Gå til innhold

iPhone 6 Plus selvantente ved sengekanten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette skjer jo med alle slike enheter. Det er grunnet Li-ion eller Li-Po batteriene. De inneholder mye energi, og kan skje feil med eller bli skadet. Det er slik det er med elektronikk som bruker batterier. Akkurat som med ting som bruker bensin. Med bensin er folk klar over at det brenner lett, med batterier derimot blir åpenbart folk like overrasket hver gang...

 

Jeg er ikke sikker på hva som liksom er poenget med en automatisert unnskyld E-mail fra Apple heller. Det er jo noe som er utenfor deres kontroll, og mulig også brukeren sin feil. Han fikk en ny mobil, så den eneste grunnen til han klager er vel fordi han øyner muligheten for søksmål. Han får vel lage gruppe på FB slik at de kan gå til massesøksmål mot Apple for dette.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"It's a feature!"

 

Anyways. Er det ikke generelt anbefalt å ikke lade telefonen om natten? Om den har ladet i 3 timer etter 100% er det en annen sak enn om den ladet fra 50-70%.

Både pga av brannfare, men også for å bevare batteriet. Den tar ikke skade av å lade etter 100% Men når batteriet er på 100% mister den kapasitet langt raskere enn ved 80%. Hvis du ikke lader den til 100% ved andre anledninger enn når du skal bruke den etterpå, så vil batteriet etter 3 år ha langt bedre kapasitet enn om du lader den om natta, hver natt. Det tar ca 90 minutter å lade nye telefoner i dag. Det kan lett bli 6-7 timer på 100% ved senga hver dag (og 8-9 på lørdagen? :p). Så problemet der med ladingen er at den sørger for at den konstant er 100%, noe den ikke bør. At den er 100% en liten stund før du bruker opp litt av det er jo selvfølgelig nesten uunngåelig. Det er tross alt greit å lade den fult før dagen starter, og du vet du kommer til å trenge det. Ikke vits med et batteri som holder kapasiteten bra, hvis du aldri bruker alt av kapasiteten uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"It's a feature!"

 

Anyways. Er det ikke generelt anbefalt å ikke lade telefonen om natten? Om den har ladet i 3 timer etter 100% er det en annen sak enn om den ladet fra 50-70%.

Både pga av brannfare, men også for å bevare batteriet. Den tar ikke skade av å lade etter 100% Men når batteriet er på 100% mister den kapasitet langt raskere enn ved 80%. Hvis du ikke lader den til 100% ved andre anledninger enn når du skal bruke den etterpå, så vil batteriet etter 3 år ha langt bedre kapasitet enn om du lader den om natta, hver natt. Det tar ca 90 minutter å lade nye telefoner i dag. Det kan lett bli 6-7 timer på 100% ved senga hver dag (og 8-9 på lørdagen? :p). Så problemet der med ladingen er at den sørger for at den konstant er 100%, noe den ikke bør. At den er 100% en liten stund før du bruker opp litt av det er jo selvfølgelig nesten uunngåelig. Det er tross alt greit å lade den fult før dagen starter, og du vet du kommer til å trenge det. Ikke vits med et batteri som holder kapasiteten bra, hvis du aldri bruker alt av kapasiteten uansett!

Nå surrer du litt. For å ta iphone som eks. så vil den lades opp til 100% og stanse ladingen. Får du veldig mange sms-er om natta vil den kanskje falle ned til 98% og en gang til lades opp til 100%. Det er ikke slik at den ligger å lader hele tiden som du antyder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det blitt så jævlig viktig for folk at selskaper legger seg flate og unnskylder alt under himmelen.

 

Hadde dette skjedd meg så hadde jeg vært mer enn glad nok med å få en ny telefon.

Sikkert fordi de vil saksøke for enda mer penger..... Det er USA dette skjedde i. Tviler på de fleste gjør det. De fleste er nok fornøyd med en ny telefon, og så skriker de ikke til alle nettaviser og poster det på facebook og twitter. De får en ny telefon, er fornøyd med kundeservice og fortsetter å bare bruke telefonen.

 

 

Nå surrer du litt. For å ta iphone som eks. så vil den lades opp til 100% og stanse ladingen. Får du veldig mange sms-er om natta vil den kanskje falle ned til 98% og en gang til lades opp til 100%. Det er ikke slik at den ligger å lader hele tiden som du antyder.

 

Dette er kjemi, ikke noe digitalt. Om batterimåleren din sier 100%, 99% eller 98 % har faktisk veldig lite å si. Jeg ser ikke hvordan jeg surrer? Det virker som om du bare er veldig pirkete på noe som ikke betyr noe som helst. Poenget er at når batteriet er på ~100%, altså ved tilnærmet eller absolutt maks kapasitet, så går kapasiteten raskt nedover.

 

Du så kanskje tallet jeg oppga der det var OK? Det var 80%. Laaaaaangt under 100% og 98 for den del.

 

Og det er akkurat det som er problemet. Ikke ladingen, som du påpeker at jeg surrer med, som jeg ikke gjør. Det er at den er på full kapasitet til enhver tid. Og nei, det betyr svææært lite at den tilbringer litt tid på 98% også. Dessuten er ikke batterimåleren i mobilen så nøyaktig heller. Produsenten kan og sette 100% til 90% av kapasitet f.eks, slik at batteriet holder seg ekstra lenge, og blir beskyttet mot folk som lader den hele natten hver natt.

Lenke til kommentar

Mao.

 

Det vi trenger på alle mobile enheter med batteri er en app som lar oss stille inn at ladingen skal stoppe ved 80% (slik man har mulighet til på elbiler, av gode grunner). 
Samt muligheten til å stille inn ladekonfigurasjoner selv. eks. at den ikke skal begynne å lade før den er  under 80%, så kan de fint stå til lading hele natten uten å stadig dyttes fra 99 til 100 prosent.

Etc.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mao.

 

Det vi trenger på alle mobile enheter med batteri er en app som lar oss stille inn at ladingen skal stoppe ved 80% (slik man har mulighet til på elbiler, av gode grunner). 

Samt muligheten til å stille inn ladekonfigurasjoner selv. eks. at den ikke skal begynne å lade før den er  under 80%, så kan de fint stå til lading hele natten uten å stadig dyttes fra 99 til 100 prosent.

Etc.

 

Mobilen gjør det allerede, du bare vet ikke om det. Når mobilen indikerer 100% ladet er IKKE batteriet ladet til maks kapasitet.
Lenke til kommentar

thklinge: 
interesant, hvor mye er den ladet når den indikerer 100%? Høres veldig naturlig og logisk ut dog. Snakker vi om at ladegrensen permanent er satt noe lavere enn kapasiteten slik at det er praktisk mulig å lade 100%, altså en slags overprovisjonering.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er forskjellig fra produsent til produsent hva de setter det til, men generelt så tror jeg de fleste ligger på det samme nivået. Hvis du skulle ladet absolutt maks så tror jeg ikke det hadde vært forsvarlig i det hele tatt, med tanke på levetid. Samme som når batteriet når 0%. Det er fortsatt mer strøm i det, men hvis de lar mer gå ut så er det svært negativt for videre bruk. Det vi kjenner som 100% og 0% er altså de verdiene som blir satt som kompromisser for mest mulig kapasitet og holdbarhet. Samtidig er disse grensene slik at du vil få bedre holdbarhet om du holder deg mellom 20 og 80%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...