Gå til innhold

Googles kvantemaskin skal være 100 millioner ganger raskere enn vanlige datamaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Kvantemaskin parret med kunstig intelligens:

 

Q: hva vil du ha til middag?

A: jeg vil i hvert fall ikke ha det sølet du lagde i går.

 

Q: hvor skal jeg sette matvarene?
A: de skal i hvert fall ikke stå der!

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

For å sitere artikkelen:

 

Based on the results presented here, one cannot claim

a quantum speedup for D-Wave 2X, as this would require

that the quantum processor in question outperforms the

best known classical algorithm. This is not the case for

the weak-strong cluster networks.

10^8 speedupen er eit spesialtilfelle, og sjølv det er eit "urettferdig" spesialtilfelle, men det er ingenting som er betre enn at Google prøver å faktisk finne ut om denne maskina har potensial, og at det ikkje berre er D-Wave sjølv som hevder at dei har det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Artig overskrift;

Kritikerne skeptiske til ...

Underlig nok kommer skepsisen fra kritikerne.

 

En kvantemaskin ... vil gjøre oss bedre i stand til å skjønne hvordan kvinnfolk tenker.

ja, ja... da er det vel naturlig med kritiske skeptikere. Eller hvordan det nå var igjen... Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Når man skal prøve å overbevise at kvantemaskiner (eller liksom-kvantemaskiner, som D-Wave lager) er raskere enn vanlige systemer, er det greit nok å velge problemer som passer fint for kvantemaksinen. Men man skal velge rett algoritme på konkurante - d.v.s., vanlig PC her.

 

Så denne $15M maskin kjører 100 ganger raskere enn én kjerne på en PC. Hvis vi antar at dette problemet har grei skalering på antall kjerner (noe som er realistisk for de fleste kvantemaskin vennlige algoritmer), blir den slått av en 128 kjerne kluster til kanskje $50K. Ikke så imponerene likevel.

 

Og det er bare når vi ser på vanlig PC'er. Det fins andre arkitekturer som kan være /mye/ raskere på enkelte problemer. Grafikkort er en velkjent måte å kjøre mange type oppgaver raskt. Men med denne problemet, ville jeg tenke gjerne på FPGA'er for å kjøre virkelige raskt.

 

Teknologien i kvantemaskiner er interessant, men jeg har ingen tro på at det noen gang kommer til å konkurere med vanlig logikk i pris eller strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...