Gå til innhold

Brukte vanlig mobilnett til å vise enorme datahastigheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott med ny teknologi som gir raskere overføring.

Jeg trenger ikke å laste ned med slike syke hastigheter, men det er fint å ha muligheten.

Det lover godt for kapasiteten på steder med store folkemengder som deler få basestasjoner. Jeg huske hvordan det var å fordrive tiden på 3G-surfing i sikkerhetskontrollen på Gardermoen for få år siden. Nettet var så overbelastet at jeg brukte over en time på å laste telefonkatalogen i Opera Mini for å sjekke et telefonnummer.

 

Jeg håper samtidig at de ikke glemmer bort landsbygda. Flere steder har bare 2G. Å få oppgradert disse stedene til minimum 3G bør være prioritert høyere.

 

 

Hytta mi fikk 3G i fjor, oppgradert fra 2G.

Jeg lurer på om noen her kan svare på hvorfor de ikke monterte 4G-utstyr mens de likevel var der oppe. 4G har jo eksistert i en del år nå, så hvorfor monteres 3G?

Er utstyret billigere?

Bygger de 4G i bykjernen, og flytter pent brukt 3G-utstyr til utkantstrøk for å spare penger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mannen med ljåen: Det er et "spøkelse" her som det er lett å glemme. Maskinkommunikasjon, altså enheter som mer eller mindre upåvirket av brukeren har behov for kommunikasjon. Det kan være alarmer, underholdningssystemer i biler og veldig mye annet som har vesentlig tregere utskiftingstempo enn mobiltelefonene våre.

 

Disse dingsene behøver nett, og gjør det viktig å opprettholde bestemte teknologier lenger enn det som ser nødvendig ut om man i hovedsak ser på mobilbrukere. Både 2G/GSM/Edge og 3G/UMTS har mye utstyr på markedet som helt eller delvis behøver standarden, og dermed blir det en avveining når disse kan stenges ned - også om knapt noen vanlige mobilbrukere faktisk benytter tjenestene på telefon :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som mannen med ljåen så skal jeg være litt pessimistisk jeg også:

 

1. Trådløs overføring er blitt raskere enn gjennomsnittlig kablet nett.

2. Vi bruker fortsatt 1 Gbps-link lokalt. Altså, det kunne i det minste ha blitt oppgradert til 2 Gbps.

3. Det koster noe inni helvete å bruke disse mobile bredbåndene. Med denne hastigheten tar det 40 sekund å bruke opp en 5 GB kvote.

4. Men man fokuserer på hastighet så blir disse andre tingene oversett, det er f.eks. ikke mange bruksområder som gir mening med lynraskt mobilt bredbånd fordi kvoten er så lav. De reklamerer jo for at du kan se film etc. hvor du vil, men du får vel bare sett en film eller to i måneden uansett - og det er en ganske dårlig deal.

5. Man har også dette her med hastighetscap i visse abonnementer (gjelder vel strengt tatt konkurrenten).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mannen med ljåen: Det er vanskelig å si akkurat hvorfor de har prioritert slik og sånn på enkeltsteder, men står det mellom økt hastighet til sluttbruker, og både økt hastighet for sluttbruker samt tilkobling til for eksempel en hel haug alarmer i et hyttefelt, kan jeg se for meg at man velger en løsning som gir noe svakere opplevelse for sluttbrukeren samtidig som man favner en annen viktig gruppe.

 

Prislappen på alt telekomutstyr går ned, og det synker raskt. Da NetCom annonserte dekningsambisjoner med 4G for et par år siden hadde de spart enorme summer sammenliknet med ventet kostnad fra måneder tidligere på at avtalen med leverandørene kom akkurat da den gjorde. Men om dette favoriserer 3G- eller 4G-utstyr vet jeg ikke.

 

Det kan også hende konkrete konsesjonsvilkår har vært avgjørende, men såpass dypt kjenner jeg ikke materien :)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle å sjekke teleoperatøren Banzai om datapakker er viktige.

 

 

Grunnet utfordringer med vår nettleverandør kan vi ikke lenger selge 10, 20 og 100GB-abonnement med fri tale, sms og mms. For mer info, kontakt kundeservice Vi jobber for å finne en løsning, slik at vi igjen kan selge dette!
*Gjelder kun nye kunder*

 

Dette er skuffende. Skal den eneste teleleverandøren som hadde brukbare datakvoter slutte med dette?

Gjelder bare nye kunder, så det går ikke ut over meg foreløpig.

Men dette var skuffende. Jeg håpet andre tilbydere skulle lære av Banzai, ikke at Banzai skulle bli ødelagt.

Lenke til kommentar

De er velkommen til å lansere et skikkelig abonnement selv.

De har et abbonnement med hele 200 GB, men det støtter ikke tale, og kan følgelig ikke brukes i annet enn iPad og routere.

 

Jeg, og mange andre kunder, trenger datakvote i mobiltelefonen som vi ringer med.

Her har Netcom glemt å følge med i timen, og tilbyr bare 20 GB.

De bruker store ord som PLUSS og TOTAL for disse lusne datapakkene.

 

Hvis jeg trenger mer enn 20 GB, må jeg ha et eget abonnement med router, og det koster MYE.

 

Banzai er den eneste operatøren som tilbyr stor datakvote i samme SIM-kort som jeg ringer med. Dette MÅ få fortsette.

Gammeldagse, gjerrige gubber som Telenor har hodt igjen lenge nok. Og nå vil Netcom sabotere Banzai.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Bare en liten Chat med Netcom support...

 

 

Mr. X SHei, du snakker med Mr. X, hva kan jeg hjelpe deg med?

Kunde hei. Hva skjer med Banzai for tiden? Er det Netcom som nekter dem å selge store datakvoter?

Jeg finner ikke at dere tilbyr noe bedre selv. Om jeg trenger over 20 GB, så må jeg ha et eget data-abonnement for router eller nettbrett?

Mr. XJeg har ikke noe informasjon om hva de kan tilby eller ikke dessverre.

Ja, hvis du trenger mer enn 20GB vil jeg anbefale et mobilt bredbånd og miniruter. Fordelen da er at du sparer strøm på telefonen ved å bruke nett via ruteren, og du kan også koble laptop og andre enheter til nett samtidig.

Vi tilbyr nå dekningsgaranti, noe som går ut på at du kan returnere bredbåndet innen 30 dager hvis du ikke er fornøyd. Du betaler da ikke noe får den måneden.

Kunde Det koster jo mye mer enn et mobilabonnementmed brukbar datakvote.

Jeg ender opp med to abonnement. Ikke er det mer praktisk heller. Jeg må jo dra på en klumpete router som krever egen lader. Mobilen har jeg med meg uansett.

Mr. XJeg skjønner. Har du sett miniruteren vår? Den er mindre enn de fleste nye telefoner og har god batterikapasitet.

Kunde Håper du kan ta dette videre til din sjef. Netcom holder tilbake den teknologiske utviklingen. Alt det som jeg hater med Telenor.

Egen router med eget abonnement er IKKE en praktisk løsning. Ikke på noen måte.

Mr. XJeg skjønenr. Det skal melde dette videre.

6:18 pm Kunde Takk for det. Ha en riktig god jul! :-)

 

Han kan selvsagt ikke diskutere bissniss med en kunde, men jeg håper sjefen leser dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hører daglig reklamer for "lynrask 4G" fra Netcom, nå til 95% av Norges befolkning.

 

Her sitter jeg med 4G router som har full dekning fra nevnte operatør, og måler farten til noe ustabilt mellom 1-4mbps. Ikke akkurat lynraskt. Switchet over til 3G som har dårlig dekning, og det gir faktisk bedre hastigheter. 4G er vel så overbelastet i området her.

Lenke til kommentar

Kan hende at din lokale basestasjon har 3G med sterkt signal, men at en basestasjon med 4G står litt lengre unna, og derfor har svakere signal.

Din mobiltelefon eller router insisterer kanskje på å koble seg til det "raskere" 4G-nettet, selv om signalet er svakt og ustabilt.

 

Du kan gå inn i mobilens/routerens innstillinger og velge at den kun skal bruke 3G. Da vil den ikke kaste bort tid og strøm på å forsøke å bruke 4G-nettet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hastighet er vel og bra, og selvfølgelig trenger vi også fart. Det er vel likevel viktigere å jobbe med kapasiteten i nettet, slik at det blir mulig å laste ned større mengder.Slik det er nå, regnes 20gb pr måned som myyyye data på mobil, og det reklameres med at dette er abonnement for de som er på nett hele tiden, og som streamer hele tiden. Realiteten er at 20 gb er brukt opp på 3 timer hvis man ser film. Og hvis man utnytter hastigheten i denne artikkelen er 20 gb brukt opp på 20 sek :-)

Lenke til kommentar

Hastighet er nødvendig for å kunne ha flere kunder som laster ned samtidig på den samme basestasjonen.

Altså er hastighet og kapasitet to sider samme sak.

 

Etter hvert som hastighet og kapasitet går opp, bør også datakvotene økes. De er latterlig lave nå. De reklamerer for at du kan streame video, men da bruker du opp den lille datakvoten med en gang.

 

Det er direkte frekt å bruke navn som XXL på en datakvote på 25 gigabytes, slik Telenor gjør.

I beste fall kunne det hete Medium.

Lenke til kommentar

Jeg lurer fremdeles på om det er vanlig å flytte brukt basestasjon-utstyr fra byen til landsbygda når byen får moderne utstyr?

Om det kan være grunnen til at basestasjoner på landet bare oppgraderes fra 2G til 3G, og ikke får 4G?

 

Det kan jo virke klokt, økonomisk sett. Teleselskapene tror ikke behovet er så stort på landet, og at det gamle utstyret er godt nok for bønder. I byen kreves moderne utstyr pga. befolkningstetthet og mange samtidige brukere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Skjønner veldig godt at hastighet og kapasitet er to sider av samme sak. Men var ikke noe av poenget her at de utnyttet flere basestasjoner, og da tar det av kapasiteten til andre basestasjoner, mens kapasiteten totalt ikke øker? Eller har jeg misforstått? Ellers er jeg selvsagt fullstendig enig med Mannen med ljåen :-)

 

EDIT: Ser at det er snakk om å øke kapasiten. Skjønner at det får det til med ny frekvens, men hvordan det hjelper å bruke flere basestasjoner må nesten noen andre forklare meg, for det skjønner jeg ikke

Endret av lassi72
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...