Gå til innhold

Ny drivstoffløsning kan gi dronene mange timers flytid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir jo egentlig ganske så ueffektivt med tanke på at først og fremst vil beholderen med H2 veie for mye i forhold til et annet alternativ for flytende brensel (f.eks. etanol, metanol, bensin, bedre batterier etc). For det andre vil systemet bestå av alt for mange ledd, og dermed være enda mindre effektiv:

brenselcelle > trafo/spenningsøkende krets > frekvensomformer(e) > motorer

Og sist men ikke minst hvis ideen er å ha en drone som har legre flytid, og siden opplegget her vil veie mer og dermed er ikke manøvreringsevnen noe som helst pri-en, så burde man egentlig satset på rotorer med bedre effektivitet (konstant RPM + pitch justering) eller egenlig bare bruke større og mer effektive rotorer, noe a-la en helikopter for å unngå høy rotorbelastning som i tilfellet alle fleste droner er jo selve grunnen til hvorforfor flytiden er så begrenset (den er for høy, noe som er bra for manøvreringsevnen og farten men ikke bra med tanke på effektivitet. Tenk Harrier vs helikopter).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir jo egentlig ganske så ueffektivt med tanke på at først og fremst vil beholderen med H2 veie for mye i forhold til et annet alternativ for flytende brensel (f.eks. etanol, metanol, bensin, bedre batterier etc). For det andre vil systemet bestå av alt for mange ledd, og dermed være enda mindre effektiv:

brenselcelle > trafo/spenningsøkende krets > frekvensomformer(e) > motorer

Og sist men ikke minst hvis ideen er å ha en drone som har legre flytid, og siden opplegget her vil veie mer og dermed er ikke manøvreringsevnen noe som helst pri-en, så burde man egentlig satset på rotorer med bedre effektivitet (konstant RPM + pitch justering) eller egenlig bare bruke større og mer effektive rotorer, noe a-la en helikopter for å unngå høy rotorbelastning som i tilfellet alle fleste droner er jo selve grunnen til hvorforfor flytiden er så begrenset (den er for høy, noe som er bra for manøvreringsevnen og farten men ikke bra med tanke på effektivitet. Tenk Harrier vs helikopter).

Dette har helt sikkert ikke ingeniørene, designere og utviklere av droner tenkt på før, kanskje de rett og slett ikke vet om det du poengterer. Jeg foreslår at du sender ideene dine til de ulike produsentene, kanskje du tjener deg søkkrik...:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan allerede nå benytte brenselceller til 'droner' for å øke flytiden,

men dette blir som regel brukt i fly, som krever mindre energi for å holde flygende.

Selv der så kreves det en ekstra motor for til 'take-off', siden brenselcellen ikke har stor nok effekt for den fasen.

 

Blir det noe av dette, og det kommer under 250g med GoPro så vil det være spennende.

Jeg vil nok ikke sitte på gjerdekanten å vente vel å merke.

Lenke til kommentar

Hvis hydrogen brenselsceller blir så effektive vil de kanskje også bli brukt til å øke batteritiden på laptoper og mobiler: 

http://www.intelligent-energy.com/uploads/accompanying_files/39184_IE_-_Embedded_smartphone_datasheet.pdf

http://www.intelligent-energy.com/uploads/accompanying_files/39184_IE_-_Embedded_laptop_datasheet.pdf

De største ulempene med hydrogen brenselceller er pris, vekt og brannfare.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

 For det andre vil systemet bestå av alt for mange ledd, og dermed være enda mindre effektiv:

brenselcelle > trafo/spenningsøkende krets > frekvensomformer(e) > motorer

 

 

Man benytter ikke trafo i slike applikasjoner, og frekvensomformer er allerede i bruk. En til hver motor faktisk.

 

Jeg vet ikke hvilken cellespenning man får av hydrogenceller, men det er slett ikke utenkelig at de kan designes på samme måte som batterier og lage en ferdig DC-spenning som kan mates rett inn til frekvensomformern uten noen regulering eller step-up overhodet.  (Dt ville iallefall vært mitt mål om jeg skulle designe dette).

Lenke til kommentar

Haha jeg må nesten le litt av bedrevitere som sitter her og synser og mener om hvor ueffektivt blabla det vil være.. Ja jeg tror nok de om utvikler dette har litt mer erfaring og kunnskap. Og ikke bare litt.

 

Hadde bare disse "utviklerne" lest kommentarfeltene så hadde de innsett at ideen deres (Uansett hva det nå måtte være) er dødfødt og umulig. Tenk hvor mange liv som kunne vært spart om f.eks Wright-brødrene hadde hørt på de som visste bedre på deres tid. Da hadde vi sluppet mange flyulykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha jeg må nesten le litt av bedrevitere som sitter her og synser og mener om hvor ueffektivt blabla det vil være.. Ja jeg tror nok de om utvikler dette har litt mer erfaring og kunnskap. Og ikke bare litt.

 

Tja, nå skal jeg ikke hoppe på verken den ene eller andre siden, men det er som regel de med høyere stilling i kompaniet som bestemmer hva som skal ut på markedet og ikke ingeniørene om det er en ny teknologi, uten å nødvendigvis tenke på om det er mer effektivt eller hva som kan gå til skeis.

Lenke til kommentar

Tja, nå skal jeg ikke hoppe på verken den ene eller andre siden, men det er som regel de med høyere stilling i kompaniet som bestemmer hva som skal ut på markedet og ikke ingeniørene om det er en ny teknologi, uten å nødvendigvis tenke på om det er mer effektivt eller hva som kan gå til skeis.

Du kan nok ha rett i at det til syvende og sist er de ansvarlige lederne i en bedrift som tar den endelige beslutningen om noe skal utvikles eller ikke. De mest profesjonelle og mest vellykkede bedriftene i verden setter uansett sammen mange ulike eksperter innen mange ulike felt for å skaffe så mye informasjon som mulig før endelig beslutning tas av ledelsen.

 

Sånn må det jo nesten også være...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 For det andre vil systemet bestå av alt for mange ledd, og dermed være enda mindre effektiv:

brenselcelle > trafo/spenningsøkende krets > frekvensomformer(e) > motorer

 

 

Man benytter ikke trafo i slike applikasjoner, og frekvensomformer er allerede i bruk. En til hver motor faktisk.

 

Jeg vet ikke hvilken cellespenning man får av hydrogenceller, men det er slett ikke utenkelig at de kan designes på samme måte som batterier og lage en ferdig DC-spenning som kan mates rett inn til frekvensomformern uten noen regulering eller step-up overhodet.  (Dt ville iallefall vært mitt mål om jeg skulle designe dette).

 

DC spenning har ikke frekvens.

Frekvens er svingninger i sekundet. Kun AC som har det. Måles i Hz.

Nå vet ikke jeg hva som finnes ombord i dronene, men skjønner ikke hvorfor de skal ha en vekselretter ombord når det finnes likestrømsmotorer (?)

Om de bruker vekselsstrømsmotorer må det før til unødvendig mye vekt???

Endret av Tor.Haakon
Lenke til kommentar

Droner med rotorer er helt bakvendt og en bør heller bruke seilflyteknologi

Da kan de holde seg svevende uendelig

Flyet vil sirkle rundt, mens kameraet vil svinge under og vil ha akkurat samme bruksområde som en "helikopter" drone

Er jo det forsvaret bruker også, så hvorfor skal det sivile bruke teknologi med store begrensninger?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...