Gå til innhold

Her er våre 13 spådommer for teknoåret 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje dere glemte:

SanDisk Extreme Pro SDXC UHS-II 64GB blir mere vanlig i mobiler\nettbrett.

 

PCI-E SSD eventuelt m.2 SSD disker blir mere vanlig i 2016.

 

Det blir mere vanlig med 500 mbit bredbåndhastighet og mulig for 1 gigabit\s de fleste steder.

 

Det blir mere vanlig med 4k skjermer og touch skjermer?

 

Nå blir det feil å kalle det spådommer med mindre dere er klarsynte.

Kall dette deres ønsker heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

9. Noen finner endelig smarthusoppskriften

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor dere har tatt med dette. Utenom tanken om at dere trengte en spådom som ikke ville bli innfridd i år.

 

På veien skal det hindres både av innledende høy pris og av fragmentering med haugevis av ulike tilbydere og få gode standarder.

"Få gode standarder" er vanligvis en fordel når noe skal standardiseres. Da er det mindre å velge i, det er vanskelig nok med to. VHS vs Beta og DVD-HD vs BluRay anyone?

 

 

Konkret spådom: Det vil gradvis peke seg ut én standard for kommunikasjon mellom smarthusløsningene i løpet av 2016. Prisene på utstyr vil gå ned og salget vil stige kraftig.

Åh, som vi håper. Dette hadde jo rett og slett vært fantastisk! Men dette skjer nok ikke i løpet av 2016. Kanskje innen 2020. Eller 2026.

 

 

Dessuten ser vi innsats fra flere hold for å standardisere kommunikasjonen mellom slike løsninger.

Problemet er at vi ser innsats fra enda flere hold om det motsatte. Du skal ikke lenger enn til de få i Norge som driver med slikt for å se at dette ikke holder vann: Smartly og FutureHome er et godt stykke for å være kompatible med hverandre. Philips forsøkte nettopp å sperre sin egen Zigbee-controller for andre billigere Zigbee-pærer.

 

Siden Apple presser på med HomeKit, skal vi nok en gang gjennom en periode der "å så kult jeg kan styre noe med mobilen" før man oppdager at det i seg selv faktisk ikke gjør noe smart. Foreløpig er det slik at selv om flere smarte dingser støtter HomeKit, så kan de ikke kommunisere direkte med hverandre. Man trenger fremdeles en hjerne som gjør all tenkingen, og mange vil lære etter hvert at skal ting gå helt sømløst og automatisk (for det er jo målet) så holder det nok ikke med en mobiltelefon. Dessuten er jo ikke Apple alene med å tenke på smarthus, det er mange i kampen.

 

Smarthus-markedet er spådd en lysende fremtid i møte, og her vil nok de store produsentene være ute å låse flest mulig til sitt eget system. Jeg tror vi ser en felles kontakt på alle mobiltelefoner før vi ser en felles plattform for smarthusteknologi.

 

 

... men det er lov å håpe! :)

Lenke til kommentar

 

"Få gode standarder" er vanligvis en fordel når noe skal standardiseres. Da er det mindre å velge i, det er vanskelig nok med to. VHS vs Beta og DVD-HD vs BluRay anyone?

HD dvd er for lengst død, så er mest brukt man få tak i dag.

DVD begynner vel også å falle når Blueray film koster like mye.

 

Men er enig netflix og youtube legger ikke seg opp i blueray konkuransen det blir heller den parten som kan konkurere vil jeg tro.

Lenke til kommentar

" Dessuten ser vi innsats fra flere hold for å standardisere kommunikasjonen mellom slike løsninger. Vel så viktig har det kanskje vært at det har vokst frem en rekke nye aktører som lager smarte løsninger som er langt enklere å ta i bruk, og som har stilig design. Ting som den smarte røykvarsleren Nest Protect kan bidra til å gi folk lyst på smarthusingrediensene.

Konkret spådom: Det vil gradvis peke seg ut én standard for kommunikasjon mellom smarthusløsningene i løpet av 2016. Prisene på utstyr vil gå ned og salget vil stige kraftig."

 

De to setningene passer ikke sammen, NEST tas fram som et eksempel, men det er ikke noen standardisert løsning i det hele tatt. Og hvilken standard er det som skal peke seg ut? Jeg ser ingen klare kandidater.

 

Fint om dere har rett, men som Moskus synes jeg dette virker ekstremt optimistisk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva hjelper det med spådommer når man vet at de ikke holder helt mål ?

Om man påstår at DVD er på vei ut ( det har man strengt tatt hold på med i flere år ) så må man finne noe som kan erstatte dem.

det er jo også påstått at BD er på vei ut til fordel for disker uten at det dekker inn alle de fordelen DVD og BD ga

Det finnes BD avspillerer i stedet for DVD spilleren
men om man skulle ha behov for en ekstern opptaker så er det enten en ren harddisk opptaker eller en som kun støtter DVD .

om de finnes i BD utgaver så er de ihvertfall vanskelige å få tak .
det er jo liksom bestem at man i fremtiden ikke har så stort behov for opptak fra tv kanalene og da får man klare seg med en PVR , selv om det ikke blir det samme
at de seriene man ønsker å "ta vare på" ikke er tilgjengelig i normale nettbutikker er det få som bryr seg om

 

Det er jo ikke bedre at lommeradioer eller radio-hørselvern med DAB er nesten fraværende selv det analoge radionettet snart blir slått av

 

midt ønske er at utviklingen blir bedre på denne fronten

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

"Få gode standarder" er vanligvis en fordel når noe skal standardiseres. Da er det mindre å velge i, det er vanskelig nok med to. VHS vs Beta og DVD-HD vs BluRay anyone?

HD dvd er for lengst død, så er mest brukt man få tak i dag.

DVD begynner vel også å falle når Blueray film koster like mye.

DVD-HD er dødt nå, det samme er Betamax. Men det var ikke slik. ;)

 

Det var jo hakket før krig å velge mellom to formater. Tenk deg hvor ille det kan være å samle en bransje hvis man  har flere alternativer. ;)

Lenke til kommentar

Som sagt, om du ikke synes det er noe poeng, la være, ingen tvinger deg, og jeg har ikke til hensikt å få deg til å synes det er noe poeng, noen synes noe er interessant, andre ikke.

 

AtW

men så har man jo forventninger .

Hvis vi to skal krangle om det så drepes jo også forventingene om hva man ønsker seg i fremtiden

 

 

For min del så er ønsket om at alle skal følge samme spor også noe ødelegger for utviklingen.

at am ønsker felles standard over det helle , samtidig som man ønsker konkurranse.

 

Det de fleste ønsker seg er jo nettop at man skal slippe å forholde seg til flere alternative teknologier , samtidig som man har flere alternativer å velge mellom

Spørsmålet er da om den felles plattformen man legger seg på er det beste alternativet

 

hadde det vær slikt så kunne man kjøre applikasjoner/programmer beregnet på OSX på windows , OSX applikasjoner på windows , Android applikasjoner på både windows ,OSX , eller IOS 

eller

Windows applikasjoner på android , OSX og IOS

og det samme for Linux

 

Det hadde vær gjevt men det hadde neppe gavnet konkurransen

Lenke til kommentar

VR blir vi nok å se mye av i år, men jeg tror ikke det tar skikkelig av før i 2017.

 

Microsoft tror jeg vil selge godt av Surface, og jeg tror de vil få et bra år kontra ifjor og de nærmeste årene før, men vil tape enda mer terreng til Apple og Google.

 

Kurvede skjermer har vært en snakkis lenge, og jeg tror ikke det skjer mye nevneverdig nytt der, men kan ta feil.

 

OLED er noe jeg ser frem til, når man kan få det på en stor TV (<50") til en god pris.

Lenke til kommentar

Er dere helt på villspor? Eller har jeg misforstått hva dere mener? Smarthouse har eksistert lenge, og fungerer utmerket. Levrandører som Carlo gavazzi / eaton har eget språk. Men knx - språket er jo en standar som kommuniserer med så si alt.

Det er du som misforstår. Tek.no vet at smarthus eksisterer, men det er faktisk ingen felles standard for utveksling av informasjon mellom IoT-dingser og/eller andre smarte dingser.

 

KNX finnes, CG finnes, Z-wave finnes, Zigbee finnes, xComfort finnes og det gjør også en haug med andre protokoller, men de kan ikke snakke på tvers av hverandre. Hvis du skal lage en ny smart enhet som alle bare MÅ ha, som f.eks. en vaskemaskin eller kaffetrakter, hvordan skal du da sikre at flest mulig smarte systemer kan snakke med din nye enhet?

Lenke til kommentar

 

Er dere helt på villspor? Eller har jeg misforstått hva dere mener? Smarthouse har eksistert lenge, og fungerer utmerket. Levrandører som Carlo gavazzi / eaton har eget språk. Men knx - språket er jo en standar som kommuniserer med så si alt.

Det er du som misforstår. Tek.no vet at smarthus eksisterer, men det er faktisk ingen felles standard for utveksling av informasjon mellom IoT-dingser og/eller andre smarte dingser.

 

KNX finnes, CG finnes, Z-wave finnes, Zigbee finnes, xComfort finnes og det gjør også en haug med andre protokoller, men de kan ikke snakke på tvers av hverandre. Hvis du skal lage en ny smart enhet som alle bare MÅ ha, som f.eks. en vaskemaskin eller kaffetrakter, hvordan skal du da sikre at flest mulig smarte systemer kan snakke med din nye enhet?

 

 

Det er som du sier et vesentlig problem. Men som han sier, KNX er en åpen standard, og det er ganske mye forskjellig utstyr fra forskjellige produsenter som snakker med hverandre der, men det er det nærmeste vi kommer i dag, og KNX er ikke akkurat nytt, tror neppe noe endres vesentlig i år.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...