Gå til innhold

Nvidia: Så kraftig grafikkort må du ha for VR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Post(er) som påpeker skrivefeil hos andre er i strid med reglene for forumet og er flyttet inn i det sorte hullet. Hvis dere ser slikt og ønsker å påpeke dette ta det heller på PM eller tilsvarende. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

 

 

Det er bare å finne frem lommeboka, ifølge grafikkortprodusenten...

 

 

Simen1 hadde vel for mange år siden en "hvordan få penger til HW" tråd. noen som vet hvor den er?

 

 

Fasiten er å spise havregrøt en mnd før det kommer nye skjermkort og cpu'er :p

 

Altså spise ganske mye havregrøt :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er bare å finne frem lommeboka, ifølge grafikkortprodusenten...

 

 

Simen1 hadde vel for mange år siden en "hvordan få penger til HW" tråd. noen som vet hvor den er?

 

 

Fasiten er å spise havregrøt en mnd før det kommer nye skjermkort og cpu'er :p

 

Altså spise ganske mye havregrøt :D

 

 

Finnes flere måter å tjene penger på fort og skattefritt for fattige studenter :

 

Protip 1 : Flaskepant i helgene ! Stikk ut på flaskesamling på faste tidspunkter og ha en god runde etablert , man kan til og med bruke sykkel. Forventet inntekt på en ordentlig tur kan være opp mot 200 kroner på 30 min ,men da er det lurt å ha en leveringsplass som er lett tilgjengelig , i praksis så kan man vel forvente seg rundt 150 kr per time og man får litt trim på kjøpet. Dette er i byene...

Har man varebil og en gratis parkeringsplass kan det fort bli langt mere på kort tid.

 

Protip 2 : Senk temperaturen i hjemmet til 18 C og ha på mer klær , bor man alene og forventer ikke gjester kan man senke temperaturen enda mer og la pcen stå for varmen. Har man varmtvannsbereder kan man senke temperturen på denne , men ikke for mye da bakterier kan oppstå. Trygt å ha den på 85C mener jeg eller 75C? Sjekk gjerne dette opp.

Bare husk på at det skal ikke bli så kaldt i hjemmet at vannet fryser... 

 

Protip 3 : Kutt ned på vasking av klær. Bruk t-skjorter og bukser flere ganger så lenge de er rene , heng gjerne opp klærne dine til lufting og sniff-test de før bruk. Lukter det kraftig svette skal de vaskes. Tørketrommel er fy fy om du har tid og mulighet til å henge opp klærne ute. På svært kalde dager kan man henge opp inne men da bør det være på badet eller et luftig rom.

 

Protip 4 : Kutt ned på strømforbruk : Lyspærer av , går fint å gå i mørket i en leilighet , blinde greier jo det fint så hvorfor ikke du også? En sparepære her og der kan være nok. 

 

Protip 5 : Man kan faktisk få gratis mat fra matvarebutikkene , dette er produkter som er stemplet best før eller med en dato , typiske slike varer som ofte er helt uproblematiske å spise er tørrvarer , poseblandinger (gryteretter osv ) og melk som har gått ut på dato. Gammel melk er helt ypperlig til å bruke i vaffler eller pannekaker. 

 

Protip 6 : Havregrøt... Men ikke forvent å leve på dette i evig tid.

 

Lenge siden jeg var virkelig i sparemodus , men jeg greide faktisk å få ting til å gå rundt når det var på sitt verste og fikk oppgradert pc samt betalt regninger selv om jeg var rimelig blakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter dette sli tro?

 

Det jobbes med det ja. Ett kort for hvert øye, men som nevnt - uavklart bruksområde.

 

 

 

Det er bare å finne frem lommeboka, ifølge grafikkortprodusenten...

 

 

Simen1 hadde vel for mange år siden en "hvordan få penger til HW" tråd. noen som vet hvor den er?

 

 

Fasiten er å spise havregrøt en mnd før det kommer nye skjermkort og cpu'er :p

 

Altså spise ganske mye havregrøt :D

 

Tok ei visdomstann på fredag. Her går det i suppe, risgrøt og havregrøt... Påtvungen sparing. Får kjøpe noe i februar når den andre tanna er ute og!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har GTX 680, og det funker fett med Oculus DK2! Nå skal vel de nye VR-settene ha litt høyere oppløsning, men GTX 680 takler spill på Dell-skjermen min med 2560x1440-oppløsning ganske bra også...

 

Det vil gå greit med eldre kort også, har kjørt SLI med GTX 560, nå har jeg oppgradert kraftig med et 980 TI, det er merkbare forskjeller :) regner med det er ganske brukbartmed 680 også :)

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte, det kommer helt an på bildekvaliteten i spillet, og hva man synes er akseptabelt. Litt dårligere skygger, kortere synsrekkevidde, mer aggressiv LoDing, etc. så har man lett akseptabel og stabil framerate selv med et litt eldre kort, eller et nytt mellomklassekort.

 

Men klart, nVidia kommer jo ikke til å fortelle folk at de kan spille spill på andre innstillinger enn ultra med 16AA

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Nytt grafikkort og øvrig utstyr blir aktuelt når neste generasjon fra Nvidia kommer til våren. Nå har de endelig, etter ca 5 år, kommet seg fra 28nm til 16nm. Dette vil gi det nødvendige trøkket med Pascal-serien. Det samme gjelder for så vidt også for AMD.

Handle grafikk nå er vel det mest meningsløse, om man vil være med i overskuelig framtid.

I og med det også er manko på Intel siste 6000 serie CPU-er, Oculus og Valve har enda ikke lansert sine VR-sett, så passer det perfekt å sitte på gjerdet å vente på at alle bitene er på plass.

Denne jula er det sparegrisen som får mest. Den skal slaktes på vårparten! Det er greit om den er feitest mulig da. Da kommer det veldig mye "ok" ting i samme veiva.

Lenke til kommentar

Nytt grafikkort og øvrig utstyr blir aktuelt når neste generasjon fra Nvidia kommer til våren. Nå har de endelig, etter ca 5 år, kommet seg fra 28nm til 16nm. Dette vil gi det nødvendige trøkket med Pascal-serien. Det samme gjelder for så vidt også for AMD.

Handle grafikk nå er vel det mest meningsløse, om man vil være med i overskuelig framtid.

I og med det også er manko på Intel siste 6000 serie CPU-er, Oculus og Valve har enda ikke lansert sine VR-sett, så passer det perfekt å sitte på gjerdet å vente på at alle bitene er på plass.

Denne jula er det sparegrisen som får mest. Den skal slaktes på vårparten! Det er greit om den er feitest mulig da. Da kommer det veldig mye "ok" ting i samme veiva.

 

Så blir det vår, og du kommer til å klage på at Pascal ble ALT for dyr. Dermed blir det kjøp av gtx 980ti på brukten  :wee:

 

Hørt det før :D

Lenke til kommentar

Hvis 3000kr er mye i dagens samfunn... hvor da hun skal ha ei ny bukse til 1200kr, han skal ha ny iphone til -tørr ikke å tenke på engang -

 

Det er snakk om prioritering. Og hvis 3000kr på et skjermkort annenhvert år er for mye... Ka faan er det du bruker alle pengene dine på!?!??!

 

 

Hvis du sier barn og hus og bil... Jeg er så glad for at jeg ikke er banken din...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er alltid forunderlig over at folk klager over prisen på PC-utstyr, samtidig som folk flest bruker store summer på snus, røyk og fyll, kommunistskatt til NRK, samt overprisede telefoner og annen småelektronikk ukritisk.

 

Folk får prioritere som de selv ønsker. Personlig kunne jeg kjøpt en ny superkraftig PC eller to for prisen folk flest bruker "unødvendig" på overnevnte årlig. For meg gir ikke en skjør epletelefon til 7k noe over en mer holdbar telefon til 1.5k, og da kan jeg plassere de pengene i en kraftigere PC, bedre skjerm, lydanlegg eller lignende som gir meg verdi med god samvittighet.

Endret av efikkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er alltid forunderlig over at folk klager over prisen på PC-utstyr, samtidig som folk flest bruker store summer på snus, røyk og fyll, kommunistskatt til NRK, samt overprisede telefoner og annen småelektronikk ukritisk.

 

Folk får prioritere som de selv ønsker. Personlig kunne jeg kjøpt en ny superkraftig PC eller to for prisen folk flest bruker "unødvendig" på overnevnte årlig. For meg gir ikke en skjør epletelefon til 7k noe over en mer holdbar telefon til 1.5k, og da kan jeg plassere de pengene i en kraftigere PC, bedre skjerm, lydanlegg eller lignende som gir meg verdi med god samvittighet.

Fakta ;)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

At det er nødvendig med 3x bedre grafikkytelse i forhold til en vanlig FHD skjerm er sprøyt.

 

1920x1080 er 2 megapiksler

2160x1200 er 2,5 megapiksler

90hz over 60hz er en økning på 50%

 

Det som takserer litt ekstra er at begge bildene må rendres forskjellig for å gi et tredimensjonalt perspektiv, men ofte kan polygoner som er rendret en gang brukes på nytt og det finnes mange softwareoptimaliseringer som gjør at bildene ikke trenger en fullstendig rendring to ganger. I tillegg frigjør DX12 mye overhead i forhold til DX11 som også vil gagne VR siden de fleste VR-spillene fremover blir laget i DX12.

 

Folk som har ordentlig greie på dette mener man trenger 1,5-1,8x kraftigere grafikkytelse for å kjøre VR fremfor en vanlig FHD skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...