Gå til innhold

Nå har Apples minste iMac fått 4K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden årsskiftet har det vært en generell prisøkning på ca 30% på denne typen utstyr. Eller, det var tallet sist jeg sjekket.

 

Så har det kommet litt i rykk og napp, fikk forklart at det hadde en sammenheng med at de store firmaene kjøpte opp dollars, og at de holdt prisene frem til de måtte ut å kjøpe dollars på nytt. For MS del kom stigningen på lisenser nå på sommeren for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke morsomt å være elektronikkentusiast med dagens kronekurs, går vi bare 1,5 år tilbake i tid så følte jeg at jeg kunne plukke opp relativt mye "unyttig" bare for moroskyld og for å teste ut diverse jeg i utgangspunktet ikke følte jeg trengte. Med dagens kronekurs og priser så kan man jo bare glemme det, nå må man faktisk begynne å være ekstra nøysom og sparsom for å i det hele tatt få råd til de investeringene og oppgraderingene jeg ser på som nødvendige.

 

 

Men spesielt prisen på nye Magic Trackpad er jo sinnsvak, kostet ikke forrige utgave noe sånt som 649 eller 699 kr direkte ifra Apple? Det er altså snakk om over dobbelt så høy pris. Nå er det riktignok en ny modell, og Force Touch med innebygget Haptic Engine koster sikkert mer å produsere sammenlignet med den forrige utgaven som er med på å presse opp prisen tillegg til svak krone. Men 1490 kr for en ekstern touchpad / styreflate?

 

Magic Keybord fremstår jo ikke like overpriset, rundt tusenlappen for et solid tastatur er jo i utgangspunktet ikke så ille men jeg hadde neppe falt på Apple sitt tastatur om jeg skulle investert slike summer. Ser forøvrig at det fremdeles er en kombi pil opp / pil ned løsning som jeg ikke liker og hvorfor har de fortsatt "eject" knappen øverst til høyre? Har jo ikke blitt solgt en eneste iMac eller Mac hvor dette vil være relevant på flere år nå.

 

 

 

Ser jo nå at MacBook 12-tommer nå starter på hele 14'990 kr, fint for meg som kjøpte den oppgraderte utgaven til under 12'000 kr med studentrabatt direkte fra Apple men dette er jo vanvittige priser med tanke på maskinvaren som leveres. Jeg kritiserte Microsoft for å levere Surface Book med bare Intel Core i5 ULV, 128GB SSD, 8GB RAM og integrert skjermkort til 16'000 kr men dette er jo minst like ille.

 

 

 

 

Og de nye iMac-ene virker flotte de, men som det nevnes ovenfor. Hvorfor i allverden leveres de fremdeles med 5400 RPM-disker som standard for de rimeligste modellene? Apple som har så stort fokus og pusher siste generasjon flashlagring på alt av sine bærbare kjører altså på med noe så labert som 5400RPM disker som standard, selv på introdmodellene av 4K iMac? Snakk om idioti og flaskehals, burde i det minste kunne forvente en Apple Fusion Drive (HDD + SSD) løsning om ikke annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting som er viktig å påpeke, er at Fusion Drive nå har 24GB flash-minne istedenfor 128GB om jeg ikke tar feil. Står godt gjemt når man konfigurerer før kjøp. Så om man ønsker å ha mer enn 24GB pluss ekstra lagringsplass, må man ut med 3 300 kr. Man kan riktignok få 256GB til 2 200, men det er ganske stivt med tanke på den allerede høye prisen.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om tek kan gi oss modellnummer på de "NYE" R9 brikkene fra AMD. Sist jeg sjekka var samtlige av dem rebranda mid-end desktop GPUer fra 2012, og de var og R9. AMD har heller ikke sluppet en ny 400-serie.

 

Jeg gikk inn og sjekka: http://www.apple.com/no/imac/specs/

Wohoo! AMD kort som har blitt rebranda enda en generasjon. Noen av disse er heldige. De brukes hele 4 år etter lansering, og folk tror at de er helt nye! Sammen med at Skylake gir minimal ytelsesforbedring. Så tek:

"ikke uventet har de nye iMac-modellene også fått vesentlig kraftigere innmat"

Nei. De har så godt som det samme.

 

Eller bruker visst Apple fortsatt AMD GPUer på billigsalg. Istedenfor å velge ytelse, strømforbruk, varme, støy fra NVIDIA, så går de for AMD for å spare inn et par ekstra dollar. Akkurat som en ville forventet av et selskap som skal levere strålende kvalitet, og der du betaler mye, men du vet du får det beste.... Skuffende....

 

Om de er gode synes jeg ikke det er så galt - det er verre at bunnmodellen shipper med snurredisk. 

Inngangsmodellen bruker og en 15W TDP i5 om jeg ikke tar feil. tek ga inngangsmodellen ikke anbefalt pga elendig ytelse for litt siden.

 

Ellers så shipper også 27 tommeren med snurredisk, og ingen konfigurasjoner med bedre enn fusion drive, uten oppgradering.

Lenke til kommentar

Tastatur og track pad til vakre 2580,-. Jeg har skjønt at brukerne av force touch syns det er en fantastisk løsning, og jeg tror heller ikke annet. Likevel 2 og et halvt tusen for et tastatur og styreflate det var jaggu prisen sin.

Sånn til sammneligning får man en bærbar pc og en android telefon for samme pris. (Selvfølgelig kan hverken pc eller telefon regnes som brukbare men likevel)

Lenke til kommentar

Skjerm, tastatur og mus er de tre desidert viktigste tingene på en datamaskin. Så om de er skikkelig gode synes jeg ikke det er verre enn å betale for mer ram eller større skjermkort - ville mye heller kjørt billig drit på andre deler av maskina om jeg måtte ofra noe. 

 

Skjerm, tastatur og mus er jo ikke en del av datamaskinen. De er tilbehør (dog tilbehør du "må" ha").

Jeg er enig i at skjermen er viktig, iom at den har mye lengre levetid enn selve datamaskinen, men hva skal du med en 5K-skjerm hvis du ikke har et skjermkort som er sterkt nok til å drive den?

 

Men selvfølgelig, kjøper du en AIO-PC ("All-In-One" for de som ikke har peiling. PS - iMac er en type AIO) så har du ingen klagerett, mener jeg. De blir aldri laget på en slik måte at du kan oppgradere noen andre komponenter enn RAM og disk.

Jeg vil mye heller ha et 5k (eller 8K..) cinema display fra apple som jeg kan bruke lenge, enn en pc (iMac) jeg kan hive på dynga om noen år.

Lenke til kommentar

Er du ute etter bang for the buck er ikke iMac maskina for deg. Men skal du ha den fremme i stua og trenger en god allroundmaskin er den et godt valg.

 

(Selvsagt er ikke tastaur og mus en del av maskina, men de er en del av budsjettet.)

 

Nå har det blitt en betydelig del av budsjettet også, så selv om de er veldig bra er det blitt litt....dyrt

Lenke til kommentar

Ikke noe nytt.

 

Apple =

 

1. best design

2. dyrest

 

3. gir blanke faen i allt annet en profit. Ett råtent firma, selvfoelgelig så ville vaer man ha vaert tvunget å ha en iphone i landet til Hitler eller Stalin hvis dem levde idag.

 

Batterier som ikke kan skiftes, egne ladere selv om alle har avtalt å bruke usb lader for å spare verden på millarder av ladere. 16gb lagringsplass på en mobil 2015 sier vel allt. Bruk icloud sånn vi har tilgang til alle dataene dine. Bruk fingeravtrykk leser sånn vi til 100% vet at det er deg vi logger dataen til.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker, men jeg tror forklaringen til at Apple bruker AMD brikker i maskinene er at AMD selger disse for nesten ingenting. Altså det er MYE billigere for Apple å bruke AMD i sine iMacs istedenfor nvidias mye bedre GPUer.

 

Trist, men kapitalismen vinner selvsagt.

Lenke til kommentar
 

Ikke noe nytt.

Apple =

1. best design
2. dyrest

3. gir blanke faen i allt annet en profit. Ett råtent firma, selvfoelgelig så ville vaer man ha vaert tvunget å ha en iphone i landet til Hitler eller Stalin hvis dem levde idag.

Batterier som ikke kan skiftes, egne ladere selv om alle har avtalt å bruke usb lader for å spare verden på millarder av ladere. 16gb lagringsplass på en mobil 2015 sier vel allt. Bruk icloud sånn vi har tilgang til alle dataene dine. Bruk fingeravtrykk leser sånn vi til 100% vet at det er deg vi logger dataen til.

 

 

 

Hvorfor skulle Stalin og / eller Putin ha interesse av at verden skulle bruke iPhone? De bryr seg vel fint lite om Apple og deres inntjening? Utrolig merkelig innlegg...

 

Apple leverer forøvrig helt vanlig USB-ladere som alle andre, og det har de gjort i alle år med iPhone så her virker det som du ikke er oppdatert i det hele tatt? Eneste som er forskjellig fra selve kabelen, laderen kan du fint bruke mot hvilket som helst produkt og du kan samtidig bruke hvilken som helst annen USB-lader på en iPhone med en USB til Lightning kabel.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...