Gå til innhold

TEST: Sony Xperia Z5 Premium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt fantastisk at Sony tar steget ut og faktisk lanserer en 4K-mobil, og klarer til og med å implementere det i en slik måte at batteritid ikke tar skade av det (selv om manuelle valg av oppløsning i brukergrensesnittet er foretrukket, og sårt savnet i alle smarttelefoner der ute). Nå er det bare opp til filmprodusentene å få ut 4K-filmer til massen, og filmtitting i VR vil være i boks!

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skuffende bildekvalitet tatt hypen i betraktning. Eksempelbildene, både de i godt og middels lys viser godt begrensningene til det beste telefonkameraet for tida. Selv lot jeg meg ikke villede av hypen og forventet omtrent noe slikt. Bare synd at testere ikke sier et ord om hvordan telefonkameraer generelt stiller seg mot skikkelige kamera.

 

I akkurat dette tilfellet er det veldig mye grums i hjørnene, noe som sikkert skyldes optikkens manglende skarphet på en så stor bildebrikke når optikken må være veldig tynn. I tillegg til hjørneuskarphet er det også mye grums i halvmørke deler av bildet. Det skyldes noe helt annet, rett og slett for lite lys per piksel. Begge uskarphetene er forsøkt motarbeidet med en overivrig oppskarpingsalgoritme. Det er enkelt fortalt et regnestykke som konstruerer falske detaljer i den hensikt at det skal se bedre ut. I moderate mengder er det som regel en fordel, men her synes jeg programvaren har tatt så hardt i at det ødelegger mer enn det reparerer. Da er det synd at heller ikke denne Xperia toppmodellen leverer umanipulerte bilder i tapsfritt råformat. De kraftigst belyste stedene i bildet, rundt der de er overeksponert, virker også ganske kunstige.

 

Nok en gang må jeg konstantere at telefonkameraens sterke side er kommunikasjon og oppkobling mot nett (apper for sosiale media etc) og ikke bildekvalitet. Mon tro når vi får hybrider som kombinerer skikkelig kamera med telefonenes kommunikasjonsmuligheter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Feil i artikkel. Telefonen er ikke vanntett. Dette er Sony ganske klar på i sin kundekommunikasjon, den er kun sprutsikker. Fint om dere korrigerer den feilen.

 

Den er IP68-sertifisert, som betyr at den skal takle kontinuerlig nedsenking (uten tidsbegrensning) i vann på dybder på minimum 1 meter, og de har testet ned til 1,5 meter. Dette er faktisk mye bedre enn andre, der grensen var 30 minutter i minimum 15 cm for IP67. Det er også bra nok til at det i prinsippet ikke skal være noe problem å ta med telefonen i bassenget, så fremt du ikke mister den på 2+ meters dyp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går ikke an å se forskjell på fullHd og 4K? Hvis dere skriver den samme løgnen om igjen og om igjen, så kommer den til å bli sann? Er det det dere går for?

 

Dere skriver skjermen er fantastisk. Dere har jo ingen målinger. Dere sier ingen ting om maks lysstyrke f.eks. Dere sier og den er på nivå med AMOLED, som bare er feil... Jeg kan forstå at dere ikke vil bli tekniske, men prøv hvertfall å skrive sannheten. Jeg har påpekt ting med det dere skriver om skjerm sånn de 4-5 siste artiklene.

 

Og så jeg SD 810 og stabil i samme setning? Hvordan er det dere tester? Og nei, jeg har ikke lyst på noe "Versjon 2 fikser alt" Den gjør ikke det. SD 810 er alt annet enn stabil. Dere kan si at den har Ok ytelse sammenlignet med iPhone eller Galaxy, men STABIL?

 

 

 

Imponerende battertid mtp 4k skjerm.


De har løst problemet ved at telefonen faktisk aldri tar i bruk 4K i annet enn programvare som utnytter dette (som video). Til vanlig er oppløsningen justert til 1080p.

 

Men jeg føler og litt av poenget med 4K forsvinner da. Jeg synest det er sykt kult at Sony har kommet med denne, og jeg forstår godt at de må gjøre dette, men det forteller jo og at teknologien ikke er klar for 4K enda. De kunne jo laget grensesnitt osv i 4K, men hvis du har oppskalert 1080p på sony, hvordan blir det så mye bedre enn 1440p på en 1440p skjerm?

 

Og hvis de hadde laget 4K spill... Hadde ikke blitt så gøy med en SD 810.

 

 

Litt ironisk da at de ikke kommer til å selge noe særlig av denne fordi folk heller vil ha Samsung...

nja samsung har jo solgt færre og færre telefoner og hade i fjor og i år et katastrofe år. Løsningen dems er jo nå å lansere 3-4 topptelefoner i året.

 

Vel, det du sier stemmer ikke. S5 solgte mindre enn S4, men S6 selger mer enn S5. De har gått ned i markedsandel fra latterlige ~1/3 av hele smarttelefonmarkedet, men de gjør det langt ifra dårlig nå.

 

Dessuten, den store grunnen til å kjøpe denne kontra en galaxy er jo batteritid. Sony har jo bra batteritid på sine telefoner, men folk vil heller ha tynne og lette mobiler, enn stort batteri stort sett. Hvis du ser på hvilke mobiler som faktisk selger. Ellers er det jo vanntett + minnekort som er grunner til å kjøpe denne.  Jeg vet hva forumet synes om disse punktene, men det er veldig mange som ikke tenker som de fleste på forumet.

 

Og hvis du ser på mye av det tek skriver i denne testen, så er det ikke veldig godt begrunnet akkurat. Den beste skjermen til de aller fleste formål vil fortsatt være Samsung AMOLED, som kommer i stadig flere telefoner for tiden. Denne er helt klart bedre i VR selvfølgelig, spesielt med sub-pixel layoutet til AMOLED.

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

LG G4 virker som et åpenbart alternativ, men er ikke nevnt.

Denne blir faktisk fremstil som en billig modell i denne testen(!) Tek sammenligner bare med de to dyreste modellene på markedet. De sammenligner ikke med den langt billigere S6, eller den ekstremt mye billigere LG G4 som du sier. Selv om du har helt rett i at de er åpenbare alternativer. Spesielt siden denne har minnekort osv.

 

Hvis du ser på tallene så er LG G4 nesten halvparten av prisen til Sony Z5 Premium. Så du må se på hvor mye ekstra får du for å forsvare 3500 kr ekstra.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...