Gå til innhold

GUIDE: Hva skjuler seg inni denne? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meningen med å montere ut disken i en ekstern disk, er en av to årsaker:

 

1) Kontrollerkortet er gått, så og med garantien, og man vil ha tak i dataene. Har du en stasjonær PC, er det som regel best å koble til strøm og SATA,starte opp PC'en og lese ut dataene.

 

2) Den eksterne disken er billigere enn en tilsvarende intern disk.

 

NB! Husk å ta vare på resten av disken, altså kabinettet, i tilfelle du vil forsøke deg på reklamasjon i ettertid, da ihvertfall WD ikke uten videre aksepterer bare selve interndisken.

 

Måtte du bryte noen "void of warranty if seal is broken" for å komme inn til disken, så må du i tilfelle få tak i nye som ligner de originale, og feste de riktig når du monterer det på plass igjen.

 

Har tidligere reklamert på disker som var brukt i kabinett og fått det gjennom, men siste gang jeg sjekket, så gjenkjente de serienummeret som en disk tilhørende eksternt kabinett, og nektet.

 

Siden jeg jobbet i en datasjappa og hadde ansattrabatt, så kjøpte jeg ny og lot det være med det. Disken var likevel så liten at den ble erstattet av en langt større disk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trikset en del med å oppgradere slike kabinetter med større harddisker for mange år siden. Og da viste det seg at slett ikke alle typer harddisker gikk i alle typer kabinetter. F.eks. kunne en 250GB hd av ett merke kun vise 128GB, mens et annet merke viste 250GB. Og noen harddisker virket ikke i det hele tatt i enkelte kabinetter. Vet ikke om det er sånn lenger. Men virket som det lå en slags begrensing i firmware til kabinettet om hvilke type disker som man kunne sette inn.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Husker jeg kjøpte et virkelig dårlig sånn selvbyggerkabinett, og kontrollerkretsene mellom PATA og USB ga datatap i overførselen. Det var en litt skummel opplevelse. Heldigvis oppdaget jeg det lenge før jeg fikk brukt den kabinettløsningen lenge og mye (uoppdaget).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...