Gå til innhold

Snart kan du gjøre den «dumme» bilen din smart ved hjelp av en boks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva kan denne gjøre som ikke mobiltelefonen kan gjøre i dag, sammen med en Blåtann OBD-modul til noen hundrelapper?

Hvor mange biler per kavandratkilometer har mobilnettet kapasitet til å la strømme musikk og video?

 

Plugges inn i bilen... Min nå skrotede Mitsubishi Carisma 2002-modell hadde ikke USB-port, ikke aux eller lignende, men OBD-port hadde den. Dermed ville jeg kunne beholdt den gamle stereoen med visse funksjoner mot bilen og skjermen som viser bl.a. forventet gjenstående kjørelengde basert på fyllingsgraden og snittvis forbruk.

 

Ville og spart meg for ettermonterte jalla-løsninger med DAB+ til FM-sender. Som om ikke mobil-lading og GPS allerede laget nok rot.

 

;-)

 

Fremdeles nok av biler den løsningen passer for, selv om det nok kommer for seint for min del, med mindre jeg skaffer meg nytt kjøretøy med samme skavanker.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

 

Min nå skrotede Mitsubishi Carisma 2002-modell hadde ikke USB-port, ikke aux eller lignende, men OBD-port hadde den. Dermed ville jeg kunne beholdt den gamle stereoen med visse funksjoner mot bilen og skjermen som viser bl.a. forventet gjenstående kjørelengde basert på fyllingsgraden og snittvis forbruk.

 

Jeg tror ingen skal regne med at det vil bli mulig å strømme audio/video fra 4G-nettet gjennom OBD2-porten og inn på bilens stereoanlegg. Det er ikke det OBD2 (og CAN-bus) er laget for, og det er neppe koblet opp slik heller.

 

Derimot kan du strømme audio/video fra 4G via WiFi (aksesspunkt bygget inn i Telia-boksen) til smartphones og nettbrett i nærheten.

Lenke til kommentar

 

 

Min nå skrotede Mitsubishi Carisma 2002-modell hadde ikke USB-port, ikke aux eller lignende, men OBD-port hadde den. Dermed ville jeg kunne beholdt den gamle stereoen med visse funksjoner mot bilen og skjermen som viser bl.a. forventet gjenstående kjørelengde basert på fyllingsgraden og snittvis forbruk.

 

Jeg tror ingen skal regne med at det vil bli mulig å strømme audio/video fra 4G-nettet gjennom OBD2-porten og inn på bilens stereoanlegg. Det er ikke det OBD2 (og CAN-bus) er laget for, og det er neppe koblet opp slik heller.

 

Derimot kan du strømme audio/video fra 4G via WiFi (aksesspunkt bygget inn i Telia-boksen) til smartphones og nettbrett i nærheten.

 

 

Etter nærmere ettertanke, så har du kanskje rett i det. Originale pressemeldingen var ikke klare på punktet, og artikkelen her lovet kanskje vel mye.

 

Ser ihvertfall at jeg gikk rett i baret. Trodde nemlig de hadde fått tilgang til et API som tillot de å "snakke" med bilstereoen via OBD-porten og bilens digitale hjerne.

 

Jaja, da blir det nyere bil etterhvert, eller en bil pre 2000 der man kan bytte stereo uten å miste funksjonalitet.

 

LOL

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

 

 

 Min nå skrotede Mitsubishi Carisma 2002-modell hadde ikke USB-port, ikke aux eller lignende, men OBD-port hadde den. Dermed ville jeg kunne beholdt den gamle stereoen med visse funksjoner mot bilen og skjermen som viser bl.a. forventet gjenstående kjørelengde basert på fyllingsgraden og snittvis forbruk.

 

Jeg tror ingen skal regne med at det vil bli mulig å strømme audio/video fra 4G-nettet gjennom OBD2-porten og inn på bilens stereoanlegg. Det er ikke det OBD2 (og CAN-bus) er laget for, og det er neppe koblet opp slik heller.

 

Derimot kan du strømme audio/video fra 4G via WiFi (aksesspunkt bygget inn i Telia-boksen) til smartphones og nettbrett i nærheten.

 

 

Etter nærmere ettertanke, så har du kanskje rett i det. Originale pressemeldingen var ikke klare på punktet, og artikkelen her lovet kanskje vel mye.

 

Ser ihvertfall at jeg gikk rett i baret. Trodde nemlig de hadde fått tilgang til et API som tillot de å "snakke" med bilstereoen via OBD-porten og bilens digitale hjerne.

 

Jaja, da blir det nyere bil etterhvert, eller en bil pre 2000 der man kan bytte stereo uten å miste funksjonalitet.

 

LOL

Problemene er flere, ene er båndbredde, andre er at ikke alt er standard. Det er en del ting som er standard, sensordata, feilkoder osv.

 

Men Volvo har egne tilleggskoder, samme med Ford, Mercedes osv. Så derfor må man ofte ha en "scan tool" for å få alle meldingene som er leverandørspesifikke.

 

Men det å lese ut turtall osv. er jo enkelt med ODB-adapter over blåtann, som folk skriver ovenfor. Smarte bilstereoer med android selges også på aliexpress, ebay osv., de kan også ta inn dab+, strømme video, spotify osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...