. Sjøsyke er ikke noe å bekymre seg over lenger, med mindre man er sinnsvakt følsom.

 

Men man venner seg til det. I begynnelsen ble jeg ødelagt etter en halvtime med DK2-en min, men etter en uke kunne jeg sitte i mange timer uten å merke noe til det :)

 

 

Burde ikke prisen være oppgitt om folk skal forhåndsbestille dette?

 

Ellers kan de jo i teorien kreve 10,000 kr for denne senere. I Norge ville det nok ikke gått gjennom med noe slikt, men mange andre land har ikke slik beskyttelse.

 

 

Det er ganske vanlig å ikke avsløre konkret pris før lansering.

Prisen blir selvfølgelig tilgjengelig i morgen og man betaler ved bestilling :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som vet noe om garantier og lignende?

 

På nettsidene deres står det "9.2 THE PRODUCT IS PROVIDED WITHOUT ANY WARRANTIES OR SUPPORT OF ANY KIND, WHETHER ORAL OR WRITTEN, EXPRESS OR IMPLIED", så da venter jeg nok heller på norsk distribusjon hvis det er slik.

 

Det er bare for å kunne fraskrive seg ansvaret dersom en kunde er urimelig.

Når jeg hadde et problem med drivere (selvforskyldt) var de helt ville etter å hjelpe, og jeg har sett flere få nytt DK2 når det har skjedd noe feil med de folk har etc. Servicen er kjempegod, med et ticketbasert supportcenter som svarer raskt på alt :)

 

 

Er de integrerte hodetelefonene, avtagbare?

 

Ja det er de i tilfelle du ønsker å bruke ditt eget headset.

 

Men det som følger med skal visst være ekstremt bra, og det har egen DAC og Oculus sin Audio SDK gir mulighet for 3D binaural lyd. Dette har de holdt mye fokus på, for lyd står for mesteparten av innlevelsen hos folk flest. Så det er nok å anbefale å bruke det integrerte, men det kan du jo bare teste frem og tilbake så tar du det du liker best.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Har lest at GTX970 er minstekrav for å kjøre Oculus Rift... Har akkurat kjøpt ny PC med GTX970 4GB, i7 6700 og 12GB RAM, er det noen som har en formening om hvorvidt dette er godt nok for Oculus? Vurderer å bytte den mot en med GTX980 4GB og 16GB RAM dersom det vil utgjøre en stor forskjell.

Lenke til kommentar

Har lest at GTX970 er minstekrav for å kjøre Oculus Rift... Har akkurat kjøpt ny PC med GTX970 4GB, i7 6700 og 12GB RAM, er det noen som har en formening om hvorvidt dette er godt nok for Oculus? Vurderer å bytte den mot en med GTX980 4GB og 16GB RAM dersom det vil utgjøre en stor forskjell.

 

Det du har er anbefalt maskinvare, ikke minimum. Det går derfor helt fint, men det spørs selvsagt hva du skal spille. Tenk deg at spillet du skal spille må klare sånn ca 2160x1200 oppløsning med stabilt framerate på 90 fps. Du kan i verste fall bare stille ned kvaliteten for å gjøre dette mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har lest at GTX970 er minstekrav for å kjøre Oculus Rift... Har akkurat kjøpt ny PC med GTX970 4GB, i7 6700 og 12GB RAM, er det noen som har en formening om hvorvidt dette er godt nok for Oculus? Vurderer å bytte den mot en med GTX980 4GB og 16GB RAM dersom det vil utgjøre en stor forskjell.

 

Det du har er anbefalt maskinvare, ikke minimum. Det går derfor helt fint, men det spørs selvsagt hva du skal spille. Tenk deg at spillet du skal spille må klare sånn ca 2160x1200 oppløsning med stabilt framerate på 90 fps. Du kan i verste fall bare stille ned kvaliteten for å gjøre dette mulig. 

kjøpte 3DMark på steam forleden, der får man en god pekepinn på om PC'en duger til Oculus Rift.

Lenke til kommentar

Har lest at GTX970 er minstekrav for å kjøre Oculus Rift... Har akkurat kjøpt ny PC med GTX970 4GB, i7 6700 og 12GB RAM, er det noen som har en formening om hvorvidt dette er godt nok for Oculus? Vurderer å bytte den mot en med GTX980 4GB og 16GB RAM dersom det vil utgjøre en stor forskjell.

 

Som MrL sier så er det anbefalt ikke minimum. Så det bør nok holde, men om du velger å oppgradere så ikke gå for 980, men gå heller for 980 Ti

Lenke til kommentar

Kostbar hobby dette :) kjøpte nytt skjermkort bare for å kjøre DK1 da den kom og bygde helt ny PC da DK2 kom. Nå trenger jeg bare legge ut en 5-7 tusen på nytt skjermkort i god tid før jeg får CV1Riften på døra, så er alt i boks.. hvis nå bare ikke kona oppdager det :)

Anbefaler at du gjør større oppgraderinger mellom hver gang isteden for minimal oppgradering. da slipper du disse unødvendige kostnadene :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...