Gå til innhold

Mann skjøt ned drone med hagle - får ingen straff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt greit spør du meg. Folk klager på overvåkingen til NSA etc, men å overvåke noen med droner er greit? Hvorfor skal privatpersoner kunne "stalke" andre uten noen form for straff? Eller hvorfor skal man ikke kunne beskytte seg mot dette? Droneoperatøren burde få straff for å sette presedens.

 

Høyden dronen flyr er egentlig litt det samme da kameraene i dag er så bra at de kan få inn krystallklare bilder fra store høyder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vel, ikke alle "droner" er utstyrte med hdkameraer. Jeg personlig flyr kun fpv med lavoppløst kamera for navigasjon, fordi det er gøy å være i "førersetet" på farkosten. Bryr meg ikke om å ta vare på opptakene heller. (Tar evt. kun vare på ett opptak for å analysere om en feil oppstod med farkosten.) Derfor blir det tøvete når folk er redde for privatlivet sitt bare de ser en drone. Du er forresten overvåket på alle andre areaner også via pc, mobil, bombrikker i bilen osv ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det som er på trynet er at tullingen blåste av hagleskudd når det tydeligvis var andre folk i nærheten.

Enig med deg!

 

 

Tullete sagt. At det er folk i nærheten når man fyrer av skudd, fra hvasomhelst, har lite å si. Hva med en skytebane? Å fyre av en hagle i et tettbygget strøk derimot, eller på stranda med masse unger løpende.

 

Ja, jeg pirker litt nå, sorry hvis det er frekkt av meg :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høyden dronen flyr er egentlig litt det samme da kameraene i dag er så bra at de kan få inn krystallklare bilder fra store høyder.

Det som då er litt skummelt med dommen er at den åpner for at alle privatpersonar får rett til å beskytte "sitt" luftrom.

Vil denne dommen gjere at ein ustraffa kan skyte ned alt av ubemanna droner og sattelitter som går over eigendommen?

Kva då med helikopter og fly som også kan detaljovervåke eigendommen din med HD kamera?

 

Denne dommen er rett og slett farlig om det setter begrensningar for lufttrafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Høyden dronen flyr er egentlig litt det samme da kameraene i dag er så bra at de kan få inn krystallklare bilder fra store høyder.

Det som då er litt skummelt med dommen er at den åpner for at alle privatpersonar får rett til å beskytte "sitt" luftrom.

Vil denne dommen gjere at ein ustraffa kan skyte ned alt av ubemanna droner og sattelitter som går over eigendommen?

Kva då med helikopter og fly som også kan detaljovervåke eigendommen din med HD kamera?

 

Denne dommen er rett og slett farlig om det setter begrensningar for lufttrafikken.

 

 

Nå overdriver du + at dette er i USA. Tviler på at denne saken setter presedens i resten av verden, men denne saken hjelper til med å få fokus på problemet. Som Arnt0r skriver så er det jo overvåkning overalt, men droner gjør jobben enklere for stalkere og de er gjerne ganske farlige.

 

Ikke det at det er så koselig å tenke på at PST sitter og leser alt jeg skriver om her på diskusjon.no :ph34r:

Lenke til kommentar

Det skal ikke være greit å bare skyte i et nabolag eller hvor enn det var hvor andre var tilstede. Men jeg støtter fyren fullt ut i dette tilfellet. Å drive å fly opp i trynet til folk med droner er ikke noe som skal tillates. 

Hagelet mister til å være farlig på noen titalls meter. Skøyt han opp i lufta er det null problem.

I verstefall burde han få tilsnakk eller en symbolsk bot for å forstyrre freden

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er jo helt vanlig våpenvett å ikke skyte når man har folk i nærheten. Ingen unnskyldning at det er hagle eller at man skyter opp i lufta eller lignende. Virker som dette var en skikkelig idiot som aldri skulle hatt tilgang til våpen. Men dem er det jo mange av der borte dessverre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lurer på hvordan folk kan gå på jakt, med tanke på at da skyter man også med folk i nærheten, så lenge man ikke er aleine.

Skal du ikke lure på hvordan folk kan skyte på skytebaner også? Det er jo andre folk i nærheten der også? :roll:

Vel, siden det var snakk om hagle, så hvis retningen skuddet gikk i (antageligvis diagonalt oppover) så befant det seg ikke folk i luften sammen med dronen, så hva er egentlig problemet? Om piloten var i nærheten, noe som er ganske logisk siden droner styrer seg ikke selv er jo bra for da kunna han/hun inviteres bort til å rydde opp restene av dronen sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Betyr dette at jeg fritt kan ødelegge utstyret til NSA om jeg kommer over det ?

Kan jeg fritt bruke øks på en bil som er feilparkert på tomta mi ?

... samt masse andre morsomme saker.

Lenke til kommentar

Husker jeg rett var denne saken dekket i media i sommer, like etter skytingen og den påfølgende anmeldelsen skjedde.

 

Noe av det artikkelen ikke nevner er at dronen gjorde flere overflyvninger langsomt både høyt og lavt mens mannens datter lå i hagen og solte seg. Mannen ble lei ved en av de tidligere overflyvningene og hentet haglen slik at han var klar for neste runde. Det ble også opplyst den gangen at "eiendommen" var en enebolig med en liten hage, i et nabolag som er del av et småby-område med over 8000 innbyggere innenfor drøyt 8 km2.

Som artikkelen nevner har flere stater strenge lover for avfyring av skytevåpen i slike områder, som gjorde at det i første omgang var uvisst hvilken retning saken ville ta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...