Gå til innhold

Slik bygges nettet som skal gi gigabit-bredbånd til alle (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd man ikke får betalt for kun en artikkel, dette er noe jeg gjerne kunne teke meg å lese om om jeg kun hadde fått tilgang til dette, siden mye av tek sine artikker er bortkastet penger.

 

Selv skulle jeg gjerne valgt altibox, men for å gjøre det må jeg størst sansynlig flytte og det krever en del kapital.

Og for å kunne bli altibox kunde, må de gi meg tvtilbud bedre en tv2 sumo og andre web tjenester.

 

Syns særlig synd på altibox som gir dårlig kundeservice og dårlig routere de tilbyr, forstår kunder som klager på zyxcell routerne som altibox sier man må kjøpe asus ruter hos komplett.

 

Hadde de tilbudt 2-4 gigabit hastighet så kanskje det vil gi ekstra pluss til altibox og sette ned prisene.

Lenke til kommentar

Har sjølv altibox, supert fornøyd, får ein del raskere hastighet enn det abbonementet eg har også :)

 

Spørsmålet eg lurer på er når linjene ut av landet vil bli bedre, greitt med Gbit lokalt i landet, men hjelper ikkje om serveren står i England, eller i USA, tviler på at Gbit hastighet gjelder mot de :p

Lenke til kommentar

Synd man ikke får betalt for kun en artikkel, dette er noe jeg gjerne kunne teke meg å lese om om jeg kun hadde fått tilgang til dette, siden mye av tek sine artikker er bortkastet penger.

 

Selv skulle jeg gjerne valgt altibox, men for å gjøre det må jeg størst sansynlig flytte og det krever en del kapital.

Og for å kunne bli altibox kunde, må de gi meg tvtilbud bedre en tv2 sumo og andre web tjenester.

 

Syns særlig synd på altibox som gir dårlig kundeservice og dårlig routere de tilbyr, forstår kunder som klager på zyxcell routerne som altibox sier man må kjøpe asus ruter hos komplett.

 

Hadde de tilbudt 2-4 gigabit hastighet så kanskje det vil gi ekstra pluss til altibox og sette ned prisene.

 

de skriver jo faktisk på sidene sine, at for de høgare hastighetene så trengs ekstra router. Den du får med abbonnementet er i realitet ein Fiber til RJ-45 konverter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Ja men hvorfor kunne ikke Altibox sponset Asus RT-AC3200 eller en router som takler 1 gigabit\s

 

4331790698.png

 

Sist gang jeg var på house of nerd i oslo, var dette beste man fikk på speedtest.

Noen som får mere ut av 1 gigabit, med 10 gigabit utstyr?

Du delte vel muligens nett med andre som også kanskje brukte litt kapasitet?

Lenke til kommentar

Grunnen til at de har zyxcell som standard er fordi mange ikke trenger mer. I blokken min får alle TV/bredbånd fra altibox gjennom fellesutgiftene og da følger zyxcell modemet med 5/5 hastighet med. Vet om flere naboer som ikke oppgraderer og er fornøyd med den hastighet når bruken er e-post, nettbank, avislesing, osv. Å gi dem Asus routere ville vært totalt bortkastete penger som alle andre kundene måtte sponset. Når det er sagt så burde man helt klart fått et bedre tilbud på ny router hvis man oppgraderer hastighet da zyxcell dritten ikke klarer å prestere selv ved laveste oppgradering til 75/75.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sjølv altibox, supert fornøyd, får ein del raskere hastighet enn det abbonementet eg har også :)

 

Spørsmålet eg lurer på er når linjene ut av landet vil bli bedre, greitt med Gbit lokalt i landet, men hjelper ikkje om serveren står i England, eller i USA, tviler på at Gbit hastighet gjelder mot de :p

 

Sjansen er stor for at omtrent ingen av de internasjonale transit-linkene er så smale som 1gbit. Linkene er nok mer enn en og, for den saks skyld.

 

Internett-ruting er hakket mer komplekst enn at "Altibox gjøper N gigabit fra en større ISP" :)

Lenke til kommentar

Ja men hvorfor kunne ikke Altibox sponset Asus RT-AC3200 eller en router som takler 1 gigabit\s

 

4331790698.png

 

Sist gang jeg var på house of nerd i oslo, var dette beste man fikk på speedtest.

Noen som får mere ut av 1 gigabit, med 10 gigabit utstyr?

 

Det er alltid mer å hente med en skikkelig core-oppbygning, som tilsier 10GE. Alt blir så mye mindre belastet, alle ledd vil jobbe bedre. Flaskehals er tilnærmet "eliminert", og feilsøking vil være vesentlig lettere. Du er ikke lengre avhengig av CSMA eller CD-protokoller, noe som du er avhengig av med 1GE. 

 

Så ja, du får mer ut av 10GE med 1GE infrastruktur, men det avhenger jo helt av infrastruktur. 

Lenke til kommentar

Med over

Ja men hvorfor kunne ikke Altibox sponset Asus RT-AC3200 eller en router som takler 1 gigabit\s

 

4331790698.png

 

Sist gang jeg var på house of nerd i oslo, var dette beste man fikk på speedtest.

Noen som får mere ut av 1 gigabit, med 10 gigabit utstyr?

1. Tester på speedtest vil aldri gå over 941.482 Mbps fordi: Det testes på TCP/IP så man må trekke fra protokoll overhead. ((1500-20-20-12)/(1500+14+4+7+1+12)*1000000000/1000000 = 941.482 Mbps)

2. Du hadde antagelig ikke linjen for deg selv eller slått av alt annet som benyttet seg av nettverk.

Alt i alt er resultatet veldig bra når man ser på hva som er målt på upload.

 

Altibox sponser fler rutere med GigabitEthernet (komplett.no/altibox).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med over

Ja men hvorfor kunne ikke Altibox sponset Asus RT-AC3200 eller en router som takler 1 gigabit\s

 

4331790698.png

 

Sist gang jeg var på house of nerd i oslo, var dette beste man fikk på speedtest.

Noen som får mere ut av 1 gigabit, med 10 gigabit utstyr?

1. Tester på speedtest vil aldri gå over 941.482 Mbps fordi: Det testes på TCP/IP så man må trekke fra protokoll overhead. ((1500-20-20-12)/(1500+14+4+7+1+12)*1000000000/1000000 = 941.482 Mbps)

2. Du hadde antagelig ikke linjen for deg selv eller slått av alt annet som benyttet seg av nettverk.

Alt i alt er resultatet veldig bra når man ser på hva som er målt på upload.

 

Altibox sponser fler rutere med GigabitEthernet (komplett.no/altibox).

 

 

Stemmer dette, men utregning av protokoll-overhead varierer fra IPv4 og iPv6 for å være veldig pirkete. iPv4 header er 160 bits, og iPv6 er 320 bits. 

 

Hvis vi tar utgangspunkt i HTTP (som vil være det mest realistiske), så er det følgende for iPv4;

 40 bytes payload = 1500 - 40 = 1460 bytes overhead % = 2% (40 * 100 / 1460)

Hvis vi tar utgangspunkt i HTTP (som vil være det mest realistiske), så er det følgende for iPv6;

60 bytes payload = 1500 - 40 = 1420 bytes overhead % = 4% (60 * 100 / 1440)

Men regnestykket ditt er helt riktig hvis det er snakk om iPv4, og gir et overhead på 6%. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...