Gå til innhold

De har brukt Apple Watch i månedsvis - her er deres beste tips


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Voldsomt fokus på dette produktet virker det som, og var ikke noe lignende da noen av de andreprodusentene kom ut med sine smart wearables mener jeg?

 

Selv med et førstegenerasjons smartband fra Sony kan jeg gjøre svært mye av det som blir beskrevet både her og i testen, og der er batteritiden til og med 5-7 dager.

 

Det eneste den mangler er en skjerm, men jeg får notifikasjoner uansett, og avhengig av vibrasjonsfrekvens/kraft vet jeg stort sett allerede om det er snakk om en mail, FB-melding, scoring i en kamp via en livescore-app eller annet, og om det er noe jeg MÅ sjekke nå eller ikke etc ( 2.generasjon har skjerm og talk-funksjon også innebygget). Tilsvarende smartbands fra Jawbone, Fitbit ( vil jeg tro) gjør vel også mye av det samme.

 

Og dette er altså et smartband. En smartklokke fra Samsung, Pebble, Sony, LG etc har vel enda flere funksjoner.

 

Men når 50-60 stk stiller seg utenfor Eplehuset i Bergen for å få kjøpt denne klokken først så er det ihvertfall åpenbart at Apple er best på markedsføring ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Philips Hue er glimrende til å styre lysa i stua fra klokka. Videre så er DNB appen grei for å sjekke bevegelser på konto. Kult å sjekke inn på flyplasser med klokka er det også, har fått misunnelige blikk fra flere kolleger på det trikset. Pulsklokka fungerer også bra, men SW ikke like god som f.eks. Garmin. Negativt? Dessverre glasset. Har allerede fått stygge riper etter å ha tatt i mot tre favner ved til vinteren, har ikke skjedd med tidligere klokker.

Lenke til kommentar

Voldsomt fokus på dette produktet virker det som, og var ikke noe lignende da noen av de andreprodusentene kom ut med sine smart wearables mener jeg?

 

Selv med et førstegenerasjons smartband fra Sony kan jeg gjøre svært mye av det som blir beskrevet både her og i testen, og der er batteritiden til og med 5-7 dager.

 

Det eneste den mangler er en skjerm, men jeg får notifikasjoner uansett, og avhengig av vibrasjonsfrekvens/kraft vet jeg stort sett allerede om det er snakk om en mail, FB-melding, scoring i en kamp via en livescore-app eller annet, og om det er noe jeg MÅ sjekke nå eller ikke etc ( 2.generasjon har skjerm og talk-funksjon også innebygget). Tilsvarende smartbands fra Jawbone, Fitbit ( vil jeg tro) gjør vel også mye av det samme.

 

Og dette er altså et smartband. En smartklokke fra Samsung, Pebble, Sony, LG etc har vel enda flere funksjoner.

 

Men når 50-60 stk stiller seg utenfor Eplehuset i Bergen for å få kjøpt denne klokken først så er det ihvertfall åpenbart at Apple er best på markedsføring ;)

​Apple har vel aldri vært kjent for å ha flest funksjoner, og det er jo nettopp poenget med hele selskapet. De implementerer noen funksjoner som fungerer jævlig bra, istedenfor masse som fungerer halvveis/du aldri bruker. 

Det spiller ingen rolle om andre klokker har samme funksjoner, det handler om å gi best opplevelse.

 

Dette er jo nettopp det android fansen aldri forstår, de ser på papiret sitt over spec og antall funksjoner og tror det er det som utgjør hva som er det beste produktet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å gå med en liten "mobiltelefon", som jo AppleWatch er, klistret til kroppen ..... og som vi leser over, også om natten?!?? Da er det noe informasjon som man har misset hvis man har god helse som prioritet. Søk gjerne mer informasjon om dette hos Folkets Strålevern.

Nå søkte jeg på "Spørsmål og svar" hos Statens stårlevern. De sier : "På basis av dagens kunnskap og anbefalte retningslinjer er det ikke noe som tyder på at bruk av mobiltelefoner og andre trådløse telefoner innebærer risiko for helseskade."

 

"Folkets strålevern" har kanskje forsket seg frem til noe annet enn fagekspertisen?

 

Nå har jo heller ikke Apple Watch sim-kort heller og avgir mye mindre stråling enn mobiltelefonen:

http://www.iphonetricks.org/apple-watch-sar-values-for-rf-exposure/

 

For meg som før alltid hadde mobilen i lomma er det jo en helsegevinst ihht. skeptikerne å gå med klokke istedet for mobil....

Endret av Trig8
Lenke til kommentar

 

Voldsomt fokus på dette produktet virker det som, og var ikke noe lignende da noen av de andreprodusentene kom ut med sine smart wearables mener jeg?

 

Selv med et førstegenerasjons smartband fra Sony kan jeg gjøre svært mye av det som blir beskrevet både her og i testen, og der er batteritiden til og med 5-7 dager.

 

Det eneste den mangler er en skjerm, men jeg får notifikasjoner uansett, og avhengig av vibrasjonsfrekvens/kraft vet jeg stort sett allerede om det er snakk om en mail, FB-melding, scoring i en kamp via en livescore-app eller annet, og om det er noe jeg MÅ sjekke nå eller ikke etc ( 2.generasjon har skjerm og talk-funksjon også innebygget). Tilsvarende smartbands fra Jawbone, Fitbit ( vil jeg tro) gjør vel også mye av det samme.

 

Og dette er altså et smartband. En smartklokke fra Samsung, Pebble, Sony, LG etc har vel enda flere funksjoner.

 

Men når 50-60 stk stiller seg utenfor Eplehuset i Bergen for å få kjøpt denne klokken først så er det ihvertfall åpenbart at Apple er best på markedsføring ;)

​Apple har vel aldri vært kjent for å ha flest funksjoner, og det er jo nettopp poenget med hele selskapet. De implementerer noen funksjoner som fungerer jævlig bra, istedenfor masse som fungerer halvveis/du aldri bruker. 

Det spiller ingen rolle om andre klokker har samme funksjoner, det handler om å gi best opplevelse.

 

Dette er jo nettopp det android fansen aldri forstår, de ser på papiret sitt over spec og antall funksjoner og tror det er det som utgjør hva som er det beste produktet. 

 

Skal vi se:

 

Jeg kjøpte mitt smartband først og fremst for trening.  

 

Det måler antall skritt, hvor langt jeg har gått eller løpt, hvor lenge jeg har syklet, og antall kalorier brent ut ifra tidligere nevnte aktiviteter ( det er ikke perfekt, da det ikke måler kaloribrenning ved f.eks styrketrening).  I tillegg måler den søvnaktiviteten min, som er ganske nyttig for meg, og den måler også hvor mye eller hvor lenge jeg har brukt public transport eller hvor lenge jeg har kjørt bil etc, uten at det er det mest nyttige for min del.

 

Det måler også hvor mye jeg bruker diverse apper, og hvor lenge jeg f.eks spiller spill på mobilen/nettbrettet pr. dag, som jo absolutt er nyttig for folk som kanskje føler de spiller for mye etc. Det samme gjelder forøvrig hvor mye jeg ser filmer, leser e-bøker etc også.

 

Det gir notifikasjoner med ulik grad av vibrering alt ettersom hvilken app det gjelder, slik at det er forholdsvis lett å merke forskjell uten å måtte se på telefonen. 

 

Det er også innebygget "vekkefunksjon", dvs at det vibrerer når jeg sover på det letteste innen en viss tidligere satt tidsramme jeg vil våke i ( f.eks mellom 8 og 9 om morgenen).

 

Jeg kan styre musikken med å tappe lett på båndet, velge sang, bla fram og tilbake samt sette på pause etc. 

 

Jeg kan også bruke smartbandet som fjernutløser på mobilkameraet om jeg f.eks skal ta et gruppebilde jeg selv også har lyst å være med på.

 

Det er ikke så veldig mange av disse funksjonene jeg føler er overflødige, og samtlige fungerer veldig bra, selv om det selvsagt er forbedringspotensiale på noe av det.  Så jeg føler ikke kommentaren din er så veldig aktuell på akkurat dette produktet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Det er ikke så veldig mange av disse funksjonene jeg føler er overflødige, og samtlige fungerer veldig bra, selv om det selvsagt er forbedringspotensiale på noe av det.  Så jeg føler ikke kommentaren din er så veldig aktuell på akkurat dette produktet.

 

 

Du forsterker poenget mitt, du snakker som alle andre android fans, om en liste med funksjoner, men sier egentlig lite om hvordan utførelsen av de oppleves. 

 

Kort fortalt, en iPhone kan du ringe, sende SMS, gå på internett å laste ned apper. Det kan du også på en Android telefon til 700 kr. Sammenligner vi i samme prisklasse som iPhone får du også mye mer på spec på en Android telefon når det gjelder mye.

 

Så hvorfor velger folk iPhone? Klart det selger på merkevare, men det er også fordi mange mener iPhone er mye bedre å bruke, ikke fordi de har flere funksjoner, men fordi de gir en bedre opplevelse på måten funksjonene er utført. 

Lenke til kommentar

 

*snip*

 

Det er ikke så veldig mange av disse funksjonene jeg føler er overflødige, og samtlige fungerer veldig bra, selv om det selvsagt er forbedringspotensiale på noe av det.  Så jeg føler ikke kommentaren din er så veldig aktuell på akkurat dette produktet.

 

 

Du forsterker poenget mitt, du snakker som alle andre android fans, om en liste med funksjoner, men sier egentlig lite om hvordan utførelsen av de oppleves. 

 

Kort fortalt, en iPhone kan du ringe, sende SMS, gå på internett å laste ned apper. Det kan du også på en Android telefon til 700 kr. Sammenligner vi i samme prisklasse som iPhone får du også mye mer på spec på en Android telefon når det gjelder mye.

 

Så hvorfor velger folk iPhone? Klart det selger på merkevare, men det er også fordi mange mener iPhone er mye bedre å bruke, ikke fordi de har flere funksjoner, men fordi de gir en bedre opplevelse på måten funksjonene er utført. 

 

Nei, da tror jeg du misforstod innlegget mitt.

 

Jeg trodde jeg forklarte ganske greit hvordan utførelsen av de forskjellige funksjonene fungerte, og hva nytte jeg har av det. Også hvorfor jeg kjøpte det, og det har lite med om jeg er Android-fan eller ikke syns jeg. 

 

Som sagt, jeg bruker båndet mitt hver dag, og finner det svært nyttig å "logge livet mitt" med den innebygde Lifelog-appen, og de fleste av funksjonene som beskrevet ovenfor er noe jeg bruker aktivt og drar stor nytte av. 

 

Skritttellerfunksjonen er jo den jeg bruker mest, og sammenlignet med andre skrittellere viser Sony sitt førstegenerasjonsband rimelig nøyaktig utifra tester, og er det av Android-båndene som er mest stabil ( dvs at den måler på lik måte hver gang).  Andre bånd er kanskje enda mer nøyaktige, men etter å ha lest kommentarer om ustabile måleresultater, feil på logging av gåing opp imot løping opp imot det å gå i trapper etc så falt valget på Sony sitt for min del.

 

Innebygde skrittellere på telefoner (samme om det er HTC, Samsung eller Iphone) er for eksempel ikke så veldig troverdige, og min kompis sin Iphone 6  målte nesten det dobbelte av mitt Smartband og en kompis sitt Fitbit-bånd en dag vi var ute å gikk ( jeg startet på ca 6000 skritt da vi begynte, mens hans startet på 4000, og da vi var ved veis ende hadde han plutselig gått 23 000 og jeg 17000, dvs 19000 skritt opp imot mine 11000 skritt, og Fitbiten var også på rundt 11-12000 skritt.   Målt opp mot reell distanse på turen vår er det ikke tvil om hva som var mest riktig, og denne linken her underbygger det:

https://discussions.apple.com/thread/6817848?start=0&tstart=0

 

Selvsagt har merkevare og image veldig mye å si, slik er det med samtlige forbruksvarer på alt fra bil, tv til potetmos, og telefoner er intet unntak.  Det med bedre opplevelse på hvordan funksjoner er utført var muligens korrekt da Iphone kom inn og revolusjonerte mobilindustrien med sine tidlige modeller, men jeg ser på ingen måter hvordan det er tilfelle idag. Isåfall er det 100% en vanesak ( dvs pga de har hatt Iphoner tidligere) mener jeg.

 

Jeg sitter selv på en Macbook Air akkurat nå, og uansett om det er surfing,  dokumentbehandling eller tyngre oppgaver i Excel eller Photoshop så gir det meg på ingen måter noen bedre opplevelse å utføre disse oppgavene her enn på min high-end Windows PC til tilsvarende pris hjemme.  Snarere tvert imot, og jeg har faktisk hatt en del problem med denne Macbooken, som bare er 6 mnd gammel, selv om selvsagt noe av det skyldes bruksfeil fra meg og vaner.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...