Gå til innhold

Foto

– Norske spillutviklere trenger hjelp

6 svar i denne tråden

#1 Spillredaksjonen

Spillredaksjonen

Bruker

• Redaksjonen
  • 844 innlegg
  •   1. oktober 2009

Skrevet 4. november 2015 - 16:28

Linn%20S%C3%B8gne%20Yngvill%20Hopen%20Ko

Forsvinner i mengden, mener arrangørene bak spillutviklerkonferansen Konsoll.

– Norske spillutviklere trenger hjelp
  • 0

#2 Soseks

Soseks

Bruker

• Medlemmer
  • 15 390 innlegg
  •   9. mai 2013

Skrevet 4. november 2015 - 16:49

"på ett møte ble jeg så sint at jeg beit meg så hardt i leppen at jeg begynte å blø"

Er ikke ordentlig sint før man biter av seg leppa. Hvis de hadde laget bra spill og hatt strategisk reklame så hadde de ikke forsvunnet i mengden. Å lansere spill som "ferdige" når det fortsatt er bugs er heller ikke et sjakktrekk. Er en grunn til at Early Access og Kickstarter har blitt populært.

Handler om mer enn å bare lage et spill, man må forstå markedet man opererer i også :)
  • 0

There is one kind of charity common enough among us... It is that patchwork philanthropy which clothes the ragged, feeds the poor, and heals the sick. I am far from decrying the noble spirit which seeks to help a poor or suffering fellow being... [However] what advances a nation or a community is not so much to prop up its weakest and most helpless members, but to lift up the best and the most gifted, so as to make them of the greatest service to the country

#3 misanthrope

misanthrope

Bruker

• Medlemmer
  • 3 494 innlegg
  •   8. september 2015

Skrevet 5. november 2015 - 00:53

Bytt navn til PC så er mye av problemet løst :p

• 0

"That's what I do. I drink and I know things."

#4 1969

1969

Bruker

• Medlemmer
  • 525 innlegg
  •   3. juli 2013

Skrevet 5. november 2015 - 08:52

"på ett møte ble jeg så sint at jeg beit meg så hardt i leppen at jeg begynte å blø"

Er ikke ordentlig sint før man biter av seg leppa. Hvis de hadde laget bra spill og hatt strategisk reklame så hadde de ikke forsvunnet i mengden. Å lansere spill som "ferdige" når det fortsatt er bugs er heller ikke et sjakktrekk. Er en grunn til at Early Access og Kickstarter har blitt populært.

Handler om mer enn å bare lage et spill, man må forstå markedet man opererer i også :)

Her er en artikkel fra en spillutvikler som hadde det meste iorden. Fikk store streamere til å spille spillet, bra omtale. Men likevel var det ingen som kjøpte spillet.

http://www.gamasutra...ame_in_2015.php

Og selvsagt med hundrevis av andre spillutviklere så er konkuransen hard.

Ikke bare det steam flyter over av disse småspilla. Jeg orker ikke å sjekke dem ut. De eneste gangene jeg har klikket meg inn på dem er når de vises i storfeltet for anbefalte spill.

Men så er det grafikken da, jeg spilte spill med pixel grafikk i gamle dager, nå har jeg ingen interesse av det. Ikke det at jeg synes det er dårlig grafikk, men skal jeg spille et spill med pixel grafikk så blir det et jeg har spillt før som jeg likte godt i ungdomstida.

• 1

#5 Spartapus

Spartapus

Bruker

• Medlemmer
  • 7 588 innlegg
  •   5. mai 2009

Skrevet 5. november 2015 - 09:43

Når man åpner Steam kan man scrolle gjennom hundrevis om ikke tusenvis av indiespill med quirky gameplaykonsepter og retropreget grafikk. Noen av disse er gode, mange er dårlige, og jeg har verken tid eller lyst til å gjøre research rundt hver og enkelt for å finne ut hva som kan appellere til meg. Shovel Knight var kanskje det beste spillet som ble gitt ut i 2014 for min del, men jeg kjøpte det kun fordi det ble anbefalt av folk som jeg stoler på smaken til. Jeg ville aldri ha oppdaget Shovel Knight på egenhånd.

Om utviklerne er norske eller ikke mener jeg er uinteressant. Et utviklerstudio bør stå eller falle på hva de lager. Jeg håper ikke vi får noen særnorsk, statlig subsidieordning som skal holde kunstig liv i konsepter som ikke er levedyktige, slik vi allerede gjør med mange kunstnere.

• 1

#6 Gunman1986

Gunman1986

Bruker

• Medlemmer
  • 783 innlegg
  •   17. september 2012

Skrevet 5. november 2015 - 09:55

Her er en artikkel fra en spillutvikler som hadde det meste iorden. Fikk store streamere til å spille spillet, bra omtale. Men likevel var det ingen som kjøpte spillet.

http://www.gamasutra...ame_in_2015.php

Bra artikkel men tror følgende utsagn er selve problemet til mange utviklere

In my opinion, in order to actually hit that Life Spiral, you need one of three things:

•A great/remarkable game,
•An excellent marketing campaign, or
•Very good luck.

Viktigste grunnen til at et spill selger bra er ETTERSPØRSEL! Dere må lage spill folk vil spille som er bedre enn konkurrentene. Mange indie spill som ikke har noe marketing campaign men som selger råbra pga word of mouth/community driven fordi det er et spill folk vil spille.

Ikke bare lag spill for å lage spill fordi det er gøy eller interessant for dere som utviklere hvis dere ikke har pengene til å lage spill med tap. Helt enig med Spartapus sitt innlegg.
  • 0

You can't measure oppurtunity by outcome.
Poverty today is not lack of material wealth, but squalor of behavior.
-Sowell

The state of nature is not ruled by the strong.. but the throng.

#7 Dore123m

Dore123m

Bruker

• Medlemmer
  • 3 097 innlegg
  •   12. juli 2010

Skrevet 5. november 2015 - 10:00

Det handler lenger ikke om gode spill, det er eksepsjonelle indiespill som kommer seg på overflaten og ikke blir igjen på bunnen. Det er selvfølelig noen unntak, men spillet ditt må være best innen den sjangeren eller det feltet som du begir deg ut på. 

• 1

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere