Gå til innhold

Netflix skal få 31 nye show til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"At en strømmetjeneste lager sitt eget innhold høres kanskje litt merkelig ut, men dette har nok en del med avtaleverk å gjøre. Film- og TV-produsenter er nemlig notoriske for å ikke akkurat være enkle å få til å gi globale bruksrettigheter til sitt innhold.

 

Ved å selv lage innholdet, slipper de å forholde seg til dyre og kompliserte avtaler, noe som på sikt kan være et veldig smart trekk."

 

Virker som artikkelforfatteren ikkje har noke imot ein Netflix som utvikler seg i retning av å bli ein kabel tv leverandør på nett. Personlig synest eg det er idiotisk at Netflix slutter å kjøpe inn populære serier. For meg er det ein stor del av grunnen til at eg betaler for Netflix. Vist dei om 5-10 år kun lanserer 3-4 år gammelt innhold utover sine eigne serier vil eg nokk begynde å laste ting ned igjen. Vist du først må bruke torrents for å få din daglige dose innenfor ein bestemt sjanger kan du like godt bruke torrents til alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"At en strømmetjeneste lager sitt eget innhold høres kanskje litt merkelig ut, men dette har nok en del med avtaleverk å gjøre. Film- og TV-produsenter er nemlig notoriske for å ikke akkurat være enkle å få til å gi globale bruksrettigheter til sitt innhold.

 

Ved å selv lage innholdet, slipper de å forholde seg til dyre og kompliserte avtaler, noe som på sikt kan være et veldig smart trekk."

 

Virker som artikkelforfatteren ikkje har noke imot ein Netflix som utvikler seg i retning av å bli ein kabel tv leverandør på nett. Personlig synest eg det er idiotisk at Netflix slutter å kjøpe inn populære serier. For meg er det ein stor del av grunnen til at eg betaler for Netflix. Vist dei om 5-10 år kun lanserer 3-4 år gammelt innhold utover sine eigne serier vil eg nokk begynde å laste ting ned igjen. Vist du først må bruke torrents for å få din daglige dose innenfor ein bestemt sjanger kan du like godt bruke torrents til alt.

 

Syntes seriene netflix lager selv generelt er veldig bra.

Det er da ingen som har sagt at de skal slutte å kjøpe inn andre serier? Dette er da meningen at skal være ett tillegg slik jeg ser det iaf.

 

 

Grunnen til at mye av innholdet på netflix i norge er gammelt er diverse regler og hvem som eier innholdet i de forskjellige territoriene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt bemerkelsesverdig det som skjer nå.

 

De gamle distributørene kommer muligens snart til Netflix og ønsker og sende deres serier/filmer siden folk ønsker og se disse, men det kommer de og få problem med regner jeg med siden Netflix må gjennom en vanskelig prosess for og kjøpe kanskje samme seriene/filmene 20-50 ganger fra dem.

 

Kommer da Netflix og sette litt motkrav og avtalene kommer til og bli lettere og gjennomføre på sikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg en naturlig skeptiker på alle måter, men...

 

Når:

- Netflix satser mindre og mindre på Hollywood-filmer,

- og Netflix satser mer og mer på egetutviklet innhold

da opplever jeg at Netflix blir mer og mer lik nett-tjenesten til en tradisjonell TV-kanal.

 

Og dette er ikke i samsvar med hva jeg har Netflix for. For meg var Netflix ment å komplimentere/erstatte film- og seriekjøp, ikke ment å være enda et alternativ til NRK.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk klager over at Netflix stiller sterkt som innholdsprodusent. Er det ikke bra at vi har en aktør som åpenbart driver gjøn av de store, gamle rettighetshaverne? De viser at det kan lages TV som er bra og aktuelt for mange verdensregioner samtidig som det egentlig ikke skal mer til enn ett knappetrykk for å lansere over hele verden på likt.

 

Selv nyter jeg seriene Netflix står som produsent for. Alt jeg har sett av deres produksjoner har vært tipp-topp-tommel-opp (kritikere er også for det meste enige her). Til og med animeserien Knights of Sidonia var fantastisk tross skepsisen om at et amerikanskbasert selskap kanskje ikke skjønner kulturen.

 

Slutt å syte og sett heller pris på en fremadrettet aktør på markedet, vi har ikke spesielt mange av dem enn så lenge ;)

Lenke til kommentar

Slutt å syte og sett heller pris på en fremadrettet aktør på markedet, vi har ikke spesielt mange av dem enn så lenge ;)

 

Det folk sier er vel ikke at det er dumt at Netflix lager (gode) serier, men at det er på bekostning av innkjøp av eksternt (godt) innhold. Man får en ny innholdsleverandør, men mister abonnementstilgangen til mye godt innhold samtidig. 

Lenke til kommentar

 

Slutt å syte og sett heller pris på en fremadrettet aktør på markedet, vi har ikke spesielt mange av dem enn så lenge ;)

 

Det folk sier er vel ikke at det er dumt at Netflix lager (gode) serier, men at det er på bekostning av innkjøp av eksternt (godt) innhold. Man får en ny innholdsleverandør, men mister abonnementstilgangen til mye godt innhold samtidig. 

 

 

Er ikke vondt ment på den måten, jeg hadde selv satt pris på mer innhold fra eksterne aktører, men jeg tror ikke det er Netflix vi bør legge skylda på, men rettighetshaverne i de forskjellige regionene. Det er der problemet ligger, slik jeg forstår det. Fra Netflix sitt perspektiv tror jeg de må ta en vurdering på hva som lønner seg mest; å betale i dyre dommer om og om igjen for innhold som allerede eksisterer hos andre aktører (og er mulig å skaffe enkelt på lugubert vis), eller investere i egen produksjon, hvor de kan smi ut sin egen nisje i et marked som er så langt bak tidene at de ikke kommer løs fra spindelvevet de selv har spunnet.

 

Jeg er enig i at det bør være mer innhold tilgjengelig på Netflix her i Norden, tatt i betraktning hva de leverer i hjemlandet sitt. Men er det lurt å finansiere arkaiske pengegribber som ser seg fornøyd med medielandskapet slik det var for 20 år siden? Jeg mener de tar skrittene rette veien.

Lenke til kommentar

Er ikke vondt ment på den måten, jeg hadde selv satt pris på mer innhold fra eksterne aktører, men jeg tror ikke det er Netflix vi bør legge skylda på, men rettighetshaverne i de forskjellige regionene. Det er der problemet ligger, slik jeg forstår det. Fra Netflix sitt perspektiv tror jeg de må ta en vurdering på hva som lønner seg mest; å betale i dyre dommer om og om igjen for innhold som allerede eksisterer hos andre aktører (og er mulig å skaffe enkelt på lugubert vis), eller investere i egen produksjon, hvor de kan smi ut sin egen nisje i et marked som er så langt bak tidene at de ikke kommer løs fra spindelvevet de selv har spunnet.

 

 

Det du sier er jo nettopp at det er Netflix som har skylda. Ellers er det jo riktig, det du sier. De foretrekker å ha rettighetene selv, og ha en større andel av lønnsomheten i eget hus. Ved å si opp avtaler med store distributører, som definitiv man må legge "skylda" på Netflix for, så frigjør det kapital som de kan spyle direkte inn i egen produksjon igjen for egen fortjeneste. Det er god forretningsdrift - men det er ikke det produktet de bygde opp sin brukerportefølje på. 

Lenke til kommentar

 

Er ikke vondt ment på den måten, jeg hadde selv satt pris på mer innhold fra eksterne aktører, men jeg tror ikke det er Netflix vi bør legge skylda på, men rettighetshaverne i de forskjellige regionene. Det er der problemet ligger, slik jeg forstår det. Fra Netflix sitt perspektiv tror jeg de må ta en vurdering på hva som lønner seg mest; å betale i dyre dommer om og om igjen for innhold som allerede eksisterer hos andre aktører (og er mulig å skaffe enkelt på lugubert vis), eller investere i egen produksjon, hvor de kan smi ut sin egen nisje i et marked som er så langt bak tidene at de ikke kommer løs fra spindelvevet de selv har spunnet.

 

 

Det du sier er jo nettopp at det er Netflix som har skylda. Ellers er det jo riktig, det du sier. De foretrekker å ha rettighetene selv, og ha en større andel av lønnsomheten i eget hus. Ved å si opp avtaler med store distributører, som definitiv man må legge "skylda" på Netflix for, så frigjør det kapital som de kan spyle direkte inn i egen produksjon igjen for egen fortjeneste. Det er god forretningsdrift - men det er ikke det produktet de bygde opp sin brukerportefølje på. 

 

 

Jeg prøver å få frem poenget at ved å inngå (gjentatte) kostbare avtaler med de gamle medieaktørene gjør ikke Netflix det globale medielandskapet noen tjeneste, i stedet finansierer Netflix aktørene som har satt opp geosperrene, og gir dem ingen legitim forretningsgrunn til å endre gamle vaner.

 

Jeg legger ikke skylda på Netflix, selv om det kan virke slik fra en annens perspektiv. Jeg setter pris på måten de angriper lappeteppesyndromet vi ser medielandskapet har utviklet før internettets fremgang som mediekonsumpsjonskanal. Altså, å ikke delta i sykdommens fremmarsj. Om de blir en aktør hvis abbonement heller legger til grunn tilgang til egne produksjoner fremfor innkjøpt innhold, blir jeg ikke plaget av endringen, såfremt kvaliteten holder dagens standard. 

 

Rar mening? Sikkert. Men misforstå meg rett ;)

Endret av Randominated
Lenke til kommentar

Nei, det er jeg som legger skylda på Netflix. :)
Ikke skylda for at det er et geologisk lappeteppe, der tror jeg Netflix har presset mot at ting blir bedre, men skylda for at Netflix ikke gidder det mer.

 

Det jeg sier er at når Netflix heller vil tjene penger på å lage eget innhold, blir de mindre å regne som en innholdsdistributør, og mer som et tradisjonelt mediehus som NRK, TV2 eller HBO. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er enig med tommyb, det er en stor ulempe at (rettighets)regelverket forhindrer rene distributører å inngå gode avtaler om innhold.
Forbrukeren ender opp med et dårligere tilbud så lenge den enkelte distributør har monopol på eget innhold.


Sammenligninger;

  • Hva om du ble nødt til å kjøpe strøm fra samme leverandør som festet kabelen sin til huset ditt ? Dette fordi strømprodusentene kun leverte til "eget nett".
  • Hva om hvert bilmerke hadde eget veinett ? Fordi de ikke tillot at sine biler kjørte på annet enn egne veier.
  • Bare en mobilleverandør tilgjengelig fordi ingen andre fikk operere i nettet denne hadde bygget opp.

Slik som over fungerer den h*lvetes film/serie industrien. Monopolisering. I tillegg prøver de intenst å holde liv i utgåtte distribusjons teknologier samt klager over piratkopiering. Gamle (rettighets)regler, folk og verdier må byttes ut. De fortjener alle tap de kan få.

 

 

Dette er ingen kritikk av Netflix alene, men industrien som helhet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...