Gå til innhold

Pirate Bay-grunnlegger laget «kopimaskin» som kopierer musikk i et rasende tempo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så han har laget et display som viser tall som egentlig ikke har noe betydning siden de er basert på en forhåndsbestemt pris som ganges med antall kopier. Enten så er dette for avansert og intelligent for at jeg skal forstå det eller så er det så dumt at jeg ikke forstår det.

 

Den passerer nok over hodet ditt ja. Hvis du leser hele artikkelen en gang til så kanskje du forstår det.
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg forsto poenget, men poenget blir for meg meningsløst hvis det kun er kopier X antall ganger og gang antall kopier med et forhåndsinnstillt Y for å få en sum som viser tapet til "bransjen"..Blir som å lage et program som viser 1+1+1+1+1+1 i all evighet og kalle det kunst og legge en eller annen betydning bak.

 

Alle vet at "bransjen" lyver ballene av seg med de summene de sier de taper, men dette kunstverket hjelper hvertfall ikke meg med å "få opp øynene".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsåvidt sant Aspiranten, alle som har litt logisk tankegang og ikke svelger piratjegernes propaganda blindt vet at bransjen lyver og det er langt ifra alle ja.

 

Fra den synsvinkelen så er jo dette et greit nok prosjekt. Glemmer å tenke utenfor min lille boble innimellom ;)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

"Alle vet at "bransjen" lyver ballene av seg med de summene de sier de taper, "

 

Nei, det er det de ikke gjør, desverre. Kopimaskinen viser det absurde i plateselskapenes argumentasjon, og viser hvor idiotisk det er å sidestille kopiering med tyveri, for de som faktisk ikke har skjønt det.

 

Kopiering har vært og er fremdeles tyveri. Men den digitale tidsalderen har helt klart vist at det ikke burde gjelde så konkret som fysisk kopi. Jeg synes en mellomting, feks Netflix er en god løsning. Poenget er egentlig å tilby en noe som kundene er fornøyde med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har aldri vært et poeng å tilby noe som kundene er fornøyd med, det er ytterst få eksempler på selskaper som har vært interresert i det og så lenge bransjen tjener så enorme summer som de gjør så har de ingen grunn til å forandre seg. Den tapte fortjenesten pga pirater veies opp mot økt fortjeneste andre steder, piratjakt er bare en artig hobby for rike menn som kjeder seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Jeg forsto poenget, men poenget blir for meg meningsløst hvis det kun er kopier X antall ganger og gang antall kopier med et forhåndsinnstillt Y for å få en sum som viser tapet til "bransjen"..Blir som å lage et program som viser 1+1+1+1+1+1 i all evighet og kalle det kunst og legge en eller annen betydning bak.

 

Alle vet at "bransjen" lyver ballene av seg med de summene de sier de taper, men dette kunstverket hjelper hvertfall ikke meg med å "få opp øynene".

Alle vet ikke at musikkbransjen lyver om disse tallene. Helt supert at han skaper mer blest om dette, ved å gjennomføre et så teit kunstprosjekt. At du reagerer slik som dette er jo helt perfekt. Da ser man hvor teite rettighetshaverne og deres allianser er!

 

 

At musikkbransjens tall er kraftig oppblåst, helt klart. Men å poengtere en tvilsom logikk med enda dummere logikk, virkelig?

 

Det er jo trossalt en vesentlig forskjell på å "tape" et faktisk potensielt salg (hvor nå enn reelt det faktisk er, men det er en annen diskusjon), enn å kopiere samme fil om og om igjen? Det er jo ikke prosessen med å kopiere en fil som regnes for tap, selv ikke musikkbransjen bruker ett så dumt resonnement. 

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Vil faktisk gå så langt som å si at Petter Sunde er mindre intelligent enn de fleste hvis han ikke skjønner at når en velger en digital piratkopi foran en kjøpt digital kopi så taper selfølgelig opphavsperson/selskap penger. At denne maskinen kopierer en fil betyr selvfølgelig ikke at noen taper penger. Men at folk velger en kopi foran å kjøpe produktet fører til reduserte inntekter. Lurer på hva han ikke skjønner med dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Logikken er jo soleklar enkel, en kopi er ikke et tapt salg for mange som kopierer kjøper musikken etterpå, i hverfall den tiden CDen var et vanlig medium.

I dagens samfunn med streaming opp og i mente er mantraet en ulovlig nedlasting et tapt salg enda teitere for de fleste abbonerer på en streamingtjeneste i allefal og kan høre på sangen sin så mange ganger de vil med abbonemanget de har eller sågar lytte til den på youtube helt gratis.

I gamledager da man dro ned på musikksjappa og hørte på musikken der gratis før man kjøpte mens i download alderen lasta man det ned istedenfor, og likte man ikke det man fikk så blei det med det men fortsatt ingen tapte salg for likte man det man fikk var ikke det langt til kjøp knappen på ei online CD sjappe eller musikkbutikken på¨hjørnet.

Lenke til kommentar

Det dukka opp nokre spørsmål hos meg når eg las denne artikkelen:

 - Dersom han sel maskina, kan då dei som eig opphavsrettigheitane til den songen krevje enorme pengesummer av han?

 - Dersom nokon kopierer ideen hans og lagar ein heilt lik maskin, vil han då tape penger på maskina si? Eller publisitet?

 - Kva skjer viss nokon lagar ein maskin som kopierer maskiner som kopierer den musikkfila?

Lenke til kommentar

 

"Alle vet at "bransjen" lyver ballene av seg med de summene de sier de taper, "

 

Nei, det er det de ikke gjør, desverre. Kopimaskinen viser det absurde i plateselskapenes argumentasjon, og viser hvor idiotisk det er å sidestille kopiering med tyveri, for de som faktisk ikke har skjønt det.

 

Kopiering har vært og er fremdeles tyveri. Men den digitale tidsalderen har helt klart vist at det ikke burde gjelde så konkret som fysisk kopi. Jeg synes en mellomting, feks Netflix er en god løsning. Poenget er egentlig å tilby en noe som kundene er fornøyde med.

Kopiering har aldri vært, og blir sannsynligvis aldri regnet som tyveri...
Lenke til kommentar

 

 

Kopiering har aldri vært, og blir sannsynligvis aldri regnet som tyveri...

Aldri regnet som tyveri av hvem? "You wouldn’t steal a car"-kampanjen har dessverre villedet veldig mange til å regne på den måten.

Jeg lånte bil ganske ofte før, så da kan jeg jo si at jeg bare låner filmene og seriene jeg laster ned

Jeg betalte kun for drivstoff og da betaler jeg allerede for det jeg laster ned via Telenor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...