Gå til innhold

Apple iPad Pro har blitt grundig dissekert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, dere kunne bare skrevet at A9 kjører på 1,85 Ghz og A9X kjører på 2,26 Ghz. videre så har A9 6 GPU cluster. A9X har enten 8,10 eller 12. Den er 2 ganger raskere enn A9 på GPU. Så enten 8 med veldig høye klokkefrekvens, 10 med litt økning som med CPU eller 12 og ganske likt. Så det sannsynlige er jo 10 og litt høyere frekvens som med CPU.

 

Ellers så virker det ikke som om A9X throtler, noe A9 gjør etter litt (ingenting i nærheten av SD 810, throtling for GPU er veldig vanlig). Så det er hvertfall klart at de bruker den større massen og overflaten til iPad Pro til å holde produktet kjøligere enn hva som er tilfellet for A9 i iPhone.

Lenke til kommentar

Det er ikke mange år siden dere plukker ting fra hverandre selv, i stedet for å oversette artikler fra andre sider.

Eksempel: http://www.tek.no/artikler/bildespesial-hva-er-pa-innsiden/114309

Dette er i en helt annen klasse. Du må og forstå at iFixit gjør dette, fordi de selger massevis av kits for å reparere. Så dette er et selskap som egentlig skriver bruksanvisning om hvordan du bytter ut ting, med deres egne spesialredskaper. Uten disse bruksanvisningene er det mye mindre poeng i redskapene. Det gjør at "hvem som helst" kan kjøpe et kit og reparere sin iPhone, eller starte opp en liten foretning der du reparerer for andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker lenger. Kjenner litt på at det frister med en Surface, selv om mangelen på OS X foreløpig gjør det uaktuelt. Usikker på hvordan en OS X-tablet/hybrid skulle vært, men jeg er litt misunnelig på Windows-brukerne som faktisk har muligheten.

Jeg syns fortsatt PC og nettbrett dekker to ulike bruksområder, selv om det for mange kan holde med en av de. Likevel er jeg fortsatt glad for at de dekkes med to ulike OS.

 

Hvis du er usikker, og vil finne ut av det, så er det jo bare å kjøpe seg en Surface da. Så får du testet det...:-)

Lenke til kommentar

Surface kjører Windows. Livet er for kort. 

 

Neida, men jeg setter for mye pris på integrasjonen til Apple til å forlate økosystemet. Skulle bare ønske de fant ut en god måte å la meg ha én enhet i sofaen for surfing som også funker de gangene jeg vil kode og/eller skrive nok til at tastatur trengs.  Kanskje jeg rett og slett må kjøpe en iPad Pro og sjekke om den kan dekke størstedelen av behovet, og så beholde en Macbook til de få gangene jeg trenger en full maskin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Surface kjører Windows. Livet er for kort. 

 

Neida, men jeg setter for mye pris på integrasjonen til Apple til å forlate økosystemet. Skulle bare ønske de fant ut en god måte å la meg ha én enhet i sofaen for surfing som også funker de gangene jeg vil kode og/eller skrive nok til at tastatur trengs.  Kanskje jeg rett og slett må kjøpe en iPad Pro og sjekke om den kan dekke størstedelen av behovet, og så beholde en Macbook til de få gangene jeg trenger en full maskin.

 

Enig...:-)

 

iPad Pro er det mulig at ligger under treet i år...

Lenke til kommentar

Surface kjører Windows. Livet er for kort. 

 

Hackintosh? http://www.tonymacx86.com/el-capitan-desktop-guides/172672-unibeast-install-os-x-el-capitan-any-supported-intel-based-pc.html

 

Kanskje best å først sjekke ut de YouTube-videoene som angivelig viser OS X kjørende på Surface Pro ...

(Jeg har ikke sett på dem selv, men jeg tviler vel på at de har fått all HW til å spille sammen med OS X ...)

Lenke til kommentar

Hele poenget med Surface er jo at den funker perfekt med Windows. Akkurat som en Macbook funker perfekt med OSX og en iPad med iOs. Å begynne å styre med "feil" OS orker jeg virkelig ikke!

 

Apple er tydeligvis faste på at de ikke tror på kombienheter og/eller touch på laptops. Jeg er ikke sikker på om historien vil gi dem rett, selv om de har "rett" fra et tradisjonelt UX-synspunkt. 

Lenke til kommentar

 

Det er ikke mange år siden dere plukker ting fra hverandre selv, i stedet for å oversette artikler fra andre sider.

Eksempel: http://www.tek.no/artikler/bildespesial-hva-er-pa-innsiden/114309

 

Fint det. Men det finnes så mange forskjellige dingser, at det krever noe innsikt og kompetanse for en vellykket operasjon.

 

For å utdype enda mer. Det tek har skrevet her er en typisk "la oss skru fra hverandre dette og se hvordan det funker!"

Det iFixit gjør derimot er å finne ut HVA som er i enheten. Ikke hvordan det funker. De identifiserer alle slags mikrokontrollere og lignende. Noe som er vanskelig å finne ut av. Du må vite mye om dette. Det er ikke noe som det står side opp og ned på hos produsenten. Det er ikke noe som står i enhetsbehandler.

 

Hele poenget med Surface er jo at den funker perfekt med Windows. Akkurat som en Macbook funker perfekt med OSX og en iPad med iOs. Å begynne å styre med "feil" OS orker jeg virkelig ikke!

 

Apple er tydeligvis faste på at de ikke tror på kombienheter og/eller touch på laptops. Jeg er ikke sikker på om historien vil gi dem rett, selv om de har "rett" fra et tradisjonelt UX-synspunkt. 

Macbook er jo et produkt som også fungerer strålende med windows/div. linux distroer. Et veldig greit alternativ for folk som vil ha en skikkelig god PC på HW siden, men som trenger Windows/Linux.

 

Men jeg er enig i at Surface med OSX ikke gir mening. Da kan du jo like godt bare kjøpe en Macbook da. Du vil jo ikke kunne ta fordel av det som gjør Surface spesielt. Dessuten burde komponentene være ganske like eksisterende Apple produkter slik at det ikke oppstår problemer.

 

Vi så jo med størrelsen på iPhone at det langt ifra alltid det Apple gjør som er den beste avgjørelsen. Det ville jo vært ekstremt om de alltid gjorde det rette. Jeg har selv ingen enhet som Surface/yoga ol., men det er utrolig mange produsenter som har satset mye på det. Så godt som alle windows produsenter har produkter innenfor dette, og noen som Lenovo satser utrolig mye på det. Deres maskin i MBA kategorien er jo essensielt Yoga modellene. Jeg ser og at slike type maskiner har blitt veldig populære i det siste, og jeg ser en rekke, da spesielt surface og yoga, overalt. Også blant typiske desktop brukere.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

Vi så jo med størrelsen på iPhone at det langt ifra alltid det Apple gjør som er den beste avgjørelsen. Det ville jo vært ekstremt om de alltid gjorde det rette...

Enhver beslutning som enhver produsent tar blir tatt med utgangspunkt i mange vurderinger som gjøres akkurat da. Størrelsen på den opprinnelige iPhone var det mest optimale Apple kunne komme med på den tiden. Jeg mener fortsatt den er kanskje den aller beste størrelsen på en skjerm som skal håndteres med en hånd, selv om jeg nå har en iPhone 6s. Jeg liker den større skjermen når alt kommer til alt, men den er litt for stor for enhåndsbetjening.

 

At mobilprodusenter, inkludert Apple, til enhver tid videreutvikler, forbedrer og endrer sine produkter er helt naturlig utvikling men betyr ikke det samme som at det de en gang i tiden kom med er det samme som at de ikke tok en dårlig beslutning på det gjeldende tidspunktet.

Lenke til kommentar

Apple gjør ikke det riktige hele tiden (de var f.eks for trege med å øke skjermstørrelsen), men jeg tror 3,5" var en god størrelse å starte med når folk stort sett ikke hadde vært borti telefoner med kun touch før. 

 

Verden endrer seg, og da endrer betingelsene for hvordan produkter bør være seg også. Noen ganger er Apple i front (USB-C, ingen optiske drev) og får bråk for det. Andre ganger er de bak (skjermstørrelse, 4k på Apple TV) og får bråk for dét. Noen ganger er de spot on, og får bråk Og sånn går no dagan.

 

Dessuten er det ikke alltid så lett å vite hva som er rett. Jeg mener f.eks det er 100% riktig av Apple å ikke gi apper filsystemtilgang på iPhone, og håper de fortsetter med den politikken. Samtidig er mangelen på et "PC-os" en stor mangel for meg ved iPad Pro nettopp fordi man der gjerne trenger tilgang til filer for å jobbe effektivt. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...