Gå til innhold

Denne programvare-piraten ble dømt til å lage anti-pirat-video - og få 200 000 visninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det er bedre at han er gjeldsslave resten av livet og må leve på kneip og bringebærsyltetøy?

 

Ja eg synest i alle fall det.

At du kan bli dømt til bøter og erstatningsansvar når du bryt loven er ein konsekvens som alle er innforstått med, men ingen forventer at følgene av lovbruddet er å måtte leve på kneip og syltetøy, eller må bli offentlig audmyka.

 

Det må forventast at staten/rettsapparatet følger sine eigne spelereglar og delar ut dei straffene som er lista opp som straffealternativer i dei forskjellige paragrafane.

 

Slike alternative løysningar høyrer kun heime i privatrettslige saker der partane blir einige i andre løysningar utanom rettssystemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Så det er bedre at han er gjeldsslave resten av livet og må leve på kneip og bringebærsyltetøy?

 

Ja eg synest i alle fall det.

At du kan bli dømt til bøter og erstatningsansvar når du bryt loven er ein konsekvens som alle er innforstått med, men ingen forventer at følgene av lovbruddet er å måtte leve på kneip og syltetøy, eller må bli offentlig audmyka.

 

Det må forventast at staten/rettsapparatet følger sine eigne spelereglar og delar ut dei straffene som er lista opp som straffealternativer i dei forskjellige paragrafane.

 

Slike alternative løysningar høyrer kun heime i privatrettslige saker der partane blir einige i andre løysningar utanom rettssystemet.

 

 

Du får ikke bøter av staten som gjør deg til gjeldsslave for resten av livet så argumentet ditt faller på seg selv. Det er privatrettslige krav alt sammen utansett ;)

Lenke til kommentar

 

Så det er bedre at han er gjeldsslave resten av livet og må leve på kneip og bringebærsyltetøy?

 

Ja eg synest i alle fall det.

At du kan bli dømt til bøter og erstatningsansvar når du bryt loven er ein konsekvens som alle er innforstått med, men ingen forventer at følgene av lovbruddet er å måtte leve på kneip og syltetøy, eller må bli offentlig audmyka.

 

Det er anerledes utenfor Norge vettu. Det er ikke alle steder de har gjeldsordninger og slike fancy ting der man faktisk får nok penger til å kunne leve greit nok. Jeg synes heller ikke dette er en offentlig ydmykelse, blir han støtt ut av samfunnet siden han er med på det som i bunn og grunn er en "reklamevideo"? Tvilsomt.

 

Det er nok av folk som har endt opp som uteliggere pga erstatningskrav utenfor vårt paradisland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal si angående dette. For det første så virker det som et PR-stunt og ikke en egenprodusert video av han fyren. Uansett om det er ekte eller ei, så er problemet det samme.

 

1: Hvis dette er en reklame, så virker den mot sin hensikt.

2: Hvis dette er en straff, så virker det også mot sin hensikt.

 

Er det virkelig en eneste person som ser videoen/leser artikler om den som får lyst til å piratkopiere midre? Tvilsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vi er tilbake til offentlig ydmykelse som straff igjen. Hvorfor ikke bare dra de naken gjennom sentrum og la folk kaste rotten frukt på de i stedet?

Ja, når man lar private både etterforske og dømme, i stedet for det offentlige rettsystemet, så skrur vi tida 200 år tilbake og  gjeninnfører gapestokk.

 

Så det er bedre at han er gjeldsslave resten av livet og må leve på kneip og bringebærsyltetøy?

.. som om det er det eneste alternativet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

 

 

 

 

Så det er bedre at han er gjeldsslave resten av livet og må leve på kneip og bringebærsyltetøy?

 

Ja eg synest i alle fall det.

At du kan bli dømt til bøter og erstatningsansvar når du bryt loven er ein konsekvens som alle er innforstått med, men ingen forventer at følgene av lovbruddet er å måtte leve på kneip og syltetøy, eller må bli offentlig audmyka.

 

Det må forventast at staten/rettsapparatet følger sine eigne spelereglar og delar ut dei straffene som er lista opp som straffealternativer i dei forskjellige paragrafane.

 

Slike alternative løysningar høyrer kun heime i privatrettslige saker der partane blir einige i andre løysningar utanom rettssystemet.

 

 

Du får ikke bøter av staten som gjør deg til gjeldsslave for resten av livet så argumentet ditt faller på seg selv. Det er privatrettslige krav alt sammen utansett ;)

Du har helt rett. Det nærmeste man kommer i Norge er:

1) straffeskatt (faktisk sett de opp i millionbeløp)

2) og kriminelle som blir dømt til å betale ekstremt store summer i oppreisning til offer, noe som det ikke er noe å si på.

3) Gjeld til staten med astronomisk høy rente. Studielån, skatt, moms, bøter. Rentene gjør av og til folk til gjeldsslaver, og de ender opp med å søke om gjeldsordninger.

Så er spørsmålet: Hvis noen raner en bank i Norge, og skylder staten 20 millioner, og dette ikke kan betales tilbake, ville det være galt av samfunnet å kreve noen ytelser tilbake etter at straffen er sonet?

Lenke til kommentar

 

 

 

Så det er bedre at han er gjeldsslave resten av livet og må leve på kneip og bringebærsyltetøy?

 

Ja eg synest i alle fall det.

At du kan bli dømt til bøter og erstatningsansvar når du bryt loven er ein konsekvens som alle er innforstått med, men ingen forventer at følgene av lovbruddet er å måtte leve på kneip og syltetøy, eller må bli offentlig audmyka.

 

Det må forventast at staten/rettsapparatet følger sine eigne spelereglar og delar ut dei straffene som er lista opp som straffealternativer i dei forskjellige paragrafane.

 

Slike alternative løysningar høyrer kun heime i privatrettslige saker der partane blir einige i andre løysningar utanom rettssystemet.

 

 

Du får ikke bøter av staten som gjør deg til gjeldsslave for resten av livet så argumentet ditt faller på seg selv. Det er privatrettslige krav alt sammen utansett ;)

Du har helt rett. Det nærmeste man kommer i Norge er:

1) straffeskatt (faktisk sett de opp i millionbeløp)

2) og kriminelle som blir dømt til å betale ekstremt store summer i oppreisning til offer, noe som det ikke er noe å si på.

3) Gjeld til staten med astronomisk høy rente. Studielån, skatt, moms, bøter. Rentene gjør av og til folk til gjeldsslaver, og de ender opp med å søke om gjeldsordninger.

Så er spørsmålet: Hvis noen raner en bank i Norge, og skylder staten 20 millioner, og dette ikke kan betales tilbake, ville det være galt av samfunnet å kreve noen ytelser tilbake etter at straffen er sonet?

 

 

 

Jeg syns det er helt greit at de krever slikt. Denne straffen det er snakk om her likte jeg også, den er mer i tråd med det opphavsrettighetsidiotene faktisk påberoper seg å ville gjøre enn å kreve millioner av vanlige folk. 

Lenke til kommentar

Hvorfor er alltid erstatningssummen så astronomisk høy?

Av det han har "stjålet" kan umulig være høyere enn titusen kroner klassen.

Hvorfor får "big corps" stille så høye erstatningskrav, mens jeg som enkeltperson bare kan kreve den eksakte verdien pluss dekte kostnader for rettssaken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...