Gå til innhold

TEST: Blindtest: 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere har vel i stor grad bekreftet realiteten og fått godt fram at folk fort blir forledet av demo av 4k når de står nært og vurderer i tillegg til at oppløsningen på levende bilder setter man gjerne mindre krav til enn stillbilder som gir tid til sammenligning.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant test dette.

 

Liten kritikk: kunne kanskje spurt etter mulige testdeltakere på forumet i stedet for på facebook? Da er det større sjans for å få med interesserte.

 

Hei!

 

I retrospekt ser vi også at vi burde ha spurt på forumet vårt i tillegg til Facebook. Det ble imidlertid så knapt med tid at vi ikke hadde noe valg enn å fortsette på egenhånd.

 

Vi håper vi kan gjøre flere lignende tester fremover, og da skal vi huske forumet - lover! :-)

 

- Niklas Plikk, nyhetssjef i Tek.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fin test, selv om jeg er enig i at så mange berømmer 1080p burde belyses bedre.

 

Forøvrig savner jeg et åpenbart alternativ til konklusjonen: "Kjøp en bedre fullHD-TV". Det var det jeg endte med ifjor, og har ikke angret på det. Bruker heller pengene på kontrast, prosessor og responstider enn på en oppløsning jeg uansett ikke kan se.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bakgrunn historie:
I 2003 laget jeg en excel kalkulator som skulle brukes til å finne optimal sitte avstand basert på DPI (skjerm størrelse vs skjerm oppløsning)

Når jeg setter inn test eksemplarene (55" @ 1080 og 55" @ 2160), sier kalkulatoren at:

Optimal avstand er :-

2,18 meter for 55" @ 1080

1,09 meter for 55" @ 2160
 

Klarer ikke å huske matten bak dokumentet (var tydligvis smartere før enn nå - pow! right in the feels), men tror det var hvilken avstand en måtte ha til skjermen for å få optimal utnyttelse av oppløsning ved normalt syn..

 

Ukens nøtt : Er det noen som klarer å "reverse engineer" denne, og forklare hva jeg tenkte på før?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette beviser at det er så mye mer som definerer et godt bilde enn ren oppløsning. I VR briller der skjermene er et par cm fra øyene, er det mye bedre med 4k enn 1080. Det var vel AMD som mente at 16k var det man måtte ha i VR oppløsning før man nådde høy nok oppløsning. På store TVer er det viktigere med OLED, HDR og andre teknologier for å fremskynde et godt bilde og en ellers god opplevelse.

Lenke til kommentar

Det hadde vært spennende å visst om man blir mer sliten av å se på UHD eller lavere oppløsninger. Forsåvidt også hvor godt man får med seg det som skjer og til hvilken detalj.

 

Kunne dere ha kjørt kjørt en test som ligner mer på den virkelige verden? Jeg mener, her i huset har vi ikke noen 5k-opptak eller noe lignende med den bitraten, det går stort sett i Netflix og gaming på TVen, og vi merker stor forskjell på om det er vanlig HD eller UHD på Netflix.

(For ordensskyld; sitter <3m fra TVen, en 65" UHD fra Sony)

 

... ja, også Tore på Sporet på lørdagskvelder da  :)

Endret av icc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jo skrevet veldig mye på forumet at du kan se forskjell, og etterlyst bevis fra tek sin side på at du ikke kan se forskjell. Så først vil jeg si at jeg synes det var utrolig bra at dere faktisk kom med en test av dette. Angående selve testen så er det selvfølgelig ting som kunne ha blitt gjort bedre, men jeg følte generelt sett at den var gjort så bra som det er mulig for dere å gjennomføre. (En panelprodusent har jo mulighet til testing på et helt annet nivå, selvfølgelig). F.eks så kunne dere hatt en karusell på samme måten som Samsung sin lydlab i USA som dere skrev om: (Tek ekstrahttp://www.tek.no/artikler/intervju-dette-rommet-skal-gjore-samsung-best-pa-lyd/194142?key=93klKkjl). Virker heller ikke som om dere vinklet TVene ulik basert på sitteavstand, men jeg tror ikke dette ville gjort noe spesielt utslag på testen uansett.

 

Så til resultatene. Dere finner ut at de fleste foretrekker fullHD skjermen her, og konkluderer dermed med at det ikke kan ses forskjell. Samtidig påpeker dere akkurat hvorfor dere tror folk flest valgte den, eller det de selv fortalte hva som var grunnen. Noe som sikkert stemmer veldig bra. Er jeg alene om å se motsetningen her?

 

Som @sverreb skrive i innlegg #7 så er det klart at folk går mot det ene alternativet. Hvis du ikke kunne sett forskjell bør fordelingen ved alle avstander være nærme 33% for hver TV. Samtidig påpeker dere jo at det er fult mulig å se forskjeller selv. Dere sier at folk peker på detaljer og sier de ser forskjellen her og der. Jeg vet ikke med andre personer, men jeg har ikke som jeg husker hevdet at en 4K TV vil være bedre enn en fullHD TV. Av det jeg husker så har jeg vel sagt at hvis de koster det samme, er nok fullHD TVen bedre.

 

Det jeg alltid har sagt hvertfall er at det er en forskjell mellom oppløsningene, og at de er lette å oppdage. Noe denne testen beviser. Den viser en statistisk klar fordel for den ene, og folk sier og peker på forskjeller. Det er jo klart det er mange ulemper med flere piksler også. Noe dere opplevde når dere måtte justere lys og farge for å få dem like f.eks. Det å få til samme lysstyrke, farger osv på en mer høytoppløst skjerm er vanskeligere. Det at fullHD gjør overganger skarpere ville jeg jo egentlig ikke sagt var en fordel. Er ikke hovedformålet med en skjerm å prøve å vise virkeligheten? En kan jo si at det ikke er også, sånn sett. Mange skjermer som er stilt inn for å gi et bilde som er bedre enn virkeligheten (mer fargerikt f.eks). Likevel ville jeg ikke si 4K er dårligere, fordi det bedre viser hvordan det faktisk ser ut. Til tross for at virkeligheten kanskje ikke ser like bra ut, og fult av kontraster og skarpe overganger som vises på fullHD skjermen.

 

Det er sjeldent en økning i oppløsning fører til bedre kvalitet. Se På LG sin G2 i forhold til G3. Og så se igjen på LG G4. G2 er langt bedre på nesten alt enn G3 sin skjerm, som gjør det ekstremt svakt. G2 er 1080p og G3 er 1440p. G4 igjen gjør det relativt bra, med sin forbedrede 1440p skjerm. Likevel kan den ikke slå Nexus 5X (som er lagd av LG) eller iPhone 6S plus sine 1080p paneler, som begge er fra LG, og er blant de beste du kan få (eneste konkurrent er andre LG paneler). Den eneste som har gjort en slik økning i nyere tid, men samtidig få en forbedring generelt er Samsungs AMOLED, men her tror jeg heller det sier noe om hvor raskt OLED utvikler seg, enn at Samsung har vært spesielt flinke med det.

 

Så det å øke pikseltettheten, eller totalt antall piksler vil alltid være noe som har pros/cons. På et tidspunkt vil teknologien ha kommet så langt, at de å øke oppløsningen blir et totalt positivt skritt, da pros overvinner cons. Når det kommer til TVer så har jeg ingen problemer med å tro at anbefalingen deres om å gå for fullHD hvis det er et valg, vil være bedre enn 4K. Der teknologien er god er nok stort sett i high-end, og der er det ikke mye fullHD akkurat.

 

Så jeg føler artikkelen blander og mikser litt her. Artikkelen beviser tydelig og skriver egentlig rett ut at det er fult mulig å se en forskjell. Senere konkluderes det med at det ikke kan sees forskjell, med grunnlag av at folk foretrakk fullHD skjermen. Det at folk foretrakk fullHD skjermen betyr jo derimot ikke at det ikke kan ses forskjell. Det betyr akkurat det det betyr, at folk foretrekker fullHD. For å foretrekke noe over noe annet, må de kunne se forskjellen. Så jeg ville sagt en mer riktig konklusjon vil være at fordelene med å gå for 4K overvinner ikke ulempene, og at med ellers like TVer, så vil fullHD panelet gi et bedre bilde enn det 4K panelet vil gjøre. Det er derfor ikke noe poeng i å bruke ekstra på 4K, da ulempene det fører med seg ikke overvinner fordelen med økt oppløsning. Enda.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det hadde vært spennende å visst om man blir mer sliten av å se på UHD eller lavere oppløsninger. Forsåvidt også hvor godt man får med seg det som skjer og til hvilken detalj.

 

Kunne dere ha kjørt kjørt en test som ligner mer på den virkelige verden? Jeg mener, her i huset har vi ikke noen 5k-opptak eller noe lignende med den bitraten, det går stort sett i Netflix og gaming på TVen, og vi merker stor forskjell på om det er vanlig HD eller UHD på Netflix.

(For ordensskyld; sitter <3m fra TVen, en 65" UHD fra Sony)

 

... ja, også Tore på Sporet på lørdagskvelder da  :)

For Netflix ville jeg tippe at det er bitraten mer enn noe annet. Prøv f.eks å se en youtube fil i 2160p eller 1440p på en 1080p skjerm. Jeg får hvertfall klart bedre bilde av velge en oppløsning jeg ikke kan vise. Både Netflix og YT øker maksgrensen for bitrate når du går opp i oppløsning.

 

Så hvis du lager YT content. Du kan like godt oppskalere til 2160p og laste det opp til YT. Da vil det se bedre ut, fordi du essensielt viser din 1080p film ved bitrate som er nærmere DVD kvalitet, enn din vanlige 1080p film.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...