Gå til innhold

Slik vil Samsung rulle ut Android 6.0 til sine telefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff, Androidoppdateringer og Samsung er noe som ikke klinger bra i mine ører. Min S2 ble bare verre og verre for hver gang jeg oppdaterte den og ved den nyeste oppdateringen (4.4.2) hadde jeg brukt 1,2GB av nesten 2GB, altså over 700MB ledig. Gikk ikke lang tid før dette på mystisk vis hadde krympet til null, uten installering av apper og generelt lite bruk. Ble så fullt at man ikke fikk ta imot tekstmeldinger en gang, og jeg måtte avinstallere appene mine en etter en for å kunne bruke telefonen.

 

Var veldig fornøyd med min S2 i starten, men gikk nedover etter hvert og Samsung fucket det opp da de mente den var for gammel og skulle ha meg til å kjøpe ny virket det som.. Men min S2 tok alternative veier og nektet å gi seg, og denne kunden skyr Samsung på grunn av dårlig programvare og sannsynligvis en foreldelsespolitikk han ikke kan godta.

Lenke til kommentar

S2 fikk altså oppdatering til Android 4.4.2 som kom desember 2013, det er 2,5 år etter at telefonen ble lansert. Jeg syns det er meget bra.

 

Problemene med RAM som blir slukt er en annen sak, du burde sikkert nullstilt telefonen fullstendig. Det blir jo en helt annen diskusjon, og Samsung har blitt raskere på oppdateringen siden S2.

Lenke til kommentar

Mixy - har S5 mini gjennom jobben, disse kjører fortsatt på 4.4.2

har stått "Soon" på Samsungs sider i et år. Alpha, som bare er bittelitt nyere fikk 5.1 tidlig i sommer minnes jeg. Så det har vel ikke blitt SÅ mye raskere siden S2 =\ irriterende. "Masse nye og spennende funksjoner" (om to år for deg med ett år gammel mobil)

Lenke til kommentar

Uff, Androidoppdateringer og Samsung er noe som ikke klinger bra i mine ører. Min S2 ble bare verre og verre for hver gang jeg oppdaterte den og ved den nyeste oppdateringen (4.4.2) hadde jeg brukt 1,2GB av nesten 2GB, altså over 700MB ledig. Gikk ikke lang tid før dette på mystisk vis hadde krympet til null, uten installering av apper og generelt lite bruk. Ble så fullt at man ikke fikk ta imot tekstmeldinger en gang, og jeg måtte avinstallere appene mine en etter en for å kunne bruke telefonen.

S2 fikk vel aldri noe nyere enn 4.1.2 offisielt fra Samsung. Har du oppgradert til 4.4.2 på din så er det ikke en offisiell firmware fra Samsung.

 

Damen min har en gammel S2 og en gammel Ipad2. Begge enhetene har blitt skikkelig trege og hadde nyeste tilgjengelige FW (4.1.2 og IOS 9 installert). S2 led av de samme sympomene som du nevner, at minne gikk fullt og at det var vanskelig å motta sms, mail osv. Jeg prøvde å avinstallere app etter app for å prøve å få frigjort minne men selv når alt av apper var avinstallert eller nedgradert til factory-versjonen så var det uforskammet mye minne som var brukt. Vi tok da en fullstendig nullstilling (factory reset) av mobilen og dette løste alle problemer med høyt minnebruk. Etter å ha installert alle de samme appene på nytt igjen etter nullstillingen var det fortsatt nesten 1 GB minne ledig, mot 2-300 mb før nullstililngen. Mobilen ble også merkbart raskere og mer responsiv.

 

Ipaden fikk den samme behandlingen men det løste ikke problemene på den. På den kan det fortsatt ta mange sekunder før berøringer på tastaturer til det blir registrert, noe som er ganske frustrerende hvis man skal skrive mye så hun ønsker seg et nytt brett nå.

Lenke til kommentar

Fikk Android 6 på Nexus 7 (2013) for litt siden. Helt fantastisk system. Fra å være siruptreig på Lollipop til å bli glatt og myk i animasjonene. Nå kan jeg lese både Hardware, Aftenposten og Nettavisen uten å måtte lide meg gjennom hakking, hopping og begredelige ventetider.

Gleder meg til Marshmallows kommer til Z3 Compact. Samsung-eiere må bare begynne å glede seg!

Lenke til kommentar

 

Uff, Androidoppdateringer og Samsung er noe som ikke klinger bra i mine ører. Min S2 ble bare verre og verre for hver gang jeg oppdaterte den og ved den nyeste oppdateringen (4.4.2) hadde jeg brukt 1,2GB av nesten 2GB, altså over 700MB ledig. Gikk ikke lang tid før dette på mystisk vis hadde krympet til null, uten installering av apper og generelt lite bruk. Ble så fullt at man ikke fikk ta imot tekstmeldinger en gang, og jeg måtte avinstallere appene mine en etter en for å kunne bruke telefonen.

S2 fikk vel aldri noe nyere enn 4.1.2 offisielt fra Samsung. Har du oppgradert til 4.4.2 på din så er det ikke en offisiell firmware fra Samsung.

 

Damen min har en gammel S2 og en gammel Ipad2. Begge enhetene har blitt skikkelig trege og hadde nyeste tilgjengelige FW (4.1.2 og IOS 9 installert). S2 led av de samme sympomene som du nevner, at minne gikk fullt og at det var vanskelig å motta sms, mail osv. Jeg prøvde å avinstallere app etter app for å prøve å få frigjort minne men selv når alt av apper var avinstallert eller nedgradert til factory-versjonen så var det uforskammet mye minne som var brukt. Vi tok da en fullstendig nullstilling (factory reset) av mobilen og dette løste alle problemer med høyt minnebruk. Etter å ha installert alle de samme appene på nytt igjen etter nullstillingen var det fortsatt nesten 1 GB minne ledig, mot 2-300 mb før nullstililngen. Mobilen ble også merkbart raskere og mer responsiv.

 

Ipaden fikk den samme behandlingen men det løste ikke problemene på den. På den kan det fortsatt ta mange sekunder før berøringer på tastaturer til det blir registrert, noe som er ganske frustrerende hvis man skal skrive mye så hun ønsker seg et nytt brett nå.

 

  1. På iPaden hjelper det veldig å skru på "Reduser animering". Innstillinger. generelt, tilgjengelighet, Reduserer animering - på.
  2. Skru også av Stedtjenester, under Personvern, og aktiver det kun på appene du trenger det i. 
  3. Det kan også være lurt å resette den helt, men gjør det da med itunes

Ga betydelig forbedring på min iPad 2 og 3 ihvertfall :)

Lenke til kommentar

S2 fikk altså oppdatering til Android 4.4.2 som kom desember 2013, det er 2,5 år etter at telefonen ble lansert. Jeg syns det er meget bra.

 

Problemene med RAM som blir slukt er en annen sak, du burde sikkert nullstilt telefonen fullstendig. Det blir jo en helt annen diskusjon, og Samsung har blitt raskere på oppdateringen siden S2.

 

Beklager, tastefeil på numpaden. Er snakk om 4.1.2, lansert av Google et drøyt år etter lanseringen av S2, det er snakk om. Og om det så hadde vært 4.4.2 som kom 2-2,5 år etter at telefonen ble lansert så hadde det fortsatt vært relativt dårlig i mine øyne. Levetiden til mobiler regnes som betydelig mer enn 2 år, og man bør kunne forvente operativsystemoppdateringer gjennom hele den beregnede levetiden til telefonen.

 

 

 

Uff, Androidoppdateringer og Samsung er noe som ikke klinger bra i mine ører. Min S2 ble bare verre og verre for hver gang jeg oppdaterte den og ved den nyeste oppdateringen (4.4.2) hadde jeg brukt 1,2GB av nesten 2GB, altså over 700MB ledig. Gikk ikke lang tid før dette på mystisk vis hadde krympet til null, uten installering av apper og generelt lite bruk. Ble så fullt at man ikke fikk ta imot tekstmeldinger en gang, og jeg måtte avinstallere appene mine en etter en for å kunne bruke telefonen.

S2 fikk vel aldri noe nyere enn 4.1.2 offisielt fra Samsung. Har du oppgradert til 4.4.2 på din så er det ikke en offisiell firmware fra Samsung.

 

Damen min har en gammel S2 og en gammel Ipad2. Begge enhetene har blitt skikkelig trege og hadde nyeste tilgjengelige FW (4.1.2 og IOS 9 installert). S2 led av de samme sympomene som du nevner, at minne gikk fullt og at det var vanskelig å motta sms, mail osv. Jeg prøvde å avinstallere app etter app for å prøve å få frigjort minne men selv når alt av apper var avinstallert eller nedgradert til factory-versjonen så var det uforskammet mye minne som var brukt. Vi tok da en fullstendig nullstilling (factory reset) av mobilen og dette løste alle problemer med høyt minnebruk. Etter å ha installert alle de samme appene på nytt igjen etter nullstillingen var det fortsatt nesten 1 GB minne ledig, mot 2-300 mb før nullstililngen. Mobilen ble også merkbart raskere og mer responsiv.

 

Ipaden fikk den samme behandlingen men det løste ikke problemene på den. På den kan det fortsatt ta mange sekunder før berøringer på tastaturer til det blir registrert, noe som er ganske frustrerende hvis man skal skrive mye så hun ønsker seg et nytt brett nå.

 

 

Du har selvsagt rett, 4.1.2 som er siste versjon fra Samsung. Prøvde å resette den da, men det hjalp ikke nevneverdig.

Endret av miicard
Lenke til kommentar

Mixy - har S5 mini gjennom jobben, disse kjører fortsatt på 4.4.2

har stått "Soon" på Samsungs sider i et år. Alpha, som bare er bittelitt nyere fikk 5.1 tidlig i sommer minnes jeg. Så det har vel ikke blitt SÅ mye raskere siden S2 =\ irriterende. "Masse nye og spennende funksjoner" (om to år for deg med ett år gammel mobil)

Galaxy S5 mini burde jo egentlig bli kalt minus. Det er derfor de gir dem gjennom jobben, det blir veldig billig for bedriftene, og så får du jo en "galaxy S5" bare i liten versjon. Ja...... Alpha er en toppmodell, så den vil få oppdateringer lenge, men modeller som S5 mini er ikke akkurat prioritert for nye android oppdateringer. Det er en del av det du får med å betale mer for telefonen, lengre tid med oppdatert funksjonalitet.

 

Fikk Android 6 på Nexus 7 (2013) for litt siden. Helt fantastisk system. Fra å være siruptreig på Lollipop til å bli glatt og myk i animasjonene. Nå kan jeg lese både Hardware, Aftenposten og Nettavisen uten å måtte lide meg gjennom hakking, hopping og begredelige ventetider.

Gleder meg til Marshmallows kommer til Z3 Compact. Samsung-eiere må bare begynne å glede seg!

Marshmallow gir ingen ytelsesforbedringer. Jeg betviler ikke det du sier, men det at den nå er blitt rask er jo da grunnet et problem du hadde som altså er fikset. Nye oppdateringer kan slå ut begge veier. Du kan få raskere og tregere, uten at oppdateringen egentlig gjør noe med hastigheten. Det er jo ganske vanlig at eldre enheter som får nye oppdateringer også blir en del tregere av det, og får problemer.

 

Ser ellers ingen grunn til at så like telefoner skal få oppdateringer på ulike tidspunkt. Hvorfor får ikke Note modellene det samtidig? Eller Exynos modellene det samtidig? Eller Edge modellene samtidig?

Lenke til kommentar

<snip> Marshmallow gir ingen ytelsesforbedringer. Jeg betviler ikke det du sier, men det at den nå er blitt rask er jo da grunnet et problem du hadde som altså er fikset. Nye oppdateringer kan slå ut begge veier. Du kan få raskere og tregere, uten at oppdateringen egentlig gjør noe med hastigheten. Det er jo ganske vanlig at eldre enheter som får nye oppdateringer også blir en del tregere av det, og får problemer.

 

Ser ellers ingen grunn til at så like telefoner skal få oppdateringer på ulike tidspunkt. Hvorfor får ikke Note modellene det samtidig? Eller Exynos modellene det samtidig? Eller Edge modellene samtidig?

 

 

 

Det vesentligste for brukerne er å kunne begynne den tunge veien med å avlære programvareutviklere fra å be om "samtlige rettigheter" til kontakter, med mere, når app'ene åpenbart ikke behøver slik tilgang.

 

Her skal visst Marshmallow ha begynt å tilby en slik kontroll til brukerne. Om app'ene slutter å virke som en følge av tilgangsnekt, får vi vente å se når folk gir tilbakemeldinger etter å ha startet å bruke det. Ihvertfall så er jeg ukjent med virkemåtene foreløpig. Mulig ting blir smidigere etterhvert, og at man kan få "overtalt" programvareutviklere til å skjerpe seg.

 

:wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Er noe i tvil om at mitt nettbrett Samsung Galaxy Tab 3 (med 4G/LTE) - android 4.4.2 noensinne vil få nyere android-versjoner.

Samsung har vel aldri vært veldig ivrig på å oppdatere nettbrettene sine? Hvis du ser på de nye nettbrettene de nettopp lanserte ble jo disse nettbrettene lansert med en Exynos 5433 SoC, som altså kom med Note 4. Virker ikke som om det er avdelingen de vier mest penger akkurat.

Lenke til kommentar

Det er med andre ord butikk i å vente lengst mulig fra Samsungs side med å oppdatere noe som helst, fordi da kan de hurtigere få solgt noen nye enheter, til de som ikke klarer å vente lenge nok.

 

Samsung driter tilnærmet totalt en lang i at folk sitter med usikre telefoner/nettbrett mm.

Lenke til kommentar

Det er med andre ord butikk i å vente lengst mulig fra Samsungs side med å oppdatere noe som helst, fordi da kan de hurtigere få solgt noen nye enheter, til de som ikke klarer å vente lenge nok.

 

Samsung driter tilnærmet totalt en lang i at folk sitter med usikre telefoner/nettbrett mm.

Det er ikke riktig. Du får oppdateringer, selv om de ikke er Android oppdateringer. Du får oppdateringer for både sikkerhet og TouchWiz, selv om du ikke får ny Android. Jeg har sett folk her klage over at de får oppdateringer som "ikke gjør noe" fordi Android nummeret er ikke endret. God ting å klage på...

 

Og nei, de gjør det jo ikke for å selge mest nettbrett hvertfall. Hvis de har generell lav satsing på nettbrett betyr det bare at de bruker lite ressurser på det. Hvis de ville selge mange nettbrett hadde de kommet med Exynos 7420 i nettbrettene sine. Oppgradert design, satt inn bedre kamera osv.

 

Ellers så oppdaterer de ikke telefoner annerledes enn andre Android produsenter. Det å mistenke selskap for å gjøre ting for at de skal kjøpe nytt gjelder jo alle. Apple enheter blir jo ofte ganske trege etter noen år. Så du får en oppdatering som gjerne gir noe nytt, men du får og en saktere telefon. Det å vite hvor mye som er planlagt fra de ulike produsentene og ikke er vanskelig å vite. Det er jo ulovlig å gjøre slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...