Gå til innhold

KOMMENTAR: – Jeg ser ikke forskjell, men vil ha den beste uansett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Dette handler om følelser, mye mer en teknikk og økonomi. Jeg opplevde det samme da jeg jobbet i fotobutikk (70-tallet) og i stereobutikk (80-tallet). De dyre produktene var bare SÅ mye mer spennende og tiltrekkende enn de i midten, slik at både jeg og kundene ofte gikk ut av butikken med den dyreste varianten. Gleden av å eie, og av å ha unnet seg det beste produktet er helt fantastisk. Bare sjekk HTCene jeg har listet i signaturen min.

Lenke til kommentar

Er som Tom sier her- Det handler om følelser. Husker jeg "måtte" ha de beste PC delene til min maskin. Det kostet gjerne mer enn det smaker. Men det føltes utrolig deilig. Men har heldigvis blitt mer bevisst med tiden angående økonomi og nødvendighet....Til en viss grad da. Helt klart ikke bra for miljøet at man får denne kjøp og kast mentaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Og ofte er det ikke engang det beste de får tak i. Men man innbiller seg at fordi noen tall i Tekniske Spesifikasjoner-listen er litt høyere enn på andre produkter, så er den dermed best. Som å stå å se kun muskler i speilet når sannheten er en ganske annen.

Lenke til kommentar

Det er alltid stor prisforskjell på topp-produktene imot noen hakk lengre ned, mens ytelse ikke direkte samsvarer med dette, så om man greier seg med "nest best" er det som regel veldig mye å spare der. Det hender også man får solgt slikt brukt for mersom samme pris man betalte (amd-kort da bitmining tok av f.eks)

For egen del, eneste jeg går for det beste er ang skjerm, mus etc, ting som man gjerne kan ha i veldig mange år før det er nødvendig å bytte ut.

Lenke til kommentar

Kjenner meg godt igjen i denne artikkelen.  Tror for de fleste så er det slik at man gjerne modnes litt mer med tiden og tar beslutninger om kjøp med mer økonomi i bilde enn bare teknologiske fremskritt og utstyrsliste/egenskapslister. Man tolker bruksmønster og behov bedre etter noen års fartstid. 

 

Jeg velger litt fra øverste hylle også legger jeg til litt fra hyllene litt lenger ned. 

 

Det som er vanskeligere er å anta hvordan behovet vil forandre seg fremover i tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har baller nok til å si at objektivt sett så ser du ikke forskjell på UHD og 1080p. Hvordan kan du si det OBJEKTIVT sett?

 

Og slutt å kall det 4K. Det er ikke rett. 4K er en kino standard som har høyere oppløsning enn UHD som er det vi ser i kommersielle produkter.

 

Skal dere også nå fortelle meg at jeg ikke ser forskjell på 60hz og 144hz. Fordi øyet bare kan se 24bilder i sekundet.

Endret av henrikrox
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjøper alltid det dyreste og fineste jeg har råd til (uten kredittkort). Lever gjerne på havregrøt i noen uker for å få det til å gå rundt. Noen vil kanskje si det er tøys, men du ser aldri meg i klagekøen på Elkjøp. Å kjøpe et billigere alternativ blir litt som å ikke prøve hardt nok, noe man angrer på i etterkant. 4K har jeg ikke enda, men det er fordi jeg ikke tror det er bra enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Disse kommentarene. Uff. Du har baller nok til å si at objektivt sett så ser du ikke forskjell på UHD og 1080p. Har du i det hele tatt sett høy bitrate UHD?

 

Og slutt å kall det 4K. Det er ikke rett. 4K er en kino standard som har høyere oppløsning enn UHD som er det vi ser i kommersielle produkter.

 

Skal dere også nå fortelle meg at jeg ikke ser forskjell på 60hz og 144hz. Fordi øyet bare kan se 24bilder i sekundet.

Blant oss geologer er det et ordtak som sier at "Hadde jeg ikke visst det, så hadde jeg ikke sett det". Det brukes når du stirrer inn i en kølsvart fjellvegg og ser for deg hvordan livet på jorden var for 200 millioner år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg betaler gjerne masse for noe jeg vil ha. Kvalitet koster. Men jeg er ute etter kvalitet og prestanda, ikke mote ting. Jeg er ikke fullt så opptatt av tech-spec's, mye av denslags er (bortimot) meningsløse salgsgimmick's.
 

jeg like godt kunne klart meg med 64 GB-modellen av iPhone 6S i stedet for den grisedyre 128 GB-versjonen , er jeg villig til å heller gå litt ned på matbudsjettet en uke eller to bare for å kunne vite med meg selv at jeg har det beste av det beste.

 

... jeg for min del hater motegreier, særlig når det blir både dyrt og mangelfullt i forhold til annet tilsvarende.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ihvertfall ofte fra øverste hylle, ikke bare for å få det beste, men for å ikke være begrenset på noe vis. Man vet aldri hva man kommer til å bruke produktet til 6 mnd frem i tid.

 

Og når det gjelder gaming, så kan forskjellen i dag være 5 fps mellom 65 og 70 fps i ett spill, mens om ett år når man skal ha høyere oppløsning, så kan det plutselig utgjøre en del.

 

Edit: Leif

Endret av Ash of Titan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ok, jeg sparker i gang.

MEN DU SER FORSKJELL PÅ 4K OG 1080P

 

(forutsattatduharentvmedenvissstørrelserelativttilsitteavstandogatsendingenduserleveresi4Kmedtilstrekkeligbitrate)

På en stor TV? Ja, sikkert. På en mobilskjerm? Tviler.

Lenke til kommentar

 

Ok, jeg sparker i gang.

MEN DU SER FORSKJELL PÅ 4K OG 1080P

 

(forutsattatduharentvmedenvissstørrelserelativttilsitteavstandogatsendingenduserleveresi4Kmedtilstrekkeligbitrate)

På en stor TV? Ja, sikkert. På en mobilskjerm? Tviler.

 

 

Nå var det jo snakk om en TV da, men antakelig vil man kunne se forskjellen på mobil også, om det er riktig type bilde.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det samme er det med meg, foreksempel nå har jeg lyst på er nytt tastatur, og denne gangen mekanisk, Selv om jeg ikke trenger et nytt og det gammle fungerer helt fint. Og vis jeg først skal ha et nytt tastatur vil jeg ha et fra. Så jeg har jo da selvfølgelig lyst på Razer blackwidow chroma, og jeg lurer da på om noen har forslag til et annent tastatur som ikke koster over 1500kr og som er godt å burke å ser bra ut. Need help!

Lenke til kommentar

Kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg går med konstant dårlig samvittighet fordi elsker ny teknologi. Ikke fordi jeg bruker masse penger, men fordi jeg føler meg turbo forbruker og et miljøsvin. Ikke bare er jeg med på spinne forbrukerkarrussellen oppi usunne hastigheter, både for min egen del og klodens. Samtidig stemmer jeg de grønne, flyr lite og går istedenfor å bile. Poenget er at det er faktisk ikke tanken, men handlingen som teller. Jeg kan tenke miljøvennlig og skånsomt, men handlingene mine tilsier noe helt annet, jeg er et miljøsvin av verste sorten. Mine handlinger tilsier at så lenge jeg har det beste og nyeste, kan planeten seile egen sjø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...