Gå til innhold

TEST: Samsung Gear S2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fire.563x316!.jpg

 

Fire smartklokker, og ikke ei av dem viser meg tiden...

 

Det ser bare helt feil ut. Og når disse klokkene også har så flotte urskiver, så skal det se ut som om de er tomme for strøm? Når jeg får meg smartklokke skal den vise klokka.

 

Han jeg jobber sammen med har laget seg et spesielt "wrist-rist" der han faktisk støtter med høyrehånda... Bruke to hender for å få fram tiden på ei klokke? Jeg kommer til å slå på den innstillingen der urskiva alltid vises. Batteritid be damned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For en utrolig dårlig test. For det første har Gear S2 GPS. For det andre så er den manglende inkluderingen av høyttalere (som uansett ville ha vært helt forferdelig i kvalitet) en latterlig ting å kritisere en smartklokke for. Gear S2 har høyttalere for å ta imot samtaler, som alle andre smartklokker, og skulle ikke hatt behov for noe mer.

 

For å gjøre det enda interessant tok jeg en titt på testen dere gjorde av Apple Watch for knapt 1 måned siden. Den hadde verken GPS eller høyttalere (den hadde det for for å ta imot telefonsamtaler, som Gear S2). Har Apple Watch, som landet på 7/10, blitt trukket for høyttalere? NEI. Har Apple Watch blitt trukket for manglende GPS? NEI.

 

Hvem testet Apple Watch? Espen Irwing Swang; samme person som testet denne telefonen. Og husk at begge testene ble utført i en måneds mellomrom (9. Oktober og 6. November).

 

Gang på gang på gang ser vi hvordan Apple-produkter får helt andre kriterier enn konkurrentene. Alt som mangler på en Apple-produkt eller er mindreverdig i forhold til konkurrentene blir konsekvent tilsidesatt, når anmelderne velger å spille på de samme reglene som Apple-produsentene har satt.

 

Hei. Det er IKKE høyttaler i Gear S2, heller ikke for mottak av samtaler. Hvor har du det fra?

 

Det er høyttaler i Gear S2 3G, men denne modellen kommer IKKE til Norge. Grunnen er at den bruker e-sim, noe norske operatører ikke støtter. Det hjelper derfor ikke å kjøpe en 3G-versjon i utlandet, og ta den til Norge. Her vil den bli avvist av mobilnettet.

 

Og nok en gang; det er ikke høyttaler i Gear S2.

 

Så til påstanden om forskjellsbehandling av iOS og Android.

 

Jeg beskyldes regelmessig for å være i lomma på den ene eller den andre. Pussig nok går dette omtrent like mye begge veier, avhengig av i hvilken grad den som kritiserer meg har fått medhold i sitt syn. Jeg skriver ikke for å tilfredsstille enkeltpersoner, men lytter gjerne til konstruktive tilbakemeldinger. Det som er verdt å rose skal roses, og det som er verdt å kritisere skal kritiseres, uavhengig av hvem som har produsert produktet, eller hva andre måtte mene.

 

Apple Watch har ikke fått verken bedre eller dårligere behandling i våre tester. Vi har heller ikke fokusert på alle forskjellene, siden det har liten relevans. Har du en Android-mobil er Apple Watch utelukket uansett. Og har du en iPhone er Apple Watch det eneste reelle alternativet.

 

Når det er sagt, er det selvsagt forskjell på produktene.

 

Apple Watch kan brukes som håndfri, Gear S2 kan det ikke.

 

Antallet apper til AppleWatch gjør at den kan brukes til flere oppgaver, for eksempel som fjernutløser for kamera med klokkeskjermen som søker.

 

Siri på Apple Watch virker - også på norsk. S-Voice på Gear S2 er tilnærmet ubrukelig.

 

Gear S2 kan ikke løse noen oppgaver som ikke også Apple Watch kan, samme hvilke kriterier du måtte legge til grunn.

 

Ingen av de to har GPS, men siden det er GPS i enkelte andre Android-klokker, er det nevnt i testen av Gear S2 at denne ikke har det.

 

Vi mener Gear S2 har det raskeste og enkleste brukergrensesnittet, men det kan sikkert diskuteres. Det har uansett liten relevans, ettersom det ikke er grensesnittet som avgjør om du velger Apple Watch eller Gear S2, men om du har iOS eller Android på telefonen din.

 

PS. Det er fremdeles ikke høyttaler i Gear S2.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Mangler GPS? 3G modellen kommer med GPS!

Til info, da Dere testet iwatch gis det ikke minus da denne faktisk mangler GPS.

 

3G-modellen kommer ikke til Norge. Følgelig vil alle Gear S2 som selges her mangle GPS.

Norske forbrukere er ikke forpliktet til å handle på det norske markedet.

Her mener jeg samsung norge feiler ved ikke å ta inn denne modellen. 3G kan en klare seg uten. Klokken ville uansett funket. GPS ville mange verdsatt. Uansett ville den være klargjort for esim når den tid kommer.

Dette kommer ikke frem i en ellers grei vurderering fra Dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjell mellom classic og standard i design: (Jeg ville aldri sent standard utgaven til test om jeg var Samsung, classic ser utrolig mye bedre ut.....)

 

P1030460.jpg

 

 

Virker lovende at denne har en Exynos SoC. Det virker altså som om Samsung har gjort noe for å lage en SoC som er laget for smartklokker. Den gode batteritiden og størrelsen tyder og på det. Apple har jo sin egen SoC for smartklokke også vil gjerne mange si, men rebranding av gammel SoC med mindre endringer teller rett og slett ikke. Apple Watch har jo og dårlig batteritid som følge av dette.

På GPU siden derimot må vi fortsatt vente en stund, på Mali sin nye GPU. Til info er ARM Norge sine Mali GPUer helt klart størst på dette markedet. Den Mali GPUen som brukes i Gear S2 er design fra 2008 (!). Low-power har alltid bare vært å ha noe svakt og billig. Det er ingen vits i å lage nye modeller. Du bruker bare gamle ting som nå er svake. Som Apple sin watch CPU f.eks. Det vi ser nå derimot er at det begynner å komme "high-end" low power. Komponenter som er designet for å bruke minst mulig strøm, spesielt i idle, men samtidig være ganske svake og passe inn i en klokke f.eks. Hvem bryr seg om Chromecast bruker noen hundre milliwatt mer? Ingen. Hvis klokken din bruker et par hundre milliwatt mer derimot, så er det ganske ille. Det er den største grunnen til lav batteritid i klokker. Mobiler har high-end SoC er, med high-end komponenter som er laget for å være ekstremt forsiktige med bruk av strøm osv. Klokker derimot er bare fult av gamle deler. Fordi det er det eneste de har. Det er ingen som har en klokke SoC, som er laget fra bunnen av med komponenter som faktisk passer bra i en klokke.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Systembrikken (SoC-en) er en Exynos Samsung selv har produsert, med to prosessorkjerner klokket til 1 GHz.

 

Systembrikken i denne modellen er en Exynos 3250 (2x Cortex A7 @ 1.0GHz)

Den kommer ellers med 512 MB RAM, en Mali400MP2@133 Mhz (Den siste delen her er viktig for Mali GPU specs (ikke frekvensen). Det viser hvor mange GPU kjerner den kommer med. Alle Mali GPUer er skalerbare. Galaxy S6 bruker jo f.eks Mali GPU, og så har du Huawei med samme GPU type, men da med bare 25% av kjernene som S6, som gjør S6 langt bedre i grafikktester).

 

 
 
Dette er informasjon som ikke er lett å finne, men jeg tenkte det kan være greit å ha for videre artikler, da "dual-core 1Ghz" er ofte noen en bruker hvis en mangler informasjon, og navnene på SoCene er vanligvis brukt istedenfor. Og husk å få med MP2-delen etter Mali GPUen :). Viser at dette er den svakeste konfigurasjonen de har.
Lenke til kommentar

Slik det virker for meg nå, så kommer ikke skikkelige "smartklokker" på markedet før tidligst om 3 år.

 

Med "skikkelig" mener jeg:

- Batteri som varer minst 3 døgn med aktiv bruk og 7 døgn ved moderat bruk.

- Like vanntett som "dumme" klokker (100 meter minimum)

- har kjernefunksjoner som er helt standalone (GPS, gyro/treghetssensorer for navigasjon uten GPS, eget wifi for enkle oppdateringer, mye mer minne enn 4GB etc)

- mer eller mindre standardisert ladeløsning. Akkurat som i sin tid fikk alle mobiler USB som standard ladekontakt bør det samme skje med smartklokker. Helst standard trådløs/induksjonslading.

 

Dessverre alt som er kommet hittil er mer eller mindre eksperimenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...