Gå til innhold

Slik blir de nye AMD-grafikkortene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, det skal være GTX 950 i Star Wars Battlefront de sikter til.

Kritikken var ment til AMD her :) Litt sånn /sigh

 

Men kan jo spekulere videre i det... GTX 950 trekker vel 90 w? Så de sikter til hele systemet? Det blir ikke helt rett det heller?

 

Men... Håper nå virkelig AMD får til noe som slår sokkene av en denne runden!

Lenke til kommentar

Men kan jo spekulere videre i det... GTX 950 trekker vel 90 w? Så de sikter til hele systemet? Det blir ikke helt rett det heller?

Stemmer, 90W er maks på GTX 950.

Det er nok flere i Nvidia lurer på hvordan AMD har klart å få et så høyt strømforbruk ...

 

Men, slike tall som dette bør man alltid ta med en klype salt uansett hvilken produsent de kommer fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg liker ikke slike presentasjoner, innhabil tallsynsing...

 

Dersom de virkelig har noe på gang burde de holdt kjeft inntil rett før lansering, gitt en tørr opplysning om salgsstart og sendt testkort til andre for omtale.

 

Jeg håper imidlertid at de har noe på gang. For lenge siden sist og vi trenger konkurranse.

Lenke til kommentar

Virkelig på høy overtid med en krymping. Regner med Nvidia kommer til å krympe tilsvarende i løpet av året så det blir relativt jevnt løp. Er det noe ny snakk om HBM2 eller lignende på de nye kortene?

Nvidia er også på gang, andre kvartal er nok foreløpig et godt estimat... :)

 

HBM2 blir nok kun på high-end kort fra begge produsenter.

Brikken AMD demonstrerte i dag bruker GDDR5.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AMD blir å gruse Nvidia, kjenner det på meg :)

Jeg regner med du også føler deg ganske optimistisk for tiden? Det er i så fall veldig bra, og du må for all del fortsette med det :)

 

Men CGN 4.0, fortsettelse på 3.0, det å oppgi konkurrenten til 150W og seg selv til 86W (veldig rundt tall, og et veldig nøyaktig) for et kort som er 90W lover ikke bra til skryting å være engang.  Hvis de ikke har gjort mye mer enn krymping, som de ikke gjør, så har de jo generelt gjort lite. NVidia og kommer til å få krympede kort, men sannsynligvis også flere arkitekturforbedringer (de har mye mer $$$)

 

Jeg liker ikke slike presentasjoner, innhabil tallsynsing...

 

Dersom de virkelig har noe på gang burde de holdt kjeft inntil rett før lansering, gitt en tørr opplysning om salgsstart og sendt testkort til andre for omtale.

 

Jeg håper imidlertid at de har noe på gang. For lenge siden sist og vi trenger konkurranse.

Vel, problemet for oss som ikke liker det er at folk blir av en eller annen grunn utrolig hypet av det. Folk har snakket om hvor utrolig bra Zen er, og at de skal kjøpe det når det kommer ut, og når får vi konkurranse mot Intel i evigheter. Hva baserer de det på? Ønsket om at AMD skal gjøre det bra og skryttall fra AMD. Som alltid er feil. Samme med Intel. Samme med Nvidia. Det er alltid feil, eller super-teoretiske nisjetilfeller.

 

Virkelig på høy overtid med en krymping. Regner med Nvidia kommer til å krympe tilsvarende i løpet av året så det blir relativt jevnt løp. Er det noe ny snakk om HBM2 eller lignende på de nye kortene?

AMD får sine produsert hos Samsung/GloFou på 14 nm teknikk (det er den samme for begge). NVidia får sin produsert hos sin vanlige produsent, nemlig TSCM. Det blir da selvfølgelig 16 nm FinFET. Nå har jo Apple en fordeling på A9 på 60/40 til Samsung. A9X er til TSCM, men det er så lite uansett. Det er også over 140 mm^2 SoC (Veldig uvanlig og veldig dyrt, bare mulig å lage så stort i ekstremt prisa produkter som iPad Pro. Lite representativt her). Samtidig lager Samsung alle sine egne. De skal lage sine nye Exynos 8890, sammen med SD 820, som tidligere var TSCM. Apple hadde og 100% TSCM før. Qualcomm skal lage hos Samsung selv om det er rykter om at Samsung skal få alt i begynnelsen. Altså tyder dette på at kapasiteten er begrenset. Samtidig har Samsung klart større kapasitet enn TSCM. Hvem som kommer først av NVidia/AMD avhenger nok av hvem som først får produsert av sin produsent.

 

Vi står også ovenfor et reelt kapasitetsproblem. Apple sin avtale er nok slik at de har prioritet over Nvidia/AMD (Apple har og råd til å betale mer med over 45% margin på iPhone). Samsung sin produksjon av Exynos og Snapdragon til sine egne flaggskip har nok og høyere prioritet. Global Foundries sammarbeider jo med Samsung, men tipper de har AMD som prioritet 1 på listen sin, med mindre Samsung sier de skal gjøre noe annet. Uten at jeg egentlig har peiling på hvordan det fungerer... bare litt tipping her. Vi kan altså se situasjoner der det er AMD produkter i hyllene, men ikke NVidia. Omvendt er og mulig. Hadde vært morsomt om AMD hadde litt dårligere kort, men solgte mye bare fordi Samsung/GloFou har bedre kapasitet enn TSCM :p

 

Begge produsenter vil bruke HBM2. AMD vil få fra SK Hynix, mens Nvidia får sannsynligvis fra SK Hynix og Samsung. Så SK Hynix sitt monopol eksisterer ikke lengre (men SK sitt monopol gjør fortsatt). Det usikkerheten går på er hvor de skal brukes og i hvor mange kort. Det er og usikkerhet knyttet til GDDR5X, som er raskere enn GDDR5. Om det vil bli brukt som et mellomledd mellom HBM 2 og GDDR5 kortene, eller om de utelukkende bruker GDDR5 og HBM 2.0. Tipper Micron har ganske lyst at de skal bruke GDDR5X hvertfall :p (SK Hynix og senere Samsung gikk for HBM, mens Micron gikk for GDDR5X).

 

Til slutt så vil jeg og si at energiforbruket og forskjellen mellom AMD og NVidia på GTX 950 sitt nivå allerede er liten. Hvis AMD har tall for 970 f.eks så blir jeg mer overbevist. Der er forskjellen langt større. De lavere ytende modellene fra AMD er faktisk ikke veldig dårlige på strøm. Samme med Fury.

Lenke til kommentar

strømforbruket er for hele systemet

 

gtx 950 + 4790K + hovedkort + ram = 140W

Polaris + 4790K + hovedkort + ram = 86W

 

post-330402-0-45831200-1451936922_thumb.png

 

Edit: Bildet ble ikke til så mye hjelp  :hm:

 

 

Da gir tallene straks mer mening. Rundt halvparten av strømforbruket til Nvidia for tilsvarende ytelse da. Det hjelper på!

 

Problemet er nok at de skal opp mot 10xx fra Nvidia, ikke 9xx. Ikke umulig Nvidia har noe tilsvarende strømreduksjon på lur...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...