Gå til innhold

FBI: - Mobilfilming av politiet fører til flere drap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[...] ved at de blir mindre aggressive enn det som er hensiktsmessig når det gjelder kriminalitetsbekjempelse.

"Mindre aggressiv enn hensitksmessig" var en ny formuligering. Vanligvis blir jo politiet anklaget for det motsatte...

 

 

FBI-sjefen innrømte riktignok at han ikke har konkrete data som støtter påstanden, men mener dette kan være en av forklaringene på den nylige økningen i voldskriminalitet i noen deler av USA.

Altså egentlig en uttalelse uten verdi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Såkalt overdreven maktbruk er ofte ikke overdreven sett fra en politimanns øyne, det er de som tar avgjørelsene og jeg har sett mange "klagevideoer" der det faktisk er riktig at de bruker makt som ser overdreven ut.

Folk klager til og med på tazerbruk selv om det er en veldig trygg måte for "offere" å bli uskadeliggjort. Når man ser på tilstandene i USA og den altfor reèle frykten for å bli skutt så er det ikke rart at politiet ofte er "føre var".

Må også huske på hvor mange videoer og situasjoner der politiet bruker "godkjent" makt som ikke kommer ut. Jeg lurer på % antallet overdreven VS "godkjent" maktbruk. Selvfølgelig så skal overdreven makt være på 0%, men det er umulig. Vi må bare godta at det skjer siden det hadde blitt mye verre uten politi. Jeg tror faktisk at mannen har litt rett i uttalelsen sin.

Jeg er ikke for politivold i det hele tatt og synes videoene som vises er skremmende og triste, men å sette seg inn i en situasjon fra den andre siden er viktig. Når det er sagt så skulle politiet hatt bedre verktøy for å uskadeliggjøre folk enn batong og pistol, tazer er ikke alltid effektivt nok og hastigheten på tazerpistolene er mye lavere enn vanlige pistoler som gjør at man ikke kan bruke dem i situasjoner der prosjektilet må treffe raskt, bevegelige mål.

Endret av Belphegor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet med politivold er todelt. På den eine sida så er det viktig å kunne dokumentere politiets arbeid slik at ein kan reagere på unødvendig voldsbruk. Politiet bør ikkje få heilt frie tøylar til å sjølv vurdere mengden med vold utan at nokon skal kunne stille kritiske spørsmål.

Og på den andre sida så handler det om å opplyse publikum om politiets arbeidsmetoder. Mange av dei såkalte politivold-videoane eg har sett har vært heilt innanfor når det gjeld voldsbruk. Det ser sjølvsagt litt voldsomt ut når ein må legge ein voksen mann i bakken, men av og til er dette heilt nødvendig for å sikre personen sjølv, politiet og/eller publikum frå skade.

 

Politiet bør heller trenast på mediahåndtering slik at ein ikkje får uheldige episoder der politiet kjem dårlig ut pga. av ein heilt uvesentlig detalj.

 

Dersom FBI sin antagelse stemmer så vil jo den einaste forskjellen mellom dagens ant-politivideoar være at i staden for å vise politiet som blandar seg for mykje inn i situasjon så viser ein og henger ut politifolk som ikkje vil gripe inn i slike situasjonar.

Politiet kjem ikkje betre ut i folkeopinionen sine auger om dei i staden for å bruke vold sjølv, berre sitt og ser på at andre blir utsatt for vold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange av dei såkalte politivold-videoane eg har sett har vært heilt innanfor når det gjeld voldsbruk. Det ser sjølvsagt litt voldsomt ut når ein må legge ein voksen mann i bakken, men av og til er dette heilt nødvendig for å sikre personen sjølv, politiet og/eller publikum frå skade.

 

Helt innafor angående voldsbruk...!? Da har du bare sett de mildeste som media har lagt ut. Enig med deg at en stor voksen mann som motsetter seg arrest, må brukes mer makt på for å hanskes med. Medlemmer fra kriminelle gjenger også naturligvis. Det som gjør folk opprørt er ikke når politiet tar slike åpenbare trusler mot deres sikkerhet. Problemet er når 9 politifolk står over 1 mann og denger løs på ham, mens han ligger på magen og i håndjern! Eller hva med den politibetjenten som brukte en taser på en gammel dame. Hun lå der bare å skrek.

 

Man har en situasjon der psykopater, ja psykopater, er i uniform og misbruker mennesker. Politiet i USA har innrømt at det finnes noen få "råttne epler" innen styrken sin, menne...virker som disse formerer seg. Blir bare mer og mer politivold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å svare med samme mynt rebjorn, det handler mer om hva som blir sett og hva som ikke blir sett og hvordan mennesker blir påvirket av dette. Hvis politiet blir redde for å gjøre jobben sin fordi de risikerer å bli straffeforfulgt så er dette en farlig trend. Hvis folk hadde sett alle situasjoner der politiet brukte makt fordi det var nødvendig så hadde pipa vært en annen. Politiet seg også ting fra en annen vinkel og avstand enn videoene som er filmet.

 

Det går ekstremt fort å trekke opp et skytevåpen og fyre av og slik det er i dagens USA så er politiet redde for å gjøre jobben sin pga det, er det riktig at de skal bli enda mer redde slik at politiet blir mer eller mindre lammet?

 

Spørsmålet her er vel at vi må velge mellom to onder, slutte å klage på situasjoner der det kan diskuteres om politiet brukte unødvendig makt og heller være strengere med situasjonene der det ikke hersker noen tvil om at politiet reagerte feil. Eller så kan vi fortsette fokusere veldig på "småfeilene" uten å ta hensyn til det viktige og riktige politiet gjør i det hele tatt.

 

Dette er en smørje av galskap som det er umulig å finne en gylden middelvei på. Som sagt, mer effektive måter å uskadeliggjøre folk hadde vært ønskelig, men når folk klager på tazerbruk også så har jeg mine tvil om at det hjelper.

Lenke til kommentar

Såkalt overdreven maktbruk er ofte ikke overdreven sett fra en politimanns øyne, det er de som tar avgjørelsene og jeg har sett mange "klagevideoer" der det faktisk er riktig at de bruker makt som ser overdreven ut.

 

Folk klager til og med på tazerbruk selv om det er en veldig trygg måte for "offere" å bli uskadeliggjort. Når man ser på tilstandene i USA og den altfor reèle frykten for å bli skutt så er det ikke rart at politiet ofte er "føre var".

 

Må også huske på hvor mange videoer og situasjoner der politiet bruker "godkjent" makt som ikke kommer ut. Jeg lurer på % antallet overdreven VS "godkjent" maktbruk. Selvfølgelig så skal overdreven makt være på 0%, men det er umulig. Vi må bare godta at det skjer siden det hadde blitt mye verre uten politi. Jeg tror faktisk at mannen har litt rett i uttalelsen sin.

 

Jeg er ikke for politivold i det hele tatt og synes videoene som vises er skremmende og triste, men å sette seg inn i en situasjon fra den andre siden er viktig. Når det er sagt så skulle politiet hatt bedre verktøy for å uskadeliggjøre folk enn batong og pistol, tazer er ikke alltid effektivt nok og hastigheten på tazerpistolene er mye lavere enn vanlige pistoler som gjør at man ikke kan bruke dem i situasjoner der prosjektilet må treffe raskt, bevegelige mål.

 

Hvis dem frykter å havne i viralevideoer, og det er grunnen til at dem ikke går ut av politibilen, så må dem jo vite med seg selv at det dem gjør ikke er riktig.. Er ikke det logikken myndigehetene og de som støttet massiv overvåkning bruker? Da burde dette gjelde dobbelt for en hver offentlig person som støtter dette.

Og hvis en politmann blir så redd for at han skal bruke makt unødvendig, eller skyte feil person, at personen ikke gjør jobben sin i det hele tatt, så virker det som dette er første gangen konsekvensene av handlingene deres faktisk synker inn

 

Men politiet i USA har en tendens til å være en smule korrupt. Skyte en som springer 6 ganger i ryggen? Filme en politimann som ikke er i tjeneste slå deg, og så havne i fengsel fordi du filmet en offentligtjeneste mann? Havne i fengsel fordi man hadde overvåkningskamera i kiosken sin, som viste at politimenn var rasistiske og diskriminerende når man spurte om hjelp?

 

Nei, mener det kommer mye mer positivt ut av denne filminga enn uten. Politivold og diskriminering har ført til flere oppgjør i gatene mot det urettferdige i systemet, etter at politiet har en tendens til å lyve om forholdene, og heller ikke stille de skyldige til ansvar..

Politiet skal ikke ha frikort til å gjøre forbrytelser, og dette er ikke allverden til overvåkning i forhold til mye annet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis de slutter å bryte loven så er jeg temmelig sikker på at folk slutter å filme dem mens de gjør det. GJØR JOBBEN SKIKKELIG SLIK SOM RESTEN AV FOLKET SÅ SKAL VI LA DERE VÆRE :p det er min holdning, jeg må bli filmet i min jobb fordi folk stjeler av kasser, da kan politiet bli filmet når de skader for utenfor lovlig hensyn. Idiotisk synspunkt det her.

Lenke til kommentar

Noen burde forklare denne fbi sjefen hva virale videoer betyr. Uten overdreven maktbruk så blir ikke videoene virale..

 

Det kommer veldig an på øynene som ser, og hva de ser og ikke ser. Som tidligere kampsportutøver, så er det mange teknikker som ser brutale ut, men er nødvendig å gjennomføre for å være sikker på å få kontroll på motstanderen (i kampsport-øyemed).

 

Gjøres ikke teknikken godt og effektivt, så virker den ikke, man mister kontroll på situasjonen, og ting kan eskalere unødvendig.

 

Og i USA så vet politiet aldri om våpen er tilstede, så det blir en ekstra grunn til å få kontroll på situasjonen så fort som mulig.

 

Dette er ikke en forsvarstale for maktbruk i alle mulige situasjoner, men en film klarer ikke få med seg hva som har skjedd i forkant, og nødvendigvis ikke hva vedkommende som blir kontrollert/anholdt tenker eller er i ferd med å gjennomføre.

 

Dog, med forklaring fra vitner og politiet selv, er selvsagt videoer med å bevise noe av det som skjer. Men det bør vel helst brukes i retten, og ikke ukritisk slenges på en webside med ensidig fokus ut fra hva vedkommende vil formidle.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...